Programma 1 Opgroeien in Epe
|
|
Actiekader Onderwijs: instellen reserve voor uitvoering projecten
|
-450.000
|
-500.000
|
-500.000
|
-500.000
|
C
|
Dekking uit eenmalige middelen
|
450.000
|
500.000
|
500.000
|
500.000
|
|
De stuurgroep duurzame kindvoorzieningen is momenteel bezig met een verdere concretisering van plannen voor de toekomstige onderwijsvoorzieningen in de gemeente Epe. Dit gecombineerd met de voorschoolse,naschoolse voorzieningen, welzijn, gebiedsgericht werken. Voor de gemeente betreft het projecten van renovatie en/of nieuwbouw van schoolgebouwen. Vooruitlopend op de concrete plannen alvast starten met de vorming van een reserve in de komende 4 jaar. Deze middelen tevens inzetten om aanvullende expertise/personeel in te kunnen zetten. De plannen rond toekomstbestendige onderwijshuisvesting koppelen/afstemmen met het op te stellen integraal toekomstgericht plan voor accommodaties per dorp voor onder meer welzijn, cultuur en sport.
|
|
|
|
|
|
|
Onderwijs aan nieuwkomerskinderen NT2 klas
|
-55.000
|
-55.000
|
-
|
-
|
M
|
Dekking uit eenmalige middelen
|
55.000
|
55.000
|
-
|
-
|
|
De NT2 schakelklas is specifiek gericht op nieuwkomerskinderen: kinderen die korter dan een jaar in Nederland zijn en de Nederlandse taal nog helemaal niet spreken of begrijpen. Gezien de grote taalachterstand van deze kinderen en de grote inspanning die het de scholen kost om deze kinderen op de juiste manier te begeleiden (qua taal,maar ook o.a. op sociaal-emotioneel gebied) is het zeer wenselijk om de twee jaar geleden gestarte voltijds NT2 schakelklas voor 2 jaar voort te zetten. De ervaringen zijn zeer positief. De kosten die worden gemaakt zijn o.a. voor inzet docent en klassenassistent, aanschaf materialen, huur, en vervoerskosten. De rijksbijdrage die de school voor deze taak ontvangt is niet toereikend. Na 2 jaar wordt bekeken of er nog voldoende kinderen zijn om een NT2 klas in stand te houden.
|
|
|
|
|
|
|
Aanvulling project 'Steunouder'
|
-17.000
|
-17.000
|
-
|
-
|
M
|
Dekking uit reserve sociaal domein
|
17.000
|
17.000
|
-
|
-
|
|
Koppel-SWOE voert al 3 jaar met subsidie het project Steunouder uit. Het project Steunouder ondersteunt met vrijwilligers gezinnen die een steuntje in de rug kunnen gebruiken. De reden hiervoor kan verschillen: van problematiek bij de kinderen tot problematiek bij meerdere gezinsleden en/of verschillende vlakken. Dit project is geëvalueerd en is succesvol gebleken. Naast de subsidie van de gemeente heeft Koppel-SWOE voor 3 jaar geld uit fondsen gekregen. om het project goed te kunnen uitvoeren. Het project heeft een preventief karakter, kan vormen van jeugdhulp in de toekomst voorkomen en draagt bij aan kostenbeheersing. Na twee jaar (2020) de effecten bezien en vervolg afwegen in relatie tot de uitwerking van de transformatieagenda in het sociale domein.
|
|
|
|
|
|
|
Regionaal toezichthouder kwaliteit en rechtmatigheid Wmo en Jeugdzorg
|
-22.000
|
-22.000
|
-
|
-
|
M
|
Dekking uit reserve sociaal domein
|
22.000
|
22.000
|
-
|
-
|
|
Het gemeenschappelijke doel van de gemeenten in de regio is dat aan cliënten de zorg en ondersteuning geboden wordt die nodig is. De feitelijk geleverde zorg moet overeenkomen met de wenselijke zorg (kwaliteit) en met de ingezette zorg mag geen sprake zijn van oneigenlijk gebruik of misbruik van de Wmo en Jeugdwet. Met de inzet van een regionaal toezichthouder kwaliteit en rechtmatigheid proberen we fraude te voorkomen en te bestrijden en kwaliteit van zorg te borgen voor onze inwoners. De regiogemeenten willen daarom preventieve maatregelen treffen om fraude en het leveren van kwalitatief slechte zorg zoveel mogelijk uit te sluiten. Voor de gemeente Epe betreft dit een bedrag van € 22.000. Op basis van de resultaten het vervolg bepalen na 2 jaar (2020).
|
|
|
|
|
|
|
Inzet Team Ervaringsdeskundigen (ED) jeugdzorg
|
-
|
-15.000
|
-
|
-
|
M
|
Dekking uit reserve sociaal domein
|
-
|
15.000
|
-
|
-
|
|
Het Team ED richt zich op ondersteuning van jongeren die na een verblijf in een residentiële jeugdhulpinstelling om het risico van terugval in oud gedrag tegen te gaan en zonodig een keuze voor verdere hulpverlening. Team ED, werkend met vrijwilligers, is geen verlengstuk van de hulpverlening. Zij zoeken samen met de jongere een weg op een manier die bij hun past. De coördinator en senior ED zijn betaalde krachten. In 2017 en 2018 is het project gefinancierd door provincie en de regio. De regiogemeenten hebben de wens om dit project voor te zetten dat inspeelt op preventie en kostenbeheer-sing. Voor 2019 is er nog financiering vanuit een subsidiebudget van de regio plaatsvinden. De gemeentelijke bijdrage wordt tweeledig bepaald: de helft van de totale bijdrage op basis van inwoneraantal en de andere helft op basis van gebruik/inzet van TeamED in de betreffende gemeente (Epe gaat uit van 3 trajecten). Na twee jaar (2020) de effecten bezien en het vervolg afwegen in relatie tot de uitwerking van de transformatieagenda in het sociaal domein.
|
|
|
|
|
|
|
Verbinding samenwerking huisartsen-CJG
|
-95.000
|
-95.000
|
-
|
-
|
M
|
Dekking uit reserve sociaal domein
|
95.000
|
95.000
|
-
|
-
|
|
De toegang tot jeugdhulp (individuele voorzieningen) kan via het CJG of een (huis-)arts. Om de samenwerking tussen de huisartsen en het CJG te intensiveren is voor de jaren 2017 en 2018 met gemeentelijke subsidie een GZ-psycholoog vanuit het CJG aangesteld. Dit om de een doorverwijzing naar zwaardere zorg te voorkomen. Het eerste aandachtsgebied was Vaassen/Emst. Deze periode heeft uitgewezen dat de inzet van een GZ-psycholoog een belangrijke bijdrage in het verminderen van de jeugdzorgkosten levert. Naast het financiële effect zijn er ook kwalitatieve effecten zichtbaar: meer passende (lokale) hulp, vinger aan de pols bij wachtlijsten voor zorgaanbieders. Om de verbinding met de huisartsen in Epe/Oene te intensiveren is aanvullend budget nodig. Na twee jaar (2020) de effecten bezien en het vervolg afwegen in relatie tot de uitwerking van de transformatieagenda voor het sociaal domein.
|
|
|
|
|
|
|
Voortzetten uitbreiding schoolmaatschappelijk werk
|
-33.000
|
-33.000
|
-
|
-
|
M
|
Dekking uit reserve sociaal domein
|
33.000
|
33.000
|
-
|
-
|
|
Een schoolmaatschappelijk werker (SMW-er) heeft een preventieve, signalerende en ondersteunende functie m.b.t. de algehele ontwikkeling van het kind en zorgt ervoor dat ouders en professionals hierin begeleid worden. Kinderen én hun ouders zijn hierdoor eerder in beeld, waardoor preventieve hulp en/of ondersteuning zo vroeg mogelijk ingezet kan worden voor het kind maar zo nodig ook voor het gezin. Hiermee worden hogere jeugdzorgkosten in de toekomst vermeden. In 2016-2018 is € 33.000 extra beschikbaar gesteld voor het SMW. voor bestrijden van wachtlijsten. De verwachting is dat het aantal trajecten niet afneemt en het extra budget nodig blijft. Voor twee jaar een budget beschikbaar stellen en in die periode een een onderzoek starten naar een integrale inzet van maatschappelijk werk, waarvoor nu diverse vormen bestaan.
|
|
|
|
|
|
|
Programma 2 Actief in Epe
|
|
Instandhouding Carillon
|
-2.900
|
-2.900
|
-2.900
|
-2.900
|
M
|
Bij de totstandkoming en de opening van het huidige gemeentehuis werd door de Industrieraad, de ondernemersvereniging, de banken en de landbouwcoöperaties van Epe een carillon geschonken. Met toestemming van de schenkers werd het carillon eind 1997 van de gevel van het gemeentehuis verplaatst naar de toren van de Grote Kerk. Het college van kerkrentmeesters is verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud (€ 1.800) van het carillon, maar kan hier door teruglopende kerkinkomsten niet meer aan voldoen. Ook kan zij niet voldoen aan de kosten voor renovatie door het schrijven van passende melodieën (€ 1.100), extra bespelingen door een beiaardier (€ 6.400) en het betrekken van het basisonderwijs (€ 500). Hierbij is nog geen rekening gehouden met mogelijke fondsenwerving door de stichting. Voor instandhouding van het carillon jaarlijks € 2.900 beschikbaar te stellen.
|
|
|
|
|
|
|
Opstellen integraal toekomstgericht plan voor accommodaties per dorp voor onder meer welzijn, cultuur en sport
|
-30.000
|
-
|
-
|
-
|
M
|
Dekking uit middelen (reserve) voor toekomstbestendige huisvesting (actiekader) onderwijs
|
30.000
|
-
|
-
|
-
|
|
Accommodaties vormen een belangrijke faciliteit voor maatschappelijke activiteiten door inwoners, organisaties en verenigingen. Beheer, onderhoud en exploitatie vragen veel aandacht. Voor een toekomstbestendig aanbod van accommodaties is het wenselijk daarin inzicht te krijgen en keuzes per dorp te maken. Aandachtspunten hierin zijn onder meer: wat is minimaal noodzakelijk; hoe loopt de financiering, samenwerking, efficiency, multifunctioneel gebruik. Een integraal toekomstgericht plan geeft richting aan de ontwikkeling en de financiering. Het plan koppelen aan/afstemmen met het op te stellen plan rond toekomstbestendige onderwijshuisvesting (incl. de aanvullende expertise/personeel). Mogelijk komen schoolgebouwen beschikbaar of zijn er mogelijkheden voor multifunctioneel gebruik.
|
|
|
|
|
|
|
Aanvulling voorzieningen groot onderhoud sportaccommodaties PWA, Sport- en Dorpscentrum Vaassen, Hezebrink
|
-37.000
|
-115.000
|
-115.000
|
-115.000
|
C
|
In het coalitieakkoord wordt ingezet op toekomstbestendige accommodaties, onder andere op gebied van sport. Op basis van actualisatie van het meerjarenonderhoudsprogramma blijkt dat Sport- en Dorpscentrum de Koekoek, de PWA en de Hezebrink structureel onvoldoende kunnen reserveren in de voorziening groot onderhoud. Hierdoor kan op termijn noodzakelijk onderhoud niet uitgevoerd worden. In de begrotingsbehandeling van 2018-2021 hebben zowel de Koekoek (€ 50.000) als de PWA (€ 28.000) al een aanvulling gekregen om op de reserve groot onderhoud. Het gaat hierbij echter om een structureel tekort van € 228.000 voor de drie accommodaties. Hierbij is nog geen rekening gehouden met een eigen bijdrage en mogelijke voordelen die naar voren komen uit het efficiencyonderzoek wat uitgevoerd gaat worden. Omdat het een gedeelde verantwoordelijkheid betreft wordt jaarlijks een bijdrage/reservering opgenomen van € 115.000. Onderwerp afstemmen op het op te stellen integraal toekomstgericht plan voor accommodaties per dorp voor onder meer welzijn, cultuur en sport.
|
|
|
|
|
|
|
Renovatie kunst- en natuurgras velden (reserve)
|
-300.000
|
-
|
-
|
-
|
C
|
Dekking uit eenmalige middelen
|
300.000
|
-
|
-
|
-
|
|
De voetbalfederatie heeft een signaal afgegeven dat er vanaf 2019 budget nodig is om de natuurgrasvelden bij de sportverenigingen te renoveren. De komende jaren komen renovatiewerkzaamheden aan natuurgrasvelden en kunstgrasvelden bij diverse verenigingen aan de orde. Wat dit precies inhoudt en wat de gemeentelijke bijdrage zal zijn is op dit moment nog onduidelijk. Dat moet nader onderzoek uitwijzen. Op basis van een ruwe schatting is de komende tien jaar € 900.000 nodig. In het op te stellen integrale plan voor accommodaties in de dorpen komen ook sportaccommodaties aan de orde. Vooruitlopend daarop nu eenmalige storting van € 300.000 in reserve renovatie velden.
|
|
|
|
|
|
|
Lokale omroep (Radio 794)
|
-
|
-8.836
|
-8.836
|
-
|
M
|
Met het amendement (2016-23647) bij de begroting 2017-2010 is besloten de rijksbijdrage in het gemeentefonds in 2017 en 2018 één op één door te zetten naar de lokale omroep. In het kader van de lopende subsidieperiode wordt ook in 2019 dit bedrag één op één doorgezet. De volgende subsidieperiode loopt van 2020-2021. Hiervoor is een budget geraamd om de gehele rijksbijdrage door te zetten, mits deze ook dan nog in het gemeentefonds gestort wordt. De beoogde nieuwe financiering is nog niet rond. Met deze bedragen kan uitvoering gegeven worden aan het amendement.
|
|
|
|
|
|
|
Stimuleringsregeling jeugd
|
-375.000
|
-375.000
|
-
|
-
|
C
|
Voorbereiding regeling
|
-30.000
|
-15.000
|
-
|
-
|
M
|
Uitvoering regeling
|
-7.000
|
-30.000
|
-
|
-
|
M
|
Dekking uit eenmalige middelen
|
412.000
|
420.000
|
-
|
-
|
|
In het coalitieakkoord is afgesproken dat er een stimuleringsregeling voor jeugd van 5 tot 18 jaar komt voor een financiële bijdrage in het lidmaatschap van een vereniging met als doel de vereniging te versterken en de jeugd te ontwikkelen/ontplooien. De eerste raming (voorjaar 2018) laat zien dat 4583 personen in aanmerking komen voor deze regeling, wat neerkomt op een maximale jaarlijkse investering in het eerste jaar van € 458.300. In de eerste jaren zal een grote impuls worden gegeven aan deze regeling door in te zetten op alle jeugd. Op basis van de monitoring en de evaluatie in 2020 wordt bekeken hoe de regeling vervolgd wordt. Uitgegaan wordt van een deelname percentage van 80% van de doelgroep. De (beleids)voorbereiding voor de regeling vraagt extra (externe) capaciteit. Aandacht daarbij voor onderzoek naar de maatschappelijke effecten van de regeling, (jaarlijkse) monitoring, communicatie over de regeling en het feitelijk uitrollen. Onderzocht wordt de mogelijke inzet van technologie om de regeling op een eenvoudige wijze uit te rollen. Ervaringen kunnen gebruikt worden om ook andere regelingen, zoals de meedoen regeling en kindpakket, in de toekomst te vereenvoudigen. Daadwerkelijke uitgave van de budgetten vindt plaats op een nader op te stellen businesscase.
|
|
|
|
|
|
|
Subsidiebeleid evalueren, aanpassen en uitvoeren
|
-50.000
|
p.m.
|
p.m.
|
p.m.
|
C
|
Dekking uit eenmalige middelen
|
50.000
|
-
|
-
|
-
|
|
Er bestaat een wens in de raad om het bestaande subsidiebeleid te evalueren. De raad heeft op 22 februari 2018 een motie aangenomen om het college een plan van aanpak te laten opstellen voor de evaluatie van de beleidsregels en de toekenning van subsidies. Voor de evaluatie en een uitgebreid participatietraject met betrokken vrijwilligers en verenigingen is externe capaciteit nodig. Na de uitkomsten van de evaluatie volgen voorstellen voor een vernieuwd subsidiebeleid.
|
|
|
|
|
|
|
Programma 3 Zorg en Opvang
|
|
Het Geheugensteunpunt
|
-6.000
|
-6.000
|
-
|
-
|
M
|
Dekking uit reserve sociaal domein
|
6.000
|
6.000
|
-
|
-
|
|
Het Geheugensteunpunt is de eerste voorziening voor de mens met de diagnose dementie (of een vermoeden van dementie) en zijn/haar mantelzorger. Zij krijgen algemene informatie én kunnen de eerste individuele ondersteuning krijgen van de coördinator geheugen-steunpunt, casemanager dementie, wijkverpleegkundige of professionele mantelzorgondersteuner. Dit met als doel dat zij langer in de eigen woonomgeving onderdeel blijven uitmaken van de samenleving. De vraag naar informatie, advies en deelname aan de ondersteuningsgroepen stijgt. Met het huidige budget kan het geheugensteunpunt de hulp en ondersteuningsvraag als gevolg van de toegenomen vraag niet volledig beantwoorden. Deze voorziening heeft een preventief karakter. Na twee jaar (2020) de effecten bezien en het vervolg afwegen in relatie tot de uitwerking van de transformatieagenda voor het sociaal domein.
|
|
|
|
|
|
|
Pilot 'data gestuurd werken in het sociaal domein'
|
-30.000
|
-10.000
|
-
|
-
|
M
|
Dekking uit reserve sociaal domein en beschikbare middelen voor het regiesysteem
|
30.000
|
10.000
|
-
|
-
|
|
De transformatiegedachte is gericht om met de beschikbare middelen meer in te zetten op voorliggende, algemene voorzieningen i.p.v. individuele, maatwerkvoorzieningen (kostenbeheersing). Het helpt hierbij om goed inzicht te hebben in de vraag naar zorg en ondersteuning en hierop tijdig in te spelen met een passend aanbod. Met de pilot data gestuurd werken in het sociaal domein wordt inzichtelijk welke toekomstige vraag naar zorg en ondersteuning er zal zijn, zodat we ons toekomstige aanbod aan voorliggende voorzieningen daarop kunnen inrichten. Daarvoor dient een tool aangeschaft te worden die dat inzichtelijk maakt. Uiteindelijk is het doel om data gestuurd werken organisatiebreed in te zetten. Het betreft de aanschaf van de tool en in te zetten personele capaciteit voor het vullen van de tool en de verwerkte gegevens eruit te halen en vervolgens te interpreteren. De pilot na 2 jaar (2020) evalueren en het vervolg bepalen.
|
|
|
|
|
|
|
Integratie en participatie van statushouders/nieuwkomers en hun kinderen
|
-65.000
|
-60.000
|
-55.00
|
-50.000
|
C
|
Vanaf 2016 is voor dit onderwerp een plan van aanpak in uitvoering en voor een deel met rijksmiddelen. Het plan is gericht het instandhouden en verder ontwikkelen van een divers aanbod van (preventieve) activiteiten voor integratie en gericht op participatie waarbij economische en sociale zelfredzaamheid einddoel is. Het rijk is gestopt met de laatste decentralisatie uitkering (mei 2018). Voor de voortzetting van het (versoberde) plan zijn structurele gemeentelijke middelen nodig, naast de overige budgetten die ingezet worden zoals bij participatie (programma 10). De effecten van het nieuwe rijksbeleid worden meegenomen in de plannen. Na 2 jaar (2020) vindt er een tussenevaluatie plaats en evt. actualisatie van plannen.
|
|
|
|
|
|
|
Jonge mantelzorgers
|
-30.000
|
-30.000
|
-
|
-
|
M
|
Dekking uit reserve sociaal domein
|
30.000
|
30.000
|
-
|
-
|
|
Jonge mantelzorgers groeien op met zorgen voor/over een langdurig ziek gezinslid. Om te zorgen dat ze hier zelf geen nadelige gevolgen van ondervinden, is het belangrijk om jonge mantelzorgers te kennen en te kijken wat er nodig is om gezond op te groeien. Het steunpunt Mantelzorg houdt zich bezig met het ondersteunen van mantelzorgers maar heeft onvoldoende tijd voor de doelgroep jonge mantelzorgers. In deze pilot wil het steunpunt Mantelzorg in samenwerking met o.a. CJG, scholen, verenigingen, huisartsen en zorgaanbieders jonge mantelzorgers in beeld krijgen. Daar zal in 2019 mee gestart worden om vervolgens in de rest van 2019 en 2020 activiteiten voor deze doelgroep te organiseren. Voor bovenstaande is een uitbreiding van het budget voor het steunpunt Mantelzorg nodig tbv van personele inzet en voor een activiteitenbudget. Project voor 2 jaar ondersteunen.
|
|
|
|
|
|
|
Regionale uitvoering: regionale coördinatie verwijsindex en coördinatie Wmo beleid regionaal
|
-8.000
|
-8.000
|
-8.000
|
-8.000
|
M
|
Beide onderwerpen, de verwijsindex en regionale coördinatie WMO, zorgen voor een effectievere zorginzet. en kostenbeheersing. De Verwijsindex Risicojongeren (VIR) is een wettelijk verplicht landelijk hulpmiddel om onderlinge afstemming tussen professionals te versterken door registratie van persoonsgegevens (geen inhoud) van de jeugdigen en jongvolwassenen (tot 23 jaar) waarover zij zich zorgen maken. Hulpverleners dan sneller samen overleggen over de beste aanpak er sprake is van een onveilige situatie rondom een kind. Het melden aan de VIR is een recht, niet een plicht. De samenwerkende gemeenten willen het gebruik van de VIR extra stimuleren. Deze extra personele inzet betekent voor Epe € 4.000 per jaar extra (structureel). De regionale coördinatie WMO is nodig na het afsluiten van een contract voor gezamenlijke inkoop van zorg per 2019. Er komt één regionaal team komt die naast jeugd ook gericht is op de ondersteuning van de regionale samenwerking voor WMO/MO/BW (onder meer gericht op: wachtlijsten, verminderen van administratieve lasten en input voor toegangsbijeenkomsten). Voor Epe betekent deze extra benodigde capaciteit € 4.000 per jaar (structureel).
|
|
|
|
|
|
|
Rijksvaccinatieprogramma (RVP)
|
p.m.
|
p.m.
|
p.m.
|
p.m.
|
C
|
Alle kinderen in Nederland krijgen inentingen aangeboden tegen een aantal besmettelijke ziekten, via het RVP. Per 1 januari 2019 gaat de bestuurlijke en financiële verantwoordelijkheid voor de uitvoering van het RVP naar de gemeenten. Dit is vastgelegd in de Wet publieke gezondheid. Het RVP had eerst een wettelijke basis in de vervallen Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ). Dat betekende onder andere dat de uitvoerende organisaties rechtstreeks van het rijk de kosten voor het RVP betaald kregen. Vanaf 1 januari 2019 gaan de bedragen van het rijk naar de gemeenten. De bedragen daarvoor worden bekend via de decembercirculaire. De bedragen die de gemeenten ontvangen zijn kostendekkend voor de uitvoering van het het RVP voor kinderen van 0-19 jaar. In de gemeente Epe voeren Vérian (voor kinderen van 0-4 jaar) en GGD NOG (voor jeugd van 4-19 jaar) het RVP uit. Beide organisaties zijn onderdeel van CJG Epe.
|
|
|
|
|
|
|
Was- en strijkservice
|
-60.000
|
-40.000
|
-
|
-
|
M
|
Dekking uit de reserve participatie
|
60.000
|
40.000
|
-
|
-
|
|
In oktober 2015 is de was- en strijkservice als algemene voorziening in Epe gestart draagt bij aan de transformatie van de Wmo en de participatiewet en daarmee van meerwaarde om voort te zetten. Mensen die voorheen huishoudelijke hulp, en dan specifiek het onderdeel wassen en strijken, via een individuele maatwerk-voorziening ontvingen, worden verwezen naar de was- en strijkservice. Mensen vanuit re-integratie en participatie werken bij de was- en strijkservice om werkritme/ervaring op te doen en waar mogelijk uit te stromen naar betaald werk of een opleiding. De was- en strijkservice is een samenwerking tussen Koppel/Swoe, ESW en De Passerel. Na 3 jaar zou het project zonder gemeentelijke subsidie draaien. Dat lukt niet aangezien er weinig inwoners met een Wmo-indicatie van deze voorziening gebruik maken. De was- en strijkservice richt zich nu ook op de wasverzorging voor particulieren, verpleeghuizen, B&B's en bedrijfskleding. Dit willen ze verder uitbreiden om over 2 jaar wel zonder subsidie te kunnen draaien. De was- en strijkservice heeft gemiddeld een besparing opgeleverd van € 160.000 per jaar aan maatwerk huishoudelijke hulp. Als de was- en strijkservice opgeheven wordt, dan heeft dat consequenties voor de gebruikers, de medewerkers en brengt dit ook extra kosten met zich mee. Daarom honoreren voor 2 jaar waarna de partijen zonder subsidie kunnen werken. Deze pilot heeft een preventief karakter en draagt bij aan kostenbeheersing.
|
|
|
|
|
|
|
Projecten transformatie sociaal domein
|
-167.000
|
-162.000
|
-
|
-
|
C
|
Dekking uit reserve sociaal domein
|
167.000
|
162.000
|
-
|
-
|
|
Sinds 2015 krijgt de gemeente een (gekort) budget voor de Wmo en Jeugdzorg. De trend is zowel de kosten voor Jeugdzorg als de Wmo stijgen terwijl het budget hetzelfde blijft, danwel afneemt (rijksgelden). Daarom is grip hebben op de zorgkosten nodig, door onder meer:
- transformatie: van specialistische maatwerkvoorzieningen naar algemeen toegankelijke voorzieningen die wat kosten betreft beter zijn te beheersen.
- preventie: behoeften aan zorg en ondersteuning zo vroeg mogelijk signaleren en oplossingen inzetten die licht en dichtbij zijn.
Nodig is een sterke basis van inwoners en algemene voorzieningen. Dat vraagt om te investeren in die basis en in gebiedsgericht werken. De getransformeerde werkwijze vraagt een andere denk- en werkwijze van inwoners, van onszelf binnen de gemeente en van de professionals/bestuurders van organisaties voor zorg en welzijn. Werkenderwijs moeten we experimenteren en leren om zo tot een nieuwe situatie te komen. Dat kost capaciteit en geld. Er is nu een transformatiebudget van € 200.000. Dat budget is te klein om zo’n grote verandering te ondersteunen. Daarom wordt voor 2019 en 2020 nog eens € 167.000 resp. € 162.000 opgenomen voor de transformatie.
|
|
|
|
|
|
|
Procesverantwoordelijke afdeling Samenleving
|
-27.500
|
-27.500
|
-
|
-
|
M
|
Dekking uit reserve toekomstbestendige organisatie/huisvesting
|
27.500
|
27.500
|
-
|
-
|
|
In het sociale domein spelen vele ontwikkelingen, zoals de transformatie, waar veel activiteiten plaatsvinden. Dat vraagt een integrale benadering van de teams binnen de afdeling samenleving. Dit samen met de span of control van de leiding van de twee teams vraagt de uitvoering van deze taken een noodzakelijke aanvulling van een procesverantwoordelijke. Dit om de risico's bij de beleids-uitvoering en -ontwikkeling te verkleinen en de werkdruk te verlagen. Voor 2018 is binnen de vacaturemiddelen 2018 van de afdeling Samenleving dekking gevonden. Voor 2 jaar honoreren en de vervolg financiering van deze functie betrekken bij de invulling van de middelen voor implementatie processturing.
|
|
|
|
|
|
|
Programma 4 Leefbaar en Veilig
|
|
Veiligheid en handhaving – ondermijning
|
-37.500
|
-37.500
|
-37.500
|
-37.500
|
M
|
Werkbudget regionale programmamanager
|
-5.000
|
-5.000
|
-
|
-
|
M
|
Binnen het domein van Openbare Orde en Veiligheid en Vergunning-verlening is er sprake van toenemende werkzaamheden. Hiervoor is een aantal oorzaken zoals het consequenter inzetten van het bestuurlijk instrumentarium i,h.k.v. Bibob en Opiumwet, toepassen van inwonersparticipatie, een toenemende complexiteit van de aanvragen en een groter bestuurlijk afbreukrisico. Daarnaast vraagt de aanpak van ondermijning de komende jaren meer tijd en aandacht zowel regionaal als lokaal. Om deze ontwikkelingen op te vangen is uitbreiding van formatie met een medewerker APV/bijzondere wetten gewenst. De beleidsmatige aspecten van vergunningverlening wordt daarmee versterkt en de OOV taak ontlast, dit t.b.v. aanpak ondermijning. Naast de lokale inzet voor ondermijning vraagt de aanpak op het niveau District Noordoost Gelderland om een gezamenlijk werkbudget t.b.v. inzet regionale programmamanager. Kosten hiervoor worden geraamd op € 5.000 (vooralsnog gedurende twee jaar).
|
|
|
|
|
|
|
Programma 5 Ruimte en wonen
|
|
Omgevingswet
|
|
|
|
|
|
- personele capaciteit
|
-350.000
|
-100.000
|
-
|
-
|
M
|
- opleiding
|
-50.000
|
-
|
-
|
-
|
M
|
- onderzoek
|
-50.000
|
-
|
-
|
-
|
M
|
- opstellen omgevingsplan (ingaande 2021)
|
-
|
-
|
-50.000
|
-50.000
|
M
|
Dekking uit eenmalige middelen
|
450.000
|
100.000
|
-
|
-
|
|
De Omgevingswet treedt 1 januari 2021 in werking en heeft gevolgen voor de gehele organisatie. Gelet hierop wordt het 'Programma Omgevingswet' ingericht om de implementatie van de wet vorm te geven. Het gaat dan zowel om de inhoud van de regelgeving (die fors wijzigt), als de ondersteuning daarvoor, zoals het digitale stelsel (dat compleet anders wordt), werkwijzen en processen (die moeten worden aangepast en dienstverlening en participatie (gericht op houding, gedrag en communicatie). Met de implementatie van de Omgevingswet is capaciteit nodig om het Programma te kunnen uitvoeren. Ook zijn aanvullende budgetten nodig voor: opleiding en onderzoek, waarbij in het laatste geval geldt dat alle beleid geïnventariseerd en geactualiseerd moet worden, als basis voor de op te stellen Omgevingsvisie. Vanaf 2021 moeten alle bestemmingsplannen/verordeningen (indien mogelijk) omgezet worden naar één omgevingsplan. Ook dit is een forse operatie wat beslag legt op capaciteit. In de meerjarenbegroting 2020-2024 wordt hierop verder ingegaan en worden de bedragen meer gespecificeerd.
|
|
|
|
|
|
|
Uitbreiding bedrijventerreinen Eekterveld IV
|
-25.000
|
-25.000
|
-
|
-
|
M
|
Dekking uit eenmalige middelen
|
-
|
25.000
|
-
|
-
|
|
Er is behoefte aan uitbreiding van het bedrijventerreinen Eekterveld in Vaassen. Dit blijkt uit een behoefte- en Ladderonderzoek dat recent is uitgevoerd. Omdat de planning van bedrijventerreinen regionaal wordt bepaald is goedkeuring van de regio en provincie nodig. Deze goedkeuring wordt naar verwachting najaar 2018 verleend. Voordat het terrein daadwerkelijk wordt uitgebreid is budget nodig voor het maken van schetstontwerpen, het uitvoeren van (milieutechnische) onderzoeken en het opstellen van een bestemmingsplan.
|
|
|
|
|
|
|
Uitbreiding en verbouwing Ossenstal
|
-15.000
|
p.m.
|
p.m.
|
p.m.
|
M
|
Restaurant De Ossenstal wenst een uitbreiding van het restaurant d.m.v. een serre en een verbouwing van de keuken en berging (raming kosten: € 500.000). Alvorens hier een standpunt over in te nemen is het wenselijk eerst te onderzoeken wat de consequenties van deze investering evenals de mogelijkheid om het pand af te stoten. Voor dat onderzoek is een werkbudget nodig. Deze actie ligt in lijn met het reeds lopende onderzoek naar het strategisch gemeentelijk vastgoed-bezit waaruit een voorstel komt welk vastgoed in gemeentelijk bezit blijft en welk afgestoten kan worden.
|
|
|
|
|
|
|
Strategische aankoop grond ten behoeve van compensatie ruimtelijke ontwikkelingen
|
p.m.
|
-
|
-
|
-
|
C
|
Bij elke ruimtelijke ontwikkeling moet voorzien worden in voldoende parkeerruimte op eigen terrein. Vooral bij centrumontwikkelingen blijkt dit lastig realiseerbaar en is ondergronds parkeren niet altijd mogelijk en/of niet voldoende. Gelet hierop is het wenselijk gronden ter beschikking te hebben, die daarvoor ruimte bieden en ingezet kunnen worden bij ruimtelijke ontwikkelingen die de vitaliteit van het centrum versterken. De financiering vindt plaats doordat de aankoop nu wordt geactiveerd. Na verloop van tijd kan de opbrengst ingezet worden ter dekking van de kosten van de aankoop. Hierbij wordt gedacht aan een periode van maximaal 10 jaar.
|
|
|
|
|
|
|
Verbouw kantoorruimte Tribuut: verhoging huurinkomsten
|
20.000
|
20.000
|
20.000
|
20.000
|
M
|
Tribuut heeft gevraagd of gemeente Epe wil meewerken aan verbouw van het deel wat zij van gemeente huren. Het betreft het nemen van duurzaamheidsmaatregelen. De kosten hiervan worden verrekend met de huur. De huurovereenkomst zal worden verlengd met 10 jaar en verhoogd met 20.000 per jaar. De geraamde investeringskosten ad. € 200.000 zijn geraamd in het investeringsplan.
|
|
|
|
|
|
|
Programma 6 Epe op orde
|
|
Legionellapreventie gemeentelijke vastgoed
|
-30.000
|
-
|
-
|
-
|
M
|
Als gebouweigenaar is de gemeente o.a. verantwoordelijk voor een deugdelijke drinkwaterinstallatie (drinkwaterbesluit), hieronder valt ook de legionellapreventie. In januari 2018 heeft er een quickscan plaatsgevonden in 32 eigendomspanden. Uit deze scan zijn een aantal afwijkingen en aanbevelingen gedaan i.v.m. aanwezig risico van legionella besmetting. Budget is nodig voor het uitvoeren van een beperkte risicoanalyse, het opstellen van een beheersplan voor 12 eigendomspanden en het uitvoeren van herstelwerkzaamheden van geconstateerde afwijkingen in 30 eigendomspanden. De overige 2 eigendomspanden zijn al in 2018 uitgevoerd i.v.m. de urgente situatie.
|
|
|
|
|
|
|
Asbestinventarisatie gemeentelijk vastgoed
|
-
|
-50.000
|
-
|
-
|
M
|
De rijksoverheid wil per 2024 asbestdaken verbieden. Momenteel is het niet bekend of de gemeentelijke vastgoedobjecten met het bouwjaar voor 1994 asbesthoudende materialen bevatten. Om dat inzichtelijk te krijgen is het nodig een visuele inspectie/inventarisatie te doen van ca. 40 objecten op aanwezigheid van asbest. Op basis van de uitkomsten van deze inventarisatie kan beoordeeld worden wat de vervolgstappen kunnen en moeten zijn, bijv. verwijderen of een asbestbeheersplan.
|
|
|
|
|
|
|
Aanpassingen aula begraafplaats Norelbos
|
-50.000
|
-
|
-
|
-
|
C
|
Dekking uit begraafrechten
|
50.000
|
-
|
-
|
-
|
|
De aula van de begraafplaats Norelbos is gedateerd en vraagt enkele aanpassingen en groot onderhoud. Daarvoor is aanvullend budget nodig. Het betreft de toiletvoorzieningen en de aula zelf. Door deze werkzaamheden uit te voeren krijgt de aula een beter voorzieningenniveau.
|
|
|
|
|
|
|
Programma 7 Duurzaamheid
|
|
Klimaatadaptatie
|
-25.000
|
-25.000
|
-
|
-
|
C
|
Klimaatverandering met meer regen, droogte en hogere temperaturen grijpt in op diverse onderdelen van onze leefomgeving en vraagt maatregelen voor waterberging, openbaar groen en bomen. In het coalitieakkoord is opgenomen de benodigde maatregelen inzichtelijk te maken. Daarvoor is onderzoek nodig en een plan/beleid op basis waarvan het vervolg bepaald kan worden. Voor de eerste fase (onderzoek/plan) is een werkbudget nodig.
|
|
|
|
|
|
|
Energietransitie:
|
|
|
|
|
|
- Gemeentelijk warmteplan Visie Energietransitie (incl. MER)
|
-
|
-60.000
|
-
|
-
|
C
|
- Visie Energietransitie (incl. MER)
|
-90.000
|
-
|
-
|
-
|
C
|
Dekking uit eenmalige middelen
|
90.000
|
-
|
-
|
-
|
|
- Werkbudget voor facilitering inwoners-, bedrijfs- en maatschappelijke initiatieven
|
-60.000
|
-60.000
|
-
|
-
|
C
|
Dekking uit reserve duurzaamheisinitiatieven
|
34.000
|
34.000
|
-
|
-
|
|
- Invoeren "groene" leges
|
-50.000
|
-50.000
|
-50.000
|
-50.000
|
C
|
Dekking: lagere storting in reserve bouwleges
|
50.000
|
50.000
|
50.000
|
50.000
|
|
- Stimuleringslening; jaarlijks bedrag € 500.000
|
-15.000
|
-30.000
|
-45.000
|
-60.000
|
C
|
- Personele capaciteit; uitbreiding 1,5 fte
|
-127.500
|
-127.500
|
-127.500
|
-127.500
|
M
|
- RE(K)S, Regionale energietransitie (en Klimaat) Strategie
|
-15.000
-5.000
|
-15.000
-5.000
|
-
-5.000
|
-
-5.000
|
C
C
|
De energietransitie is een belangrijke maatschappelijke ontwikkeling. Het Rijk heeft die transitie als speerpunt voor de komende periode uitgezet met een centrale rol voor de regio. Op korte termijn wordt er in de Cleantech Regio gewerkt aan een Realisatieprogramma om de doelstelling 25% CO2 reductie in 2023 te halen en in 2030 50% CO2 reductie te halen. De gemeente heeft een belangrijke regierol in de realisatie van deze doelen in de gemeente. Om in te spelen op deze ontwikkeling is extra budget nodig voor visieontwikkeling op energietransitie (incl. warmteplan) met uitvoeringsprogramma's zowel lokaal als regionaal. Het vraagt ook budget voor extra formatie om dit te ondersteunen, maar ook voor ondersteuning van en dialoog met bedrijven, inwoners en maatschappelijke instellingen en de uitvoering van de bestaande lokale stimuleringslening. Daarnaast is er een werkbudget nodig voor het faciliteren van maatschappelijke initiatieven en een extra budget voor het vervolg van de stimuleringslening (bestaand beleid). Via de visie op energietransitie en de landelijke en regionale ontwikkelingen vindt later de besluitvorming plaats over de uitvoering en de te nemen maatregelen.
|
|
|
|
|
|
|
Programma 8 Toezicht en handhaving
|
|
Toezicht en Handhaving Vitale Vakantieparken
|
-175.000
|
-175.000
|
-
|
-
|
C
|
Dekking uit eenmalige middelen
|
175.000
|
175.000
|
-
|
-
|
|
Toerisme is een belangrijke pijler voor de lokale economie. Een kwalitatief goed toeristisch aanbod is van wezenlijk belang. Daarvoor participeert Epe ook in het Veluwe-op-1-programma met andere Veluwse gemeenten en de provincie. Het is erop gericht op een kwaliteitsimpuls van het toeristisch product. Eén van de onderwerpen in dat programma betreft "Vitale Vakantieparken". Om hierin invulling aan te geven is gekozen voor een projectmatige aanpak voor de komende twee jaar waarvoor extra inzet van personeel nodig is.
|
|
|
|
|
|
|
Veiligheid en handhaving - personele capaciteit
|
-37.500
|
-37.500
|
-37.500
|
-37.500
|
M
|
De BOA's constateren tijdens hun werkzaamheden veel zaken die adequaat door hen bestuursrechtelijk moeten worden afgehandeld. De ervaring in de afgelopen jaren heeft geleerd dat dit om kennis en kunde vraagt die boven het profiel van de BOA's uitgaat en indien ze deze taak wel uitvoeren dit ten koste gaat van de handhavings-capaciteit op straat. Dit is geen gewenste ontwikkeling. Daarom is het wenselijk extra capaciteit bestuursrechtelijke handhaver in te zetten. Het draagt bij aan versterking van handhaving en toezicht. Vanzelfsprekend worden naast handhaving ook andere middelen ingezet, zoals: communicatie en informatieverstrekking.
|
|
|
|
|
|
|
Programma 9 Bedrijvigheid
|
|
Ondersteuningsaanbod evenementen
|
|
|
|
|
|
- Onderzoek (incidenteel)
|
-50.000
|
-
|
-
|
-
|
C
|
Dekking uit eenmalige middelen
|
50.000
|
-
|
-
|
-
|
|
- Budget voor maatregelen (structureel)
|
-10.000
|
-10.000
|
-10.000
|
-10.000
|
C
|
In het coalitieakkoord is opgenomen een gemeentelijk ondersteuningsaanbod te realiseren voor organisatoren van evenementen. Dat kan bijv. via financiële middelen, gezamenlijke aanschaf materialen, afvalscheiding, borden, hekken voor afzetting. De eerste stap is een voorstel voorbereiden, in overleg met verenigingen en organisaties over het gewenste aanbod en de rol van de gemeente daarin. Daarvoor is een werkbudget nodig. Om nu al stappen daarin te kunnen zetten is een structureel budget wenselijk voor een beperkt aantal maatregelen (bijv. afvalscheiding, borden) die een eerste basis vormen.
|
|
|
|
|
|
|
Programma 10 Weer aan het werk
|
|
Project '2getthere'
|
-30.000
|
-30.000
|
-60.000
|
-60.000
|
C
|
Budget beschikbaar binnen structurele middelen participatie
|
30.000
|
30.000
|
60.000
|
60.000
|
|
2getthere is een coaching project met veel aandacht voor ervaringsdeskundigheid en diversiteit, voor en door jongeren en jongerencoaches. 2getthere biedt professionele hulp en inzicht aan jongeren die vastgelopen zijn (voortijdig schoolverlaters en jongeren uit kaartenbakken). Zij worden weer op een traject (opleiding of werk) gezet. Zelfredzaamheid en eigen kracht is hierbij belangrijk. Dit is een project van gemeenten uit de Regio Stedendriehoek gaan deelnemen. In Zutphen is het een groot succes. Het project heeft een preventief karakter en draagt bij aan kostenbeheersing. Na twee jaar (2020) de effecten bezien en het vervolg afwegen.
|
|
|
|
|
|
|
FactorWerk
|
-17.000
|
-17.000
|
-17.000
|
-17.000
|
C
|
Dekking uit structurele middelen Participatie
|
17.000
|
17.000
|
17.000
|
17.000
|
|
FactorWerk vormt als netwerkorganisatie binnen de arbeidsmarktregio’s Stedendriehoek en Noord Veluwe de schakel tussen werkzoekenden met een arbeidsbeperking en werkgevers die extra banen creëren op basis van de afspraken uit het Sociaal Akkoord. Meerwaarde van FactorWerk is het werken aan eenduidige regionale afspraken en werkwijzen voor werkgevers waardoor het makkelijker wordt arbeidsplaatsen te creëren voor mensen met een arbeids-beperking. In 2015 is een stimuleringsbudget vanuit het rijk ontvangen dat eind 2018 stopt. Er wordt een beroep gedaan op de deelnemende gemeenten voor structurele financiering vanaf 2019 en verder (€ 0,50 per inwoner per jaar). Dit is nodig om de verplichte baanafspraken vanuit het Sociaal Akkoord te realiseren. Er loopt nog een subsidieaanvraag (Matching op Werk) bij het Rijk voor financiering. Het is nog onzeker of deze aanvraag gehonoreerd zal worden en zo ja, of de gevraagde bijdrage hierdoor verandert.
|
|
|
|
|
|
|
Uitvoering pilots binnen het domein participatie
|
-300.000
|
-300.000
|
-
|
-
|
C
|
Dekking uit reserve participatie
|
300.000
|
300.000
|
-
|
-
|
|
Om een goede invulling te geven aan de uitvoering van de Participatiewet met de beschikbare middelen zijn er aanvullende maatregelen nodig door te investeren in nieuwe projecten/pilots. Deze zijn erop gericht om de instroom van mensen voor een uitkering te beperken en (dreigende) tekorten bij Lucrato/sociale werkvoorziening voor te zijn. Gekozen wordt voor een bredere aanpak om de tekorten aan te pakken. Dit door proactief te kijken waar tekorten door ontstaan (zijn) en op welke wijze deze voorkomen of zelfs verkleind kunnen worden. Hierbij wordt nog nader bepaald op welke wijze en middels welke projecten hier invulling aan gegeven kan worden. Aanvullende expertise zal ingezet worden om dit grondig en succesvol te laten verlopen. De geraamde bedragen zijn stelposten die nader onderbouwd/ingevuld moeten worden.
|
|
|
|
|
|
|
Programma 11 Bestuur en organisatie
|
|
Beleidsontwikkeling Dienstverlening
|
-
|
-82.000
|
-
|
-
|
M
|
In het coalitieakkoord is als prestatieafspraak opgenomen het realiseren van een modern KKC met daarbij het opleveren van vastgestelde servicenormen. De huidige visie op dienstverlening is van 2010 en is gelet op alle ontwikkelingen in de samenleving, wetgeving en digitale mogelijkheden toe aan herijking. Het opstellen van servicenormen wordt na de herijking van de visie uitgevoerd. De herijkte visie en de servicenormen zijn vervolgens input voor een plan van aanpak KCC 2.0. Voor het goed uit kunnen voeren van deze activiteiten is extra formatie nodig voor de ontwikkeling van dit beleid.
|
|
|
|
|
|
|
Uitvoering raadsagenda
|
-30.000
|
-20.000
|
-
|
-
|
R
|
Dekking uit eenmalige middelen
|
30.000
|
10.000
|
-
|
-
|
|
De gemeenteraad heeft voor deze bestuursperiode gekozen voor een raadsagenda. Er worden thema's gekozen waarop de raad richtinggevende uitspraken doet voordat het college deze uitwerkt. Leidraad voor de te kiezen thema's is de heidag notitie "Inwonersbetrokkenheid en gemeentebestuur". De themakeuze wordt uitgewerkt en kan jaarlijks worden bijgesteld. Naast de noodzakelijke inhoudelijke ambtelijke ondersteuning per thema is er voor de wijze waarop de raad inwoners bij de thema's wil betrekken werkbudget noodzakelijk. Na twee jaar (2020) bezien hoe de uitvoering is verlopen en of het vervolg aanvullend budget vraagt.
|
|
|
|
|
|
|
Algemene dekkingsmiddelen
|
|
Afschaffen hondenbelasting: wegvallen baten vanaf 2022
|
-
|
-
|
-
|
-73.000
|
|
Afschaffen hondenbelasting: wegvallen uitvoeringskosten
|
-
|
-
|
-
|
26.000
|
|
In de vorige bestuursperiode heeft het college besloten om op basis van onderzoek de hondenbelasting in principe af te schaffen. Het definitieve besluit is aan de nieuwe coalitie overgelaten. In het coalitieakkoord voor de nieuwe bestuursperiode is het eerdere besluit onderschreven. De kosten voor heffing en inning van de hondenbelasting (perceptiekosten) bedragen ruim 40% van de opbrengst. Dat is erg hoog in vergelijking met het gemiddelde bij de overige belastingen (4%). Met de opbrengst worden uitgaven t.b.v. hondenbezitters gedekt. Die nemen daardoor minder verantwoordelijkheid voor het opruimen van hondenpoep - ze betalen er immers voor. Per 2022 valt de dan resterende reserve hondenbelasting eveneens vrij. Dit betreft incidentele middelen van ca. € 90.000.
|
|
|
|
|
|
|
Onderzoek nieuw systeem toeristenbelasting
|
-10.000
|
-
|
-
|
-
|
M
|
In het coalitieakkoord is opgenomen een onderzoek uit voeren naar een robuuster en eenvoudiger systeem van toeristenbelasting. Vanuit de recreatiesector is de vraag gekomen om in overleg te zoeken naar verbeteringen. Voor het uitvoeren van het onderzoek wordt een stelpost opgenomen.
|
|
|
|
|
|
|
Extra stroomvoorziening markt Epe
|
2.000
|
2.000
|
2.000
|
2.000
|
M
|
De markt in Epe heeft een goed aanbod door relatief veel kooplieden. De capaciteit van de stroomvoorziening is op dit moment volledig in gebruik. Inmiddels wordt deels al gebruik gemaakt van verlengkabels. Dit is onwenselijk voor het beeld en veiligheid. Regelmatig komen verzoeken binnen van nieuwe verkopers. Daarnaast is gestart met het opzetten van een markt voor streekproducten als aanvulling op het huidige aanbod. Uitbreiding van de stroomvoorziening is dan ook zeer wenselijk / noodzakelijk. Tegenover de geschatte investering van ongeveer 25.000 euro staat extra inkomsten (precario) voor potentieel 50m verkoopkramen. De investering ad € 25.000 is geraamd in het meerjareninvesteringplan. De lasten worden gedekt door hogere opbrengsten.
|
|
|
|
|
|
|
Overhead
|
|
Asbestsanering oude deel gemeentehuis
|
-170.000
|
-
|
-
|
-
|
C
|
Dekking uit eenmalige middelen
|
170.000
|
-
|
-
|
-
|
|
In het masterplan voor de renovatie van het gemeentehuis worden ook werkzaamheden aan het dak uitgevoerd. Daarbij blijkt ook sprake van asbest te zijn. Voor de noodzakelijke maatregelen m.b.t asbestsanering is een aanvullend budget nodig.
|
|
|
|
|
|
|
Ontwikkeling kennis, houding en gedrag van medewerkers in het kader van Gebiedsgericht Werken
|
-25.000
|
-25.000
|
-
|
-
|
M
|
Binnen het project Gebiedsgericht Werken zijn er twee pijlers: een andere (gebiedsgerichte) werkwijze implementeren en het uitvoeren van concrete activiteiten. Bij de eerste pijler staat de ontwikkeling van medewerkers centraal. Om deze (toekomstgerichte) werkwijze binnen de organisatie verder te implementeren is scholing nodig via trainingen en cursussen voor medewerkers. Hierbij ligt een nauwe relatie met de ontwikkelingen rondom de Omgevingswet, het versterken van de burgerparticpatie en het komen tot een procesgerichte organisatie.
|
|
|
|
|
|
|
Inwonerparticipatie en actieve communicatie samenleving
|
-70.000
|
-70.000
|
-
|
-
|
M
|
Het toepassen van inwonersparticipatie en actieve communiciatie naar de samenleving vraagt een verdere doorontwikkeling om dat op een hoger niveau te brengen. In het coalitieakkoord zijn over dit onderwerp twee prestatieafspraken opgenomen. Deze onderwerpen spelen ook bij de implementatie van de Omgevingswet, gebiedsgericht werken en de ingezette organisatieontwikkeling. In het verlengde van deze onderwerpen speelt ook de actualisering van de gemeentelijke visie op communicatie. Om de kwaliteitstap te maken is tijdelijk een extra werkbudget nodig voor onder meer capaciteit, trainingen, instrumenten om de doorontwikkeling te kunnen faciliteren en te borgen in de organisatie.
|
|
|
|
|
|
|
HRM instrumentarium
|
-40.000
|
-40.000
|
-
|
-
|
M
|
Dekking uit eenmalige middelen
|
40.000
|
40.000
|
-
|
-
|
|
Op dit moment is een programma voor organisatieontwikkeling in uitvoering die toekomstgericht is. Eén van de pijlers daarin is om medewerkers te faciliteren in de nieuwe manier van werken. Hiervoor is een ontwikkeling in HR instrumentarium nodig, zoals voor werving en selectie, talentontwikkeling, strategische personeelsontwikkeling, mobiliteit en vitaliteit. Met een extra werkbudget wordt de basis qua HR instrumentarium op orde gebracht voor het ondersteunen van onze medewerkers in functioneren en ontwikkelen.
|
|
|
|
|
|
|
Opleidingen organisatie
|
-30.000
|
-30.000
|
-30.000
|
-30.000
|
M
|
In het programma voor organisatieontwikkeling zijn de ontwikkeling van medewerkers en werkwijzes twee belangrijke pijlers. Om deze ontwikkelingen te kunnen faciliteren is een toereikend opleidingsbudget een randvoorwaarde. Het opleidingsbudget van onze organisatie is gemiddeld begroot op 0,8 % van de loonsom (+/-87.000). In gemeenten van gelijke grootte wordt gemiddeld 1,8% van loonsom besteedt (benchmark A&O fonds). In 2016 en 2017 is het geraamde budget met een gemiddeld bedrag van 60.000 per jaar overschreden (tot 1,4%). Het is wenselijk om voldoende opleidingsbudget te hebben om medewerkers te faciliteren de gewenste gemeentelijke werkwijze te realiseren en te behouden en/of te versterken. Specifieke opleidingskosten zijn geraamd bij de diverse beleidsontwikkelingen (gebiedsgericht werken, omgevingswet e.d.). Vooralsnog kan volstaan worden met een verhoging van het algemene opleidingsbudget met € 30.000,-
|
|
|
|
|
|
|
Regeling Generatiepact
|
-89.000
|
-85.500
|
-28.500
|
-
|
C
|
Dekking uit eenmalige middelen
|
89.000
|
85.500
|
28.500
|
-
|
|
Het generatiepact is een regeling waar medewerkers richting pensioenleeftijd een bepaald percentage minder gaan werken, een percentage salariscompensatie ontvangen voor de ingeleverde uren en de pensioenopbouw voor een percentage wordt behouden. Om continue verbetering van de organisatie te waarborgen en deze vitaal te houden moeten we anticiperen op de gevolgen van vergrijzing en ontgroening. Dit kan o.a. door te investeren in specifieke aandacht voor de leeftijdsopbouw, instroom en uitstroom van de organisatie. Het aanbod in deze regeling bestaat uit twee arrangementen met een instapleeftijd van 62 jaar. Deze opzet draagt de mogelijkheid in zich voor continuering na de periode van 2 jaar. Op basis van informatie uit de evaluatie na twee jaar vindt een beoordeling plaats op welke wijze de regeling gecontinueerd kan worden en welke bijraming van eenmalige middelen dan nog noodzakelijk is.
|
|
|
|
|
|
|
Implementatie processturing door procesverantwoordelijke, proceseigenaar en procesteam
|
-90.000
|
-90.000
|
-35.000
|
-35.000
|
M
|
Dekking uit eenmalige middelen
|
90.000
|
-
|
-
|
-
|
|
Procesgericht werken is een nieuwe manier van werken gericht op continu verbeteren en een optimaal resultaat voor de klant. Het is een belangrijk basisonderdeel van de organisatieontwikkeling. Door procesgericht te werken kan ook tegemoet worden gekomen aan de toenemende eisen vanuit interne controle, privacy en informatisering (kwaliteitsverbetering, wettelijke plicht). De inzet is op onder meer op goed ingerichte en beschreven werkprocessen, beschikbare managementinformatie, continue verbetering van processen. De procesverantwoordelijken binnen de organisatie hebben de taak om dit op het gewenste niveau te brengen en te houden. Na een eerste impuls om helemaal over te gaan naar deze nieuwe manier van werken vraagt dit van de procesverantwoordelijken ook in structurele zin tijd en aandacht (extra capaciteit). Na twee jaar (2020) vindt er een evaluatiemoment plaats.
|
|
|
|
|
|
|
Capaciteit uitvoering AVG
|
-50.000
|
-50.000
|
-20.000
|
-20.000
|
M
|
Met het in werking treden van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) op 25 mei 2018, zijn de regels omtrent bescherming van persoonsgegevens aangescherpt en de rechten van burgers uitgebreid. Zo moeten er privacy impact analyses (=PIA) worden gemaakt waarbij begonnen wordt met de meest risicovolle processen. Dit moet bij alle processen worden gedaan en deze moeten actueel blijven gehouden. Dit vraagt tijdelijke extra capaciteit organisatiebreed om aan deze wettelijke taken vorm te geven. Het bevorderen en borgen van privacybewustzijn is een on-going proces. Privacy is nooit af. Om AVG-proof te worden en te blijven is structureel extra capaciteit nodig. Er is behoefte aan een deskundige binnen de organisatie op het gebied van privacy-vraagstukken die verantwoordelijk is voor de beleidsontwikkeling en -uitvoering binnen de organisatie.
|
|
|
|
|
|
|
Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (WNRA)
|
-92.800
|
-9.000
|
-
|
-
|
M
|
Dekking uit eenmalige middelen
|
92.800
|
9.000
|
-
|
-
|
|
Per 1 januari 2020 treedt de WNRA in werking. Vanaf die datum is het Burgerlijk Wetboek (hierna: BW) van toepassing op arbeidsrelaties bij de overheid. In 2019 moeten allerlei voorbereidingen plaatsvinden om op 1 januari 2020 klaar te zijn voor het BW. Om deze wet te implementeren is tijdelijk een extra werkbudget nodig voor onder meer capaciteit, cursussen, interne communicatie en aanpassing administratieve processen.
|
|
|
|
|
|
|
Uitwerking ICT visie; ICT infrastructuur in regie Aansluiten op GGI veilig, Siem/SOC services, aanvullende security services, enterprise services
|
|
|
|
|
|
- Incidentele kosten GGI veilig
|
-5.000
|
-12.500
|
-12.500
|
-
|
M
|
- Structurele kosten GGI veilig
|
-17.500
|
-42.500
|
-47.500
|
-52.500
|
M
|
- Kosten externe hosting ICT infrastructuur telkens voor 1 jaar afgenomen (alternatief op 3 jaar)
|
-
|
-51.061
|
-51.061
|
-51.061
|
M
|
- Uitbesteden Technisch beheer en vormgeven regievoeren
|
-
|
-
|
-
|
p.m.
|
|
Dekking uit reserve ict
|
5.000
|
12.500
|
12.500
|
-
|
|
Dekking uit verlaging structurele storting reserve ict
|
17.500
|
76.061
|
81.061
|
86.081
|
|
Verlaging beheerskosten
|
-
|
17.500
|
17.500
|
17.500
|
|
Om de ambities op het gebied van de digitale dienstverlening, van het gebruik van data bij wijkgericht werken, van preventie en opstellen van beleid en het digitaal samenwerken in de keten waar te kunnen maken, is een flexibele, schaalbare en kwalitatief hoogwaardige, veilige en continu beschikbare ict infrastructuur nodig. Dit is te realiseren door de komende jaren onze ict infrastructuur in regie te geven bij een (cloud) leverancier die de continuïteit en kwaliteit van onze ict omgeving waarborgt. Met het uitbesteden van de ict infrastructuur en het beheer daarvan zullen de uitgaven verschuiven van investeren en beheren en onderhouden (al dan niet met eigen personeel) naar het afnemen van dienstverlening. De financiering vindt plaats binnen de geldende kostenstructuur van de ict reserve.
|
|
|
|
|
|