- De informatie uit de inhoudelijke rapportages in combinatie met de ramingen uit de 5de coronarapportage zijn gebruikt om te komen tot een financieel totaal overzicht van uitgaven en
inkomsten. - De raad heeft in februari 2021 het kader vastgesteld waarbinnen uitgaven plaats kunnen vinden (zaak 238908).
- In het kader wordt een onderscheid gemaakt tussen twee typen uitgaven: (1) acuut, overbrugging en herstel, en (2) stimulering.
- De oorspronkelijke veronderstelling was dat het er voor 2021 en 2022 een maatregelenpakket noodzakelijk is. Deze veronderstelling hanteren we ook in deze coronarapportage. Verschillende periodes met maatregelen leiden tot een langere periode van uitgaven voor acuut, overbrugging en herstel, terwijl de uitgaven in relatie tot stimulering trager verlopen dan oorspronkelijk gepland en na-ijleffecten van de coronacrisis logischerwijs later zichtbaar worden.
3 | Financiële rapportage
3.2 Gehanteerde veronderstellingen
- Bij het opstellen van de 5de coronarapportage was als veronderstelling gehanteerd dat we tot de zomer 2022 met maatregelen te maken hebben. Bij de huidige, 6de coronarapportage hanteren we als veronderstelling dat er dit en volgend jaar geen maatregelen komen.
- In het Sociaal domein is rekening gehouden met een kostenstijging tot en met het jaar 2022. Dit betreft inhaalzorg en een verwachte toename i.v.m. de ontstane (sociale) problematiek op diverse zorgterreinen. Het ligt voor de hand dat er ook in 2023 nog sprake is van een kostenstijging a.g.v. het voorduren en/of na-ijleffecten van de pandemie. Als gevolg van de huidige onzekere situatie is dit in deze rapportage nog niet meegenomen.
3.3 Beelden (financieel)
- De uitgaven voor overbruggings- en herstelkosten bevinden zich voornamelijk in de pijler Sociaal; in het bijzonder op de gebieden Wmo, Jeugd en Werk en inkomen.
- De geraamde uitgaven over 2022 zijn op veel onderwerpen lager dan voorzien. Hier liggen diverse oorzaken aan te grondslag, bijvoorbeeld omdat de uitgaven binnen het oorspronkelijke budget van de gemeentelijke begroting blijven, de periode met maatregelen in 2022 relatief kort was, of omdat de inschatting op basis van landelijke verwachtingen te negatief waren.
- Bij de gesubsidieerde instellingen met een instandhoudingssubsidie is over de hele linie sprake van tekorten; in het bijzonder bij het Sport- en Dorpscentrum Vaassen en bij het dorpscentrum de Hezebrink Emst.
- Bij verenigingen en stichtingen (sport, cultuur, speeltuinen, welzijn) is sprake van minder inkomsten maar ook van lagere uitgaven en compensatie/subsidieregelingen. Er doen zich sporadisch acute financiële noodsituaties voor, waarbij gemeentelijke financiële ondersteuning wordt geboden.
- De aanpak van de problematiek m.b.t. (jeugd) werkloosheid, ondersteuning zelfstandigen, schoolverlaters e.d. wordt door arbeidsregio’s opgepakt. Ondersteuning vindt plaats door gerichte/specifieke uitkeringen van de betreffende ministeries.
- Er zijn/worden extra personele uitgaven gedaan. Enerzijds vanwege extra corona-gerelateerde werkzaamheden. Anderzijds als gevolg van inhaalwerkzaamheden en productiviteitsverlies: als gevolg van het thuiswerkadvies vanuit het Rijk koste afstemming en samenwerking fors meer tijd.
3.4 Financieel overzicht uitgaven 'acuut, overbrugging en herstel'
- De inventarisatie van de uitgaven voor acute-, overbruggings- en herstelkosten (2021 en 2022) levert, op basis van de huidige inzichten, een totaal bedrag op van € 5.103.524 (was € 5.527.245).
- De uitgavenraming voor 2022 is licht gewijzigd t.o.v. de 5de corona rapportage. Over 2022 verwachten we € 3.628.690,- uit te geven (was € 3.576.682):
- Pijler bestuur: € 789.750
- Pijler sociaal: € 2.128.128
- Pijler ruimte en economie: € 710.812
3.5 Financieel overzicht uitgaven 'stimuleringsagenda'
- De inventarisatie van de uitgaven in relatie tot de stimuleringsagenda (2021 en 2022) levert, op basis van de huidige inzichten, een totaal bedrag op van € 2.253.153.
- Over 2022 verwachten we € 838.352 uit te geven.
3.6 Financieel overzicht inkomsten
- De beschikbare middelen zijn t.o.v. de 5de coronarapportage niet gestegen. In totaal was en is er een budget van € 8.264.904 beschikbaar. Hierin zijn de effecten van de diverse circulaires verwerkt.
3.7 Totaaloverzicht
Geraamde uitgaven | Beschikbare middelen | |||||
Acuut, overbrugging en herstel | € 5.103.524 | Inkomsten corona | € 2.611.904 | |||
Stimulering | € 2.400.000 | Reserve corona | € 5.400.000 | |||
Onvoorzien/buffer | € 761.380 | Resultaat 2020 | € 253.000 | |||
€ 8.264.904 | € 8.264.904 |
In de raming van uitgaven is een stelpost opgenomen voor ‘onvoorzien / buffer’ van € 761.380. Deze stelpost is noodzakelijk omdat er onzekerheid bestaat over de hoogte van de daadwerkelijk noodzakelijke uitgaven, zowel bij de huidige als eventuele nieuwe onderwerpen.
3.8 Overzicht van ingediende (geraamde) uitgaven inzake acute- overbruggings- en herstelkosten
Per pijler worden hieronder de geraamde uitgaven voor acute-, overbruggings- en herstelkosten gepresenteerd voor 2021 en 2022. De raming is op basis van de huidige inzichten. Voor 2021 zijn de cijfers een goede benadering van de werkelijke kosten. Voor 2022 is de onzekerheid vele malen: corona heeft ons al vaker verrast de afgelopen twee jaar. Ook wordt er een vergelijking gemaakt met de 5de coronarapportage vanwege de forse verschillen, mede als gevolg van de recente ontwikkelingen in relatie tot de pandemie en de bijbehorende wisselende maatregelen. In de bijlage wordt hier per onderwerp een toelichting gegeven.
huidige raming | 5de corrap | ||||
Omschrijving | 2022 besteed (t.m. mei) | 2022 (verwacht vanaf juni) | |||
Pijler Bestuur | |||||
Belastingen: | |||||
Precario belasting; markt en nultarief terras | 0 | 15.000 | 15.000 | ||
Toeristenbelasting | 0 | 0 | p.m. | ||
Uitstel belastingen voor ondernemers, verenigingen e.d.; risico van oninbaarheid | 0 | p.m. | p.m. | ||
Personeel: | |||||
Communicatie, P&O, JZ | 199.680 | 0 | 199.680 | ||
Zaakgericht werken | 10.000 | 10.000 | 20.000 | ||
Digitaal samenwerken | 12.900 | 37.100 | 50.000 | ||
Burgerzaken kosten inhaalvraag | 0 | 21.600 | 21.600 | ||
BABS; inhaalvraag | 570 | p.m. | p.m. | ||
Ondersteuning teamleiders | 120.000 | 335.000 | 395.000 | ||
Controle kosten administratieve verwerking corona uitgaven in de jaarrekening. | 6.000 | 6.500 | 10.000 | ||
Divers: | |||||
Inwonerparticipatie; extra kosten (inclusief video conferencing) | 0 | 10.000 | 10.000 | ||
Verkiezingen | 0 | 0 | 48.392 | ||
Sneltests personeel | 3.400 | 0 | 5.950 | ||
Voorlichting; informatievoorziening algemeen | 0 | 2.000 | 2.000 | ||
Subtotaal Pijler Bestuur | 352.550 | 437.200 | 777.622 | ||
Pijler Sociaal | |||||
WMO en Jeugd: | |||||
Meerkosten jeugdhulp | 0 | 232.000 | 232.000 | ||
Meerkosten beschermd wonen | 0 | 0 | 55.000 | ||
Meerkosten maatschappelijke opvang | 0 | 0 | 11.000 | ||
Meerkosten WMO | 0 | 294.000 | 294.000 | ||
Meerkosten toegang Jeugd | 96.000 | 0 | 96.000 | ||
Meerkosten toegang WMO | 5.000 | 75.000 | 100.000 | ||
Extra inzet 18-/18+ | 0 | 25.000 | 25.000 | ||
Steunouder | 13.000 | 0 | 13.000 | ||
Personeel: | |||||
Capaciteit team leefbaar | 135.000 | 120.000 | 185.000 | ||
OOV | 94.000 | 134.000 | 124.000 | ||
Huisbezoeken t.b.v. herindicatie | 47.000 | 0 | 50.000 | ||
Schuldhulpverlening, Werk & Inkomen: | |||||
hogere uitvoeringskosten o.b.v. DVO Apeldoorn | 0 | 20.000 | 20.000 | ||
Minimaregelingen; stijging aantal aanvragen | 0 | 100.000 | 100.000 | ||
Minimaregelingen; toename uitvoeringskosten Apeldoorn | 0 | 22.000 | 22.000 | ||
Lucrato; toename dienstverlening participatiewet door stijging aantal werkzoekenden; extra consulent | 108.000 | 0 | 108.000 | ||
Lucrato; extra middeling en trajecten | 75.000 | 75.000 | |||
Lucrato; prgr. werkbegeleiding 3 gemeenten (co-financiering) | 12.604 | 22.057 | 38.000 | ||
Uitvoeringskosten Activerium DVO Apeldoorn | 0 | 10.000 | 10.000 | ||
Buig; toename aantal uitkeringen | 0 | 0 | 50.000 | ||
Voedselbank: Toename vraag/afname | 2.000 | 0 | 2.000 | ||
Formulierenteam; toename aantal aanvragen | 14.000 | 0 | 14.000 | ||
Over Rood; meer aanvragen | 0 | 7.000 | 7.000 | ||
TONK | 4.150 | 40.833 | 70.000 | ||
Cultuur: | |||||
Oranje verenigingen, kunsthuizen, exposities, e.d. | 0 | 15.000 | 15.000 | ||
Muziekverenigingen, koren e.d. | 0 | 20.000 | 20.000 | ||
Cultuurplein Noord Veluwe | 0 | 8.000 | 8.000 | ||
Veluws museum Hagedoorns Plaatse | 0 | 5.000 | 5.000 | ||
Bibliotheek | 0 | 0 | 5.000 | ||
Sport: | |||||
Sportverenigingen | 0 | 50.000 | 200.000 | ||
PWA hal | 0 | 11.000 | 11.000 | ||
Multifunctionele accommodaties: | |||||
Koekoek/Wieken | 0 | 42.000 | 65.500 | ||
Kulturhus Epe/EGW | 0 | 0 | 22.500 | ||
Hezebrink | 15.425 | 2.575 | 18.000 | ||
Welzijn en gezondheidszorg: | |||||
Verian: Hogere kosten maatschappelijk werk | 32.560 | 0 | 32.560 | ||
Wijk/buurt- en speeltuinverenigingen | 0 | 10.000 | 40.000 | ||
Negatieve gevolgen; jongeren, kwetsbare groepen en ouderen | 44.408 | 0 | 0 | ||
Vaccinatiecampagne | 0 | 5.000 | 5.000 | ||
Divers: | |||||
Scholen | 0 | 41.000 | 41.000 | ||
Verlenging inhuur stimuleringsfonds welzijn, sport, zorg, cultuur | 0 | 50.000 | 0 | ||
Evenementen; leges | 0 | 0 | 3.000 | ||
Ventilatie scholen | 0 | 68.515 | 0 | ||
Subtotaal Pijler Sociaal | 623.148 | 1.504.981 | 2.192.560 | ||
Pijler Ruimte & Economie | |||||
Personeel: | |||||
Afdeling Ruimte; productiviteitsverlies, vertraging in projecten o.a. omgevingswet | 58.300 | 81.700 | 140.000 | ||
Extra inzet/personeel; Vergunningverl. inhaal achterstanden | 33.300 | 46.700 | 80.000 | ||
Openbare ruimte: | |||||
Inrichting openbaren ruimte diverse maatregelen | 0 | 0 | 15.000 | ||
Recreatieve voorzieningen; bospaden | 11.000 | 9.000 | 20.000 | ||
Recreatieve voorzieningen; P-plaatsen Ossenstal en Eperholt | 0 | 37.000 | 0 | ||
Divers: | |||||
(Ver)huur accommodaties; derving inkomsten extra huur | 0 | 56.500 | 6.500 | ||
Afvalverwerking; hogere kosten inzameling papier grof afval | 0 | 0 | 50.000 | ||
CTB controle | 69.312 | 0 | p.m. | ||
Vitale centra: diverse acties | 0 | 40.000 | 40.000 | ||
Vitale centra: verlenging centrummanager | 25.000 | 35.000 | 60.000 | ||
Vitale centra: herinrichting centrum Epe | 30.000 | 45.000 | 75.000 | ||
Ondersteuning evenementensector | 0 | 40.000 | 40.000 | ||
Lokale economie: verlenging accountmanager bedrijven | 33.000 | 47.000 | 80.000 | ||
Toeristische markers rotondes | 0 | 50.000 | 50.000 | ||
Subtotaal Pijler Ruimte & Economie | 259.912 | 487.900 | 656.500 |
3.9 Overzicht van ingediende (geraamde) uitgaven inzake stimulering
2021 | 2022 | |||
Omschrijving | besteed | besteed t.m. juli | verwacht aug-dec | |
Stimuleringsagenda | ||||
Stimuleringsfonds welzijn, zorg, sport en cultuur | 27.185 | 75.951 | 80.000 | |
Extra inzet op accountmanagement economie | 14.652 | 27.228 | 38.119 | |
Extra inzet op versnelling woningbouwprogramma | 108.323 | 54.866 | 76.811 | |
Stimuleringsfonds versnelde uitvoering actieprogramma economische visie | 18.680 | 33.883 | 47.437 | |
Stimuleringsfonds voor versnelling investeringen: | ||||
Project Veluwe op 1 | 1.100.000 | 0 | 0 | |
Extra inzet/versnelling ventilatie scholen | 74.613 | 138.567 | 86.820 | |
Stimuleringsfonds voor ondersteuning/begeleiding van ondernemers: | ||||
Project vroeg signalering | 0 | 0 | 45.000 | |
Pilot schuldhulpverlening ondernemers | 19.085 | 10.038 | 20.877 | |
Uitbreiding doelgroepen minimaregelingen | 0 | 0 | 75.000 | |
Project stadsoogst (Toekomstkracht) | 22.245 | 0 | 27.755 | |
Projectcapaciteit | 30.000 | 0 | 0 | |
Totaal | 1.414.784 | 340.533 | 497.819 |
3.10 Overzicht van (geraamde) inkomsten inzake impact corona
Omschrijving (bedragen in €) | 2021 | 2022 | |||
Algemene uitkering gemeentefonds en specifieke rijksuitkeringen | |||||
Vervallen opschalingskorting | 270.000 | ||||
Verkiezingen 2021 en 2022 | 49.004 | 48.392 | |||
Dorps- en buurthuizen | 14.382 | ||||
Lokale culturele voorzieningen | 240.949 | ||||
Re-integratiekosten bijstandsgerechtigden | 116.307 | 40.658 | |||
Gemeentelijk schuldenbeleid | 38.926 | 37.879 | |||
Bijzondere bijstand | 13.330 | 18.939 | |||
SW-bedrijven | 99.057 | ||||
Jeugdwet en WMO (veronderstelling: ook in 2022 compensatie) | 89.203 | ||||
Voorschoolse voorziening peuters | 9.145 | ||||
BUIG uitkering; (veronderstelling: hogere buig uitgaven worden vergoed door het rijk) | - | 50.000 | |||
Vergoeding gederfde huurinkomsten / inkomstensderving 2020 | 294.000 | ||||
Compensatie jongeren, kwetsbare groepen en ouderen | 276.279 | ||||
Afvalverwerking | 53.075 | ||||
heroriëntatie zelfstandigen | 12.858 | ||||
Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK) | 330.199 | ||||
Jeugd aan zet | 10.000 | ||||
Rijks maatregelen die lopen via specifieke uitkeringen en/of nog uitgewerkt worden | |||||
Toezicht en handhaving | 123.000 | ||||
Zwembaden (SPUK IJZ) | 277.836 | ||||
Provinciale en overige uitkeringen: | |||||
Vergoeding van Veiligheidsregio | 13.000 | ||||
Vergoeding compensatie CTB controle | 85.486 | ||||
Totaal geraamde inkomsten: | 2.416.036 | 195.868 | |||
* De Buig-middelen zijn een schatting. Bij hogere buig-uitgaven, volgen hogere inkomsten vanuit het Rijk (communicerende vaten).