In onderstaand overzicht zijn de programma's opgenomen waarbij sprake is van een overschrijding van de lasten, met daarbij een verklaring in hoeverre de afwijking past binnen het door de raad geformuleerde beleid en de conclusie ten aanzien van het oordeel over de rechtmatigheid. Voor een nadere uitwerking van de verschillen wordt verwezen naar de financiële analyse van de programma’s. De raad autoriseert deze kostenoverschrijdingen met het vaststellen van de jaarrekening.
Programma | Begrotingsafwijking lasten | Verklaring voor verschil | Conclusie | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Begroot | Werkelijk | Verschil | |||||||
2. Actief in Epe | 4.236 | 4.842 | -606 | De hogere lasten zijn in hoofdzaak veroorzaakt door subsidie voor het atletiekcomplex en de voorziening voor de grafrechten van KNIL veteranen. Voor de uitvoering van het atletiekcomplex werd een specifieke uitkering van het rijk ontvangen. | Extra uitgaven passen binnen het beleid of worden gecompenseerd door daaraan gerelateerde inkomsten; geen effect op het oordeel over de rechtmatigheid. | ||||
3. Zorg en opvang | 12.130 | 12.525 | -395 | De hogere lasten zijn in hoofdzaak veroorzaakt door de opvang van vluchtelingen door de oorlog in Oekraïne. Vanuit het rijk worden deze kosten gecompenseerd en zijn er middelen ontvangen. Daarnaast worden hogere lasten veroorzaakt door de invoering van de Wet Inburgering. De bijdrage van het rijk is tevens evenredig toegenomen. | Extra uitgaven passen binnen het beleid of worden gecompenseerd door daaraan gerelateerde inkomsten; geen effect op het oordeel over de rechtmatigheid. | ||||
5. Ruimte en wonen | 4.375 | 8.799 | -4.424 | De hogere lasten zijn in hoofdzaak veroorzaakt door de bouwgrondexploitatie en worden in de paragraaf Grondbeleid verder toegelicht. Hier staan ook hogere baten tegenover. Tevens zijn de energieprijzen gestegen waardoor een hogere last is ontstaan. Daarnaast is een verschil ontstaan door de afwikkeling van een juridische procedure. Daarnaast is sprake van een hogere toerekening van interne loonkosten en kapitaallasten aan dit programma. Een totaalanalyse van de loonkosten en de kapitaallasten is opgenomen in bijlage 1 en 2. | Extra uitgaven passen binnen het beleid of worden gecompenseerd door daaraan gerelateerde inkomsten; geen effect op het oordeel over de rechtmatigheid. | ||||
6. Epe op orde | 6.864 | 7.204 | -340 | De hogere lasten zijn in hoofdzaak veroorzaakt door de extra lasten voor groenonderhoud, bospaden en - en wegen, aangetaste bomen als gevolg van keveraantasting, ontwikkeling van biodiversiteit en de aanleg van klompenpaden in het buitengebied en begraafplaatsen. E.e.a. is onder andere gemeld in de voortgangsrapportage 2022. | Extra uitgaven passen binnen het beleid of worden gecompenseerd door daaraan gerelateerde inkomsten; geen effect op het oordeel over de rechtmatigheid. | ||||
7. Duurzaamheid | 7.697 | 7.746 | -49 | De hogere lasten zijn in hoofdzaak veroorzaakt door de hogere kosten van beheer en onderhoud van riolering. Daarnaast zijn hogere kosten gemaakt in relatie tot de Regeling Reductie Energieverbruik (RRE), hier tegenover staan ontvangen middelen van het Rijk. | Extra uitgaven passen binnen het beleid of worden gecompenseerd door daaraan gerelateerde inkomsten; geen effect op het oordeel over de rechtmatigheid. | ||||
8. Toezicht en handhaving | 554 | 1.125 | -571 | De hogere lasten zijn in hoofdzaak veroorzaakt door hogere uitgaven voor inhuur voor toezicht en handhaving. Deze extra uitgaven worden gedekt uit de daarvoor ingestelde reserve. Daarnaast is er een hogere toerekening van interne loonkosten aan dit programma. Een totaalanalyse van de loonkosten is opgenomen in bijlage 1. | Extra uitgaven passen binnen het beleid of worden gecompenseerd door daaraan gerelateerde inkomsten of dekking uit de reserve; geen effect op het oordeel over de rechtmatigheid. | ||||
9. Bedrijvigheid | 850 | 1.010 | -159 | De hogere lasten zijn in hoofdzaak veroorzaakt door personele kosten en extra uitgaven voor de coronacrisis. De extra uitgaven in kader van corona worden gedekt uit de daarvoor ingestelde reserve. Daarnaast is er een hogere toerekening van interne loonkosten aan dit programma. Een totaalanalyse van de loonkosten is opgenomen in bijlage 1. Er is een subsidie voor de inhuur van een centrummanager ontvangen en daar stonden ook niet geraamde lasten tegenover. | Extra uitgaven passen binnen het beleid of worden gecompenseerd door daaraan gerelateerde inkomsten of dekking uit de reserve; geen effect op het oordeel over de rechtmatigheid. | ||||
10. Weer aan het werk | 15.459 | 16.519 | -1.060 | De hogere laste zijn in hoofdzaak veroorzaakt door het compenseren van energielasten voor minima, deze lasten worden grotendeels gecompenseerd vanuit de algemene uitkering (rijk). | Extra uitgaven passen binnen het beleid of worden gecompenseerd door daaraan gerelateerde inkomsten; geen effect op het oordeel over de rechtmatigheid. | ||||
11. Bestuur en organisatie | 3.646 | 4.227 | -581 | De hogere lasten zijn met name te wijten aan de vorming van een voorziening voor de (toekomstige) verplichting tot uitbetaling van wachtgeld aan oud-wethouders, in lijn met de verslaggevingsvoorschriften (BBV). | Extra uitgaven passen binnen het beleid; geen effect op het oordeel over de rechtmatigheid. | ||||
Overhead | 11.252 | 12.390 | -1.138 | De hogere lasten zijn in hoofdzaak een hogere toerekening van interne loonkosten aan dit programma. Een totaalanalyse van de loonkosten is opgenomen in bijlage 1. Daar staat een lagere doorberekening van kapitaallasten tegenover. Een totaalanalyse van de loonkosten en de kapitaallasten is opgenomen in bijlage 1 en 2. | Extra uitgaven passen binnen het beleid of worden gecompenseerd door daaraan gerelateerde inkomsten; geen effect op het oordeel over de rechtmatigheid. | ||||
Resultaat bestemming | 15.155 | 18.826 | -3.142 | De hogere ‘lasten’ zijn veroorzaakt doordat het saldo van de toevoegingen aan reserves resulteert in meer toevoegingen aan reserves dan begroot. De grootste afwijkingen betreffen de toevoegingen aan de reserve huisvesting onderwijsvoorzieningen, de reserve onderhoud wegen en het resultaat op de uitvoering van het sociaal domein, de uitvoering van de BUIG en Participatie. Een uitgebreide toelichting/specificatie is opgenomen in de analyse van de resultaatbestemming. | Betreft uitvoering van bestaand beleid en werkwijze; in lijn met begroting dan wel besluitvorming van de raad; geen effect op het oordeel over de rechtmatigheid. | ||||
Investeringen | Geen sprake van hogere uitgaven. | In 2022 is geen sprake van investeringskredieten met een overschrijding groter dan € 25.000 op de uitgaven. Een toelichting hierop is opgenomen in bijlage 2 van deze jaarstukken. | Geen effect op het oordeel over de rechtmatigheid. |