Richtinggevende uitspraken programmabegroting 2025-2028

 

In de twee hierna volgende hoofdstukken leest u de inhoudelijke en financiële verkenningen voor de periode 2025-2028.

Van belang bij de perspectiefnota is of de beschreven ontwikkelingen acties verlangen gericht op aanpassing/bijstelling van bestaand beleid of inzet van nieuw beleid. Uit de beschreven ontwikkelingen komen 6 richtinggevende uitspraken in beeld die betrokken dienen te worden bij de voorbereiding van de nieuwe begroting. Vanuit de richtinggevende uitspraken kunnen activiteiten en uitgaven worden gepland, waarmee toekomstbestendig en duurzaam kan worden geïnvesteerd en waarmee de gemeente haar verantwoordelijkheid kan nemen.
De overige besluitvorming van de raad vindt fasegewijs plaats in de verdere inhoudelijke ontwikkeling van de beleidsonderwerpen of bij volgende begrotingen, omdat zaken nog niet duidelijk zijn.

Conclusies en richtinggevende uitspraken

Terug naar navigatie - Conclusies en richtinggevende uitspraken

1. Ontwikkelingen sociaal domein

Er zijn meerdere ontwikkelingen binnen het sociaal domein die impact hebben op de financiële houdbaarheid van het sociaal domein. Binnen de Wmo en Jeugd staat transformatie van zorg en ondersteuning centraal vanuit respectievelijk het Integraal Zorgakkoord IZA)/Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) en de Hervormingsagenda Jeugd. Tevens heeft de Wmo te maken met vergrijzing én staan de tarieven onder druk (er loopt een kostprijsonderzoek). Op dit moment wordt nieuwe inkoop per 2026 voorbereid (zowel voor Wmo als Jeugd). Daarnaast volgt in ieder geval een (inhoudelijk) voorstel voor het deelnemen in een verplichte Gemeenschappelijke Regeling die voortkomt uit de plannen van het Rijk. Dit brengt mogelijk extra benodigde capaciteit met zich mee. Het inkoopkader Jeugd en Wmo 2026 en verder wordt door de Raad vastgesteld. Door de inflatie en crises in de afgelopen jaren is binnen werk en inkomen groei zichtbaar naar bijstand, schuldhulpverlening en minimaregelingen.

Uitspraak raad:
De ontwikkelingen binnen het sociaal domein hebben financiële impact (betaalbaarheid van het sociaal domein). Het is wenselijk om de effecten hiervan te betrekken bij de integrale afweging van de programmabegroting 2025-2028.

 

2. Uitwerking plannen voor maatschappelijke en onderwijsaccommodaties

De visie op “Toekomstbestendige maatschappelijke accommodaties” en het Integraal Huisvestingsplan voor onderwijs (IHP) zijn de kaders die richting geven aan de uitwerking van de plannen voor maatschappelijke en onderwijsaccommodaties. De uitwerking is een meerjarig traject. Om de benodigde onderwijshuisvesting en gewenste toekomstbestendige accommodaties te realiseren zijn voldoende financiële middelen nodig. Voor dit doel is reeds een reserve gevormd waarin eerder al incidenteel middelen zijn gestort. Daarnaast bestaat er de reserve sportvelden die ook voldoende financiële middelen vraagt.

Uitspraak raad:
De uitwerking van de visie op “Toekomstbestendige maatschappelijke accommodaties”, waaronder sportvelden, en van het Integraal Huisvestingsplan voor het onderwijs vraagt om voldoende financiële middelen voor de benodigde toekomstige investeringen. Het is wenselijk om de financiering van de uit te werken plannen volgens deze twee beleidsplannen te betrekken bij de integrale afweging in de voorbereiding van de programmabegroting 2025-2028.

 

3. Opvang statushouders, asielzoekers, ontheemden

De gemeente heeft een taakstelling voor de opvang van de statushouders, is verantwoordelijk voor de opvang van ontheemden uit Oekraïne en heeft per 1 februari 2024 de wettelijke taak voor de opvang van asielzoekers volgens de “Spreidingswet”. De uitvoering van deze taken vraagt aanvullend inhoudelijk beleid en extra capaciteit. Dat vraagt structureel voldoende financiële middelen.

Uitspraak raad:
De gemeente heeft naast de opvang van de statushouders en de opvang van ontheemden uit Oekraïne ook per 1 februari 2024 de wettelijke taak voor de opvang van asielzoekers. De uitvoering van het aanvullend beleid inclusief de daarvoor benodigde extra capaciteit vraagt structureel voldoende financiële middelen. Het is wenselijk om de financiering daarvan te betrekken bij de integrale afweging in de voorbereiding van de programmabegroting 2025-2028.

 

4. Beleid klimaatadaptatie

Om de gevolgen van de klimaatverandering op te vangen is een gemeentelijk klimaatadaptatiebeleid in ontwikkeling. De besluitvorming over dat beleidsplan vindt naar verwachting eind 2024/begin 2025 plaats. Vervolgens volgt op basis van het vastgestelde beleid een uit te voeren maatregelenpakket. De kosten van dat maatregelenpakket zijn nog niet inzichtelijk. Om in 2025 toch concrete activiteiten alvast te kunnen ondersteunen, bijvoorbeeld bij de woningbouwontwikkeling of bij het beheer van de openbare ruimte, zijn extra financiële middelen nodig.

Uitspraak raad:
Voor het opvangen van de gevolgen van klimaatverandering is een gemeentelijk klimaatadaptatie- beleid in ontwikkeling. De kosten van het maatregelenpakket op basis van dat beleid zijn nog niet inzichtelijk. Het is wenselijk om voor 2025 een eenmalig werkbudget voor de uitwerking van concrete activiteiten, uitgaande van het nieuwe beleidsplan, te betrekken bij de integrale afweging in de voorbereiding van de programmabegroting 2025-2028.

 

5. Herontwikkeling Hoofdstraat Epe

De gemeente Epe wil een aantrekkelijke gemeente zijn voor inwoners, ondernemers én bezoekers.
Dat vraagt om een prettig verblijfsklimaat in de dorpscentra. Om dat in het dorp Epe te verbeteren is een herontwikkeling van een deel van het centrum nodig. In samenspraak met inwoners, organisaties en ondernemers is een plan in ontwikkeling. De realisatie van het uiteindelijke plan vraagt een budget van naar verwachting €5.000.000,- (in totaal voor de jaren 2025 t/m 2027).

Uitspraak raad:
Het verbeteren van het verblijfsklimaat van een deel van het centrum van het dorp Epe vraagt een herontwikkeling van de Hoofdstraat. Om het in ontwikkeling zijnde plan te kunnen realiseren zijn financiële middelen nodig. Het is wenselijk om de financiering van het plan tot herontwikkeling van de Hoofdstraat in het dorp Epe te betrekken bij de integrale afweging in de voorbereiding van de programmabegroting 2025-2028.

 

6. Maatregelen mobiliteit

De realisatie van de forse regionale en lokale woningbouwopgave leidt tot een forse toename van de verkeersintensiteiten op de A50 en op ons lokale wegennet. Daarvoor zijn maatregelen nodig. Vanuit kosteneffectiviteit wordt een koppeling gezocht tussen ruimtelijke ontwikkeling (woningbouwlocaties en bedrijventerrein) en mobiliteit (regionale fietsroute F50 en directe looproutes naar de dorpscentra). Om het benodigde pakket aan mobiliteitsmaatregelen te realiseren zijn forse investeringen nodig bovenop de bestaande budgetten. Daarnaast bestaat de mogelijkheid van cofinanciering door Rijk, provincie en/of regio.

Uitspraak raad:
Bij het realiseren van woningbouwlocaties Kerkenland, Zuukerenk en ’t Slath en bedrijventerrein Eekterveld IV zijn mobiliteitsmaatregelen nodig. Ook de ontwikkeling van de regionale fietsroute Apeldoorn-Epe (F50) speelt hierin mee. Voor het uitvoeren van de gewenste maatregelen zijn extra financiële middelen nodig, naast de al beschikbare budgetten en mogelijke cofinanciering. Het is wenselijk de financiering van de gewenste mobiliteitsmaatregelen, door uitbreiding van het mobiliteitsfonds, te betrekken bij de integrale afweging in de voorbereiding van de programmabegroting 2025-2028.

 

Amendement 20 juni 2024:

7. Lokale evenementen
De financiële ondersteuning voor lokale evenementen, specifiek gericht op het dekken van de beveiligingskosten van evenementen georganiseerd door verenigingen en stichtingen uit onze gemeente te betrekken bij de integrale afweging in de voorbereiding van de programmabegroting 2025-2028.