De post salarisuitgaven in 2021 is circa 22,1% van de totale lasten (voor bestemming) van de gemeente.
Budgetopbouw |
|
salariskosten |
15.537.000 |
salariskosten gedekt uit reserves (o.a. organisatieontwikkeling) |
1.744.000 |
vergoeding voor detachering |
0 |
Totaal budget salariskosten (A) |
17.281.000 |
Bestedingen |
|
salarisuitgaven |
13.949.000 |
inhuur extern (ivm ziekte, zwangerschap, vacatures, projecten, corona) |
4.293.000 |
storting in de reserve organisatie ontwikkeling/generatiepact |
199.000 |
Ontvangsten |
|
detacheringsvergoedingen, ouderschapsverlof, zwangerschapsverlof en WAO/UWV gelden |
-157.000 |
Totaal bestedingen en ontvangsten (B) |
16.031.000 |
|
Saldo salariskosten (A-B), nadeel |
-1.003.000 |
Reeds aan de raad gemeld in de voortgangsrapportage 2021 |
911.000
|
Saldo salariskosten, nadeel |
-92.000 |
Het nadelige verschil wordt voor € 80.000 veroorzaakt door het incidenteel niet realiseren van een bezuinigingstaakstelling op het personeelsbudget. Ingaande 2022 is de betreffende taakstelling structureel gerealiseerd.
De overige verschillen laten een nadeel zien van € 12.000.
Vorig jaar is er meer ingehuurd dan in de vorige jaren. We hebben vorig jaar te maken gehad met een aantal factoren wat maakt dat de externe inhuur noodzakelijk was: 1. Krapte op de arbeidsmarkt wat maakt dat vacatures moeilijk in te vullen zijn. De doorlooptijd van vacatures is lang, waardoor er ingehuurd moet worden om het werk door te laten gaan. 2. Stijging in de klantvraag, wat opgevangen moet worden door tijdelijke medewerkers (inhuur). 3. Incidentele middelen voor tijdelijke taken zorgt vaak voor tijdelijk opvulling door middel van inhuur. 4. Er was bij meerdere teams sprake van langdurige ziekte van medewerkers. Daarvoor moest personeel worden ingehuurd. Dit brengt aanzienlijk hogere kosten met zich mee.