Inhoudelijke verkenningen 2025-2028

3.1 Pijler Sociaal

Terug naar navigatie - 3.1 Pijler Sociaal

Ontwikkelingen Sociaal Domein 

Korte beschrijving ontwikkeling.

Hervormingsagenda Jeugd :
Het huidige jeugdstelsel is niet houdbaar. Het ministerie van VWS, zorgaanbieders, cliënten (vertegenwoordigers), professionals en de VNG hebben daarom samen de Hervormingsagenda Jeugd 2022-2028 opgesteld. De Hervormingsagenda Jeugd heeft 2 doelen: betere en tijdige zorg en ondersteuning, op de juiste plek en wanneer dit nodig is; een beheersbaar en daarmee duurzaam financieel houdbaar stelsel.

Inkoop Jeugdzorg en Wmo :
Op dit moment is er sprake van integrale inkoop van de Jeugdzorg en Wmo producten. Per 1-1-2026 worden de Jeugdzorg en Wmo zorg en ondersteuning apart ingekocht, o.a. rekening houdend met de doelstellingen uit de hervormingsagenda.
Per 1-1-2025 is sprake van de implementatie van Beschermd Thuis (nieuwe inkoop beschermd wonen). De invoering van het woonplaatsbeginsel is uitgesteld.

Integraal zorgakkoord/Gezond en Actief Leven Akkoord (IZA/GALA) :
Het integraal zorgakkoord is opgesteld om de zorg goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. Het is de werkagenda van alle zorgpartijen voor de komende 4 jaar op basis waarvan zij samenwerken aan de maatschappelijke uitdagingen in de zorg. Het organiseren van de juiste zorg op de juiste plek, een sterkere nadruk op preventie en versterking van de rol van de 1e lijn.
Gezond en Actief Leven Akkoord gericht op gezonde leefstijl, sport en bewegen, sluit aan op deze doelstellingen vanuit het IZA.

Werk en inkomen :
Binnen werk en inkomen zien we een trend waarbij er meer ondersteuning nodig is, doordat de doelgroep groter wordt (aantal statushouders en stijging van het aantal uitkeringen), de huidige
doelgroep meer nodig heeft en er wettelijk meer mogelijk is. Deze ondersteuning is nodig binnen diverse gebieden, onder andere na invoering van het Breed Offensief.


Aandachtspunten voor de gemeente.

Hervormingsagenda Jeugd :
De Hervormingsagenda heeft effect op ons huidige beleid en de manier waarop we (boven) regionaal en lokaal samenwerken. De voorgenomen inperking van de Jeugdwet heeft impact op voorliggend veld. Tevens inzet op lokale teams, dit kan effect hebben op de inrichting van het CJG en de lokale samenwerking met partners. In 2026 moet specialistische jeugdhulp en de daarbij behorende backoffice binnen een Gemeenschappelijke Regeling zijn ingekocht. De inkoop zal worden gestandaardiseerd: contractstandaarden, tarieven en verantwoording in een nieuw financieel stelsel.

Inkoop Jeugd en Wmo :
Komende periode wordt ingezet op inkooptraject per 1-1-2026, Jeugd en Wmo apart. Hierbij wordt rekening gehouden met de hervormingsagenda. Daarnaast is aandachtspunt kostprijsonderzoek dat mogelijk financieel effect heeft.

IZA/GALA:
Op dit moment wordt gewerkt aan de uitwerking in een werkagenda op regionaal niveau vanuit het regionaal plan IZA. Ten aanzien van GALA heeft gemeente Epe een lokaal plan GALA voor de periode tot en met 2026 uitgewerkt, voortbordurend op bestaand beleid (en versterking hiervan).

Werk en inkomen :
Na invoering van het breed offensief zijn voorzieningen voor ondersteuning op de werkplek verruimd voor arbeidsbeperkte inwoners (die niet zelfstandig minimumloon kunnen verdienen).
Door de toestroom van statushouders is er een grotere behoefte aan werkervaringsplekken met taalondersteuning.
In lijn met landelijk beeld neemt de jeugdwerkloosheid toe. Er is een wetsvoorstel ‘School naar duurzaam werk’. Het doel van dit wetsvoorstel is om jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt de juiste begeleiding en ondersteuning te geven richting economische zelfstandigheid. Hierbij wordt de preventieve taak meer bij de gemeente gelegd. Door de inflatie en afgelopen jaren crises is groei zichtbaar naar bijstand, schuldhulpverlening en minimaregelingen.


Hoe verhoudt de ontwikkeling zich tot bestaand beleid (inhoudelijk en financieel)

De ontwikkelingen zijn in lijn met het beleidsplan Sociaal domein 2023-2027.
De Hervormings-agenda Jeugd is in de zomer van 2023 vastgesteld, maar veel onderwerpen moeten nog verder uitgewerkt worden. We ontvangen extra financiële middelen, waar vanaf 2025 een afbouw in plaatsvindt. Er wordt landelijk een discussie gevoerd hoe realistisch de financiële doelstellingen zijn. We hebben een speciale reserve opgebouwd om investeringen te kunnen doen die bij moeten dragen aan de inhoudelijke en financiële doelstellingen van de Hervormingsagenda. Ons beleid sluit aan op het gedachtengoed van de Hervormingsagenda. Zo hebben we bijvoorbeeld al extra geïnvesteerd in preventieve voorzieningen en hebben we al ingezet op een goede samenwerking met huisartsen.
Voor de vorming van de GR vindt op dit moment al onderzoek plaats om dit goed in te regelen per 1- 1-2026.

Inhoudelijk sluit IZA/GALA aan op het integraal beleidsplan. Vanuit deze akkoorden worden (tijdelijk) middelen vanuit het Rijk beschikbaar gesteld (SPUK IZA/GALA en middelen IZA voor transformatiemiddelen). Echter dit betreft geen structurele middelen. Inzet is daarnaast veel meer preventieve inzet (door de gemeenten). Het is van belang dat de gemeente hiervoor wel passende financiële middelen vanuit het Rijk ontvangt na het jaar 2028 respectievelijk 2026 (IZA loopt langer door).
In algemene zin heeft de transformatie van zorg een financiële impact. Daarnaast kan het kostprijsonderzoek financieel effect hebben. Inhoudelijk kan het effect hebben op de doorontwikkeling van producten binnen de inkoop per 1-1-2026.

Ten aanzien van werk en inkomen is mogelijk nieuw beleid nodig, door intensivering en wijziging (Participatie in balans).


Besluit van de raad nodig: Ja

De transformatie van zorg en ondersteuning vanuit de Hervormingsagenda en IZA/GALA vraagt op termijn nadere besluitvorming over inhoud en financiën. Daarnaast volgt een voorstel voor het deelnemen in een verplichte Gemeenschappelijke Regeling die voortkomt uit de plannen van het Rijk. Het inkoopkader Jeugd en Wmo 2026 en verder wordt door de Raad vastgesteld.

 

Opvang statushouders, asielzoekers en ontheemden (Oekraïne)

Korte beschrijving ontwikkeling.
In 2023 heeft de gemeenteraad de visie op toekomstbestendige maatschappelijke accommodaties en het Integraal Huisvestingsplan onderwijs (IHP) vastgesteld. De ambitie is om een betaalbaar, reëel en toereikend aanbod van maatschappelijke accommodaties te hebben dat past bij de vraag naar en het aanbod aan voorzieningen. Voor onderwijs is daarvoor in het IHP al vastgesteld welke scholen de komende jaren verbouwd of nieuw gebouwd worden, inclusief bijbehorende investering (indicatief). Voor de overige maatschappelijke accommodaties wordt locatiegericht en participatief gewerkt aan uitvoeringsplannen en is nog geen inschatting te maken van de benodigde middelen. Daarnaast is er in het Sport- en beweegplan een regeling opgenomen waarin sportverenigingen een één derde bijdrage van de gemeente kunnen aanvragen wanneer er vervanging of renovatie van de toplaag van de sportvelden moet plaatsvinden.


Aandachtspunten voor de gemeente.
De uitvoeringsplannen maatschappelijk accommodaties zullen tot kosten voor de gemeente leiden en ook het voorgestelde addendum op het IHP (betreffende de Anne de Vriesschool en Mosterdzaadje) leidt tot extra kosten. Daarnaast is door stijgende bouwkosten het prijspeil uit het IHP in veel gevallen niet toereikend. In de programmabegroting 2024 – 2027 is opgenomen dat de beschikbare reserve voor het IHP ingezet wordt voor het IHP in samenhang met maatschappelijke accommodaties. Voor de middellange en lange termijn zal de reserve daarom moeten worden
aangevuld.
Voor de vervanging van de toplaag van sportvelden bestaat een aparte reserve. Ook deze reserve moet voor de middellange en lange termijn worden aangevuld


Hoe verhoudt de ontwikkeling zich tot bestaand beleid (inhoudelijk en financieel)
Voor het participatief opstellen van de uitvoeringsplannen voor maatschappelijke accommodaties is de visie op toekomstbestendige maatschappelijke accommodaties richtinggevend. Voor onderwijshuisvesting wordt het IHP uitgevoerd. Waar nodig stelt de gemeenteraad een addendum op het IHP vast.


Besluit van de raad nodig: Ja
Om toekomstbestendige maatschappelijke accommodaties te realiseren zijn voldoende financiële middelen nodig. De reserve voor IHP en maatschappelijke accommodaties en de reserve voor sportvelden dienen voldoende financiële middelen te bevatten. Indien het niet mogelijk is voldoende geld in te reserve te storten, kan overwogen worden om voor onderwijshuisvesting geld te lenen zoals opgenomen in het coalitieakkoord.

 

Opvang statushouders, asielzoekers en ontheemden

Korte beschrijving ontwikkeling.
De gemeente kent een taakstelling voor de opvang van de statushouders, verantwoordelijkheid voor de opvang van ontheemden uit Oekraïne en daarnaast is per 1 februari 2024 de Spreidingswet aangenomen. Hiermee is de opvang van asielzoekers voor de gemeente een wettelijke taak. Naar aanleiding van deze Spreidingswet wordt een provinciaal plan via de Provinciale Regie tafels (PRT) opgesteld.
Vanwege toenemende druk op de opvang / huisvesting van alle doelgroepen is de verwachting dat de taakstelling significant gaat stijgen.


Aandachtspunten voor de gemeente.
Afhankelijk van het plan op provinciaal niveau heeft dit impact op de (mogelijke) taakstelling voor de gemeente Epe. De opvang van de ontheemden uit Oekraïne wordt voortgezet op meerdere gemeentelijke opvanglocaties (GOO's) in gemeente Epe. Op dit moment wordt in de gemeente noodvang geleverd aan 276 asielzoekers door COA voor een half jaar, met mogelijke verlenging. In hoeverre de geboden noodopvang aan asielzoekers door COA doorloopt in 2025 is op dit moment nog onduidelijk.


Hoe verhoudt de ontwikkeling zich tot bestaand beleid (inhoudelijk en financieel)
Er is op dit moment nog onduidelijk hoe het plan op provinciaal niveau (via de PRT's) eruit komt te zien. Wel is duidelijk dat dit aanvullend inhoudelijk beleid vraagt voor in ieder geval de opvang van
asielzoekers in de gemeente. En het vraagt ook structureel extra capaciteit. Het is op dit moment niet helder in welke mate rijksmiddelen beschikbaar komen.


Besluit van de raad nodig: Ja
Er dient rekening gehouden te worden met benodigd aanvullend beleid omtrent de opvang van asielzoekers. Bovendien is voor de uitvoering van de nieuwe wettelijke taak vanuit de Spreidingswet structureel capaciteit nodig. Dit vraagt voldoende extra financiële middelen.

 

3.2 Pijler Ruimte

Terug naar navigatie - 3.2 Pijler Ruimte

Ontwikkelingen Ruimtelijk domein

Korte beschrijving ontwikkeling.

Regio Stedendriehoek:
Gemeente Epe maakt onderdeel uit van de Regio Stedendriehoek. Het wordt steeds belangrijker om ruimtelijke vraagstukken in de regio op te lossen. Eind 2023 is het Regioarrangement opgesteld met vijf opgaven die vanaf 2024 in uitwerking komen: verstedelijking in balans; versterken corridor A50/A1; bevaarbare IJssel; vitaal landelijk gebied; Veluwe. De Regio stedendriehoek krijgt vanuit de Regiodeal € 20 miljoen van het Rijk. Nu loopt het traject hoe we komen tot een selectie van initiatieven. Deelname aan die initiatieven vraagt co-financiering van onze gemeente.

Woonagenda:
In het Raadsakkoord 2022-2026 is aangegeven dat we een gemeente willen zijn met een voldoende en divers aanbod van woningen naar betaalbaarheid en levensfase. In de regionale woondeal is onze opgave om 1789 woningen te bouwen tot en met 2030. Hiervan moet 65% betaalbaar zijn. De kaders hiervoor staan beschreven in de woonagenda (vaststelling juni 2024). De uitvoering van deze woonagenda vindt de komende jaren plaats.

Vitaal landelijk gebied:
Het landelijk gebied heeft te maken met verschillende ontwikkelingen zoals een te hoge stikstofdepositie, klimaatverandering, een veranderende agrarische sector, verbetering van de biodiversiteit, recreatiezonering, verbeteren van de vitaliteit van vakantieparken, een toenemende verstedelijkingsdruk vanuit wonen en bedrijven, energietransitie. Deze complexe hoeveelheid aan ontwikkelingen vraagt afstemming op regionaal en provinciaal niveau via diverse samenwerkings- verbanden, want de ruimte in het gebied is beperkt.

Uitwerken omgevingswet:
Sinds 1 januari 2024 is de Omgevingswet in werking. Instrumenten die deze wet benoemt zijn onder andere het omgevingsprogramma en het omgevingsplan. Het omgevingsprogramma is erop gericht uitvoering te geven aan de omgevingsvisie via een aantal beleidsthema’s. De komende tijd vindt de vormgeving van dit instrument plaats. Voor 2032 moet het omgevingsplan, als vervanger van bestemmingsplannen, voldoen aan alle regels die de Omgevingswet daaraan stelt. Deze “ombouw” vindt fasegewijs plaats.

Transitie energie en warmte:
Voor de uitvoering van de gemeentelijke taken op dit gebied is een uitvoeringsprogramma in ontwikkeling. Voor een gedeelte hiervan stelt het Rijk middelen beschikbaar.

Beheer en onderhoud openbare ruimte:
Door klimaatverandering, energietransitie en een veranderende mobiliteit is het steeds noodzakelijker het beheer op een integrale wijze uit te voeren om de kwaliteit van de woonomgeving te borgen. Ook voor de realisatie van doelen voor leefomgevingskwaliteit uit de
omgevingsvisie is een integrale benadering van het beheer van de openbare ruimte een vereiste. Een beleidsplan voor integraal beheer is in ontwikkeling.


Aandachtspunten voor de gemeente.

Regio Stedendriehoek:
Regionale initiatieven dragen ook bij aan de lokale doelen op de diverse beleidsterreinen. De samenwerking binnen de regio tussen gemeenten, provincie en waterschap loopt steeds beter. De samenwerking wordt intensiever, waarmee er steeds meer gevraagd wordt van de ambtelijke capaciteit.

Woonagenda:
Het toevoegen van woningen heeft impact op de omgeving: de natuur, het dorpse karakter, de leefbaarheid, parkeerbehoefte etc. Het is van belang om al deze aspecten goed in beeld te
brengen om de juiste integrale keuzes te kunnen maken.
Nieuwe woningen moeten aangesloten worden op het energienet. Er is tot 2030 slechts beperkt ruimte op het energienet vanwege netcongestie. In de planvorming dienen handelingsperspec- tieven voor de energieaansluitingen voor de nieuwbouwlocaties te worden ontwikkeld.
Het beter benutten van bestaand vastgoed kan bijdragen aan het oplossen van het tekort aan (betaalbare) woningen.

Vitaal landelijk gebied:
Niet alles kan op het niveau van provincie en regio bepaald en gerealiseerd worden. Het vraagt ook invulling op lokaal niveau. Onze Omgevingsvisie is hiervoor een leidend vertrekpunt. Door de hoeveelheid aan onderwerpen is het zaak om daarin heldere keuzes te maken en meer focus aan te brengen gelet op de beschikbare capaciteit, de financiële middelen en wat van de samenleving gevraagd wordt.

Uitwerken omgevingswet:
Het omgevingsprogramma is voor veel gemeenten, waaronder Epe, nieuw en het is vormvrij. Dat betekent dat er keuzes te maken zijn over de invulling en het gebruik van het instrument. De verplichting is er om als gemeente in 2032 een volledig omgevingsplan conform de eisen van Omgevingswet te hebben. De aanpak zal daarop gericht zijn.

Transitie energie en warmte:
De ligging van Epe in waardevol beschermd gebied bemoeilijkt de opwekmogelijkheden voor duurzame energie. Een belangrijke complicerende factor vormt de netcongestie, daarmee kan duurzame opwek van energie niet aangesloten worden en is voor het daadwerkelijk gasvrij maken van woningen handelingsperspectief benodigd.

Beheer en onderhoud openbare ruimte:
Om het beheer van de openbare ruimte op een integrale wijze te borgen is een nieuw beheersplan voor de openbare ruimte benodigd. Met een integraal beheerplan openbare ruimte (IBOR) kunnen
de verschillende doelen voor de openbare ruimte en de daaruit voortkomende activiteiten beter op elkaar worden afgestemd.


Hoe verhoudt de ontwikkeling zicht tot bestaand beleid (inhoudelijk en financieel)

Regio Stedendriehoek:
De regionale samenwerking wordt steeds belangrijker voor de integrale uitwerking van de lokale opgaven en de financiering daarvan. Dat vraagt voldoende inzet van capaciteit voor de invulling van deze samenwerking.

Woonagenda:
Het vraagt een goede planning om de woningbouwontwikkelingen te realiseren volgens de uitgangspunten van de omgevingsvisie vanuit een integrale benadering.

Vitaal landelijk gebied:
Onze Omgevingsvisie blijft leidend in ons handelen. Beleidswijzigingen om in te spelen op alle ontwikkelingen zullen noodzakelijk blijven en zullen een regelmatige aanpassing van de Omgevingsvisie vragen. Eventueel extra financiële middelen zullen mede afhankelijk zijn van de te maken keuzes en de beschikbare middelen vanuit rijk, provincie en regio.

Uitwerken omgevingswet:
Omgevingsprogramma’s zijn een nieuw instrument dat vorm gegeven moet worden. Het omgevingsplan bestaat uit een omzetting van met name de bestaande bestemmingsplannen gebaseerd op de Omgevingswet.

Transitie energie en warmte:
Het betreffende uitvoeringsprogramma is in ontwikkeling en gebaseerd op de gemeentelijke Transitievisie Energie en Warmte. Het programma wordt afgestemd op de huidige netcongestie en de beschikbaar gestelde middelen van het Rijk voor de uitvoering van het Klimaatakkoord.

Beheer en onderhoud openbare ruimte:
Het nieuwe integrale beheerplan is gebaseerd op de uitgangspunten van onze Omgevingsvisie.


Besluit van de raad nodig: Nee
Binnen het ruimtelijk domein spelen veel ontwikkelingen zoals hiervoor geschetst. Bij al die ontwikkelingen heeft de gemeente een rol. Het vraagt inzet van personele capaciteit en financiële middelen om de ambities en doelen te kunnen realiseren.
De insteek is om dit alles binnen de bestaande personele capaciteit en budgetten vorm te geven conform het gestelde kader voor het opstellen van de perspectiefnota waaraan getoetst is. Het kan
er toe leiden dat er een (her)prioritering in de uit te voeren activiteiten nodig is en/of dat de ambities bijgesteld dienen te worden.

 

Beleid klimaat adaptatie

Korte beschrijving ontwikkeling.
Om de gevolgen van de klimaatverandering, waar benodigd op te vangen, ontwikkelt de gemeente in 2024 het gemeentelijk klimaatadaptatiebeleid. Uit dit beleid volgt een maatregelenpakket klimaatadaptatie om de gevolgen die onwenselijke schade en leefomstandigheden teweegbrengen
zoveel mogelijk te beperken. Dit beleid wordt in het eind 2024/begin 2025 ter besluitvorming aan de raad voorgelegd.


Aandachtspunten voor de gemeente.
Klimaatverandering leidt tot gevolgen in onze leefomgeving als wateroverlast, hittestress, droogte en natuurbranden. Om deze op te vangen is een aangepaste benadering in de inrichting van onze leefomgeving benodigd. Deze aanpassingen brengen kosten en ruimtebeslag met zich mee.

Hoe verhoudt de ontwikkeling zicht tot bestaand beleid (inhoudelijk en financieel)
Klimaatadaptatiebeleid grijpt in op tal van beleidsterreinen van woningbouwontwikkeling tot groen- en bosbeheer. In de meeste gevallen leidt klimaatadaptatie tot meer kosten of ruimtebeslag, maar beperkt het onbeheersbare schade en kosten als gevolg van effecten die optreden door
klimaatverandering.


Besluit van de raad nodig: Ja
Het gemeentelijk klimaatadaptatiebeleid wordt eind 2024/begin 2025 ter besluitvorming aan de raad voorgelegd. Alhoewel de kosten voor het maatregelenpakket klimaatadaptatie nog niet inzichtelijk zijn, zolang klimaatadaptatiebeleid niet is vastgesteld, is ingrijpen in veel gevallen al nodig. Het is wenselijk om voordat het beleid is vastgesteld een eenmalig werkbudget te
reserveren om concrete activiteiten alvast te kunnen ondersteunen bijvoorbeeld bij de woningbouwontwikkeling, of bij het beheer van de openbare ruimte.

 

Herontwikkeling Hoofdstraat Epe

Korte beschrijving ontwikkeling.
Om het verblijfsklimaat en de verblijfsduur van bezoekers te verbeteren en een toekomstbestendig centrum te creëren, willen we een deel van het centrum van Epe herontwikkelen. Dit conform het raadsakkoord en het collegeprogramma.
In het raadsakkoord voor de periode 2022-2026 is aangegeven dat gemeente Epe een aantrekkelijke gemeente wil zijn voor onze inwoners, ondernemers én onze bezoekers. In het collegeprogramma voor de periode 2022-2026 is besloten om een plan te ontwikkelen voor de herinrichting van het centrum van het dorp Epe.


Aandachtspunten voor de gemeente.
Het doel van deze herontwikkeling is om een aantrekkelijke gemeente te zijn voor inwoners, ondernemers en bezoekers. Dat vraagt om een prettig verblijfsklimaat. Het te ontwikkelen plan gebeurt in samenspraak met inwoners, organisaties en ondernemers. Voor de realisatie van het uiteindelijke plan zijn investeringen nodig. Een eerste raming gaat uit van een benodigd budget van circa € 5.000.000 (in totaal voor de jaren 2025 t/m 2027).
Vanuit duurzaamheidsoogpunt en om de kosten te drukken zal zoveel mogelijk materiaal hergebruikt worden. Daarnaast wordt rekening gehouden met klimaat (hittestress, afwatering etc).

Hoe verhoudt de ontwikkeling zicht tot bestaand beleid (inhoudelijk en financieel)
De herontwikkeling van de Hoofdstraat leidt tot een sterke verbetering van het verblijfsklimaat en de vitaliteit van het centrum van Epe en komt naast het collegeprogramma voort uit de Economische Visie (2016) en de Omgevingsvisie (2022). Het ontwerpplan wordt in 2024
opgesteld. De uitvoering staat gepland in de jaren 2025-2027. Voor de uitvoering is nog geen budget opgenomen.


Besluit van de raad nodig: Ja
Voor de herontwikkeling van de Hoofdstraat in Epe wordt een plan gemaakt in samenspraak met inwoners, organisaties en ondernemers. De raad krijgt het voorlopig-ontwerp ter besluitvorming voorgelegd. Voorafgaand daaraan krijgt de raad voorstel ter besluitvorming over de
voorkeursvariant voor de verkeerssituatie Hoofdstraat Epe. De realisatie van het uiteindelijke plan vraagt een budget van naar verwachting € 5.000.000 (in totaal voor de jaren 2025 t/m 2027).

 

Maatregelen mobiliteit

Korte beschrijving ontwikkeling.
Bij de maatregelen mobiliteit gaat het om de volgende onderwerpen: F50 (regionale fietsroute Apeldoorn-Epe), Centrumring dorp Epe in relatie tot woningbouwopgave, A50.
We staan voor een grote regionale en lokale woningbouwopgave. Deze opgave heeft gevolgen voor onze mobiliteit. Volgens de prognoses geeft deze regionale opgave een forse toename van de verkeersintensiteiten op de A50, maar ook op ons lokale wegennet.
Dit heeft niet alleen gevolgen voor de bereikbaarheid, maar ook voor de veiligheid én leefbaarheid, bijvoorbeeld op de dorpenroute. Er is daarom een studie uitgevoerd naar de A50-corridor (het gebied grenzend aan de A50) om te bezien welke maatregelen nu en richting de toekomst nodig zijn.
De genoemde opgaven zijn inmiddels vanuit de regio ook aangedragen bij het Rijk (Woondeal) en er wordt onderzocht of en hoe deze in de Regiodeal kunnen worden opgenomen. Vanuit een constructieve samenwerking tussen provincie Gelderland, Regio Stedendriehoek en aanliggende gemeenten wordt deze opgave verder uitgewerkt.
Tenslotte vragen wij ook aandacht voor de doorstromingsmaatregelen op de A50. Deze dienen regionaal nader onderzocht en verkend te worden.

Aandachtspunten voor de gemeente.
De realisatie van de forse woningbouwopgave leidt tot een forse opgave voor de mobiliteit. Dat wordt opgepakt tezamen met de ontwikkeling van de woningbouwopgave. Daarbij zetten we in op veiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid.
Binnen het maatregelenpakket is de meest (kosten-)effectieve stap de koppeling te zoeken tussen ruimtelijke ontwikkeling en mobiliteit. Dit doen we als Epe door in te zetten op ontwikkeling van woningbouwlocaties Kerkenland, Zuukerenk, ’t Slath, bedrijventerrein Eekterveld IV en de koppeling te zoeken met fietsen (F50) en lopen (directe routes naar de dorpscentra).
Hiervoor zijn investeringen noodzakelijk, denk bij de F50 ook aan de drie kruisingen in Vaassen
(Eekterweg, Deventerstraat en Laan van Fasna). Ook op de centrumring in het dorp Epe zijn naar verwachting investeringen nodig ten behoeve van de fietsveiligheid én leefbaarheid.

Hoe verhoudt de ontwikkeling zich tot bestaand beleid (inhoudelijk en financieel).
De investeringen in de mobiliteit voor de woningbouwopgave zijn fors. Daarom zetten we samen met andere partners in op cofinanciering van Rijk, provincie en regio. Voor de uit te voeren plannen zijn de benodigde investeringen en mogelijke cofinanciering op een rij gezet. Het vraagt aanvullende gemeentelijke financiële middelen op de bestaande budgetten.

2025: fietspad Apeldoorn-Epe:
- Totaal geraamde kosten (exclusief drie kruisingen in Vaassen)                       € 6.700.000
- Gemeentelijk budget (investering en onderhoudsbudget wegen                  € 1.500.000 -
- Externe financiering door netcongestie van Liander (toezegging)                €     200.000 -
- Cofinanciering vanuit de provincie (nog niet verleend)                                        € 4.065.000 -
         Aanvullend nodig                                                                                                                    €     935.000

2026: € 1.000.000 fietstunnel Eekterweg (+ € 3.5000.000 cofinanciering provincie/Rijk)
In maart/april heeft het Voorlopig Ontwerp rondom de regionale fietsroute Apeldoorn-Epe ter inzage gelegen. Ook daaruit blijkt de brede wens om (op korte termijn) een fietstunnel te realiseren onder de Eekterweg in Vaassen. Deze kruising wordt als onveilig ervaren door fietsers. Vanuit woningbouwopgave en aanpak corridor A50 is een veilige oversteek gewenst waarbij fietsers én automobilisten kunnen doorrijden. Doorstroming op het wegennet is daarbij van essentieel belang. Bij het Rijk is € 1.500.000 subsidie aangevraagd vanuit het NTF (Nationaal Toekomstbeeld Fiets) en bij de provincie Gelderland € 2.000.000 vanuit de fietssubsidieregeling.

2027: centrumring dorp Epe i.r.t. woningbouwopgave: € 1.300.000
De gevolgen van de woningbouwontwikkeling ’t Slath op de gemeentelijke wegenstructuur zijn onderzocht. Daaruit blijkt dat de woningbouwontwikkeling (en benodigde verkeersmaatregelen) tot een hogere intensiteit van het verkeer op de centrumring leidt. Op de centrumring in Epe zijn naar verwachting daarom investeringen nodig ten behoeve van de verkeerveiligheid én leefbaarheid. Daarnaast volgt vanuit het Mobiliteitsplan 2022-2032 veilige fietsoversteken met de centrumring. De genoemde opgaven zijn inmiddels vanuit de regio ook aangedragen bij het Rijk (o.a.
Woondeal).

2028: twee knelpunten Laan van Fasna: PM + fietsroute Epe-Epe: P.M.
Voor de Laan van Fasna is het op termijn ook gewenst dat de oversteek met de regionale fietsroute Apeldoorn-Epe op een toekomstbestendige wijze wordt vormgegeven. Daarnaast wordt momenteel gewerkt aan de verbinding Epe-Epe (als schakel tussen de regionale fietsroute Apeldoorn-Epe en Epe-Zwolle). Daarbij wordt nadrukkelijk de koppeling gezocht met woningbouwlocatie Zuukerenk en ’t Slath).

Besluit van de raad nodig: Ja
Een aantal ontwikkelingen zoals mobiliteit in relatie tot woningbouw en de F50 (regionale fietsroute Apeldoorn-Epe) vragen voor de realisatie van de gewenste maatregelen flinke investeringen. Dit naast de al beschikbare gemeentelijke middelen en de gevraagde cofinanciering bij onder meer Rijk, provincie en regio. De realisatie van de gewenste maatregelen in mobiliteit vindt gefaseerd plaats. Ook de inhoudelijke plannen komen gefaseerd voor vaststelling naar de raad. Het is wenselijk om aan het ingestelde mobiliteitsfonds voldoende financiële middelen toe te voegen voor de realisatie van de maatregelen.