Programmaplan

Pijler: Sociaal

Kenmerken Sociaal Beleid

Terug naar navigatie - Kenmerken Sociaal Beleid

De visie van de gemeente Epe op het sociaal domein staat omschreven in de Sociale Agenda (2021). Inwoners zijn in eerste instantie verantwoordelijk voor hun leven en mogen daar in vrijheid invulling aan geven. De verantwoordelijkheid om regie te voeren over het leven noemen we ook wel ‘zelforganiserend vermogen’ of ‘zelfredzaamheid’. Onze inwoners gaan zelf en samen op zoek naar oplossingen en als gemeente ondersteunen we hen zo goed mogelijk hierbij. We creëren de juiste randvoorwaarden en voorzieningen zodat inwoners zo goed mogelijk gebruik maken van hun eigen kracht en het eigen netwerk. Dit doen we door te investeren in een sterke sociale basis. Met de sociale basis bedoelen we wat inwoners met en voor elkaar organiseren, ondersteund door algemene voorzieningen waar iedereen gebruik van kan maken. Een sterke sociale basis zorgt ervoor dat inwoners zoveel mogelijk zelf oplossingen kunnen vinden die passen bij hun leven en dat ze gemakkelijk ondersteuning kunnen krijgen in de buurt. Een sterke sociale basis helpt ook om problemen sneller en vroegtijdig te signaleren en te voorkomen dat deze groter en complexer worden. Voor wie het niet alleen of met elkaar lukt, zorgt de gemeente dat er zorg en ondersteuning beschikbaar is. Daarbij staan de mogelijkheden, talenten en eigenaarschap van de inwoners centraal.

De uitgangspunten van het sociaal beleid zijn dat iedereen kan meedoen, er een gebiedsgerichte aanpak is en we samenwerken met inwoners, organisaties, bedrijven en samenwerkingsverbanden.

Het sociaal domein kan gezien worden als een piramide met drie lagen:

  1. Samenredzaamheid: Wat kunnen inwoners zelf en samen met hun omgeving?
    Inwoners organiseren zelf activiteiten voor hun buurt en helpen elkaar, vanuit hun eigen kracht en zelforganiserend vermogen. Dat noemen we samenredzaamheid. De gemeente kan inwoners hierin faciliteren en ondersteunen door middel van een goede basisinfrastructuur.

  2. Basisinfrastructuur: Hoe kunnen wij, samen met organisaties, andere overheden en inwoners, de basisinfrastructuur vormgeven om inwoners te ondersteunen in het dagelijks leven?
    Basisvoorzieningen zijn ondersteunend aan het dagelijks leven en zijn voor iedereen beschikbaar. We noemen dat de basisinfrastructuur. Waar het in de eerste laag gaat om informele ondersteuning, gaat het in deze laag om formeel georganiseerde verbanden. De gemeente organiseert en ondersteunt een groot gedeelte van de basisinfrastructuur, samen met organisaties, andere overheden en inwoners.

  3. Zorg en ondersteuning: Hoe kunnen we inwoners die het nodig hebben en het niet alleen redden de juiste zorg en ondersteuning aanbieden?
    Sommige inwoners zijn minder goed of helemaal niet in staat hun problemen zelfstandig of met de eigen omgeving op te lossen. Zij hebben gespecialiseerde ondersteuning nodig. Deze laag bevat die gespecialiseerde zorg en ondersteuning voor inwoners. Ondersteuning is vaak een tijdelijke aanvulling op wat een inwoner zelf kan. Voor een kleine groep mensen gaat het om structurele zorg. De gemeente biedt zorg en ondersteuning vanuit onder andere de Wet maatschappelijke ontwikkeling (Wmo), Jeugdwet, Participatiewet en Wet Gemeentelijke Schuldhulpverlening (WGS).

Coalitieakkoord 2022-2026

Terug naar navigatie - Coalitieakkoord 2022-2026

Thema: Maatschappelijke voorzieningen en zorg en ondersteuning

De gemeente Epe hoort een samenleving te zijn waar iedereen, ongeacht achtergrond, zich thuis kan voelen en mee kan doen. Ook een gemeente waar iedereen zich veilig voelt in de dorpskernen en daarbuiten. We zetten ons in voor een prettig en gezond leefklimaat in onze dorpen. We zijn trots op een rijk verenigingsleven, op vrijwilligers en mantelzorgers. Belangrijk zijn voldoende goede voorzieningen voor zorg, welzijn, sport en cultuur. 

Focus op:
o    Goede maatschappelijke voorzieningen en accommodaties, inclusief goed en toegankelijk onderwijs, afgestemd op dorpen en gebieden 
o    Transparant subsidiebeleid ter ondersteuning van mantelzorgers, vrijwilligers en het verenigingsleven
o    Toegankelijke zorg en ondersteuning voor wie dat nodig heeft 

 
Aansturing programma’s

De hiervoor beschreven kenmerken van het beleid en de vermelde thema’s uit het coalitieakkoord sturen de programma’s in deze pijler aan. 

Programma 1 | Opgroeien in Epe

Omschrijving programma

Terug naar navigatie - Omschrijving programma

Het programma omvat de onderwerpen onderwijs en jeugd in brede zin, zoals kinderopvang, voor- en vroegschoolse educatie, jongerenwerk en jeugdgezondheidszorg. Ook Jeugdzorg valt onder dit programma.

De voorzieningen gericht op de jeugd maken ook deel uit van het basisaanbod aan voorzieningen waar in programma 2 “Actief in Epe” aandacht aan wordt gegeven. Er bestaat een relatie met de programma’s 3 “Zorg en opvang” (maatschappelijke ondersteuning) en 4 “Leefbaar en veilig” (integrale veiligheid: thema “Jeugd en veiligheid”).

Relevante nota's (kerndocumenten)

Terug naar navigatie - Relevante nota's (kerndocumenten)
  • Integraal beleidsplan sociaal domein “Samen voor elkaar” 2023-2027 
  • Onderwijsachterstandenbeleid 2019-2022.
  • Regiovisie Samen tegen Huiselijk Geweld 2020-2024.
  • Sociale Agenda (2021).
  • Inkoopnota Jeugdzorg, Wmo en MO/BW 2019.
  • Integraal Huisvestingsplan Onderwijsvoorzieningen 2023-2035
  • Regionaal Programmaplan 2020-2022 zorgregio Midden-IJssel/Oost-Veluwe 

Wat is de stand van zaken

Terug naar navigatie - Wat is de stand van zaken

 

Verplichte indicatoren vanuit de regelgeving bij dit programma.
Indicator 2019 2020 2021 2022
Verwijzingen Halt 9 14 4 5
Het aantal verwijzingen naar Halt, per 1.000 inwoners in de leeftijd van 12-17 jaar.
Kinderen in uitkeringsgezin 4% 4% 3% -
Het percentage kinderen tot 18 jaar dat in een gezin leeft dat van een bijstandsuitkering moet rondkomen.
Voortijdige schoolverlaters (vo+mbo) 2,1% 1,6% 1,6% -
Het percentage van het totaal aantal leerlingen (12-23 jaar) dat voortijdig, dat wil zeggen zonder startkwalificatie, het onderwijs verlaat.
Absoluut verzuim 1,9 1,8 2,3 2,3
Het aantal leerplichtigen dat niet staat ingeschreven op een school, per 1.000 inwoners in de leeftijd van 5-18 jaar.
Relatief verzuim 28 28 15 23
Het aantal leerplichtigen dat wel staat ingeschreven op een school, maar ongeoorloofd afwezig is, per 1.000 leerlingen.
Jongeren met jeugdhulp 10,6% 10,0% 11,8% 12,3%
Het percentage jongeren tot 18 jaar met jeugdhulp ten opzichte van alle jongeren tot 18 jaar (tweede helft van het genoemde jaar).
Jongeren met jeugdbescherming 1,1% 1,1% 1,3% 1,1%
Het percentage jongeren tot 18 jaar met een jeugdbeschermingsmaatregel ten opzichte van alle jongeren tot 18 jaar (tweede helft van het genoemde jaar).
Jongeren met jeugdreclassering 0,2% 0,2% 0,2% -
Het percentage jongeren (12-22 jaar) met een jeugdreclasseringsmaatregel ten opzichte van alle jongeren (12-22 jaar) (tweede helft van het genoemde jaar).
Jongeren met een delict voor de rechter 1% 1% 1% -
Het percentage jongeren (12-21 jaar) dat met een delict voor de rechter is verschenen.
Vanuit de verplichte bron van deze indicator zijn niet bij alle indicatoren recentere data beschikbaar.

Wat gaan we daarvoor doen

Terug naar navigatie - Wat gaan we daarvoor doen

Onderwijs

Portefeuillehouder: 
M.B. Heere

Activiteiten:

Uitvoering in 2024:

1. Uitvoeren van de Lokaal Educatieve Jeugd Agenda (LEJA).

1a. Afstemming bereiken met maatschappelijke partners over relevante onderwerpen op het gebied van onderwijs, jeugd(zorg) en sport. 

1b. Wijze van uitvoering van Lokaal Educatieve Jeugd Agenda vormgeven met alle deelnemers om hiermee de kwaliteit te verhogen. 

2. Uitgevoerd Onderwijs Achterstanden Beleid (OAB).

2. Uitvoeren van het uitvoeringsplan 2023-2024. 

3. Uitwerken Koers Duurzame Kindvoorzieningen.

3. Doorontwikkeling van expertisecentrum, met doorgaande leer/zorglijn ontwikkeling voor scholen-onderwijs.

4. Uitvoeren integraal huisvestingsplan (IHP) onderwijsvoorzieningen 2023-2026. 

4. Uitvoering van het integraal huisvestingsplan (IHP) onderwijsvoorzieningen 2023-2026. Het betreft de RSG Noordoost-Veluwe, de Sprenge Emst, het Mosterdzaadje Gortel, St. Bernardusschool, nieuwbouw scholen Epe-Zuidwest.

Collegeprogramma 2022-2026:

 

5. Opstellen van een integraal huisvestingsplan (IHP) onderwijsvoorzieningen

5. Gerealiseerd.

Toelichting:

1. De (meerjarige) Lokaal Educatieve Jeugd Agenda is samen met het onderwijs en organisaties rond jeugd opgesteld.

2. Het beleidsplan onderwijsachterstandenbeleid is opgesteld met onderwijs, CJG en voorschoolse voorzieningen. Het wordt jaarlijks uitgewerkt in een activiteitenprogramma waarin de ontwikkelingen, doelstellingen en afspraken voor subsidieverlening opgenomen zijn voor dat jaar.

3/4. Het Integraal Huisvestingsplan Onderwijsvoorzieningen en het Koersdocument Duurzame Kindvoorzieningen zijn opgesteld in samenwerking met partners uit het domein onderwijs en jeugd. Het IHP-onderwijsvoorzieningen 2023-2026 is vastgesteld door de gemeenteraad en er is gestart met de uitvoering. 

 

Jeugdzorg

Portefeuillehouder:
G. van den Berg

Activiteiten: Uitvoering in 2024:

1. Realiseren van effectieve en doelmatige Jeugdzorg

1. Uitvoering geven aan het uitvoeringsprogramma op het gebied van Jeugdzorg, als onderdeel van het integraal beleidsplan sociaal domein ''Samen voor elkaar" 2023-2027.

2. Realiseren van de Hervormingsagenda jeugdzorg.

2a. Uitvoeren beleidskader voor de inzet van de extra Rijksmiddelen voor jeugdzorg.

2b. Uitvoeren van het uitvoeringsplan Hervormingsagenda (landelijk/regionaal) inclusief vormgeving van de regionale inkoop van de (specialistische) jeugdhulp. 

Collegeprogramma 2022-2026:

 

3. Voortzetten preventieve voorzieningen gericht op jeugdgezondheid.

3. Subsidieafspraken maken voor de uitvoering van jeugdgezondheidzorg. 

Toelichting:

2. In deze hervormingsagenda komen afspraken die landelijk tussen het rijk en de VNG gemaakt worden. In een afzonderlijk beleidskader, door de raad vastgesteld, is de richting van de inzet van de financiële middelen aangegeven.

 

Welzijnswerk jeugd en jongeren

Portefeuillehouder: 
M.B. Heere / G. van den Berg

Activiteiten: Uitvoering in 2024:

1. Aanbieden preventieve jeugdvoorzieningen.

1a. Subsidieafspraken maken voor de uitvoering (voor)school(s)maatschappelijk werk, jongerenwerk, JOGG en steunouder.

1b. Uitvoeren integraal aanbod preventie in het onderwijs.

 

Wat mag dat kosten

Terug naar navigatie - Wat mag dat kosten
Bedragen * € 1.000
Realisatie 2022 Begr 2023 Begr 2024 Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027
Lasten bestaand beleid 14.837 15.350 17.971 17.042 17.094 17.150
Lasten nieuw beleid - - 132 240 423 383
Lasten totaal 14.837 15.350 18.103 17.282 17.517 17.533
Baten bestaand beleid 1.207 634 773 773 774 774
Baten nieuw beleid - - 69 69 41 41
Baten totaal 1.207 634 842 842 815 815
Saldo -13.630 -14.716 -17.261 -16.440 -16.702 -16.718

Specificatie nieuw beleid

Terug naar navigatie - Specificatie nieuw beleid
Bedragen * € 1.000
LASTEN Begrotingsjaar
2024 2025 2026 2027
Budgetten:
1 Bijdrage in exploitatie Van der Reijdenschool 40 40 40 p.m.
2 Uitvoering Gezond en Actief Leven Akkoord (activiteiten programma 1) 69 69 41 41
Investeringen: Investeringsbedrag:
1 Huisvesting onderwijs (IHP) 420 23 23 23 23
2 Huisvesting onderwijs (IHP) 1.963 - 108 108 108
3 Huisvesting onderwijs (IHP) 3.828 - - 211 211
 Totale financiële gevolgen voor de lasten 132 240 423 383
BATEN Begrotingsjaar
2024 2025 2026 2027
Budgetten:
1 Rijksmiddelen Gezond en Actief Leven Akkoord (activiteiten programma 1) 69 69 41 41
 Totale financiële gevolgen voor de baten 69 69 41 41

Programma 2 | Actief in Epe

Omschrijving programma

Terug naar navigatie - Omschrijving programma

Het programma omvat de onderwerpen welzijn (o.a. sociaal cultureel werk en vrijwilligersondersteuning), sport en cultuur (waaronder ook kunst en bibliotheekwerk). Daarnaast valt ook het onderwerp accommodaties op de voornoemde terreinen onder dit programma.

De voorzieningen gericht op jeugd (0-18 jaar) vallen binnen programma 1 “Opgroeien in Epe”.

Dit programma draagt in belangrijke mate bij aan de leefbaarheid in de dorpen en wijken (inzet van voorzieningen, aandacht voor ontmoeting, tegengaan overlast en criminaliteit, kwaliteit van de woonomgeving). Er bestaat een relatie hierbij met de programma’s 3 “Zorg en opvang” (maatschappelijke ondersteuning), 4 “Leefbaar en veilig” (veilige leefomgeving) en 6 “Epe op orde” (openbare ruimte).

Relevante nota’s (kerndocumenten)

Terug naar navigatie - Relevante nota’s (kerndocumenten)
  • Sport en beweegplan Epe 2020-2024
  • Integraal beleidsplan sociaal domein ''Samen voor elkaar" 2023-2027 
  • Sociale Agenda (2021)
  • Visie op Toekomstbestendige Maatschappelijke Accommodaties (2023)

 

Wat is de stand van zaken

Terug naar navigatie - Wat is de stand van zaken

 

Verplichte indicatoren vanuit de regelgeving bij dit programma.
Indicator 2016 2020
Niet-wekelijkse sporters 47,6% 51,1%
Het percentage inwoners dat niet wekelijks sport ten opzichte van het totaal aantal inwoners.
Vanuit de verplichte bron van deze indicator zijn niet bij alle indicatoren recentere data beschikbaar.

Wat willen we bereiken

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken

Strategische doelen:

  1. Het vergroten van maatschappelijke participatie van inwoners.
  2. Realiseren van een evenwichtig over de kernen gespreide sociale infrastructuur met activiteiten, voorzieningen en accommodaties.

 

Wat gaan we daarvoor doen

Terug naar navigatie - Wat gaan we daarvoor doen

Welzijn

Portefeuillehouder: 
G. van den Berg / M.B. Heere

Activiteiten: Uitvoering in 2024:

1. Realiseren aanbod welzijnsactiviteiten. 

1. Subsidieafspraken maken met professionele en vrijwilligersorganisaties over de inhoudelijke uitvoering van welzijnsactiviteiten, waaronder vrijwilligersondersteuning, mantelzorgondersteuning, sociaal cultureel werk en buurtpunten en de monitoring daarvan. 

 Collegeprogramma 2022-2026:

 

2. Invoeren vernieuwd helder en transparant subsidiebeleid

2. Start uitvoering van het nieuwe subsidiebeleid per 1-1-2024 inclusief verdeelmodel voor vrijwilligersorganisaties. 

3. Opstellen van een beleidsvisie voor toekomstbestendige accommodaties, inclusief onderwijshuisvesting. 

3. Gerealiseerd.

4. De beleidsvisie voor toekomstbestendige accommodaties per gebied uitwerken in uitvoeringsplannen.

4. Met verenigingen, organisaties en andere betrokken partijen op meerdere locaties werken aan een plan voor toekomstbestendige maatschappelijke accommodaties

Toelichting: -

 

Sport en cultuur

Portefeuillehouder:
G. van den Berg/M.B. Heere 

Activiteiten: Uitvoering in 2024:

1. Realiseren van aanbod sport en cultuur.

1. Subsidieafspraken maken over sociaal culturele en sportieve activiteiten, musea en bibliotheek.

2. Uitvoeren beleid sport, kunst en cultuur.

2a. Uitvoering geven aan het uitvoeringsprogramma op het gebied van sport, kunst en cultuur, dat volgt uit het integraal beleidsplan sociaal domein ''Samen voor elkaar" 2023-2027.

2b. Uitvoeren regionaal cultuur, en erfgoedpacht.

3. Inzet van buurtsportcoaches en cultuurmakelaar.

3a. Uitvoeren jaarplan buurtsportcoaches.

3b. Uitvoeren jaarplan cultuurmakelaar.

Collegeprogramma 2022-2026:  

4. Bevorderen van spelen, sporten en bewegen in de openbare ruimte. 

4a. Opstellen van speelruimtebeleid.

4b. Inzet budget voor beheer en onderhoud speeltoestellen.

Toelichting

3. Het betreft activiteiten op het gebied jeugd, jongeren en ouderen (buurtsportcoach) en op het gebied van kunst en cultuur (cultuurmakelaar). 

 

Wat mag dat kosten

Terug naar navigatie - Wat mag dat kosten
Bedragen * € 1.000
Realisatie 2022 Begr 2023 Begr 2024 Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027
Lasten bestaand beleid 4.842 4.526 5.024 4.891 4.891 4.890
Lasten nieuw beleid - - 442 338 156 101
Lasten totaal 4.842 4.526 5.466 5.229 5.047 4.991
Baten bestaand beleid 428 506 805 805 805 805
Baten nieuw beleid - - 192 188 156 101
Baten totaal 428 506 997 993 961 906
Saldo -4.414 -4.020 -4.469 -4.236 -4.086 -4.085

Specificatie nieuw beleid

Terug naar navigatie - Specificatie nieuw beleid
Bedragen * € 1.000
LASTEN Begrotingsjaar
2024 2025 2026 2027
Budgetten:
1 Uitwerking visie toekomstbestendige maatschappelijke accommodaties 150 150 - -
2 Energiecrisis - ondersteuning / compensatie organisaties, energiescans en -coaches 100 - - -
3 Uitvoering Gezond en Actief Leven Akkoord (activiteiten programma 2) 192 188 156 101
 Totale financiële gevolgen voor de lasten 442 338 156 101
BATEN Begrotingsjaar
2024 2025 2026 2027
Budgetten:
1 Rijksmiddelen Gezond en Actief Leven Akkoord (activiteiten programma 2) 192 188 156 101
 Totale financiële gevolgen voor de baten 192 188 156 101

Programma 3 | Zorg en opvang

Omschrijving programma

Terug naar navigatie - Omschrijving programma

Het programma omvat de onderwerpen maatschappelijke ondersteuning (vanuit de Wmo), gezondheid, maatschappelijke opvang, basismobiliteit, algemeen maatschappelijk werk en integratie/inburgering van nieuwkomers.

Het programma richt zich met name op groepen inwoners uit de samenleving die kwetsbaar zijn. Kernbegrippen zijn daarbij bevorderen zelfredzaamheid en participatie. Er bestaat een relatie met de programma’s 1 “opvoeden en opgroeien” (jeugdgezondheidszorg), 2 “Actief in Epe” (welzijnsvoorzieningen), 4 “Leefbaar en veilig” (leefbaarheid) en 10 “Weer aan het werk” (bevordering arbeidsparticipatie).

 

Relevante nota’s (kerndocumenten)

Terug naar navigatie - Relevante nota’s (kerndocumenten)
  • Integraal beleidsplan sociaal domein ''Samen voor elkaar" 2023-2027
  • Sociale Agenda (2021)
  • Regiovisie samen tegen huiselijk geweld (2020-2023)
  • Kadernota Beschermd Thuis (2022-2030)
  • Raamovereenkomst Jeugdzorg, Wmo en 2019
  • Plan van aanpak Brede SPUK Gezond en Actief Leven Akkoord (september 2023)

 

Wat is de stand van zaken

Terug naar navigatie - Wat is de stand van zaken

 

Verplichte indicatoren vanuit de regelgeving bij dit programma.
Indicator 2019 2020 2021 2022
Wmo-cliënten met een maatwerk-arrangement per 10.000 inwoners. 480 570 530 540
Een maatwerkarrangement is een vorm van specialistische ondersteuning binnen het kader van de Wmo.

Wat gaan we daarvoor doen

Terug naar navigatie - Wat gaan we daarvoor doen

Maatschappelijke Zorg

Portefeuillehouder: 
G. van den Berg

Activiteiten: Uitvoering in 2024:

1. Realiseren van effectieve en doelmatige zorg vanuit de Wmo

1. Uitvoering geven aan het uitvoeringsprogramma op het gebied van Wmo, als onderdeel van het integraal beleidsplan sociaal domein ''Samen voor elkaar" 2023-2027.

2. Aanbieden vervoersysteem basismobiliteit (PlusOV)

2a. Monitoren van het vervoerssysteem basismobiliteit en uitvoeren plan van aanpak basismobiliteit.

2b. Afronden evaluatie plan van aanpak basismobiliteit.

3. Realiseren aanbod voorliggende voorzieningen zorg en gezondheid

3a. Subsidieafspraken maken over de uitvoering van voorliggende voorzieningen .

3b. Doorontwikkeling van de buurtpunten en steuntje in de Rug.

3c. Behoefte onderzoek naar (tijdelijke) doelgroep respijtopvang.

4. Opvangen van statushouders/asielzoekers/vluchtelingen Oekraïne

4. Realiseren van voldoende huisvesting en de daarbij benodigde voorzieningen (toegankelijkheid naar gezondheidszorg, onderwijs en welzijn/ondersteuning) om statushouders/asielzoekers/ vluchtelingen uit Oekraïne in onze gemeente op te vangen.

5. Integraal werken aan zorg & veiligheid

5a. Met (zorg)partners mogelijke onveilige situaties signaleren en actie op ondernemen en partners hierop toerusten.

5b.Doorontwikkeling van het straatgroepenteam passend binnen integrale aanpak jongerenwerk. 

Collegeprogramma 2022-2026:  

6. Realiseren van goede, toegankelijke, doeltreffende en vindbare zorg en ondersteuning.

6a. Uitvoeren van onderzoek ter versterking van cliëntondersteuning.

6b. Verbetering van bekendheid van Wmo zorg en ondersteuning voor inwoners.

7. Voortzetten preventieve voorzieningen gericht op (jeugd)gezondheid.

7a. Uitwerking van het uitvoeringsprogramma zorg en gezondheid, als onderdeel van het integraal beleidsplan sociaal domein ''Samen voor elkaar" 2023-2027.

7b. Uitvoeren van plan van aanpak Brede SPUK Gezond en actief leven akkoord (in afstemming op het regioplan vanuit het integraal zorgakkoord (IZA)).

8. Opstellen van een inclusieagenda. 

8. Het vaststellen en het uitvoeren van de lokale inclusieagenda. 

Toelichting:

2. Basismobiliteit betreft maatwerkvervoer (Wmo-, Jeugdwet- en leerlingenvervoer) in de regio omvattende de gemeenten Apeldoorn, Brummen, Deventer, Hattem, Heerde, Epe, Lochem, Voorst en Zutphen.

4. Het gaat om te voldoen aan de wettelijke verplichting (taakstelling) om statushouders/asielzoekers/vluchtelingen uit Oekraïne in onze gemeente op te vangen.

5. Nakomen van de afspraken zoals vastgelegd in samenwerkingsdocument Zorg en Veiligheid binnen de huidige samenwerkingsstructuren.

6. Het betreft de uitwerking van de visie in de Sociale Agenda.

7. Het betreft onder andere activiteiten gericht op het bevorderen van een gezonde leefstijl, gezonde (school)omgeving en wettelijke taken uit de Wet Publieke Gezondheidszorg door GGD NOG.

8. Het opstellen van deze agenda komt onder meer voort uit het VN-verdrag handicap. De activiteit is onderdeel van de uitvoeringsagenda bij het integraal beleidsplan sociaal domein ''Samen voor elkaar" 2023-2027.

 

Wat mag dat kosten

Terug naar navigatie - Wat mag dat kosten
Bedragen * € 1.000
Realisatie 2022 Begr 2023 Begr 2024 Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027
Lasten bestaand beleid 12.525 13.105 15.156 15.437 15.548 15.691
Lasten nieuw beleid - - 153 152 99 72
Lasten totaal 12.525 13.105 15.309 15.589 15.647 15.763
Baten bestaand beleid 5.071 628 969 968 1.447 1.467
Baten nieuw beleid - - 138 142 87 60
Baten totaal 5.071 628 1.107 1.110 1.534 1.527
Saldo -7.454 -12.477 -14.202 -14.479 -14.113 -14.236

Specificatie nieuw beleid

Terug naar navigatie - Specificatie nieuw beleid
Bedragen * € 1.000
LASTEN Begrotingsjaar
2024 2025 2026 2027
Budgetten:
1 Clientervaringsonderzoek Wmo en Jeugdwet 15 10 12 12
2 Uitvoering Gezond en Actief Leven Akkoord (activiteiten programma 3) 138 142 87 60
 Totale financiële gevolgen voor de lasten 153 152 99 72
BATEN Begrotingsjaar
2024 2025 2026 2027
Budgetten:
1 Rijksmiddelen Gezond en Actief Leven Akkoord (activiteiten programma 3) 138 142 87 60
 Totale financiële gevolgen voor de baten 138 142 87 60

Programma 4 | Leefbaar en veilig

Omschrijving programma

Terug naar navigatie - Omschrijving programma

Het programma omvat de onderwerpen brandweer, politie, criminaliteit en overlast, crisisbeheersing/ rampenbestrijding, leefbare en veilige leefomgeving. Het programma geeft invulling aan de brede begrippen van leefbaar en veiligheid. Het onderwerp integrale veiligheid valt ook onder dit programma. Er bestaat een relatie met de programma’s 1 “Opgroeien in Epe”, 2 “Actief in Epe”, 3 “Zorg en Opvang” en 6 “Epe op orde”. Verder is er een relatie met programma 8 “Toezicht en handhaving”. Binnen dit programma vindt de uitvoering plaats van de diverse leefbaarheids- en veiligheidsaspecten.

 

Relevante nota’s (kerndocumenten)

Terug naar navigatie - Relevante nota’s (kerndocumenten)
  • Integraal Veiligheidsplan Noord Veluwe 2024-2027
  • Regionaal risicoprofiel & beleidsplan 2021-2024 (VNOG)
  • Herzien plan van aanpak: “Gebiedsgerichte aanpak Natuurbrandbeheersing’ 2024. 
  • Regiovisie samen tegen huiselijk geweld (2024-2027)
  • Beleidsplan Sociaal Domein (2023-2027)
  • Sociale Agenda 2021

 

Wat is de stand van zaken

Terug naar navigatie - Wat is de stand van zaken

 

 

Verplichte indicatoren vanuit de regelgeving bij dit programma.
Indicator 2019 2020 2021 2022
Winkeldiefstal 0,8 0,8 0,8 1,2
Het aantal winkeldiefstallen per 1.000 inwoners.
Geweldsmisdrijven 2,6 2,7 2,6 2,9
Het aantal geweldsmisdrijven per 1.000 inwoners.
Diefstal uit woningen 1,8 1,7 1,1 1,1
Het aantal diefstallen uit woningen per 1.000 inwoners.
Vernieling en beschadiging 3,2 5,0 4,1 4,5
Het aantal vernielingen en beschadigingen per 1.000 inwoners.

Wat willen we bereiken

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken

Strategische doelen:

  1. Bevorderen van een leefbare en veilige woon- en leefomgeving.
  2. Bevorderen van bijdragen van bewoners aan de leefbaarheid in de kernen en wijken.
  3. Bevorderen van een goede, geoefende organisatie die snel en adequaat kan optreden bij een calamiteit of ramp.

 

Wat gaan we daarvoor doen

Terug naar navigatie - Wat gaan we daarvoor doen

Veiligheid

Portefeuillehouder: 
T.C.M. Horn

Activiteiten: Uitvoering in 2024:

1. Bevorderen kwaliteit basis brandweerzorg.

1a. Opstellen plan van aanpak voor vervanging brandweerkazerne Oene en start van uitwerking plan.

1b. Uitvoeren gebiedsgerichte aanpak natuurbrandbeheersing

2. Uitvoeren integraal veiligheidsbeleid.

2a. Opstellen en uitvoeren jaarplan gedigitaliseerde criminaliteit.

2b. Opstellen en uitvoeren jaarplan ondermijning.

2c. Opstellen en uitvoeren jaarplan jeugd.

3. Verbeteren crisisbeheersing en rampenbestrijding.

3. Uitvoeren jaarlijkse oefeningen/trainingen gemeentelijke organisatie.

Collegeprogramma 2022-2026  
4. Periodiek actualiseren van lokaal plan van aanpak ondermijning. 4. Actualiseren lokaal plan van aanpak ondermijning.

Toelichting:

 

 

Leefbaarheid

Portefeuillehouder:
M. Kerkmans

Activiteiten: Uitvoering in 2024:
   
Collegeprogramma 2022-2026:  

1. Gebiedsgericht werken als werkwijze verder uitwerken.

1a. Opstellen van een actueel programmaplan met het accent op een inwonergerichte en integrale aanpak. 

1b. Doorontwikkeling van een initiatieventafel en structureel maken van de Goed voor elkaar regeling na een evaluatie. 

Toelichting:

1. De basis voor het programmaplan is onder meer een eerdere evaluatie van gebiedsgericht werken. 

 

Wat mag dat kosten

Terug naar navigatie - Wat mag dat kosten
Bedragen * € 1.000
Realisatie 2022 Begr 2023 Begr 2024 Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027
Lasten bestaand beleid 2.610 3.691 3.679 3.678 3.677 3.576
Lasten nieuw beleid - - 37 74 124 174
Lasten totaal 2.610 3.691 3.716 3.752 3.801 3.750
Baten bestaand beleid 116 59 64 64 64 64
Baten nieuw beleid - - - - - -
Baten totaal 116 59 64 64 64 64
Saldo -2.494 -3.632 -3.652 -3.688 -3.737 -3.686

Specificatie nieuw beleid

Terug naar navigatie - Specificatie nieuw beleid
Bedragen * € 1.000
LASTEN Begrotingsjaar
2024 2025 2026 2027
Budgetten:
1 Aanleggen brandputten (twee per jaar) 30 30 30 30
2 Inzet op gebiedsgericht werken / inwonergericht werken - - 50 100
3 Verhuiscoach 7 - - -
Investeringen: Investeringsbedrag:
1 Brandweerkazerne Oene 793 - 44 44 44
 Totale financiële gevolgen voor de lasten 37 74 124 174

Pijler: Ruimte

Kenmerken Ruimtelijk Beleid

Terug naar navigatie - Kenmerken Ruimtelijk Beleid

Het beleid voor de fysieke leefomgeving ligt vast in de omgevingsvisie. In de omgevingsvisie schetst hoe de fysieke leefomgeving in de gemeente Epe in de toekomst eruitziet. Wat is van waarde en moet worden beschermd, behouden of ontwikkeld. De visie trapt af met de waardevolle leefomgeving; de natuur, het landschap en het eigen karakter van de dorpen en gebieden. De waardevolle leefomgeving is het DNA van de gemeente en is verweven in alle keuzes en afwegingen, van maatwerk in landbouw tot en met voldoende woningbouw. Vervolgens zijn de vier pijlers van de visie van de gemeente Epe beschreven: ‘duurzame toekomst’, ‘gezondheid, zorg en welzijn’, ‘goed wonen’ én ‘ondernemen’. Tenslotte zijn er voor de gebieden en dorpen (Veluwe, Veluweflank, IJsselvallei, Emst, Epe, Oene en Vaassen) keuzes gemaakt over doelstellingen, ontwikkelrichtingen en inrichting van de ruimte.

De omgevingsvisie is als volgt samen te vatten:
We laten ons inspireren door de rijkdom van de natuur, de kenmerken van het landschap en de eigenheid van het gebied. Nieuwe ontwikkelingen passen bij de identiteit van het gebied en dragen bij aan ruimtelijke kwaliteit en de doelstellingen van de omgevingsvisie. 

We leveren maatwerk en streven de volgende doelen na in de fysieke leefomgeving:

  • We nemen verantwoordelijkheid in de energietransitie en de klimaatopgave.
  • In de gemeente Epe kun je een leven lang gezond, prettig en veilig wonen.
  • Onze omgeving stimuleert ontmoeting en versterkt de band tussen onze inwoners.
  • We werken aan een stevige woningbouwopgave.
  • Voor ondernemers biedt de gemeente Epe een prettig ondernemersklimaat.
  • De centra van Vaassen en Epe zijn uitnodigend.
  • Recreatie benaderen vanuit onze natuurlijk omgeving.
  • Mobiliteit is in beweging.
  • Landbouw heeft in Epe een nieuwe toekomst.

Coalitieakkoord 2022-2026

Terug naar navigatie - Coalitieakkoord 2022-2026

Thema: Wonen en leefomgeving

We willen een gemeente waarin onze inwoners zich thuis voelen. Een gemeente met een voldoende en divers aanbod van woningen naar betaalbaarheid en levensfase. Daarbij willen we ons richten op flexibel, duurzaam en levensloopbestendig bouwen. Onze gemeente kenmerkt zich door een mooie omgeving, die groen, gezond en veilig is. We blijven een gemeente die aandacht heeft voor goede en veilige bereikbaarheid die bijdraagt aan verbetering van de leefomgeving

Focus op:

  • Voldoende en betaalbare woningen
  • Aantrekkelijke en toegankelijke leefomgeving gericht op ontmoeten 
  • Veilige, gezonde en duurzame mobiliteit


Thema: duurzaamheid

We staan voor een grote verduurzamingsopgave die we samen met de Eper samenleving willen realiseren. We willen onze leefomgeving bewoonbaar en leefbaar houden, met respect voor natuur en landschap. We zetten ons in voor duurzame energie, energiebesparing en circulair gebruik van grondstoffen. Ook spelen we in op klimaatverandering met oog voor realistische, innovatieve en betaalbare oplossingen.

Focus op:

  • Werken aan energietransitie 
  • Inspelen op klimaatverandering 

 

Aansturing programma’s

De hiervoor beschreven kenmerken van het beleid en de vermelde thema’s uit het coalitieakkoord sturen de programma’s in deze pijler aan.

Programma 5 | Ruimte en wonen

Omschrijving programma

Terug naar navigatie - Omschrijving programma

Het programma omvat de onderwerpen ruimtelijke ordening, grond- en woningexploitatie, bouw- en woningtoezicht en volkshuisvesting. Het onderdeel bouw- en woningtoezicht heeft een uitvoerend karakter. De activiteiten voor woningexploitatie zijn beperkt.

 

Relevante nota’s (kerndocumenten)

Terug naar navigatie - Relevante nota’s (kerndocumenten)
  • Omgevingsvisie provincie Gelderland (2018)
  • Omgevingsvisie ‘Natuurlijk Goed Leven’ (2021)
  • Regionale Energie Strategie (2021)
  • Transitievisie Energie en Warmte (2022)
  • Woonagenda ‘Mijn Thuis’ (2019-2023) 
  • Landschapsontwikkelingsplan van Veluwe tot IJssel (2010)
  • Groenstructuurplan (2010) 
  • Grondbeleid (2013)
  • Nota vastgoedbeleid (2019)
  • Koersdocument Omgevingswet (2019)
  • Participatiebeleid ‘Samen werken aan een plan (2023)
  • Transitieplan Omgevingsplan (2023)

 

Wat is de stand van zaken

Terug naar navigatie - Wat is de stand van zaken

 

Verplichte indicatoren vanuit de regelgeving bij dit programma.
Indicator 2019 2020 2021 2022
Nieuwbouwwoningen 18,4 4,9 5,2 1,6
Het aantal nieuwbouwwoningen, per 1.000 woningen.

Wat willen we bereiken

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken

Strategische doelen:

  1. Bevorderen van de ruimtelijke kwaliteit om een goed woon-, werk- en leefklimaat te ondersteunen.
  2. Bevorderen van een diversiteit aan woonaanbod om de leefbaarheid in de dorpen op peil te houden voor jong en oud.
  3. Behouden van het in de gemeente aanwezige cultuur- en natuurhistorisch erfgoed. 
  4. Beheerste en duurzame ontwikkeling van het buitengebied.

 

Wat gaan we daarvoor doen

Terug naar navigatie - Wat gaan we daarvoor doen

Ruimtelijke ontwikkeling

Portefeuillehouder: 
M. Kerkmans

Activiteiten: Uitvoering in 2024:

1. Ontwikkeling woningbouwplannen conform omgevingsvisie gemeente Epe 

1. Vaststellen bestemmingsplan/Omgevingsplan van Kerkenland, Zuukerenk, ‘t Slath en Griseeweg.

2. Ontwikkeling woningbouwplannen conform de Woonagenda.

2a. Vaststellen bestemmingsplan/Omgevingsplan voor transformatie en inbreiding, zoals Stationsstraat 10-12 Epe, Kloosterhof Oene, Enkweg/Kapelstraat en Klaarbeek-West Epe.

2b. Vaststellen bestemmingsplan/Omgevingsplan voor sociale woningbouw, zoals Hoofdstraat 212/N309, Duistere Straat 1 Epe en Smutsstraat/Bothastraat Vaassen

3. Implementatie Omgevingswet.

3. Uitvoering geven aan Transitieplan Omgevingsplan

4. Realiseren bedrijventerrein Eekterveld IV

4. Starten van uitgifte locaties, afhankelijk van energie infrastructuur.

Collegeprogramma 2022-2026:  

5. Ontwikkelen van een plan voor de herinrichting van het centrum van het dorp Epe.

5. Opstellen definitief ontwerp Hoofdstraat Epe.

6. Uitvoeren van fase 2 en 3 uit van de herinrichting van het centrum van het dorp Vaassen.

6a. Afronden uitvoering herinrichtingsplan fase 2 (rondom Dekamarkt). 

6b. bestemmingsplan fase 3 wordt vastgesteld en uitvoering gestart.

7. Met ingang van de wettelijke invoeringsdatum kunnen werken onder en met de Omgevingswet

7. Gerealiseerd.

Toelichting:

1. Particuliere initiatieven voor woningbouw worden positief benaderd conform de Woonagenda. 

3. Deze wet komt in de plaats van de Wet Ruimtelijke Ordening en bundelt een aantal wetten in het ruimtelijke domein. De wet treedt per 1 januari 2024 in werking. De invoering van de Omgevingswet vindt fasegewijs plaats en heeft een meerjarig karakter. 

 

Wonen

Portefeuillehouder:
M. Kerkmans

Activiteiten: Uitvoering in 2024:
1. Opstellen woonzorgagenda 1. Opstellen van en besluitvorming over woonzorgagenda.
Collegeprogramma 2022-2026:  

2. Actualiseren van de Woonagenda 

2. Besluitvorming over de geactualiseerde Woonagenda.

3. Realiseren van betaalbare woningen in zowel de huur- als de koopsector. 

3a. Met initiatiefnemers afspraken maken over een evenwichtige en betaalbare woningbouwprogrammering.

3b. Met de corporatie afspraken maken over de bouw van sociale huurwoningen.

4. Mogelijkheden zoeken voor (tijdelijke) huisvesting van Oekraïense vluchtelingen, statushouders en overige doelgroepen

4a. Met partners huisvesten van statushouders volgens de geldende taakstelling. 

4b. Locaties zoeken voor het realiseren van tijdelijke woonoplossingen of tijdelijke inzet van leegstaand vastgoed.

Toelichting:

2. Deze agenda is erop gericht om bij te dragen om de bouw van voldoende woningen in onze gemeente te realiseren met de mogelijkheden van versnelling. Bij de actualisatie van de woonagenda worden de eerdere moties en amendementen over dit onderwerp meegenomen. In de Woonagenda vindt ook de Woon-Zorg Agenda een plaats.

3. Het gaat om woningen die voorzien in de behoefte voor onze inwoners.

 

Ruimte overig

Portefeuillehouder: 
M. Kerkmans/G. van den Berg

Activiteiten: Uitvoering in 2024:

1. Actualiseren cultuurhistorisch beleidskader.

1a. Afronden besluitvorming cultuurhistorisch beleidskader. 

1b. Opstellen uitvoeringsprogramma en starten met uitvoering. 

2. Aanpassen gemeentelijk pand de Ossenstal.

2. Vestigen van recht van opstal en erfpacht. 

Collegeprogramma 2022-2026:

 

3. Gebiedsgericht uitwerken van de omgevingsvisie

3. Opstellen en uitvoeren plan van aanpak voor de gebiedsgerichte uitvoering. 

4. Actualiseren nota grondbeleid

4. Afronden besluitvorming over nota grondbeleid.

5. Onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om de cultuurhistorische waarde van de Musafir kerk te behouden.

5. Uitvoeren onderzoek mogelijkheden behoud cultuurhistorische waarde van de Musafir kerk. 

Toelichting:

3.    Deze draagt bij in het werken aan een schone groene en veilige openbare ruimte die uitnodigt tot ontmoeting en beweging.

4.    Deze nota is erop gericht om bij te dragen aan de realisatie van voldoende woningen in onze gemeente. Daarbij wordt ook gekeken naar de mogelijkheden van versnelling van bouwen van woningen, door middel van actievere grondpolitiek.

5.    De mogelijkheden zullen samen met de Molukse gemeenschap in beeld worden gebracht.

 

Wat mag dat kosten

Terug naar navigatie - Wat mag dat kosten
Bedragen * € 1.000
Realisatie 2022 Begr 2023 Begr 2024 Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027
Lasten bestaand beleid 8.799 5.172 4.433 4.226 4.203 4.207
Lasten nieuw beleid - - 75 20 10 10
Lasten totaal 8.799 5.172 4.508 4.246 4.213 4.217
Baten bestaand beleid 4.824 5.108 3.079 3.069 3.018 2.993
Baten nieuw beleid - - - - - -
Baten totaal 4.824 5.108 3.079 3.069 3.018 2.993
Saldo -3.975 -64 -1.429 -1.177 -1.195 -1.224

Specificatie nieuw beleid

Terug naar navigatie - Specificatie nieuw beleid
Bedragen * € 1.000
LASTEN Begrotingsjaar
2024 2025 2026 2027
Budgetten:
1 Actualiseren woonzorgagenda 20 10 - -
2 Monumentensubsidie 10 10 10 10
3 Onderzoek toekomstbestendigheid gemeentewerf (in huidige staat) 45 - - -
 Totale financiële gevolgen voor de lasten 75 20 10 10

Programma 6 | Epe op orde

Omschrijving programma

Terug naar navigatie - Omschrijving programma

Het programma omvat de onderwerpen betreffende het beheer en onderhoud van de openbare ruimte. Het gaat dan om de zorg voor wegen en pleinen, bossen, parken en bermen, woonstraten en woonerven. Binnen het programma wordt gewerkt aan een veilige, toegankelijke, klimaatbestendige en gezonde buitenruimte.  

 

Relevante nota’s (kerndocumenten)

Terug naar navigatie - Relevante nota’s (kerndocumenten)
  • Bomenbeleidsplan (2010)
  • Kader beheer en onderhoud openbare ruimte (BOR) (2006)
  • Mobiliteitsplan (2022) 
  • Beleidsplan bruggen (2018-2022)
  • Beleidsplan openbare verlichting 2017-2026
  • Beleidsplan begraafplaatsen (2014)
  • Nota Toegankelijkheid openbare ruimte (2017) 

 

Wat willen we bereiken

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken

Strategische doelen:

  1. Bevorderen van een leefomgeving (openbare ruimte) die gezond, schoon en heel is.
  2. Bevorderen van een duurzaam toegankelijk en aantrekkelijk openbaar gebied.
  3. Bevorderen van een duurzame, veilige en gezonde mobiliteit.

 

Wat gaan we daarvoor doen

Terug naar navigatie - Wat gaan we daarvoor doen

Verkeer en vervoer

Portefeuillehouder: 
M. Kerkmans / A.H.M. van Loon

Activiteiten: Uitvoering in 2024:

1. Uitvoeren van wegenbeleidsplan.

1. Uitvoeren onderhoud wegen om deze in stand te houden op het vastgestelde niveau.

2. Uitvoeren van beheerplan civiele kunstwerken (bruggen).

2. Regulier onderhoud en vervanging van 1 betonbrug

3. Aanleg van een hoogwaardige fietsroute vanaf (de gemeentegrens met) Apeldoorn naar Epe. 

3a. Vaststellen van het ontwerpplan voor de fietsroute.

3b. Opstellen definitief ontwerpplan voor de fietsroute.

4. Aanleg fietspad Epe-Oene 

4. Realiseren van de 1e fase van het fietspad vanaf rotonde de Meent tot aan de Hoevenstraat in Epe.

Collegeprogramma 2022-2026:  

5. Uitvoeren gemeentelijk mobiliteitsplan.

5. Starten met de uitwerking van het uitvoeringsprogramma 2023-2032 

6. Opzetten “Mobiliteitsfonds” voor financiering van de gewenste maatregelen uit het Mobiliteitsplan.

6. Gerealiseerd

Toelichting:

4. Het betreft de uitvoering van de motie van de raad (10-3-2022).

5. Dit fonds dient ook om cofinanciering te verkrijgen bij de regio, provincie en rijk.

 

Beheer openbare ruimte

Portefeuillehouder: 
A.H.M. van Loon

Activiteiten: Uitvoering 2024:

1. Onderhoud Openbare Ruimte.

1a. Beheer Openbare Ruimte (groen en grijs) conform onderhoudsplannen.

1b. Toezicht op de uitvoering van de contracten betreffende de uitbestede taken.

2. Actualiseren beleidsplan begraafplaatsen.

2. Opstellen van beleidsplan en besluitvorming.

3. Realiseren gebiedsdekkende routes knooppuntensysteem

3. Actualiseren bewegwijzering van wandelroutes, fietsroutes en paardenroutes conform ‘Veluwe- standaard’.  

4. Realiseren van maatregelen in de openbare ruimte die inspelen op de gevolgen van klimaatverandering. 4. Vaststellen en uitvoeren van snippergroenbeleid.
Collegeprogramma 2022-2026:  

5. Opstellen integraal beleidsplan voor het beheer en onderhoud van de openbare ruimte.

5a. Opstellen beleidsplan in samenspraak met ketenpartners, bewoners en organisaties.

5b. Besluitvorming over het beleidsplan.

6. Uitvoeren haalbaarheidsonderzoek naar mogelijkheden bovengronds brengen van de Dorpsbeek in dorpskern Epe.

6. Uitvoeren haalbaarheidsonderzoek in samenwerking met waterschap en organisaties.

Toelichting:

1a. Bij vaststelling van het Beeldkwaliteitssysteem Openbare Ruimte (2006) is bepaald dat de centra op hoog niveau en de wijken op minimaal laag niveau worden onderhouden. Als onderdeel van het uitvoeringsplan “Ombuigingen openbare ruimte 2011” is het onderhoudsniveau van de dorpscentra bijgesteld naar niveau basis. Het bosbeheer is gericht op het geïntegreerd samengaan van de functies houtproductie, recreatie en natuur. Door natuurlijke processen te benutten worden deze functies verder ontwikkeld.

5. Het integraal beleidsplan wordt afgestemd op de Omgevingsvisie en het Mobiliteitsplan. Het plan richt zich op een integrale werkwijze rondom beheer en onderhoud van de openbare ruimte waaronder openbaar groen, wegen, civiele kunstwerken, watertaken, riolering in relatie tot veiligheid, klimaatadaptatie, biodiversiteit, toegankelijkheid en beleving.

6. Het betreft hier het traject vanaf het Beekpark tot aan de Zuukerweg.

 

Wat mag dat kosten

Terug naar navigatie - Wat mag dat kosten
Bedragen * € 1.000
Realisatie 2022 Begr 2023 Begr 2024 Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027
Lasten bestaand beleid 7.204 7.824 9.494 9.523 9.554 9.589
Lasten nieuw beleid - - 172 190 294 313
Lasten totaal 7.204 7.824 9.666 9.713 9.848 9.902
Baten bestaand beleid 1.430 1.263 1.313 1.313 1.313 1.313
Baten nieuw beleid - - - - - -
Baten totaal 1.430 1.263 1.313 1.313 1.313 1.313
Saldo -5.774 -6.561 -8.353 -8.400 -8.535 -8.589

Specificatie nieuw beleid

Terug naar navigatie - Specificatie nieuw beleid
Bedragen * € 1.000
LASTEN Begrotingsjaar
2024 2025 2026 2027
Budgetten:
1 Recreatiezonering 50 15 10 10
2 Definitief ontwerp herinrichting Hoofdstraat Epe 40 p.m. p.m. p.m.
3 Herontwikkeling omgeving Jasmijnstraat nabij flats Triada p.m. p.m. p.m. p.m.
4 Uitvoering bomenbeleidsplan p.m. p.m. p.m. p.m.
Investeringen: Investeringsbedrag:
1 Vervanging bruggen 700 17 17 32 32
2 Vervanging openbare verlichting 1.420 24 42 59 78
3 Mobiliteitsfonds 3.505 41 116 193 193
 Totale financiële gevolgen voor de lasten 172 190 294 313

Programma 7 | Duurzaamheid

Omschrijving programma

Terug naar navigatie - Omschrijving programma

Het programma omvat de zorg voor het milieu. De belangrijkste onderwerpen uit het programma zijn de energie en warmte transitie, milieu, biodiversiteit, afvalstoffen, klimaatadaptatie en de afvoer van afvalwater. 

 

Wat is de stand van zaken

Terug naar navigatie - Wat is de stand van zaken

 

Verplichte indicatoren vanuit de regelgeving bij dit programma.
Indicator 2018 2019 2020 2021
Huishoudelijk restafval 177 170 156 86
De hoeveelheid restafval per inwoner per jaar (kg).
Hernieuwbare elektriciteit 4,0% 5,6% 7,9% 12,3%
Hernieuwbare elektriciteit is elektriciteit die is opgewekt uit wind, waterkracht, zon of biomassa.
Vanuit de verplichte bron van deze indicator zijn niet bij alle indicatoren recentere data beschikbaar.

Wat willen we bereiken

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken

Strategische doelen:

  1. Bevorderen van een duurzame en gezonde ontwikkeling van de leefomgeving voor nu en toekomstige generaties.
  2. Bereiken van een CO2 neutrale en aardgasvrije gemeente.

 

Wat gaan we daarvoor doen

Terug naar navigatie - Wat gaan we daarvoor doen

Milieu algemeen

Portefeuillehouder: 
A.H.M. van Loon/M.B. Heere

Activiteiten: Uitvoering in 2024:

1. Uitwerken Gemeentelijk Watertakenplan.

1a. Vervangen van riolering op diverse locaties.

1b. Verbeteren riolering (o.a. afkoppelen, aanpak wateroverlast, aanpak grondwateroverlast).

1c. Uitvoeren onderzoeken (o.a. monitoring riolering, staat van de riolering, verwijderen overtollige verharding, verbeteren infiltratiemogelijkheden in openbare ruimte).

1d. Uitwerken uitvoeringsprogramma.

2. Werken aan een klimaatadaptieve en natuurinclusieve gemeente

2. Opstellen van en besluitvorming over Klimaatplan.

3. Uitwerken van het uitvoeringsprogramma Energie en Warmte. 3. Starten met uitvoeren.
4. Opstellen uitwerkingskader zon- en windenergie gericht op het stimuleren van zonneweides, windmolens en versnelling zon op dak.  4. Afronden besluitvorming over uitwerkingskader.
5. Opstellen plan van aanpak Wijkuitvoeringsplan voor aardgasvrije wijken.

5a. Afronden besluitvorming plan van aanpak.

5b. Starten met het opstellen van wijkuitvoeringsplannen

6. Opstellen Regionale Energie Strategie 2.0 (RES 2.0)

6. Opstellen Regionale Energie Strategie en besluitvorming. 

Collegeprogramma 2022-2026:  

7. Opstellen van het uitvoeringsprogramma Energie en Warmte

7. Afronden opstellen uitvoeringsprogramma Energie en Warmte.

8. Uitvoeren van het Regionaal Adaptatieplan (RAP) om de gevolgen van klimaatverandering op te vangen.

8. Is onderdeel van het klimaatplan (punt 2 hiervoor).

9. Een uitwerkingsprogramma opstellen om de biodiversiteit en het landschap in het landelijk gebied en onze dorpen te versterken.

9. Vaststellen uitwerkingsprogramma biodiversiteit

Toelichting:

7. De basis voor het programma ligt in de Transitievisie Energie en Warmte. In het programma komen ook de gemeentelijke afspraken uit het Gelders Energieakkoord. Het uitvoeringsprogramma komt tot stand in samenspraak met inwoners en betrokken partijen.

8. Het gaat hier om maatregelen betreffende klimaatadaptatie.

 

Grondstoffen inzameling en -verwerking

Portefeuillehouder: 
A.H.M. van Loon

Activiteiten: Uitvoering in 2024:

1. Realiseren grondstoffen inzameling en -verwerking.

1. Toezicht op uitvoering dienstverleningsovereenkomst met Circulus.

2. Implementeren van werkwijze inzamelen van grondstoffen.

2a. Tussentijdse evaluatie van de aanpak afval- en grondstoffeninzameling.

2b.Actualiseren van plan van aanpak op basis van tussenevaluatie.

2c. Uitvoeren 2e fase (vervolg) onderzoek naar de haalbaarheid van een circulair ambachtscentrum.

Toelichting:

2. Het grondstoffenbeleidsplan is in 2020 vastgesteld. De implementatie van de nieuwe wijze van inzamelen van grondstoffen heeft een meerjarig karakter. Het circulair ambachtscentrum richt zich op producthergebruik en reparatie.

 

Wat mag dat kosten

Terug naar navigatie - Wat mag dat kosten
Bedragen * € 1.000
Realisatie 2022 Begr 2023 Begr 2024 Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027
Lasten bestaand beleid 7.746 8.113 9.505 9.497 9.477 9.477
Lasten nieuw beleid - - 305 165 205 205
Lasten totaal 7.746 8.113 9.810 9.662 9.682 9.682
Baten bestaand beleid 7.598 7.866 9.025 9.025 9.025 9.025
Baten nieuw beleid - - 225 25 25 25
Baten totaal 7.598 7.866 9.250 9.050 9.050 9.050
Saldo -148 -247 -560 -612 -632 -632

Specificatie nieuw beleid

Terug naar navigatie - Specificatie nieuw beleid
Bedragen * € 1.000
LASTEN Begrotingsjaar
2024 2025 2026 2027
Budgetten:
1 Stimuleringsleningen duurzaamheid 80 140 180 180
2 Opstellen SoortenManagementPlan (SMP) 225 25 25 25
3 Aanleg en inrichting Circulair Ambachtscentrum (CAC) p.m. p.m. p.m. p.m.
4 Cofinanciering Regiodeal Stedendriehoek 5e tranche (verduurzaming bedrijven) p.m. p.m. p.m. p.m.
 Totale financiële gevolgen voor de lasten 305 165 205 205
BATEN Begrotingsjaar
2024 2025 2026 2027
Budgetten:
1 Rijksmiddelen SoortenManagementPlan (SMP) 225 25 25 25
 Totale financiële gevolgen voor de baten 225 25 25 25

Programma 8 | Toezicht en handhaving

Omschrijving programma

Terug naar navigatie - Omschrijving programma

Het programma omvat de onderwerpen vergunningverlening, controle op uitvoering en handhaving van wet- en regelgeving en de algemene plaatselijke verordening. Er bestaat een relatie met programma 4 “Leefbaar en veilig”.

 

Wat gaan we daarvoor doen

Terug naar navigatie - Wat gaan we daarvoor doen

Vergunningverlening/handhaving

Portefeuillehouder: 
A.H.M van Loon

Activiteiten: Uitvoering in 2024:

 1. Uitwerken handhavingskader

1. Uitwerken jaarlijks handhavingsuitvoeringsprogramma.

2. Evaluatie en bijstellen handhavingsbeleidskader.

2. Uitvoeren evaluatie en bijstelling handhavingskader naar aanleiding van nieuwe regelgeving Wet Kwaliteitsborging en Omgevingswet. 

Collegeprogramma 2022-2026:  

3. Onderzoek naar de effectiviteit van de uitvoering van de handhavingstaken. 

3. Onderzoek uitvoeren naar effectiviteit uitvoering van de handhavingstaken.

Toelichting:

1. Het college stelt op basis van het handhavingskader het uitvoeringsprogramma op. Dat bevat alle toezicht- en handhavingsactiviteiten en de prioritering daarin. De raad wordt hierover geïnformeerd.

2. Hier wordt ook ingegaan op de uitkomsten van het rapport “toezicht en handhaving” van de Rekenkamercommissie d.d. 29 november 2022. 

 

Wat mag dat kosten

Terug naar navigatie - Wat mag dat kosten
Bedragen * € 1.000
Realisatie 2022 Begr 2023 Begr 2024 Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027
Lasten bestaand beleid 1.125 551 716 716 716 716
Lasten nieuw beleid - - - - - -
Lasten totaal 1.125 551 716 716 716 716
Baten bestaand beleid 52 80 85 85 85 85
Baten nieuw beleid - - - - - -
Baten totaal 52 80 85 85 85 85
Saldo -1.073 -471 -631 -631 -631 -631

Pijler: Economie

Kenmerken Economisch Beleid

Terug naar navigatie - Kenmerken Economisch Beleid

Het economisch beleid is gericht op de opgave om het bedrijfsleven zodanig te faciliteren, dat het op termijn sterk genoeg is om autonome economische groei te realiseren en in te kunnen spelen op maatschappelijke en economische ontwikkelingen. Dit moet voor een brede welvaart zorgen waar iedere Epenaar van profiteert.

De lokale economie is echter niet maakbaar en de gemeente Epe heeft ‘slechts’ een beperkte invloed op de ontwikkelingen. Hiermee is er vooral een stimulerende, faciliterende en verbindende rol voor de gemeente weggelegd. Partijen in het veld moeten de andere (participerende en uitvoerende) rollen vervullen om samen het economisch perspectief voor Epe te verwezenlijken. Iedereen vanuit een eigen rol en verantwoordelijkheid.

Het economisch beleid gaat uit van drie hoofdlijnen (labels): vitaal, slim en uitnodigend. Binnen deze (samengevatte) hoofdlijnen zijn de acties gericht op de volgende beoogde toekomstige situatie:

  1. Vitaal
    Epe is de gemeente waar iedereen een leven lang woont, leert, werkt en recreëert, waar ieders talenten worden erkend en benut en waar vergrijzing juist tot vernieuwing leidt. Jongeren inspireren en worden geïnspireerd. Ouderen en kwetsbaren werken mee.

  2. Slim
    Epe is de gemeente die op slimme wijze het lokale organiserend vermogen opschaalt en aanwendt om de regionale samenwerking te laten renderen. Het lokale bedrijfsleven innoveert, vergroent en lift mee op de groei van het Cleantechcluster. Epe verbindt klein met groot.

  3. Uitnodigend
    Epe is de nummer 1 gemeente van de Veluwe. De kernen trekken toeristen die in de zeer gewilde accommodaties verblijven. De horeca floreert, terrassen zitten vol en evenementen zijn succesvol; ook buiten het seizoen. Er is ruimte voor het nieuwe ondernemen: flexibel, lean, startup en sociaal.

 

Regionaal - lokaal

Naast lokale inspanningen is Epe ook actief binnen de Regio Stedendriehoek. In de regio wordt gewerkt aan het realiseren van de doelstellingen van de strategische agenda Cleantech regio 2022-2030. Verduurzaming van bedrijventerreinen en toewerken naar een circulaire economie zijn noodzakelijke stappen om de lokale economie toekomstbestendig te maken. De regiogemeenten werken samen op de thema's Wonen, Werken en Bereikbaarheid. Bij het aangaan van de uitdagingen op deze thema’s wordt rekening gehouden met de kwaliteit van onze leefomgeving, bijdragen aan duurzaamheid en het digitaal vooruitstrevend willen zijn. 

Daarnaast is er arbeidsmarktbeleid, met veel aandacht voor jongeren en zwakke groepen zoals gehandicapten en langdurig werklozen.

 

Coalitieakkoord 2022-2026

Terug naar navigatie - Coalitieakkoord 2022-2026

Thema: Lokale economie

Een goede en prettige leefomgeving vraagt ook een bloeiende lokale economie. Daar dragen een aantrekkelijk ondernemersklimaat met aantrekkelijke en vitale dorpscentra en toekomstbestendige bedrijventerreinen aan bij. Ondernemers willen we de komende periode stimuleren en blijvend ondersteunen. Ook gelet op de impact die de coronacrisis heeft gehad. We zien voor ons als gemeente een proactieve, faciliterende rol richting ondernemers.

Focus op:

  • Ruimte voor ondernemen 
  • Aantrekkelijke gemeente 

 

Thema: Maatschappelijke voorzieningen en zorg en ondersteuning

De gemeente Epe hoort een samenleving te zijn waar iedereen, ongeacht achtergrond, zich thuis kan voelen en mee kan doen. Ook een gemeente waar iedereen zich veilig voelt in de dorpskernen en daarbuiten. We zetten ons in voor een prettig en gezond leefklimaat in onze dorpen. We zijn trots op een rijk verenigingsleven, op vrijwilligers en mantelzorgers. Belangrijk zijn voldoende goede voorzieningen voor zorg, welzijn, sport en cultuur.

Focus op:

  • Toegankelijke zorg en ondersteuning voor wie dat nodig heeft 


Aansturing programma’s
De hiervoor beschreven kenmerken van het beleid en de vermelde thema’s uit het raads- en coalitieakkoord sturen de programma’s in deze pijler aan.

Programma 9 | Bedrijvigheid

Omschrijving programma

Terug naar navigatie - Omschrijving programma

Het programma omvat de onderwerpen lokale economie (waaronder werkgelegenheid, bedrijfsterreinen), agrarische aangelegenheden, recreatie en toerisme. De gemeentelijke rol is voorwaardenscheppend (vestigingsmogelijkheden voor bedrijven, goede ontsluiting en bereikbaarheid, goed beheer van de openbare ruimte) en faciliterend (informatievoorziening, dienstverlening). Er bestaat een relatie met programma 5 “Ruimte en wonen” (economische aspecten in planontwikkeling en bestemmingsplannen).

 

Wat is de stand van zaken

Terug naar navigatie - Wat is de stand van zaken

 

Verplichte indicatoren vanuit de regelgeving bij dit programma.
Indicator 2019 2020 2021 2022
Banen 673,2 678,7 697,6 712,3
Het aantal banen, per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar.
Vestigingen 144,4 149,8 155,2 163,5
Het aantal vestigingen van bedrijven, per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar.
Netto arbeidsparticipatie 67% 67% 70% 73%
Het percentage van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de potentiële beroepsbevolking.
Functiemenging 48,4 48,1 48,5 48,7
De functiemengingsindex (FMI) weerspiegelt de verhouding tussen banen en woningen.
Vanuit de verplichte bron van deze indicator zijn niet bij alle indicatoren recentere data beschikbaar.

Wat gaan we daarvoor doen

Terug naar navigatie - Wat gaan we daarvoor doen

Recreatie en toerisme

Portefeuillehouder: 
M.B. Heere

Activiteiten: Uitvoering in 2024:

1. Inzetten stimuleringsbudget recreatie en toerisme.

1. Subsidieafspraken maken met professionele en vrijwilligersorganisatie over de doelstellingen en activiteiten.

2. Uitwerken toeristisch profiel.

2. Uitvoeren jaarplan.

3. Faciliteren en stimuleren van organisaties en bedrijven in uitvoering van het regionale programma Veluwe-op-1.

3a. Opstellen en uitwerken plan voor realisatie van TOP locatie Vaassen. 

3b. Uitvoeren bestuursakkoord Veluwegemeenten.

3c. Uitvoeren plan van aanpak Vitale Vakantieparken.

Collegeprogramma 2022-2026:  

4. Ontwikkelen van een nieuwe heldere beleidsvisie op het gebied van (verblijfs)recreatie ter versterking van een toekomstbestendige vitale toeristisch recreatieve sector.

4. Opstellen beleidsvisie (verblijfs)recreatie en besluitvorming.

Toelichting:

2. Voor 2022-2025 is een verdere uitwerking van 100% Wild opgesteld door de Stichting Promotie Gemeente Epe ter versterking van het toeristisch profiel.

3. Binnen het programma Veluwe-op-1 werken 20 gemeenten samen aan de toeristische versterking van de Veluwe en vitale vakantieparken. Dit onder andere door aanpak vakantieparken, een groot routenetwerk en de toeristische promotie via Visit Veluwe. 
De planvorming voor een ontvangstlocatie wordt betrokken bij de uitwerking van fase 3 herstructurering centrum Vaassen. Een ontvangstlocatie is een goed gekozen parkeerplaats en openbaar vervoerhalte waar bezoekers gastvrij worden ontvangen met een zekere kwaliteit en faciliteiten. Via marketing en toeristische informatie worden bezoekers verleid om daar hun activiteit te starten. Realisatie van zo’n ontvangstlocatie is mede afhankelijk van de provinciale subsidiering en gemeentelijke cofinanciering.

 

Lokale/regionale economie

Portefeuillehouder: 
M.B. Heere

Activiteiten: Uitvoering in 2024:
1. Uitvoering van het actieprogramma economische visie.

1a. Opstellen nieuwe Economische Visie en besluitvorming.

1b. Starten met het opstellen van een aansluitend Actieprogramma. 

2. Ondersteuning leveren aan de uitvoering van het actieprogramma van ondernemers gericht op vitale dorpscentra. 2. Ondersteuning leveren bij uitvoeren actieprogramma's van ondernemers.  
Collegeprogramma 2022-2026:  

3. Lokale ondernemers stimuleren om leerwerkplekken voor studenten te realiseren.

3. Opstellen werkplan met ondernemersverenigingen en onderwijs.

4. Periodiek het actieprogramma van de economische visie actualiseren. 

4. Zie punt 1

5. Bedrijfsleven ondersteunen.

5. Inzetten van accountmanagement voor ondernemers en specifiek accountmanagement voor agrarische sector.

Toelichting:

2. Voor centrum Epe en Vaassen hebben de ondernemersverenigingen voor beide centra, in afstemming met de gemeente, een toekomstvisie en actieprogramma laten opstellen.

5. De inzet van specifiek accountmanagement voor de agrarische sector is vooralsnog voor 2 jaar (tot en met 2024) gelet op de huidige stikstofproblematiek. De functie wordt in 2024 geëvalueerd.

 

Wat mag dat kosten

Terug naar navigatie - Wat mag dat kosten
Bedragen * € 1.000
Realisatie 2022 Begr 2023 Begr 2024 Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027
Lasten bestaand beleid 1.010 965 1.211 1.141 1.114 1.114
Lasten nieuw beleid - - 46 - - -
Lasten totaal 1.010 965 1.257 1.141 1.114 1.114
Baten bestaand beleid 33 46 114 114 114 114
Baten nieuw beleid - - - - - -
Baten totaal 33 46 114 114 114 114
Saldo -977 -919 -1.143 -1.027 -1.000 -1.000

Specificatie nieuw beleid

Terug naar navigatie - Specificatie nieuw beleid
Bedragen * € 1.000
LASTEN Begrotingsjaar
2024 2025 2026 2027
Budgetten:
1 Projecten Veluwe op 1 / VeluweAlliantie 46 - - -
 Totale financiële gevolgen voor de lasten 46 - - -

Programma 10 | Weer aan het werk

Omschrijving programma

Terug naar navigatie - Omschrijving programma

Het programma omvat de onderwerpen die samenhangen met de uitvoering van de Participatiewet en de wet gemeentelijke schuldhulpverlening. Daarnaast omvat het programma armoedebeleid en minimaregelingen. Er bestaat een relatie met programma 3 “Zorg en opvang” (bevorderen zelfredzaamheid).

 

Wat is de stand van zaken

Terug naar navigatie - Wat is de stand van zaken

 

Verplichte indicatoren vanuit de regelgeving bij dit programma.
Indicator 2019 2020 2021 2022
Bijstandsuitkeringen 225,9 287,4 222,1 -
Het aantal personen met een bijstandsuitkering, per 10.000 inwoners van 18 jaar en ouder (tweede helft van het genoemde jaar).
Lopende re-integratie-voorzieningen 124,9 130,7 131 141,8
Het aantal lopende re-integratie voorzieningen, per 10.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar.
Jeugdwerkeloosheidspercentage 2% 2% 1% -
Het percentage werkeloze jongeren (16-22 jaar).
Vanuit de verplichte bron van deze indicator zijn niet bij alle indicatoren recentere data beschikbaar.

Wat willen we bereiken

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken

Strategische doelen:

  1. Vergroten van maatschappelijke participatie van mensen zonder werk.
  2. Verminderen van de schuldenproblematiek van Eper inwoners.
  3. Verminderen van armoede bij ouderen en gezinnen met een minimuminkomen.

 

Wat gaan we daarvoor doen

Terug naar navigatie - Wat gaan we daarvoor doen

Arbeidsparticipatie

Portefeuillehouder: 
M.B. Heere

Activiteiten: Uitvoering in 2024:

1. Verhogen uitstroompercentage participatiewet (voormalig WWB, voormalig WSW en jonggehandicapten).

1a. Prestatieafspraken maken met Werkleerbedrijf Lucrato over uitstroom en uitvoering regeling oud Wsw-ers/nieuw beschut werken.

1b. Afspraken maken met Werkleerbedrijf Lucrato als gevolg van de Wet uitvoeren breed offensief over o.a. de verstrekking van loonkostensubsidie en de uitvoering van persoonlijke ondersteuning (jobcoaching).

1c. Samen met Factor Werk realiseren van een werkgeverservicepunt en inzetten op matchen van kandidaten, werkfitheid, geschikte werkplek en scholing.

2. Vergroten van de maatschappelijke participatie van mensen zonder werk

2a. Het actualiseren van de prestatieafspraken met gemeente Apeldoorn over onder andere de ondersteuning van bijstandsgerechtigden met een langere afstand tot de arbeidsmarkt. (deze ondersteuning is belegd bij gemeente Apeldoorn).

2b. Voorzetten lokale werkervaringsplekken met aandacht voor taal en andere belemmeringen tot groei of werk.

Toelichting:

1. Lucrato voert activiteiten uit gericht op het opdoen van werkervaring, het toepassen van groepsgewijze aanpak, werkgeversbenadering en werkgeverschap oud-Wsw, beschut werken en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt die onder de Participatiewet vallen en waarvan de verwachting is dat ze binnen een jaar naar werk kunnen. Lucrato werkt hierin nauw samen met gemeente Apeldoorn en FactorWerk.

 

Inkomensondersteuning

Portefeuillehouder: 
M.B. Heere

Activiteiten: Uitvoering in 2024:

1. Tegengaan van uitsluiting van mensen in armoede

1a. Subsidie- en contractafspraken voor de uitvoering van minimaregelingen, waaronder de bijzonder bijstand, individuele inkomenstoeslag, studietoeslag, voedselbank, Leergeld, Noodfonds (stichting Present) collectieve zorgverzekering, meedoenregeling en schoolfonds.

1b. Uitvoering geven aan het uitvoeringsprogramma op het gebied van inkomen, armoede en schulden, behorend bij het i integraal beleidsplan sociaal domein ''Samen voor elkaar" 2023-2027.

Collegeprogramma 2022-2026:  

2. Extra inzet op minimaregelingen en schuldhulpverlening om armoede en schulden tegen te gaan.

2a. Voorzetten en monitoren van de versterkte werkwijze schuldhulpverlening en vroegsignalering.

2b. Subsidieafspraken maken voor de uitvoering van de voorliggende voorzieningen zoals thuisadministratie.  

Toelichting:

 

 

Wat mag dat kosten

Terug naar navigatie - Wat mag dat kosten
Bedragen * € 1.000
Realisatie 2022 Begr 2023 Begr 2024 Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027
Lasten bestaand beleid 16.519 16.507 17.273 17.142 17.042 16.936
Lasten nieuw beleid - - 20 20 20 20
Lasten totaal 16.519 16.507 17.293 17.162 17.062 16.956
Baten bestaand beleid 6.705 7.411 8.207 8.207 8.207 8.207
Baten nieuw beleid - - - - - -
Baten totaal 6.705 7.411 8.207 8.207 8.207 8.207
Saldo -9.814 -9.096 -9.086 -8.955 -8.855 -8.749

Specificatie nieuw beleid

Terug naar navigatie - Specificatie nieuw beleid
Bedragen * € 1.000
LASTEN Begrotingsjaar
2024 2025 2026 2027
Budgetten:
1 Aanvulling uitvoering beschut werken p.m. p.m. p.m. p.m.
2 Uitvoering Social Return On Investment (SROI) 20 20 20 20
3 Meerkosten Wet uitvoeren breed offensief p.m. p.m. p.m. p.m.
 Totale financiële gevolgen voor de lasten 20 20 20 20

Pijler: Bestuur

Kenmerken Bestuurlijke inzet

Terug naar navigatie - Kenmerken Bestuurlijke inzet

De inzet is inwoner- en klantgericht werken. Daartoe is een organisatie opgezet met als hoofdlijnen de dialoog aangaan met inwoners, adequaat inspelen op ontwikkelingen en een klantgerichte dienstverlening. De koers is de organisatie verder te verbeteren en te vernieuwen en toekomstbestendig te maken voor een adequate taakuitvoering.

De opvattingen over de gemeentelijke taakuitvoering zijn: de gemeente meer als regisseur en de uitvoering meer bij inwoners en derden; meer betrokkenheid van en samenwerken met inwoners en maatschappelijke organisaties en bedrijven; meer gebiedsgericht werken; zakelijk en efficiënt werken; actief mogelijkheden zoeken om de uitvoering in samenwerking met andere gemeenten te doen.
De twee gemeentelijke hoofdtaken zijn het realiseren van maatschappelijke effecten samen met inwoners en partners en het leveren van directe publieke dienstverlening (gemeentelijke diensten en producten). De verbetering en vernieuwing van de organisatie zit in het verder doorontwikkelen van het sturingsmodel “regie” (sturen-leiden-coördineren) en in samenhang daarmee de ontwikkeling van het nieuwe dienstverleningsconcept met ondersteuning van moderne informatie- en communicatietechnologie. Dit leidt tot een nieuwe oriëntatie op het gemeentelijk takenpakket en de samenwerking met inwoners en maatschappelijke organisaties.

De vorming en uitvoering van beleid doet de gemeente steeds meer in samenwerking met derden. Vanuit bestuurlijk oogpunt vraagt het heldere gemeentelijke standpunten en rolbepaling (wat wil ik bereiken, hoe doe ik dat en met wie). Van de organisatie vraagt dit een ontwikkeling naar een flexibele, en kwalitatief hoogwaardige, compacte organisatie die effectief en responsief kan opereren.

 

Coalitieakkoord 2022-2026

Terug naar navigatie - Coalitieakkoord 2022-2026

Thema: Inwoners en bestuur

De samenleving staat centraal. De gemeente is er voor de samenleving. Onze grondhouding is transparant, menselijk en doelgericht. Onze missie is om de komende jaren te werken aan herstel van vertrouwen tussen de samenleving en de gemeente.

We zetten ons in voor een goede dienstverlening en transparante en actieve communicatie. We betrekken de samenleving tijdig bij het ontwikkelen en uitvoeren van plannen en het oplossen van problemen.

Focus op:

  • Toegankelijke dienstverlening met menselijke maat 
  • De samenleving tijdig en actief betrekken 
  • Open en transparante bestuursstijl
  • Verantwoord financieel beleid

 

Programma 11 | Bestuur en organisatie

Omschrijving programma

Terug naar navigatie - Omschrijving programma

Het programma omvat de onderwerpen algemeen bestuur, personeel, informatievoorziening, organisatie, financiën, huisvesting, juridische zaken, communicatie en andere bedrijfsmiddelen zoals post, repro en facilitaire zaken.

 

Relevante nota’s (kerndocumenten)

Terug naar navigatie - Relevante nota’s (kerndocumenten)
  • Visie Regisserende gemeente Epe (2015)
  • Visie gemeentelijke dienstverlening (2010)
  • Informatiebeleid 2023-2027
  • Strategische visie op communicatie (2015)
  • Nota activerings- en afschrijvingsbeleid (2012)
  • Visie HRM (2019)

 

Wat is de stand van zaken

Terug naar navigatie - Wat is de stand van zaken

 

Verplichte indicatoren vanuit de regelgeving bij dit programma.
Indicator 2021 2022 2023 2024
Formatie 5,0 5,2 5,4 5,6
De toegestane formatie in fte van het ambtelijk apparaat, per 1.000 inwoners.
Bezetting 5 5
Het werkelijke aantal fte dat werkzaam is per 31 december, per 1.000 inwoners.
Apparaatskosten Begroot 291 360 421 456
Apparaatskosten (organisatiekosten) zijn de noodzakelijke financiële middelen voor het inzetten van personeel, organisatie-, huisvestings-, materieel-, automatiseringskosten e.d. voor de uitvoering van de organisatorische taken, in verhouding tot het aantal inwoners.
Apparaatskosten Werkelijk * 321 369
Apparaatskosten (organisatiekosten) zijn de noodzakelijke financiële middelen voor het inzetten van personeel, organisatie-, huisvestings-, materieel-, automatiseringskosten e.d. voor de uitvoering van de organisatorische taken, in verhouding tot het aantal inwoners.
Externe inhuur Begroot 2,3% 1,0% 1,0% 1,0%
Kosten van externe inhuur voor het uitvoeren van werkzaamheden in opdracht, door een private organisatie met winstoogmerk, door middel van het tegen betaling inzetten van personele capaciteit en deskundigheid zonder een arbeidsovereenkomst of aanstelling, in verhouding tot de totale personeelskosten.
Externe inhuur Werkelijk * 30,8% 35,8%
Kosten van externe inhuur voor het uitvoeren van werkzaamheden in opdracht, door een private organisatie met winstoogmerk, door middel van het tegen betaling inzetten van personele capaciteit en deskundigheid zonder een arbeidsovereenkomst of aanstelling, in verhouding tot de totale personeelskosten.
Demografische druk 85,3% 85,9% 85,7%
De som van het aantal personen van 0 tot 20 jaar en 65 jaar of ouder in verhouding tot de personen van 20 tot 65 jaar.
* In 2022 is er meer ingehuurd dan in de vorige jaren. We hebben in 2022 te maken gehad met een aantal factoren wat maakt dat de externe inhuur noodzakelijk was: 1. Krapte op de arbeidsmarkt wat maakt dat vacatures moeilijk in te vullen zijn. De doorlooptijd van vacatures is lang, waardoor er ingehuurd moet worden om het werk door te laten gaan. 2. Stijging in de klantvraag, wat opgevangen moet worden door tijdelijke medewerkers (inhuur). 3. Incidentele middelen voor tijdelijke taken, zorgt vaak voor tijdelijk opvulling door middel van inhuur. 4. Er was bij meerdere teams sprake van langdurige ziekte van medewerkers. Daarvoor moest personeel worden ingehuurd. Dit brengt aanzienlijk hogere kosten met zich mee.

Wat willen we bereiken

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken

Strategische doelen:

  1. Ontwikkelen van een klantgerichte organisatie die gericht is op een snelle, correcte en integere dienstverlening.
  2. Ontwikkelen van een op de samenleving gerichte organisatie die de dialoog aangaat met inwoners en flexibel en slagvaardig inspeelt op ontwikkelingen en behoeftes.
  3. Ontwikkelen van een organisatie waarbij het resultaat voorop staat en alles draait om het willen bereiken van de afgesproken doelen met een efficiënte en rechtmatige inzet van middelen.

 

Wat gaan we daarvoor doen

Terug naar navigatie - Wat gaan we daarvoor doen

Planning en control

Portefeuillehouder: 
M.B. Heere

Activiteiten: Uitvoering in 2024:

1. Verbeteren planning en control cyclus.

1. Implementeren van verbetermogelijkheden in de planning en control-cyclus.

 2. Uitvoeren jaarlijks onderzoek naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van (delen van) programma’s en paragrafen en van (onderdelen van) de organisatie-eenheden.

2. Uitwerken van onderzoeksopdrachten.

3. Implementeren rechtmatigheidsverantwoording jaarrekening door college.

3a. Opstellen en opnemen rechtmatigheidsverantwoording in de jaarrekening 2023.

3b. Borgen van de rechtmatige uitvoering in de processen.

Collegeprogramma 2022-2026:  

4. Verantwoord en gezond financieel beleid voeren. 

4. Toepassen van de uitgangspunten voor het financieel beleid uit het coalitieakkoord en collegeprogramma.

5. Herijken/doorlichten bestaand beleid in begroting

5a. Onderzoeksopdracht formuleren en starten met beleidsmatige en financiële doorlichting.

5b. Rapportage met resultaat opleveren.

5c. Resultaat doorlichting betrekken bij opstellen volgende begrotingen.

Toelichting:

4. Het beleid is erop gericht dat de woonlasten onder het landelijk gemiddelde blijven. 

 

Burger en bestuur

Portefeuillehouder: 
A.H.M. van Loon / T.C.M. Horn

Activiteiten: Uitvoering in 2024:
1. Opstellen participatieverordening. 1. Vaststellen van de verordening.
2. Inwonerparticipatie is geborgd in de daarvoor in aanmerking komende werkprocessen. 2. Opstellen en uitvoeren van een jaarplan voor inwonersparticipatie en actieve communicatie.
3. De inzet van een actueel instrumentarium voor inwonerparticipatie en communicatie is geborgd in de organisatie. 3. Opstellen en uitvoeren van een jaarplan voor inwonersparticipatie en actieve communicatie.
4. Uitvoeren tussenevaluatie raadsakkoord

4a. Opstellen van tussenevaluatie.

4b. Besluitvorming over eventuele bijstellingen.

5. Invoeren budget voor raadsinitiatieven. 

5. Opstellen werkwijze voor de toekenning van financiële middelen.

Collegeprogramma 2022-2026:  

6. Opstellen van een algemene visie op de positie van de gemeente in de Eper samenleving, inclusief kernwaarden.

6a. Besluitvorming over de visie.

6b. Starten met opstellen uitwerkingsplannen met concrete maatregelen voor gemeentelijke dienstverlening, communicatie en participatie.

7. Uitwerken verbeteragenda/uitwerkingsplan van de raad n.a.v. de Quick scan Lokale Democratie

7. Uitwerken van opgesteld plan van aanpak (raad en college).

8. Uitwerking van de maatregelen uit het raadsbesluit “Grip-op-samenwerking” (WGR-samenwerkingsverbanden).

8. Uitwerken maatregelen in afstemming met andere gemeenten in de Regio Stedendriehoek.

9. Evalueren van de 'herstel- en stimuleringsagenda coronacrisis’ en komen op basis daarvan met een voorstel over het vervolg

9. Gerealiseerd.

Toelichting:

1. Het opstellen van een participatieverordening is een wettelijke verplichting. Het wetsvoorstel wordt naar verwachting in het najaar 2023 vastgesteld.

5. Dit betreft de uitvoering van de motie bij vaststelling Perspectiefnota 2024-2027 op 15-6-2023. Een budget waarmee de raad kan inspelen op initiatieven vanuit inwoners, organisaties en bedrijven.

6. De visie is een beknopt kader en gaat in op de onderdelen gemeentelijke dienstverlening, communicatie en participatie. Dat kader geeft richting aan de uitvoering. Afstemming vindt plaats met Verbeteragenda quick scan en uitwerkingsplan van de raad.

8. In februari 2021 heeft de raad het initiatiefvoorstel “Grip-op-samenwerking” aangenomen. In dat voorstel zijn een aantal maatregelen benoemd om de betrokkenheid en de grip van de gemeenteraad bij de uitvoering van de gemeentelijke taken in WGR-verband te optimaliseren.

 

Organisatie

Portefeuillehouder: 
T.C.M. Horn

Activiteiten: Uitvoering in 2024:

1. Invoeren Wet Generieke Digitale Infrastructuur (WGDI).

1. Invoeren van de landelijk of Europees aangeboden verplichte voorzieningen.

2. Invoeren Wet Open Overheid.

2. Stapsgewijs uitvoeren landelijk voorgeschreven onderdelen WOO waaronder het actief publiceren van documenten.

Collegeprogramma 2022-2026:  

3. Opstellen programma voor organisatieontwikkeling 

3a. Afronden besluitvorming programma.

3b. Uitwerken van programma.

4. Actualiseren van het informatiebeleid.

4. Gerealiseerd.

Toelichting:

1. Het gaat hier om een set van voorzieningen die de uitwisseling en beveiliging van informatie beter gaat faciliteren. Denk aan betere vormen van digitale authenticatie en gebruik van basisregistraties. Doel is om informatie en dienstverlening toegankelijker (internationaal) en veiliger te maken.

2. De wet is bedoeld om overheden meer transparant te maken en moet ervoor zorgen dat overheidsinformatie beter vindbaar en toegankelijk wordt. Daarvoor moeten een aantal maatregelen getroffen worden.

3. Het programma is opgezet om gestructureerd en in samenhang die inspanningen te realiseren die nodig zijn om de gemeentelijke organisatie sterk en toekomstbestendig te maken. Het programma is onder meer gericht op het doorontwikkelen van het personeel, procesmatig, projectmatig en zaakgericht werken en de werkomgeving (zowel digitaal als fysiek: gemeentehuis). In de paragraaf bedrijfsvoering is een verdere uitwerking hiervan opgenomen. Sterke dienstverlening wordt een focuspunt in het programma met daarin aandacht voor onder meer (inwoner)participatie, communicatie en de ondersteuning van onze dienstverlening met digitale instrumenten.

4. Het informatiebeleid speelt in om met de mogelijkheden van digitalisering ondersteuning te bieden aan inwonerparticipatie, communicatie, transparantie en effectief/efficiënt werken.

 

Dienstverlening

Portefeuillehouder: 
T.C.M. Horn

Activiteiten: Uitvoering in 2024:

1. Bewaren van documenten in een e-depot.

1. Voorbereiden van het aansluiten/vormen van een e-depot.

2. Een geactualiseerd implementatieplan KCC is opgesteld.

2. Actualiseren van het implementatieplan KCC.

Collegeprogramma 2022-2026:  

3. Opstellen uitwerkingsplan voor gemeentelijke dienstverlening.

3. Zie voor aanpak actie 4 bij het onderdeel “Burger en bestuur" hiervoor.

Toelichting:

1. De gemeente werkt grotendeels digitaal. Deze digitale informatie dient duurzaam en toegankelijk bewaard te worden (archiefwet).

2. De actualisatie van het implementatieplan KCC volgt nadat de visie op dienstverlening is vastgesteld.

 

Wat mag dat kosten

Terug naar navigatie - Wat mag dat kosten
Bedragen * € 1.000
Realisatie 2022 Begr 2023 Begr 2024 Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027
Lasten bestaand beleid 4.227 5.301 4.645 5.995 7.392 8.666
Lasten nieuw beleid - - -825 -825 -1.855 -1.515
Lasten totaal 4.227 5.301 3.820 5.170 5.537 7.151
Baten bestaand beleid 769 303 627 629 665 653
Baten nieuw beleid - - - - - -
Baten totaal 769 303 627 629 665 653
Saldo -3.458 -4.998 -3.193 -4.541 -4.872 -6.498

Specificatie nieuw beleid

Terug naar navigatie - Specificatie nieuw beleid
Bedragen * € 1.000
LASTEN Begrotingsjaar
2024 2025 2026 2027
Budgetten:
1 Budget raadsinitiatieven 50 50 - -
2 Extra capaciteit Regio Stedendriehoek 125 125 75 75
3 Stelpost: niet doorvoeren prijsindexatie op beïnvloedbare posten in de begroting -1.000 -1.000 - -
4 Stelpost: resultaat doorlichting huidige begroting - - -2.000 -2.000
5 Stelpost: ruimte voor toekomstige investeringen/nieuw beleid - - 70 410
 Totale financiële gevolgen voor de lasten -825 -825 -1.855 -1.515

Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien

Omschrijving

Terug naar navigatie - Omschrijving

Algemene dekkingsmiddelen mogen we vrij besteden. De belangrijkste zijn de algemene uitkering uit het gemeentefonds en de onroerende-zaakbelastingen. In het overzicht staan ook de baten die niet al in de diverse programma’s zijn opgenomen. 

Wat is de stand van zaken

Terug naar navigatie - Wat is de stand van zaken

 

 

Verplichte indicatoren vanuit de regelgeving bij dit programma.
Indicator 2019 2020 2021 2022
Woonlasten éénpersoonshuishouden 602 605 609 676
Het gemiddelde totaalbedrag in euro's per jaar dat een éénpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten.
Woonlasten meerpersoonshuishouden 679 689 679 746
Het gemiddelde totaalbedrag in euro's per jaar dat een meerpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten.
WOZ-waarde woningen 291 314 325 356
De gemiddelde WOZ waarde van woningen in 1.000 euro.

Overzicht

Terug naar navigatie - Overzicht

In dit overzicht staan netto bedragen. Dus de baten min de kosten die daarop betrekking hebben. Dat gaat bijvoorbeeld om de direct toerekenbare uren en de invorderingskosten.

Bedragen * € 1.000 

 

Realisatie
2022

Begroting
2023

Begroting
2024

Begroting
2025

Begroting
2026

Begroting
2027

Lokale heffingen

6.375

7.482

7.998

8.267

8.420

8.583

Algemene uitkering

62.365

54.707

66.086

69.184

65.967

67.414

Dividend uitkeringen

134

117

122

122

122

122

Saldo financieringsfunctie

1.167

1.081

3.017

3.017

3.017

3.017

Overige algemene dekkingsmiddelen

176

-90

-

-

-

-

Totaal

70.217 64.297

77.223

80.590

77.526

79.136

Onvoorziene uitgaven

-

-90

-117

-117

-117

-117

 

Lokale heffingen

De belastingopbrengsten zijn opgenomen zonder rekening te houden met kwijtschelding. Een inhoudelijke toelichting staat in de paragraaf lokale heffingen.

Algemene uitkering

Deze inkomsten zijn berekend op basis van de meicirculaire 2023. Hierin zijn ook verwerkt de extra middelen die Epe ontvangt voor jeugdzorg voor 2024 (€ 2.366.344). 
Voor het resterende risico van het negatieve effect van de herijking van de maatstaven van de algemene uitkering (na 2024) is in de begroting een stelpost opgenomen van € 100.000 vanaf 2025.

Dividend uitkeringen
Van de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) ontvangen we dividend.

Saldo financieringsfunctie

Dit is het verschil tussen:
(a) de rente die we betalen over leningen die we hebben afgesloten plus de rente over de aangetrokken middelen in rekening-courant en
(b) de rente die we ontvangen over de uitzettingen inclusief de doorbelasting van rente naar de programma’s.

Overige algemene dekkingsmiddelen
Dit betreft de toevoeging aan de voorziening dubieuze debiteuren.

Onvoorzien
Dit bedrag is beschikbaar voor uitgaven die onvoorzien en onvermijdbaar zijn en niet uitgesteld kunnen worden. De besteding hiervan vindt plaats in het kader van de voortgangsrapportage(s). 

 

Wat mag dat kosten

Terug naar navigatie - Wat mag dat kosten
Bedragen * € 1.000
Realisatie 2022 Begr 2023 Begr 2024 Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027
Lasten bestaand beleid 543 502 -79 -75 -77 -133
Lasten nieuw beleid - - - - - -
Lasten totaal 543 502 -79 -75 -77 -133
Baten bestaand beleid 70.758 70.907 77.028 80.399 77.333 78.887
Baten nieuw beleid - - - - - -
Baten totaal 70.758 70.907 77.028 80.399 77.333 78.887
Saldo 70.215 70.405 77.107 80.474 77.410 79.020

Overhead

Omschrijving

Terug naar navigatie - Omschrijving

De overheadkosten zijn de kosten die verband houden met de sturing en ondersteuning van de primaire processen van de gemeente. We rekenen kosten zoveel mogelijk direct toe aan de betreffende taken/activiteiten. Alle bedrijfskosten die direct zijn toe te rekenen aan activiteiten, taken en producten uit de programma's 1 t/m 11 en de overige algemene dekkingsmiddelen zijn geen overheadkosten.

Wat is de stand van zaken

Terug naar navigatie - Wat is de stand van zaken

 

Verplichte indicatoren vanuit de regelgeving bij dit programma.
Indicator 2021 2022 2023 2024
Overheadkosten Begroot 10,7% 12,7% 12,1% 13,5%
De overheadkosten zoals begroot op taakveld 0.4 gedeeld door het totaal saldo van lasten (exclusief toevoegingen aan reserve).
Overheadkosten Werkelijk * 12,9% 13,5%
De overheadkosten zoals verantwoord op taakveld 0.4 gedeeld door het totaal saldo van lasten (exclusief toevoegingen aan reserve).

Wat mag dat kosten

Terug naar navigatie - Wat mag dat kosten
Bedragen * € 1.000
Realisatie 2022 Begr 2023 Begr 2024 Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027
Lasten bestaand beleid 12.390 14.238 14.237 13.625 13.264 13.200
Lasten nieuw beleid - - 897 600 600 600
Lasten totaal 12.390 14.238 15.134 14.225 13.864 13.800
Baten bestaand beleid 261 662 777 783 771 771
Baten nieuw beleid - - 25 - - -
Baten totaal 261 662 802 783 771 771
Saldo -12.129 -13.576 -14.332 -13.442 -13.093 -13.029

Specificatie nieuw beleid

Terug naar navigatie - Specificatie nieuw beleid
Bedragen * € 1.000
LASTEN Begrotingsjaar
2024 2025 2026 2027
Budgetten:
1 Uitvoering informatiebeleid en verbeteren dienstverlening door inzet IT 25 25 25 25
2 Versterken beheer ICT 40 p.m. p.m. p.m.
3 Reiskostenvergoeding medewerkers 200 200 200 200
4 Streekarchief 70 138 138 138
5 Formatie project ondersteuning team Realisatie 25 25 25 25
6 Capaciteit Vastgoedbeheer 75 - - -
7 Vervanging (digitale) centrale gegevensmagazijn 250 - - -
8 Capaciteit toezicht en handhaving Wet kwaliteitsborging 90 90 90 90
9 Capaciteit landschapsadvisering 50 50 50 50
10 Uitbreiding E-dienstverlening 12 12 12 12
11 Structureel (her-)inrichten KCC-WMO 60 60 60 60
 Totale financiële gevolgen voor de lasten 897 600 600 600
BATEN Begrotingsjaar
2024 2025 2026 2027
Budgetten:
1 Rijksmiddelen vluchtelingen en statushouders 25 - - -
 Totale financiële gevolgen voor de baten 25 - - -