Algemeen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Voor u liggen de jaarstukken 2023. De jaarstukken bestaan uit het jaarverslag en de jaarrekening. In het jaarverslag is per programma de verantwoording over het gevoerde beleid opgenomen. De paragrafen staan in het teken van de (financieel) beheersmatige aspecten die ten grondslag liggen aan het gevoerde beleid. In de jaarrekening wordt een financiële verantwoording gegeven. De gemeentelijke vermogenspositie komt tot uitdrukking in de balans. Daarnaast worden per programma de financiële verschillen tussen begroting en rekening toegelicht.

Hieronder worden beknopt de inhoudelijke en financiële uitkomsten over 2023 weergegeven.

Inhoudelijke en financiële ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Inhoudelijke en financiƫle ontwikkelingen

Bij dit onderdeel wordt ingegaan op de externe ontwikkelingen zoals die geschetst zijn in de perspectiefnota die voorafgaat aan de programmabegroting. In 2022 is, vanwege de gemeenteraadsverkiezingen, geen Perspectiefnota opgesteld voor 2023. Medio 2022 zijn het raads- en coalitieakkoord en het collegeprogramma vastgesteld voor de nieuwe bestuursperiode 2022-2026. Het collegeprogramma is het richtinggevende kader geweest voor het opstellen van de programmabegroting 2023-2026.

Resultaten Programmaplan

Terug naar navigatie - Resultaten Programmaplan 2020

Het programmaplan is deel 1 van de programmabegroting en geeft weer wat de gemeente wil bereiken en welke activiteiten daarvoor uitgevoerd worden. De uitvoering van het collegeprogramma is daarom volledig en in meerjarenperspectief opgenomen. 
De verantwoording van de uitgevoerde activiteiten vindt u terug bij de elf programma’s. Hieronder vermelden we een aantal speerpunten van beleid in 2023.

Sociaal

Terug naar navigatie - Sociaal
  • Er is een nieuw en actueel integraal huisvestingsplan (IHP) onderwijsvoorzieningen vastgesteld.
  • In 2023 is de subsidieverstrekking over 2024 uitgevoerd volgens het vernieuwde subsidiebeleid.
  • Gestart is met het uitwerken van het nieuwe accommodatiebeleid bij sportpark De Wachtelenberg en sportcentrum De Wieken.

Ruimte

Terug naar navigatie - Ruimte
  • De omgevingswet is geïmplementeerd voor de wettelijke invoeringsdatum van 1 januari 2024.
  • Voor diverse woningbouwplannen zijn de trajecten voor bestemmingsplannen gestart, zoals voor ’t Slath, de Zuukerenk, Kerkenland. 
  • Diverse ontwerp-bestemmingsplannen zijn ter inzage gelegd, zoals voor Kanaalweg, Stationsstraat en De Enk in Epe, Smutsstraat in Vaassen.
  • Het uitvoeringsprogramma bij het mobiliteitsplan is vastgesteld met prioritering en fasering van maatregelen.
  • Er is een ontwerp-meerjarenprogramma Energie en Warmte opgesteld. 

Economie

Terug naar navigatie - Economie
  • Er is een plan opgesteld voor de realisatie van een ontvangstlocatie voor recreatie en toerisme in Vaassen (Kasteel Cannenburgh)
  • Er is een accounthouder agrariërs aangesteld om de agrarische sector te ondersteunen. 

Bestuur

Terug naar navigatie - Bestuur
  • De Wet Open Overheid is geïmplementeerd.
  • Diverse acties uit de verbeteragenda/uitwerkingsplan van de raad n.a.v. de Quick scan Lokale Democratie zijn uitgevoerd.
  • Het programma voor organisatieontwikkeling is in uitvoering.

Resultaat uitvoering programmabegroting

Terug naar navigatie - Resultaat uitvoering programmabegroting

Van de geplande 70 activiteiten voor 2023 zijn er 41 afgerond. De overige activiteiten zijn nagenoeg allemaal gestart. Het niet kunnen afronden van activiteiten in het geplande jaar is deels veroorzaakt door beperkingen in de personele capaciteit als gevolg van de krappe arbeidsmarkt. De gemeente vangt dit deels op door het inhuren van externe medewerkers. Ten opzichte van medewerkers die in dienst zijn is de opbouw van kennis, ervaring en interne expertise ten behoeve van de gemeente op de korte en lange termijn beperkter.

Financiële beschouwing; resultaat analyse

Terug naar navigatie - Financiƫle beschouwing; resultaat analyse

Het boekjaar 2023 wordt afgesloten met een voordelig saldo van € 9.341.000. In het onderdeel Jaarrekening is per programma een financiële analyse opgenomen, waaruit kan worden afgeleid welke verschillen ten opzichte van de begroting tot dit resultaat hebben geleid. Hierin zijn verschillen groter dan € 100.000 opgenomen, voor de baten en lasten afzonderlijk. Voor de salariskosten en de kapitaallasten, die op nagenoeg alle programma's voorkomen,  is een totaalanalyse opgesteld, die in bijlage 1 en 2 bij deze jaarstukken zijn opgenomen. In een aantal gevallen is een (voor- of nadelig) resultaat op een beleidsveld, overeenkomstig de systematiek in de begroting, verrekend met een reserve. Daardoor heeft dit geen invloed op het uiteindelijke resultaat van de jaarrekening.

Het resultaat wordt in hoofdlijnen verklaard door voordelen (ten opzichte van de begroting) die zijn ontstaan bij de inkomsten uit de algemene uitkering uit het gemeentefonds (ca. 3 mln., hier staan deels ook hogere uitgaven tegenover), een groot voordeel op de uitkering van het Rijk voor de opvang van ontheemden uit Oekraïne (€ 4,3 mln.), een voordeel bij de uitvoering van Maatschappelijke opvang en beschermd wonen (€ 1,1 mln.) en rentebaten (€ 0,4 mln.); grotere nadelen ten opzichte van de begroting zijn ontstaan door hogere kosten voor jeugdzorg (€ 0,5 mln.) en de uit te keren energietoeslag voor huishoudens met een laag inkomen (€ 1,5 mln., deze uitgaven waren niet begroot).

Net als bij de jaarrekening 2022 wordt bij de bestemming van het financiële resultaat voorgesteld om het voordeel bij de opvang van ontheemden uit Oekraïne toe te voegen aan de reserve huisvesting vluchtelingen, statushouders en overige doelgroepen en het overige deel van het resultaat aan de algemene reserve.