Budgetprognose
Terug naar navigatie - BudgetprognoseAutorisatie:
R = Raad (als bestuurlijke visievorming of kaderstelling nodig is)
C = College (als nog besluitvorming nodig is)
M = Manager (organisatie als alleen uitvoering nodig is)
Onderwerp | Fin. consequenties t.o.v. bestaand beleid 2024 + is voordeel, - is nadeel (bedragen in euro) | Auto- risatie | |||
---|---|---|---|---|---|
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
Saldo begroting | -769.442 | -769.442 | -769.442 | -769.442 | |
Programma 1 en 3 Opgroeien in Epe en Zorg en opvang | |||||
Grip op zorg: resultaat uitgavenverlaging | - | 97.000 | 97.000 | 97.000 | M |
Onttrekking reserve sociaal domein vervalt | - | -97.000 | -97.000 | -97.000 | |
Hier is opgenomen het financiƫle effect van de bezuinigingsoperatie 'Grip op zorg', waartoe in juli 2020 door de raad is besloten. Het betreffen uitgavenverlagingen uit de bezuinigingstaakstelling, die tijdelijk uit de reserve sociaal domein worden gedekt. Vanaf 2025 is het effect structureel in de begroting verwerkt. | |||||
Besparing jeugdzorg maatregelen Rijk | - | 850.000 | 850.000 | 850.000 | C |
De uitvoering van de hervormingsagenda jeugd moet tot minder uitgaven (tekort) voor jeugdzorg moeten leiden. Een deel van de besparing valt volledig onder de verantwoordelijkheid van het Rijk. Welke maatregelen het Rijk gaat treffen is nog niet bekend. Conform de richtlijn van de provincie is hiervoor een stelpost opgenomen vanaf 2025. We lopen hierbij wel een risico omdat nog onduidelijk is wat het Rijk gaat doen en of de te treffen maatregelen daadwerkelijk tot deze besparing voor Epe gaat leiden. | |||||
Autonome stijging volume Wmo | - | -85.000 | -164.000 | -253.000 | M |
Omdat vanaf 2023 de compensatie van het rijk (naast de loon- en prijsstijging) ook voor volumestijging niet meer is opgenomen in het sociaal domein-deel van de algemene uitkering, moet hiervoor een afzonderlijke raming worden opgenomen. De berekening hiervan is gebaseerd op een volumegroei van de afgelopen jaren. De autonome loon- en prijsstijgingen zijn opgenomen onder programma 11. | |||||
Vraagafhankelijk vervoer | - | -38.000 | -82.000 | -130.000 | M |
De bijdrage voor vraagafhankelijk vervoer stijgt de komende jaren. Het vervoersvolume is nog niet op het niveau van voor de pandemie. Voor de komende jaren zit hier een opbouw in aan verwacht vervoersvolume conform landelijke trend. Daarnaast valt een subsidie van de provincie weg conform de begroting van PlusOv. | |||||
Leerlingenvervoer | - | -48.000 | -100.000 | -156.000 | M |
De bijdrage voor leerlingen vervoer stijgt de komende jaren omdat het vervoersvolume stijgt. | |||||
OekraĆÆense vluchtelingen | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | C |
Compensatie door het rijk | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | |
Door de oorlog in OekraĆÆne worden er OekraĆÆense vluchtelingen opgevangen. Het verloop van het aantal in 2023 en 2024 is nog onbekend. Het is niet duidelijk of er meer OekraĆÆense vluchtelingen zullen volgen of dat er weer teruggaan. Voor de huisvesting, begeleiding, leefgeld en uitvoering worden kosten gemaakt. Tegenover deze kosten zal een vergoeding van het rijk worden ontvangen. De totale lasten en baten zijn nog onbekend. | |||||
Met het vaststellen van de begroting machtigt de raad het college om de opgebouwde reserve voor huisvesting van vluchtelingen, statushouders en overige doelgroepen, samen met de middelen die van het rijk worden ontvangen, in te zetten voor huisvesting van deze doelgroepen. | |||||
Huishoudelijke ondersteuning | - | -230.000 | -223.000 | -232.000 | C |
In de meicirculaire 2023 zijn extra structurele middelen beschikbaar gesteld voor compensatie van de extra kosten door de aanzuigende werking van het abonnementstarief Wmo. Dit betreft met name huishoudelijke ondersteuning. | |||||
Eigen bijdrage Wmo | - | - | 478.000 | 499.000 | C |
In de meicirculaire 2023 zijn de consequenties opgenomen voor de afschaffing van het abonnementstarief Wmo per 1-1-2026. Er wordt een inkomensafhankelijke eigen bijdrage ingevoerd. De baten die hier zijn opgenomen zijn gelijk aan de vermindering van de algemene uitkering. Onzeker is of dit bedrag een reƫle eigen bijdrage voor gemeente Epe is. De komende jaren zal dit nog verder uitgewerkt worden. | |||||
Programma 2 Actief in Epe | |||||
Deelname regionaal Cultuur- en Erfgoedpact (2022-2024) | - | 8.300 | 8.300 | 8.300 | M |
Dekking reserve kunst openbare ruimte (950100) | - | -8.300 | -8.300 | -8.300 | |
Samen met de gemeenten Elburg, Ermelo, Harderwijk, Hattem, Heerde Nunspeet, Oldebroek en Putten wordt een vervolg gegeven aan het Cultuur- en Erfgoedpact voor de jaren 2022-2024. Daarvoor zijn middelen in de begroting opgenomen. Vanuit de provincie worden deze middelen verdubbeld om te komen tot een duurzame culturele infrastructuur. Dit vervalt vanaf 2025. | |||||
Subsidie Sport- en Dorpscentrum Vaassen (SDV) | -100.000 | - | - | - | C |
Door SDV is een extra verhoging van de subsidie gevraagd van ā¬ 100.000 structureel boven de indexatie. Het sport- en dorpscentrum heeft door stijgende kosten (houtprijs, CAO en nieuw energiecontract) hogere kosten begroot dan de reguliere indexatie. Het sport- en dorpscentrum heeft al de huurprijzen verhoogd en de temperatuur van het zwemwater verlaagd om de kosten te drukken. Na indexering blijft een tekort van ā¬ 100.000 over. Daarnaast is er al een aantal jaren een tekort van nogmaals ā¬ 100.000 voor de reservering groot onderhoud, met name voor de Wieken. Dat is nu niet meegenomen in de begroting. In afwachting van de resultaten van onderzoek naar het toekomstig gebruik van SDV, dat naar verwachting plaats vindt in 2024, wordt de verhoging nu alleen voor 2024 opgenomen. Omdat dit niet in de 'basis' voor 2024 was opgenomen, is dit hier opgenomen voor 2024. | |||||
Programma 5 Ruimte en wonen | |||||
Wet goed verhuurderschap | -19.000 | -19.000 | -19.000 | -19.000 | C |
Gemeenten krijgen vanaf 2024 de mogelijkheid om malafide verhuurderschap en discriminatie op de verhuurmarkt aan te pakken. Er worden landelijk algemene regels opgesteld. Er zijn middelen door het Rijk beschikbaar gesteld om een meldpunt en handhaving op de regels te kunnen implementeren en uitvoeren. Omdat de uitgavenverhoging nog niet in de 'basis' voor 2024 was opgenomen, is deze hier opgenomen voor 2024 en verder. | |||||
Programma 6 Epe op orde | |||||
Areaalaccres uitgaven openbare ruimte | - | -28.320 | -65.937 | -99.601 | M |
Toename van de woningvoorraad betekent dat in de meerjarenramingen rekening moet worden gehouden met een autonome toename van kosten. Het betreft een toename in de kosten van onderhoud van de openbare ruimte. | |||||
Programma 7 Duurzaamheid | |||||
Doorberekening hogere lasten in de rioolheffing | - | 242.500 | 485.000 | 485.000 | M |
Verlaging onttrekking aan de voorziening riolering | - | -242.500 | -485.000 | -485.000 | |
De structureel hogere (kapitaal)lasten van de riolering kunnen niet meer worden gedekt door de afgesproken stijging van het tarief van de rioolheffing (indexatie + extra 1,9%). In 2024 worden de hogere lasten volledig gedekt door een onttrekking aan de voorziening riolering. In 2025 wordt de helft van de extra stijging doorberekend in het tarief van de rioolheffing; de andere helft wordt gedekt door een onttrekking aan de voorziening. Vanaf 2026 worden de hogere lasten volledig doorberekend in het tarief. | |||||
Programma 9 Bedrijvigheid | |||||
Organisatiekosten Routebureau Veluwe | -6.000 | -6.000 | -6.000 | -6.000 | M |
Het Routebureau Veluwe verzorgt beheer recreatie routesystemen. Vanwege verzelfstandiging van dit bureau worden de kosten apart in rekening gebracht. Het betreffen de organisatiekosten routebureau. Hiermee nemen de bestaande beheerkosten toe. Omdat de uitgavenverhoging nog niet in de 'basis' voor 2024 was opgenomen, is deze hier opgenomen voor 2024 en verder. | |||||
Programma 10 Weer aan het werk | |||||
Vervoer inwoners Beschut Werk | -26.000 | -26.000 | -26.000 | -26.000 | M |
Dekking uit beschikbare stelpost | 26.000 | 26.000 | 26.000 | 26.000 | |
Mede in het verlengde van Breedoffensief Budget vervoer moeten we voor inwoners in het kader van Beschut Werk vervoerskosten betalen. Dit is een taak voor de gemeente, het Rijk draagt hierin niet bij. Het aantal inwoners hiervoor is nu nog erg beperkt, maar kan groter worden. Dit kan bekostigd worden uit de beschikbare stelpost voor nieuwe doelgroepen. Als er meer vervoer nodig mocht zijn dan kunnen de kosten daarvan gedekt worden uit de reserve Participatie. Omdat dit nog niet in de 'basis' voor 2024 was opgenomen, is dit hier opgenomen voor 2024 en verder. | |||||
Participatiewet / uitvoering Lucrato / uitvoering WSW | - | 144.000 | 255.000 | 373.000 | C |
Betreft de aanpassing (verlaging) van het uitgaven budget conform de verlaging van het rijksbudget in de integratie-uitkering sociaal domein. De ontwikkeling van de inkomsten is opgenomen onder de algemene dekkingsmiddelen. Per saldo verloopt dit budgettair neutraal. De rijksmiddelen participatie (wsw) worden 'doorgegeven' aan Lucrato. Vooralsnog verwacht Lucrato dat de daling van de rijksmiddelen gepaard gaat met een daling van het aantal wsw-ers. In de meicirculaire 2023 is voor de wsw (onderdeel participatie) voor Epe opgenomen voor 2024: ā¬ 3.802.419 2025: ā¬ 3.658.044 2026: ā¬ 3.547.487 2027: ā¬ 3.429.331 | |||||
Participatiewet / nieuwe begeleiding | - | -12.000 | -24.000 | -36.000 | C |
Aanpassing van het uitgaven budget conform de mutaties in het rijksbudget in de integratie-uitkering participatie en de algemene uitkering. De ontwikkeling van de inkomsten is opgenomen onder de algemene dekkingsmiddelen. Per saldo budgettair neutraal. Bijdrage participatie beschut werk (meicirculaire): 2024: ā¬ 143.598 2025: ā¬ 155.394 2026: ā¬ 167.290 2027: ā¬ 179.183 | |||||
Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (ondernemers) | - | - | -48.500 | -48.500 | M |
Ingaande 1-1-2021 is de nieuwe Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) in werking getreden. Door deze wet heeft de gemeente o.a. tot taak te zorgen voor schuldhulpverlening aan ondernemers, gericht op ondernemers die een natuurlijk persoon zijn (eenmanszaak, maatschap, VOF of CV). Voor de uitvoering van deze taak was tijdelijk budget opgenomen in de begroting tot en met 2025 (dekking uit reserve herstel en stimuleringsagenda/corona). Omdat het een wettelijke taak betreft, lopen de kosten door na 2025. | |||||
Programma 11 Bestuur en organisatie | |||||
Verkiezingen | - | 85.500 | - | -35.000 | M |
Per verkiezing wordt als algemeen uitgangspunt ā¬ 85.500 geraamd in de (meerjaren)begroting. In 2024 staan de verkiezingen voor het Europees parlement gepland (deze zijn in de basis 2024 opgenomen), in 2025 zijn er geen verkiezingen (voordeel t.o.v. de basis 2024) en in 2026 zijn er gemeenteraadsverkiezingen. In 2027 zijn er verkiezingen voor Provinciale staten en Waterschap. | |||||
Gemeenteraadsverkiezingen | - | -17.000 | -29.000 | - | M |
De voorbereiding van de gemeenteraadsverkiezingen in 2026 start in 2025. Inmiddels is het een gebruik geworden dat de stemwijzer wordt ingezet en dat mogelijkheden worden geboden voor de cursus politiek actief. Hiervoor is een budget opgenomen in 2025. Voor 2026 is budget nodig voor o.a. communicatie en voor diverse activiteiten rond het afscheid van vertrekkende en het aantreden van nieuwe raadsleden, inclusief een inwerkprogramma voor nieuwe raadsleden. | |||||
Autonome loonstijging (incl. sociaal domein) | - | -891.000 | -1.673.000 | -2.382.000 | M |
Autonome prijs- en inkomstenstijging (excl. sociaal domein) | - | -445.000 | -897.000 | -1.357.000 | M |
Autonome stijging prijzen sociaal domein (indexatie) | - | -307.000 | -619.000 | -936.000 | M |
De berekeningen van de autonome loon-, prijs- en inkomsten-stijgingen zijn gebaseerd op de indicaties die hiervoor gegeven zijn m.b.t. de ontwikkeling van het percentage 'prijs overheidsconsumptie netto materieel (imoc)' en de verwachte loonstijging waar de meicirculaire 2023 van uit gaat. Voor de jaren 2025 t/m 2027 worden de volgende percentages gehanteerd: - prijzen: resp. 1,6%, 1,6%, 1,6% (verwachte prijsontwikkeling overheidsconsumptie, netto materieel, imoc); - lonen: resp. 5,4%, 4,5%, 3,9%. Voor prijs- en inkomstenstijging is het saldo van beide weergegeven. Omdat vanaf 2023 de compensatie van het rijk voor loon- en prijsstijging voor het sociaal domein niet meer is opgenomen in het sociaal domein-deel van de algemene uitkering, is hiervoor een afzonderlijke raming worden opgenomen. | |||||
Stelpost stabilisatie energiekosten (gas en elektriciteit) | - | 125.000 | 250.000 | 375.000 | M |
De ontwikkeling van de energieprijzen (explosieve stijging van de tarieven!) brengt aanzienlijk hogere uitgaven met zich mee. Hiervoor is in de begroting 2023 een stelpost opgenomen voor 2023 tot en met 2025; in de nieuwe begroting 2024 zijn de hoge tarieven structureel in de basis opgenomen. In de eerste jaren is er nog gedeeltelijke dekking uit de eenmalige middelen. Deze dekking valt weg vanaf 2025. Nu wordt aanvullend gekozen voor een (kostenverlagende) stelpost, vanaf 2025, vanuit de veronderstelling dat de energiekosten in de komende jaren zullen dalen en stabiliseren op een lager niveau dan nu het geval is. De ontwikkeling blijft echter onzeker. | |||||
Personele kosten ten laste van grondbedrijf en investeringen | - | -25.000 | -50.000 | -75.000 | M |
In het kader van het financieel toezicht is door de provincie geadviseerd de toerekening van personele kosten aan investeringen en aan de bouwgrondexploitatie te beperken. Gelet op het advies van de provincie wordt deze toerekening gefaseerd afgebouwd. | |||||
Verzekeringen; taxatie gemeentelijke eigendommen | - | -16.000 | - | - | M |
Om de juiste verzekerde waarden van de gemeentelijke opstallen en inventarissen te bepalen is het noodzakelijk om voor de opstallen eens per 6 jaar en voor de inventarissen eens per 3 jaar een taxatie te laten uitvoeren. In 2025 worden de inventarissen getaxeerd (ā¬ 16.000). De opstallen worden na het realiseren van het masterplan getaxeerd en daarna weer in 2028. | |||||
Programma 12 Algemene dekkingsmiddelen | |||||
Algemene uitkering 2024-2027 | - | 3.214.000 | -485.000 | 1.031.000 | M |
In de begroting 2024 is de Algemene Uitkering op basis van de meicirculaire 2023 geraamd op een bedrag van ā¬Ā 66.228.000. Voor de jaren 2025 t/m 2027 is de raming: - 2025: ā¬ 69.442.000 - 2026: ā¬ 65.743.000 - 2027: ā¬ 67.259.000 Een toelichting op de ontwikkeling van de algemene uitkering is opgenomen in een notitie die op verzoek via de griffier beschikbaar is. | |||||
Algemene uitkering Incidentele middelen jeugd | - | - | 482.000 | 358.000 | M |
Epe ontvangt ter compensatie van het tekort op de middelen jeugd voor 2024 ā¬ 2.366.344. De middelen voor 2024 en 2025 blijken uit de meicirculaire 2023. De Provincie heeft aangegeven dat gemeenten in de jaarschijven 2026 en 2027 de middelen, zoals die in de Hervormingsagenda zijn afgesproken, als structurele en reĆ«le raming mogen meenemen in hun meerjarenraming. De raming ziet er zo uit: 2025: ā¬ 1.457.701 2026: ā¬ 481.941 2027: ā¬ 358.062 | |||||
Herijking algemene uitkering (incl. sociaal domein) | - | -100.000 | -100.000 | -100.000 | M |
Dit betreft een stelpost voor het risico van het negatieve effect van de herijking van de maatstaven van de algemene uitkering uit het gemeentefonds (vanaf 2023). De herijking is met ingang van 2023 ingevoerd. Rekening houdend met het feit dat de uitkomst een tussenstand is en met een aantal onzekerheden is omgeven, is het risico op een nadeel voor Epe in de meerjarenbegroting voorlopig opgenomen voor een bedrag van (afgerond) ā¬ 3,00 per inwoner. | |||||
Opbrengst OZB; woningen en niet-woningen | - | 153.000 | 304.000 | 466.000 | M |
Betreft stijging als gevolg van toename aantal objecten en in de jaren 2025-2027 een geĆÆndexeerde stijging van de tarieven. | |||||
Opbrengst OZB; teruggave hogere opbrengst 2023 | - | 104.000 | 104.000 | 104.000 | M |
Dekking reserve OZB | - | -104.000 | -104.000 | -104.000 | |
Eenmalig hogere opbrengst 2023 (a.g.v. hogere WOZ waarden in 2023) wordt 'terug gegeven' in 2024, waardoor de opbrengst in 2025 weer terug gaat naar het 'oude' niveau. De dekking uit de reserve in 2024 vervalt weer m.i.v. 2025. | |||||
Wet Open Overheid | - | -16.000 | -16.000 | 39.000 | M |
De Wet Open Overheid (Woo) is in 2022 in werking getreden. De wet is bedoeld om overheden meer transparant te maken en deze wet moet ervoor zorgen dat overheidsinformatie beter vindbaar en toegankelijk wordt. Daarvoor wordt een aantal maatregelen genomen. In de algemene uitkering zijn hiervoor middelen beschikbaar gesteld. Vanaf 2022 is een stelpost opgenomen voor de uitgaven, gebaseerd op de middelen die in de algemene uitkering beschikbaar zijn gesteld (basis 2024: ā¬ 129.000). De stelpost loopt op naar ā¬ 145.000 in 2025. Na 2026 vervalt het tijdelijke bedrag van ā¬ 55.000. | |||||
Programma Overhead | |||||
Generatiepact (2023-2026) | - | -25.000 | -50.000 | 50.000 | M |
Dekking uit reserve eenmalige dekkingsmiddelen | - | 25.000 | 50.000 | -50.000 | |
Goed werkgeverschap betekent ook vitaal leeftijdsbeleid. Het generatiepact is hier een onderdeel van. Deze regeling is erop gericht om medewerkers vanaf 62 jaar de mogelijkheid te bieden om hun beroep tot aan hun pensioengerechtigde datum duurzaam te kunnen uitoefenen. Dit bevordert doorstroom en vitaliteit van mensen. Betreft een budget voor een periode van 4 jaar (2023-2026). Het bedrag wordt toegevoegd aan de bestaande reserve en de uitgaven worden er jaarlijks uit gedekt. In 2023 is ā¬ 25.000 toegevoegd, voor 2024 is ā¬ 50.000 opgenomen in de basis; dit bedrag loopt op in 2025 en 2026 en vervalt vanaf 2027. | |||||
Reserve organisatieontwikkeling | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | M |
Om de middelen die in de begrotingen 2022 en 2023 beschikbaar zijn gesteld voor verbetering van de dienstverlening en voor organisatieontwikkeling ook in de jaren na 2023 te kunnen inzetten, wordt een nieuwe reserve organisatieontwikkeling ingesteld. Aan deze reserve worden ook jaarlijks toegevoegd de middelen die vanuit beschikbare personele budgetten aan het einde van het jaar resteren, zodat deze kunnen worden ingezet voor knelpunten op het gebied van personeel en organisatie in het jaar daarna; deze middelen werden tot nu toe toegevoegd aan de reserve langdurig zieken/voormalig personeel. Uit het oogpunt van transparantie en inzicht wordt in de jaarrekening 2023 de nieuwe reserve ingesteld. Het aan organisatie ontwikkeling toe te rekenen deel zal worden overgeheveld naar de nieuwe reserve en de toevoeging vanuit de personele budgetten zal dan eveneens worden verwerkt t.b.v. inzet in 2024 en verder. | |||||
Energie en warmte - incidenteel 2023-2030 | -6.040 | -11.704 | - | - | C |
Dekking uit middelen van het rijk (klimaatakkoord) | 6.040 | 11.704 | - | - | |
De middelen uit 2023 zijn in de basis, conform de richtlijn van de provincie, structureel opgenomen voor de jaren 2024-2027. Voor de jaren 2024 en 2025 is meer geld beschikbaar dan wat gemeenten in totaal in 2023 zullen ontvangen. | |||||
Tijdelijke formatieuitbreiding KCC/burgerzaken | -37.000 | -37.000 | -37.000 | -37.000 | M |
Vanaf 2014 is sprake van de verlengde geldigheid van reisdocumenten van 5 naar 10 jaar. Dit heeft effect op het aantal aanvragen vanaf 2024. Er is tijdelijk extra formatie nodig voor de komende 5 jaar om het aantal aanvragen te kunnen behandelen. Hier staan hogere legesopbrengsten tegenover. Omdat de uitgavenverhoging nog niet in de 'basis' voor 2024 was opgenomen, is deze hier opgenomen voor 2024 en verder. | |||||
Resultaatbestemming | |||||
Afbouw onttrekking reserve verkoop aandelen Veluwse Nutsbedrijven (VNB) | - | -20.000 | -26.289 | -26.289 | M |
Om te voorkomen dat over een aantal jaren de jaarlijkse onttrekking aan de reserve verkoop aandelen VNB (930040) in Ć©Ć©n keer wegvalt, wordt de jaarlijkse onttrekking afgebouwd. | |||||
Afbouw onttrekking reserve winstuitkering NUON | - | -10.000 | -17.459 | -17.459 | M |
Om te voorkomen dat over een aantal jaren de jaarlijkse onttrekking aan de reserve egalisatie winstuitkering NUON (930030) in Ć©Ć©n keer wegvalt, wordt de jaarlijkse onttrekking afgebouwd. | |||||
Toevoeging resp. onttrekking aan reserve jeugdzorg (extra rijksmiddelen) | - | 909.000 | 1.885.000 | 2.008.000 | M |
De extra middelen voor jeugdzorg die worden ontvangen van het rijk, worden in eerste instantie (vanaf 2022) gereserveerd, voor zover deze niet worden uitgegeven. Hiervoor wordt ingaande 2022 een nieuwe reserve ingesteld. Vanaf 2024/2025 zijn de middelen van het rijk niet meer toereikend en zal de reserve worden ingezet om het tekort te dekken. Op termijn zal een evaluatie inzicht moeten geven in de ontwikkeling van de noodzakelijke uitgaven en de beschikbare financiƫle dekkingsmogelijkheden. | |||||
Technische mutaties budgetprognose | -100.000 | 886.163 | 592.163 | 752.263 | M |
Het gaat hier om een aantal financieel-technische mutaties, zoals de vrijval van kapitaallasten (rente en afschrijving) en diverse posten die incidenteel voor 2024 in de basis zijn opgenomen en die daarom wegvallen vanaf 2025. Een specificatie van deze post is op verzoek via de griffier beschikbaar. |