Overzicht financiële wijzigingen

Leeswijzer:

Indien de lasten worden verhoogd (+), worden de uitgaven meer (Nadeel). 
Indien de lasten worden verlaagd (-), worden de uitgaven minder (Voordeel).

Indien de baten worden verhoogd (+), worden de inkomsten meer (Voordeel). 
Indien de baten worden verlaagd (-), worden de inkomsten minder (Nadeel). 

2e voortgangsrapportage 2024 (autonome afwijkingen bestaand beleid)
Programma Onderwerp Onderbouwing Incidenteel (I) of Structureel (S) Lasten Baten
1. Opgroeien in Epe
Jeugdzorg * In 2023 is voor een specifieke zorgaanbieder een nog te betalen bedrag opgenomen omdat zij geen accountantsverklaring konden leveren. Inmiddels is de accountantsverklaring ontvangen en blijken de definitieve kosten van 2023 €150.000 lager. Dit leidt nu niet tot het bijstellen van de begroting van 2024, maar zeer waarschijnlijk wel tot een incidenteel resultaat in 2024. Momenteel verwachten we binnen de begroting 2024 te blijven voor de jeugdzorgkosten in 2024, maar dit blijft altijd onzeker. I -
Overige technische wijzigingen Overige wijzigingen op dit programma individueel kleiner dan € 100.000. I € 52.000 € 49.500
3. Zorg en opvang
Uitvoeringskosten WMO De dienstverlening van de backoffice moet worden voortgezet; maar omdat de leverancier de backoffice specifiek voor de gemeente Epe heeft opgezet en de ondersteuning van dat systeem eindigt, moet er een nieuw systeem worden geimplementeerd inclusief migratie. I € 100.000
Opvang noodopvang asielzoekers De opvang van asielzoekers in hotel Fletcher Epe is verlengd wat leidt tot extra onvoorziene personele kosten, juridische kosten, beveiligingskosten en andere onvoorziene kosten. De kosten zullen aan het COA worden voorgelegd ter declaratie. De kosten die niet gedeclareerd kunnen worden zullen worden gedekt door een onttrekking aan de reserve voor huisvesting statushouders, asielzoekers en ontheemden. Bij de 1e voortgangsrapportage waren € 273.000 a.g.v. de opvang extra kosten en inkomsten gemeld, door de verlenging komt daar in 2024 nog eens € 207.000 bij aan zowel de inkomsten als uitgavenkant. I € 207.000 € 207.000
PGB WMO In 2024 zijn er minder inwoners in de gemeente Epe met een persoonsgebonden budget (PGB). Deze ontwikkeling zagen we ook in 2023. Het gebruik van een PGB (persoonsgebonden budget) WMO blijft achter bij de begroting. I -€ 150.000
4. Leefbaar en Veilig
Gebiedsgericht werken De provincie heeft een subsidie verleend voor de dorpendeal Emst ten behoeve van de herinrichting 't Veldje in Emst. I € 80.000 € 80.000
5. Ruimte en Wonen
Transacties onroerend goed De gemeente heeft ten behoeve van toekomstige ontwikkelingen percelen bouwgrond in de gemeente verkocht nabij de Griseeweg in Epe. € 133.000
Transacties onroerend goed Voor het afzien van een recht van aankoop op een perceel met opstal is een vergoeding ontvangen. Dit is een niet begrote eenmalige extra inkomst. € 100.000
Huur gemeentehuis door Triada Triada gaat voor de resterende maanden van het jaar (doorlopend in 2025) een groot deel van de aanbouw van het gemeentehuis huren. Hiertegenover staan huurinkomsten. Daartegenover staan kosten die de gemeente maakt voor kleine (bouwkundige) aanpassingen die overigens doorberekend worden aan Triada. I € 17.000 € 32.500
Restaurant De Ossenstal In april 2024 is de het Restaurant De Ossental verkocht voor ongeveer € 1,2 miljoen. Op de grond is een recht van erfpacht gevestigd, hiervoor wordt jaarlijks ongeveer € 6.000 ontvangen. De restantboekwaarde van € 379.000 van het gebouw wordt in 2024 afgeboekt. I € 379.000 € 1.230.320
Restaurant De Ossenstal Als gevolg van de verkoop van Restaurant vervallen de structurele (beheer-) kosten en huurinkomsten. S -€ 24.660 -€ 101.609
Overige technische wijzigingen Overige wijzigingen op dit programma individueel kleiner dan € 100.000. I € 171.000 € 53.000
6. Epe op orde
Wegenbeheer en onderhoud In 2024 is de inspectie van ons wegenareaal verder geprofessionaliseerd. Deze stap was mogelijk, omdat onze data verder is bijgewerkt. Een gespecialiseerd extern bureau heeft een inspectie uitgevoerd. Hieruit bleek een verslechtering van de wegen. Het gehele wegenareaal wordt voortaan jaarlijks geïnspecteerd. Op basis van deze inspecties worden de onderhoudswerkzaamheden gepland. Hiermee borgen we dat het onderhoudsniveau van de wegen structureel op het met de raad afgesproken niveau ‘laag’ gehandhaafd blijft. Het huidige budget is niet toereikend om niveau ‘laag’ te handhaven. De aanvullende middelen die nodig zijn, worden aan een nieuw te vormen voorziening (conform eisen BBV) voor achterstallig onderhoud wegen toegevoegd. I € 1.100.000
Verkeer, beleid, onderzoek en advisering De kosten voor verkeersonderzoeken komen dit jaar hoger uit dan wat begroot is. Dat komt door de grote hoeveelheid externe ontwikkelingen die op de gemeente afkomen. Het gaat dan onder andere om omgevingsaanvragen en huisvesting statushouders. I € 75.000
7. Duurzaamheid
Grondstoffeninzameling In de begroting 2024 zijn de inkomsten uit de afvalstoffenheffing gebaseerd op een inschatting van het aantal ledigingen van de rest-minicontainers en de rest-ondergrondse verzamelcontainers (betaalde afvalstroom voor inwoners). Deze inschatting lijkt op basis van de huidige prognose te hoog. Op basis van een hernieuwde inschatting worden de inkomsten naar beneden bijgesteld. Tezamen met de in de eerste voortgangsrapportage naar boven bijgestelde kosten door o.a. vervuiling van het ingezamelde afval, zal dit ten koste gaan van het jaarrekeningresultaat. Afgekeurd PMD (door vervuiling) levert én geen vergoeding op (inkomsten naar beneden) en levert aan de lastenkant extra kosten op, omdat het PMD verbrand moet worden. In de begroting 2025 is reeds rekening gehouden met een hernieuwde inschatting van de kosten en opbrengsten wat zal leiden in 2025 tot een extra tariefsverhoging voor de afvalstoffenheffing van 18,3%. S -€ 392.000
8. Toezicht en handhaving
Overige technische wijzigingen Overige wijzigingen op dit programma individueel kleiner dan € 100.000. I € 83.365
10. Weer aan het werk
Uitkering Participatiewet, loonkostensubsidie en BBZ Door een lichte toename van het aantal inwoners met een uitkering op basis van de Participatiewet stijgen de kosten met € 140.000. Daarnaast zijn de kosten van loonkostensubsidie gestegen met € 60.000 doordat steeds meer werkgevers gebruik maken van dit instrument om inwoners uit het doelgroepenregister met verminderde loonwaarde in dienst te nemen. Verder is er een neerwaartse bijstelling van de kosten van de BBZ uitkeringen met € 65.000 door lagere aantallen gevestigde ondernemers die hier een beroep op doen. De effecten worden verrekend met de reserve BUIG waardoor dit per saldo budgettair neutraal verloopt. S € 135.000 € 135.000
Minimabeleid Gemeenten kunnen financiële ondersteuning bieden aan huishoudens die als gevolg van de alleenverdienersproblematiek in 2023 en 2024 onder het bestaansminimum uitkomen. De bekostiging loopt via de decentralisatie-uitkering Alleenverdienersproblematiek 2023 & 2024 in het gemeentefonds (programma 12). De vormgeving is afgesproken met de VNG. Bekostiging via een decentralisatie-uitkering (DU) betekent dat: • het budget beleids- en bestedingsvrij is (er zijn geen voorwaarden); • de gemeente de uitgaven niet hoeft te verantwoorden richting het Rijk; • het budget niet exact aansluit op de gemaakte kosten. Zie ook collegebesluit (zaaknr 1080286). I € 24.280
Minimabeleid * Eind 2023 (december circulaire) is via een decentralisatie uitkering € 1.431.628 ontvangen voor Energietoeslag. De toelage kon tot medio 2024 worden aangevraagd. Het voordeel wat onstaan is door minder aanvragen komt in 2024 tot uiting. I -
Overige technische wijzigingen Overige wijzigingen op dit programma individueel kleiner dan € 100.000. I € 67.000
11. Bestuur en organisatie
Dotatie voorziening wachtgeld Wegens herberekening van de uitkeringen voor wachtgeld en de nieuwe CAO Rijk per 1 juli 2024 is een extra dotatie aan de voorziening wachtgeld nodig. I € 126.000
12. Overzicht algemene dekkingsmiddelen
Stelpost dienstverlening kwetsbare groepen Een stelpost voor dienstverlening aan kwetsbare groepen bleek ook opgenomen onder een van de andere programma's in de begroting. Daarom kan deze stelpost op dit programma vrijvallen (lagere lasten). Hierdoor ontstaat een structureel voordeel, welke reeds verwerkt is in de programmabegroting 2025-2028. S -€ 132.000
Externe rente De overtollige liquide middelen worden, overeenkomstig de Regeling Schatkistbankieren decentrale overheden, gestald in 's Rijks Schatkist. De gemeente Epe heeft in de eerste 9 maanden in 2024 een hoog positief saldo bij de schatkist aangehouden. De verwachting is dat de in de eerste Voortgangsrapportage 2024 gemelde (niet-begrote) rentebate €692.000 hoger zal uitkomen. Door het hoge positieve saldo in 's Rijks schatkist is externe financiering niet nodig, waarmee de werkelijke rentelasten nihil zullen zijn. I € 692.000
Overige technische wijzigingen Overige wijzigingen op dit programma individueel kleiner dan € 100.000. I € 44.000 € 42.000
13. Overhead
Personeelslasten In de eerste voortgangsrapportage was een nadeel van € 1.423.000 opgenomen als gevolg van negatieve afwijkingen op diverse componenten die betrekking hebben op de loonkosten 2024. Dit was als volgt onderverdeeld: vervanging langdurige ziekte: € 437.000, Inhuur tekort capaciteit € 884.000 en arbeidsmarkttoelage € 102.000. In de tweede helft van dit jaar is een nadere analyse uitgevoerd van alle personeelslasten, waar zowel alle geprognosticeerde voor- als nadelen integraal bij betrokken zijn. Hierdoor is een scherper beeld ontstaan van de daadwerkelijk extra benodigde middelen in 2024. Dit zorgt ervoor dat de afwijking in de eerste voortgangsrapportage in positieve zin bijgesteld kan worden met € 622.000. En leidt daarmee tot een voordeel in deze tweede voortgangsrapportage. I -€ 622.000
Kosten ICT De ICT-kosten vallen lager uit dan begroot. Hiervoor zijn een aantal redenen: (1) Door het ver-SaaS-en van ons applicatielandschap zijn de kosten lager, omdat betaald wordt, binnen onze Outsource-overeenkomst, voor daadwerkelijk gebruik en het aantal gebruikers stagneert. (2) De uitgestelde migratie van Windows10 naar Windows11 naar 2025. (3) De geplande aanbesteding van het (wifi) netwerk van het gemeentehuis is uitgesteld vanwege het latere vertrek van Tribuut. Voor deze aanbesteding was een kostenverhoging begroot, welke nu ook wordt uitgesteld. I -€ 100.000
Rechtskundige advieskosten De rechtskundige advieskosten vallen lager uit dan begroot. De 'grote' procedures in het verleden zijn afgerond en er zijn geen nieuwe 'grote' zaken. De juridische advieskosten rondom van vluchtellingen (statushouders en Oekrainers) worden gedekt door de hiervoor beschikbare budgetten en zijn niet opgenomen op programma Overhead. I -€ 50.000
Bijstelling opbrengst algemene uitkering o.b.v. meicirculaire 2024 Recent is de septembercirculaire 2024 verschenen, die nu de meest recente circulaire is, waarop we de inkomstenraming van de algemene uitkering voor 2024 kunnen baseren. Op basis van de circulaire verwachten we over 2024 een hogere opbrengst dan het oorspronkelijk begrote bedrag 2024. De hogere opbrengst wordt veroorzaakt door: - de afrekening van de ruimte onder het BCF-plafond 2024 (€ 737k), - ontwikkeling van de uitkeringsfactor (- € 175k), - ontwikkeling van de WOZ-waarden (- € 158k), - middelen voor taakmutaties (€ 37k). Het college zal de raad ook afzonderlijk informeren over de uitkomsten van de septembercirculaire 2024. I € 441.000
Overige technische wijzigingen Overige wijzigingen op dit programma individueel kleiner dan € 100.000. I € 121.000 € 113.000
Meerdere programma's
Energielasten Ten tijde van het opstellen van de begroting 2024 waren de prijzen van Energie (Gas en Elektra) historisch hoog. Met die hoge prijzen is in de begroting voor 2024 dan ook rekening gehouden. Destijds was de verwachting dat op termijn de prijzen van energie weer zouden dalen en daarom is in het meerjarig perspectief (2025 t/m 2027) een kostenverlagende stelpost opgenomen. Inmiddels zijn de Energieprijzen weer aanzienlijk gedaald. De Energiekosten zullen daardoor dalen met naar schatting € 485.900. Daartegenover staat dat bepaalde gebruikers van gemeentelijke panden ook minder energiekosten doorbelast zullen krijgen. Hierdoor zullen er naar schatting € 47.900 minder baten zijn. Samengevat ontstaat er een voordeel van € 438.000 ten opzichte van de begroting 2024. S -€ 485.900 -€ 47.900
Beschikbare middelen vanuit specifieke uikeringen uit 2023 In 2023 en eerder zijn specifieke uitkeringen (SPUK) vanuit het rijk en provincie ontvangen waarvan we een deel ook nog in 2024 mogen uitgeven. I € 1.501.225 € 1.501.243
IZA middelen Apeldoorn De gemeente Apeldoorn is mandaatgemeente voor de IZA-SPUK (Integraal Zorgakkoord). Voor verschillende onderdelen van deze SPUK is gemeentelijke inzet vereist. Daarvoor heeft de gemeente Epe een voorschot ontvangen van € 192.000. I € 192.347 € 192.347
Kleine taakmutaties meicirculaire 2024 In de meicirculaire 2024 zijn voor verschillende onderwerpen kleine taakmutaties gedaan. De bijstelling van de baten hiervoor verloopt via de algemene uitkering die al zijn opgenomen in de eerste voortgangsrapportage 2024. Per saldo heeft dit geen financieel effect. I/S € 109.000
Overige technische wijzigingen Overige wijzigingen op dit programma individueel kleiner dan € 100.000. I € 41.000 € 11.000
Resultaat 2e voortgangsrapportage 2024 € 3.060.657 € 4.471.401
subtotaal: voordeel € 1.410.744
Resultaat 1e voortgangsrapportage 2024 € 9.971.000 € 9.346.000
Betreft alle mutaties die al waren opgenomen in de 1e voortgangsrapportage 2024 (zaaknummer 998822). subtotaal: nadeel -€ 625.000
Eindtotaal mutaties op baten en lasten 1e en 2e voortgangsrapportage 2024 (inc. verrekening reserves): € 13.031.657 € 13.817.401
Het totaal aan mutaties op de lasten en op de baten zal verwerkt worden in de begroting 2024. Totaal: voordeel € 785.744