Bijlagen

1 | Analyse salariskosten

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

In deze bijlage wordt een totaalanalyse gegeven van de salariskosten, zoals deze in deze jaarrekening zijn verwerkt. In de financiële analyses van de afzonderlijke programma’s wordt hiernaar verwezen.

Onderstaande analyse heeft betrekking op de geraamde en werkelijke salariskosten, inclusief uitgaven voor inhuur van derden. De salariskosten zijn aan de programma’s toegerekend op basis van de bij de begroting 2023bepaalde verdeelsleutel,  gebaseerd op de tijdsbesteding van medewerkers aan taakvelden c.q. programma’s. Het overzicht is inclusief de salariskosten van de raad en burgemeester en wethouders.

Analyse

Terug naar navigatie - Analyse

De post salarisuitgaven in 2023 is circa 16,8% van de totale lasten (voor bestemming) van de gemeente.

 

Budgetopbouw
  salariskosten 18.137.000
salariskosten gedekt uit reserves (o.a. organisatieontwikkeling) 459.000
salariskosten gedekt uit stelposten andere budgetten 2.687.000
Totaal budget salariskosten (A) 21.283.000
Bestedingen
  salarisuitgaven 16.533.000
inhuur extern (ivm ziekte, zwangerschap, vacatures, projecten, corona) 5.239.000
storting in de reserve organisatie ontwikkeling 13.000
Ontvangsten
  detacheringsvergoedingen, ouderschapsverlof, zwangerschapsverlof en WAO/UWV gelden - 80.000
overig inkomsten - 139.000
Totaal bestedingen en ontvangsten (B) 21.566.000
 
Saldo salariskosten (A-B), nadeel -283.000
Reeds aan de raad gemeld in de voortgangsrapportage 2023 763.000
Saldo salariskosten, voordeel 479.000


Het voordelige verschil wordt voor € 479.000 wordt voor € 350.000 veroorzaakt doordat geen gebruik is gemaakt van de overschrijding op inhuur als gevolg van ziekte. De overige verschillen laten per saldo een voordeel zien van €129.000. 

In 2023 is er meer ingehuurd dan in de vorige jaren. We hebben vorig jaar te maken gehad met een aantal factoren wat maakt dat de externe inhuur noodzakelijk was:

  1. Krapte op de arbeidsmarkt wat maakt dat vacatures moeilijk in te vullen zijn. De doorlooptijd van vacatures is lang, waardoor er ingehuurd moet worden om het werk door te laten gaan.
  2. Stijging in de klantvraag, wat opgevangen moet worden door tijdelijke medewerkers (inhuur).
  3. Incidentele middelen voor tijdelijke taken, zorgt vaak voor tijdelijk opvulling door middel van inhuur.
  4. Er was bij meerdere teams sprake van langdurige ziekte van medewerkers. Daarvoor moest personeel worden ingehuurd. Dit brengt aanzienlijk hogere kosten met zich mee.

Toerekening salariskosten aan investeringen en grondbedrijf

Terug naar navigatie - Toerekening salariskosten aan investeringen en grondbedrijf

Van alle salariskosten wordt jaarlijks een deel toegerekend aan investeringen en bouwgrondexploitatie. Deze toegerekende kosten komen daarmee niet ten laste van de reguliere exploitatie. Omdat door deze wijze van toerekenen (personele) lasten worden doorgeschoven naar de toekomst, is een aantal jaren geleden (mede op advies van de provincie) er voor gekozen om in de begroting stapsgewijs een stelpost op te bouwen, waarmee deze toerekening kan worden afgebouwd. Er wordt binnen de organisatie op gestuurd om deze toerekening ook daadwerkelijk te verminderen. Dit heeft geleid tot een daling in de afgelopen jaren, waardoor de exploitatie meer wordt belast.

Effect in 2022
In 2022 heeft dit er toe geleid dat minder uren zijn toegerekend aan grondbedrijf en investeringen dan waarvan bij de begroting was uitgegaan. Het betreft een bedrag van € 115.000. Dit heeft een nadelig effect op het resultaat van de jaarrekening.

2 | Analyse kapitaallasten

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

In deze bijlage wordt een totaalanalyse gegeven van de kapitaallasten, zoals deze in de jaarrekening zijn verwerkt. In de financiële analyses van de afzonderlijke programma’s wordt hiernaar verwezen.

Begroting en werkelijkheid

Terug naar navigatie - Begroting en werkelijkheid
Kapitaallasten (rente en afschrijving)
Begroting 5.394.000
Werkelijk 4.625.000
Saldo (voordeel) 769.000
 
Dit voordeel wordt in hoofdlijnen veroorzaakt door investeringen waarvan de realisatie nog niet is gestart of later is opgestart en nog niet volledig is uitgevoerd dan waarvan in de  begroting was uitgegaan. Hiervoor waren in de begroting al wel kapitaallasten opgenomen.

Analyse afschrijvingen op productniveau

Terug naar navigatie - Analyse afschrijvingen op productniveau
De afschrijvingsverschillen doen zich voor op de volgende producten (verschillen groter dan € 25.000):
 
Voordelen:
Wegen beheer en onderhoud 115.000
Riolering beheer en onderhoud 148.000
Huisvestingskosten bijzonder onderwijs 29.000
Vrijverval riolering beheer en onderhoud 81.000
Openbare verlichting 25.000
Omgevingsplannen 61.000
Huisvesting vluchtelingen, statushouders en ov. doelgroepen 186.000
Automatisering 120.000
Totaal Voordeel 765.000

 

Extra afschrijvingen
In 2023 zijn geen extra afschrijvingen gedaan.

 
 

Financiering (renteresultaat)

Terug naar navigatie - Financiering (renteresultaat)

Het verschil tussen de begrote en werkelijke rentelasten/doorberekende rente is per saldo € 67.000 voordelig. Dit is in hoofdlijn als volgt te verklaren:

  • De werkelijke (interne en externe) rentelasten zijn in 2023 hoger dan waarmee in de begroting rekening werd gehouden (door een hoger saldo interne financiering, € 186.000 nadeel);
  • In 2023 werd € 448.000 rente ontvangen over het uitstaande saldo aan schatkistbankieren (voordeel);
  • Door een lagere boekwaarde van de materiële vaste activa is van de totale rentelasten een lager bedrag aan rente via de kapitaallasten toegerekend aan de programma’s (nadelig renteresultaat € 194.000 op het programma ‘algemene dekkingsmiddelen’).

Meerjareninvesteringsplan (MIP)

Terug naar navigatie - Meerjareninvesteringsplan (MIP)

Het resultaat op de stelposten voor kapitaallasten is € 188.000 voordelig.
Dit betreffen de (in aanvulling op de afschrijvings- en rentelasten) in de begroting opgenomen stelposten voor kapitaallasten voor investeringen in het meerjareninvesteringsplan (uitgezonderd het deel waarvan de kapitaallasten gedekt worden door een onttrekking aan de reserve kapitaallasten (€ 280.000); tegenover de lagere kapitaallasten staat een lagere onttrekking aan deze reserve).

Invloed op het saldo van de jaarrekening

Terug naar navigatie - Invloed op het saldo van de jaarrekening

Om te bepalen wat het effect is op het saldo van de jaarrekening wordt het bedrag van € 769.000 aangevuld c.q. gecorrigeerd met:

  • Renteresultaat (zie hierboven): + € 67.000
  • Saldo meerjareninvesteringsplan (zie hierboven): + € 188.000
  • Een lagere doorberekening van kapitaallasten van investeringen voor begraafplaatsen en riolering; dit voordeel van € 229.000 wordt verrekend met de desbetreffende reserve/voorziening; bij de bepaling van de opbrengst en tarieven bij de volgende begrotingsbehandeling wordt dit voordeel betrokken;
  • Het voordeel op kapitaallasten van de ICT investeringen, waarvan de kapitaallasten gedekt worden uit de ICT reserve; tegenover de lagere kapitaallasten staat een lagere onttrekking aan de reserve ICT (€ 120.000); deze middelen blijven in de reserve beschikbaar voor de geplande toekomstige uitgaven/kapitaallasten;
  • Het voordeel op kapitaallasten van andere investeringen, waarvan de kapitaallasten gedekt worden door een onttrekking aan de reserve kapitaallasten (€ 311.000); tegenover de lagere kapitaallasten staat een lagere onttrekking aan deze reserve;


Recapitulatie
Het resultaat hiervan is dat de kapitaallasten het saldo van de jaarrekening 2023 positief beïnvloed hebben met € 364.000.

Kapitaallasten overhead

Terug naar navigatie - Kapitaallasten overhead

Een deel van de kapitaallasten komt niet rechtstreeks tot uitdrukking op de reguliere programma’s in de programmarekening. Het betreffen de kapitaallasten van investeringen in de overhead (zoals automatisering, huisvesting, bedrijfsmiddelen). Deze lasten worden verantwoord op het programma overhead.

3 | Toelichting bij paragraaf Financiering

Kasgeldlimiet

Terug naar navigatie - Kasgeldlimiet
bedragen in euro Begroting 2023 Werkelijkheid 2023
1e kwartaal 2e kwartaal 3e kwartaal 4e kwartaal
Toegestane kasgeldlimiet
In procenten van de grondslag 8,50% 8,50% 8,50% 8,50% 8,50%
In euro’s (1) 9.908.000 9.908.000 9.908.000 9.908.000 9.908.000
Omvang vlottende korte schuld
Opgenomen gelden < 1 jaar 7.887.000 - - - -
Schuld in rekening-courant -
Totaal vlottende korte schuld (2) 7.887.000 - - - -
Vlottende middelen
Contante gelden in kas p.m. - 1.000 1.000 1.000
Tegoeden in rekening-courant p.m. 7.353.000 9.193.000 15.510.000 20.944.000
Totaal vlottende middelen (3) - 7.353.000 9.194.000 15.511.000 20.945.000
Toets kasgeldlimiet
Toegestane kasgeldlimiet (1) 9.908.000 9.908.000 9.908.000 9.908.000 9.908.000
Totaal netto vlottende schuld (4) = (2) - (3) 7.887.000 -7.353.000 -9.194.000 -15.511.000 -20.945.000
Ruimte (+) / Overschrijding (-) =(1) – (4) 2.021.000 17.261.000 19.102.000 25.419.000 30.853.000

Renterisiconorm

Terug naar navigatie - Renterisiconorm
Renterisiconorm en renterisico’s op vaste schuld 2023
bedragen in euro Begroting Rekening
Renterisico op vaste schuld
Renteherziening op vaste schuld o/g (1a) - -
Renteherziening op vaste schuld u/g (1b) - -
Netto renteherziening op vaste schuld (1) = (1a) - (1b) - -
Te betalen aflossingen (2) - -
Renterisico op vaste schuld (3) = (1) + (2) - -
Renterisiconorm
Begrotingstotaal (4) 116.562.000 116.562.000
Het bij ministeriële regeling vastgesteld percentage (5) 20% 20%
Renterisiconorm (6) = (4) * (5) 23.312.400 23.312.400
Toets renterisiconorm
Renterisiconorm (6) 23.312.400 23.312.400
Rente op vaste schuld & aflossingen (7) - -
Ruimte (+) / Overschrijding (-); (8) = (6) – (7) 23.312.400 23.312.400

Renteschema

Terug naar navigatie - Renteschema
Renteschema 2023
bedragen in euro begroting rekening
Rentelasten en rentebaten
Externe rentelasten over korte en lange financiering 126.000 -
Externe rentebaten (idem) 4.000 451.000
Saldo rentelasten en rentebaten 122.000 -451.000
Rente die aan het grondbedrijf moet worden doorberekend - -3.000
Rente van projectfinanciering die aan het betreffende taakveld moet worden toegerekend - -
Rentebaat van doorverstrekte leningen indien daar een specifieke lening voor is aangetrokken, die aan het betreffend taakveld moet worden doorgerekend - -
Aan taakvelden toe te rekenen externe rente 122.000 -448.000
Rente over eigen vermogen 1.249.000 1.462.000
Rente over voorzieningen 100.000 322.000
Totaal aan taakvelden toe te rekenen rente 1.471.000 1.336.000
Aan taakvelden toegerekende rente (renteomslag) 1.507.000 1.444.000
Renteresultaat op het taakveld Treasury -36.000 -108.000

Verklaring van gebruikte afkortingen

Terug naar navigatie - Verklaring van gebruikte afkortingen
Afkorting Betekenis
afl. aflossing
AI Artificial Intelligence (vertaling:kunstmatige intelligentie)
API application programming interface
APV Algemene plaatselijke verordening
AVE aanpak voorkoming escalatie
AVG Algemene verordening gegevensbescherming
B&B bed and breakfast
B.V. besloten vennootschap
BBV Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten
Bbz Besluit bijstandsverlening zelfstandigen
BCF BTW-compensatiefonds
BIO Baseline Informatiebeveiliging Overheid
BIZ Bedrijveninvesteringszone
BNG Bank Nederlandse Gemeenten
BOA buitengewoon opsporingsambtenaar
BOR beheer openbare ruimte
BRP basisrioleringsplan
BTW belasting over de toegevoegde waarde
BUIG bundeling van uitkeringen aan gemeenten
BWT bouw- en woningtoezicht
CBS Centraal Bureau voor de Statistiek
CJG Centrum voor Jeugd en Gezin
CPB Centraal Planbureau
CRM Customer Relationship Management
CROW Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond-, Water- en Wegenbouw en de Verkeerstechniek
CV commanditaire vennootschap
DVO Dienstverleningsovereenkomst
E-depot Electronisch depot
EMU Europese Monetaire Unie
ENSIA Eenduidige Normatiek Single Information Audit
excl. exclusief
fte fulltime-equivalent
GGD gemeenschappelijke gezondheidsdienst
GWP gemeentelijk watertakenplan
ha. hectare
Halt het alternatief
HRM human resource management
HUP Handhavingsuitvoerigsprogramma
ICT informatie- en communicatie technologie
IHP Intergraal huisvestingsplan
IKB individueel keuzebudget
IKC integraal kindcentrum
IMOC inflatie materiële overheidsconsumptie
incl. inclusief
IOAW inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers
IOAZ inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen
IPO Interprovinciaal Overleg
i.r.t. in relatie tot
IT informatietechnologie
JOGG Jongeren op Gezond Gewicht
KCC klant contact centrum
KNIL Koninklijk Nederlands-Indisch Leger
LED light-emitting diode
MBO middelbaar beroepsonderwijs
MFC multifunctioneel centrum
MIP meerjareninvesteringsplan
MJB meerjarenbegroting
MJOP meerjaren onderhoudsplan
mln. miljoen
MO/BW maatschappelijke opvang en beschermd wonen
NIS2 Network and Information Security directive (vertaling: Netwerk en informatiebeveiliging richtlijn)
nnb nog niet bekend
nntb nog nader te bepalen
N.V. naamloze vennootschap
OAB onderwijs achterstandenbeleid
OMVV Ontwikkelingsmaatschappij Vitale Vakantieparken B.V.
OV openbaar vervoer
OVIJ Omgevingsdienst Veluwe IJssel
Ow Omgevingswet
OZB onroerende-zaakbelasting
PIOFHA-JC personeel, informatievoorziening, organisatie, financiën, huisvesting, automatisering, juridische zaken en communicatie
PLC programmeerbare logische besturing
p.m. pro memorie
PWA Prins Willem Alexander
P-wet Participatiewet
RDW Dienst Wegverkeer
RES regionale energietransitie strategie
RGV voorheen: Recreatie Gemeenschap Veluwe, nu: Leisurelands
ROB Raad voor het Openbaar Bestuur
RSG Rijks Scholengemeenschap N.O.-Veluwe
SDV Sport- en Dorpscentrum Vaassen
SMP SoortenManagement Plan
SNWV Streekarchivariaat Noordwest-Veluwe
SPUK Specifieke Uitkering
SROI Social Return On Investment
SUWI Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen
UAV-GC Uniforme Administratieve Voorwaarden voor Geïntegreerde Contractvormen
UP Uitvoeringsprogramma
VFL Verordening fysieke leefomgeving
VFP Vaassen Flexible Packaging B.V.
VIC Verbijzonderde interne controle
VMI Veluwse Machine Industrie
VN Verenigde Naties
VNB Veluwse Nuts Bedrijven
VNG Vereniging van Nederlandse Gemeenten
VNOG Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland
VO voortgezet onderwijs
WGDI Wet Generieke Digitale Infrastructuur
WGR Wet gemeenschappelijke regelingen
Wkb Wet kwaliteitsborging voor het bouwen
WMO Wet maatschappelijke ondersteuning 2015
Wob Wet openbaarheid bestuur
Woo Wet open overheid
WOZ waardering onroerende zaken
WSW Wet sociale werkvoorziening / Waarborgfonds Sociale Woningbouw