Bijlagen

1 | Toelichting autonome ontwikkeling bestaand beleid (budgetprognose)

Budgetprognose

Terug naar navigatie - Budgetprognose

Autorisatie:
R = Raad (als bestuurlijke visievorming of kaderstelling nodig is)
C = College (als nog besluitvorming nodig is)
D = Directie (organisatie als alleen uitvoering nodig is)

Onderwerp Fin. consequenties t.o.v. bestaand beleid 2025 + is voordeel, - is nadeel (bedragen in euro) Auto- risatie
2025 2026 2027 2028
Saldo begroting 255.924 255.924 255.924 255.924
Betreft het saldo van de begroting 2025, op basis van bestaand beleid en autonome ontwikkelingen. Onderstaand wordt per programma aangegeven hoe het saldo zich vanaf 2025 ontwikkelt vanuit bestaand beleid en autonome wijzigingen.
Programma 1 en 3 Opgroeien in Epe en Zorg en opvang
Tegengaan pestgedrag - 11.000 11.000 11.000
Onttrekking reserve hervormingsagenda jeugd vervalt - -11.000 -11.000 -11.000
De pilot tegengaan pestgedrag (KIVA) is gestart in 2024 en loopt door in 2025. Hiervoor zijn incidentele middelen beschikbaar in de reserve hervormingsagenda jeugd. Vanaf 2026 vervallen deze middelen en de dekking.
Besparing jeugdzorg maatregelen Rijk - 886.000 886.000 886.000
De uitvoering van de hervormingsagenda jeugdzorg moet tot minder uitgaven (tekort) voor jeugdzorg leiden. Een deel van de besparing valt volledig onder de verantwoordelijkheid van het Rijk. Welke maatregelen het Rijk gaat treffen is nog niet bekend. Conform de richtlijn van de provincie vorig jaar was hiervoor een stelpost opgenomen vanaf 2025 voor 850.000. In de meicirculaire 2024 is duidelijk geworden dat het een jaar later ingaat. Ook is het bedrag voor Epe aangepast naar € 886.000. We lopen hierbij wel een risico omdat nog onduidelijk is wat het Rijk gaat doen en of de te treffen maatregelen daadwerkelijk tot deze besparing voor Epe zullen leiden.
Compensatieregelingen Voogdij 18+ -60.000 -58.000 -60.000 -62.000 D
In de meicirculaire 2024 zijn middelen van het Rijk opgenomen die ingezet kunnen worden op Voogdij 18+, inclusief loon en prijsbijstelling. Ter grootte van de beschikbare middelen is hier het uitgavenbudget begroot.
Werkdrukverlaging jeugdbescherming -55.000 -53.000 -55.000 -57.000 D
In de meicirculaire 2024 zijn extra middelen beschikbaar gekomen voor de werkdrukverlaging bij de jeugdbescherming. Ter grootte van de beschikbare middelen is hier het uitgavenbudget begroot.
Autonome stijging volume Wmo (individuele begeleiding) - -46.000 -144.000 -250.000
Omdat vanaf 2023 de compensatie van het Rijk (naast de loon- en prijsstijging) ook voor volumestijging niet meer is opgenomen in het sociaal domein-deel van de algemene uitkering, moet hiervoor een afzonderlijke raming worden opgenomen. De berekening hiervan is gebaseerd op de realisatie 2023 en volumegroei conform het Wmo voorspelmodel.
Autonome stijging volume huishoudelijke ondersteuning - -160.000 -330.000 -510.000
De berekening van de lasten huishoudelijke ondersteuning is gebaseerd op de realisatie 2023 en volumegroei conform het WMO voorspelmodel.
Onderhoudskosten Wmo voorzieningen - 70.000 120.000 160.000
Er heeft een aanbesteding plaats gevonden voor de Wmo voorzieningen. Het contract krijgt de de vorm van een huurcontract. In de huurprijs zijn de onderhoudskosten opgenomen. Hierdoor zijn er op termijn geen onderhoudskosten meer. De onderhoudskosten van het oude contract lopen nog 8 jaar door, maar nemen af tot uiteindelijk € 0. De lagere onderhoudskosten zijn hier opgenomen.
Vervoersvoorzieningen - -66.000 -115.000 -109.000
Er heeft een aanbesteding plaats gevonden voor de Wmo voorzieningen. Het contract krijgt de de vorm van een huurcontract. Het oude contract loopt nog 8 jaar door, maar nieuwe voorzieningen worden verstrekt vanuit het nieuwe contract. Vanaf 2026 wordt de inkomensafhankelijke eigen bijdrage ingevoerd. Het is moeilijk in te schatten wat hiervan het effect is. We hebben er rekening mee gehouden door geen stijging van het gebruik op te nemen.
Hulpmiddelen - -57.000 -100.000 -100.000
Er heeft een aanbesteding plaats gevonden voor de Wmo voorzieningen. Het contract krijgt de de vorm van een huurcontract. Het oude contract loopt nog 8 jaar door, maar nieuwe voorzieningen worden verstrekt vanuit het nieuwe contract. Vanaf 2026 wordt de inkomensafhankelijke eigen bijdrage ingevoerd. Het is moeilijk in te schatten wat hiervan het effect is. We hebben er rekening mee gehouden door geen stijging van het gebruik op te nemen.
Wmo hulpmiddelen -15.000 - - - D
In de meicirculaire 2024 zijn voor 2 jaar (2024 en 2025) extra middelen beschikbaar gekomen voor de Wmo hulpmiddelen. Reden is dat het scheiden van wonen en zorg in de Wet langdurige zorg (Wlz) leidt tot meerkosten bij gemeenten. Daarom zijn deze meerkosten in 2024 en in 2025 vanuit de Wlz overgeboekt naar het gemeentefonds.
Vraagafhankelijk vervoer - -45.000 -93.000 -147.000
De bijdrage voor vraagafhankelijk vervoer stijgt de komende jaren. Het vervoersvolume is nog niet op het niveau van voor de pandemie. Voor de komende jaren zit hier een opbouw in aan verwacht vervoersvolume conform landelijke trend. Daarnaast valt een subsidie van de provincie weg conform de begroting van PlusOv.
Leerlingenvervoer - -83.000 -173.000 -272.000
De bijdrage voor leerlingenvervoer stijgt de komende jaren omdat het vervoersvolume stijgt.
Oekraïense vluchtelingen - p.m. p.m. p.m.
Compensatie door het Rijk - p.m. p.m. p.m.
Door de oorlog in Oekraïne worden er Oekraïense vluchtelingen opgevangen. Het verloop van het aantal in 2024 en 2025 is nog onbekend. Het is niet duidelijk of er meer Oekraïense vluchtelingen zullen volgen of dat er weer teruggaan. Voor de huisvesting, begeleiding, leefgeld en uitvoering worden kosten gemaakt. Tegenover deze kosten zal een vergoeding van het Rijk worden ontvangen. De totale lasten en baten zijn nog onbekend. Met het vaststellen van de begroting machtigt de raad het college om de opgebouwde reserve voor huisvesting van vluchtelingen, statushouders en overige doelgroepen, samen met de middelen die van het rijk worden ontvangen, in te zetten voor huisvesting van deze doelgroepen.
Eigen bijdrage Wmo - 478.000 499.000 499.000
In de meicirculaire 2023 zijn de consequenties opgenomen van de afschaffing van het abonnementstarief Wmo per 1-1-2026. Er wordt een inkomensafhankelijke eigen bijdrage ingevoerd. De baten die hier zijn opgenomen zijn gelijk aan de vermindering van de algemene uitkering. Onzeker is of dit bedrag een reële eigen bijdrage voor gemeente Epe is. De komende jaren zal dit nog verder uitgewerkt worden.
Programma 2 Actief in Epe
Gezond en Actief Leven Akkoord - 126.000 210.000 210.000
Dekking bijdrage Rijk - -126.000 -210.000 -210.000
De VNG, GGD GHOR Nederland, Zorgverzekeraars Nederland en het ministerie van VWS hebben in het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA), dat op 3 februari 2023 is getekend, gezamenlijk afspraken gemaakt op het gebied van gezondheid en welbevinden gericht op een gezonde generatie in 2040. Door middel van een specifieke uitkering (SPUK) wordt geld geoormerkt aan gemeenten beschikbaar gesteld. Deze SPUK-middelen willen we inzetten voor activiteiten op het gebied van sport, bewegen en cultuur en gezondheid en sociale basis. Een deel van de beschikbaar gestelde middelen is structureel, een deel incidenteel.
Dienstverlening aan mensen in kwetsbare posities (wegvallen van de uitgaven) - - - 121.000
Naar aanleiding van de Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK) heeft het kabinet voorstellen gedaan om de dienstverlening vanuit de overheid aan mensen in kwetsbare posities fundamenteel te verbeteren. Hiervoor zijn tot en met 2027 middelen beschikbaar gesteld aan gemeenten. Vanuit het Rijk zijn de volgende actielijnen opgesteld waaraan de middelen gekoppeld zijn: rechtsbescherming (sociaal raadslieden en ombudsfunctie), versterking sociale wijkteams, integraal werken in het sociaal domein en versterken leervermogen sociaal domein. Uitvoering van de actielijnen zal plaatsvinden binnen het uitvoeringsprogramma behorende bij het nieuwe integrale beleidsplan sociaal domein.
Programma 5 Ruimte en wonen
Servicelasten (wegvallen uitgaven) - 55.546 55.546 55.546
Huuropbrengsten (wegvallen opbrengst) - -63.350 -63.350 -63.350
Lagere doorbelasting servicekosten (wegvallen opbrengst) - -69.800 -69.800 -69.800
Verhuisvergoeding Tribuut (wegvallen van de uitgaven) - 75.000 75.000 75.000
Door het vertrek van de huidige huurder uit de aanbouw van het gemeentehuis (Parkweg 5), vervallen de servicelasten en de opbrengsten vanaf 2026 structureel; deze zijn nu voor een half jaar in de basis van de begroting 2025 opgenomen. In de basis 2025 is ook een eenmalige verhuisvergoeding voor Tribuut opgenomen, welke vanaf 2026 vervalt.
Vervallen kosten Parkweg 5 (bij verkoop gebouw) - 60.000 120.000 120.000
Afbouw overhead (door vertrek huidige huurder) - 2.500 5.000 5.000
Stelpost opbrengst vanaf 2026 - 37.500 75.000 75.000
Als de aanbouw van het gemeentehuis wordt afgestoten, vervallen vanaf 2026/2027 structurele lasten van het gebouw, die nu nog in de begroting 2025 zijn opgenomen. Daar tegenover staat dat verwacht wordt dat met het afstoten van de aanbouw, door kapitalisatie een structurele opbrengst kan worden gerealiseerd. Hiervoor is een stelpost opgenomen.
Programma 6 Epe op orde
Recreatiezonering - 5.000 5.000 5.000
Met gemeenten en terrein beherende organisaties heeft de provincie een recreatiezoneringsplan voor de Veluwe opgesteld om natuur en recreatie op de Veluwe te versterken. Voor het Eper bosbedrijf wordt het recreatiezoneringsplan in samenwerking met de gemeente Heerde en het Geldersch Landschap nader uitgewerkt en worden maatregelen gerealiseerd. De provincie verstrekt een subsidie van € 190.000. In 2024 is € 50.000 beschikbaar, in 2025 € 15.000 en vanaf 2026 € 10.000 per jaar. De structurele verlaging van de uitgaven ten opzichte van 2025 is hier opgenomen.
Areaalaccres uitgaven openbare ruimte - -35.524 -72.430 -96.431
Toename van de woningvoorraad betekent dat in de meerjarenramingen rekening moet worden gehouden met een autonome toename van kosten. Het betreft een toename in de kosten van onderhoud van de openbare ruimte.
Programma 10 Weer aan het werk
Werkervaringsplekken 40.000 40.000 40.000 40.000 D
Dekking BUIG middelen -40.000 -40.000 -40.000 -40.000
Doel van werkervaringsplekken is om de uitstroom naar werk te bevorderen (bijvoorbeeld: participatieplaatsen en taalstages). Daarvoor geldt een regeling waarbij voor deze taak een kleine financiële vergoeding wordt verstrekt. Het huidige aantal mensen dat gebruik maakt van de regeling is sterk gegroeid. Voor deze uitbreiding is meer budget nodig. Voorwaarde voor verstrekking van de financiële bijdrage is dat iemand groeit op de participatieladder of uitstroomt naar werk. De uitbreiding van het budget kan gedekt worden uit de BUIG middelen.
Participatiewet / uitvoering Lucrato / uitvoering WSW - 130.000 259.000 453.000
Betreft de aanpassing (verlaging) van het uitgaven budget conform de verlaging van het rijksbudget in de integratie-uitkering sociaal domein. De ontwikkeling van de inkomsten is opgenomen onder de algemene dekkingsmiddelen. Per saldo verloopt dit budgettair neutraal. De rijksmiddelen participatie (wsw) worden 'doorgegeven' aan Lucrato. Vooralsnog verwacht Lucrato dat de daling van de rijksmiddelen gepaard gaat met een daling van het aantal wsw-ers. In de meicirculaire 2024 is voor de wsw (onderdeel participatie) voor Epe opgenomen voor 2025: € 3.890.526 2026: € 3.760.193 2027: € 3.631.654 2028: € 3.437.186
Participatiewet / nieuwe begeleiding - -15.000 -31.000 -46.000
Aanpassing van het uitgaven budget conform de mutaties in het rijksbudget in de integratie-uitkering participatie en de algemene uitkering. De ontwikkeling van de inkomsten is opgenomen onder de algemene dekkingsmiddelen. Per saldo budgettair neutraal. Bijdrage participatie beschut werk (meicirculaire): 2025: € 202.711 2026: € 218.027 2027: € 233.342 2028: € 248.473
Programma 11 Bestuur en organisatie
Extra capaciteit Regio Stedendriehoek - 50.000 50.000 50.000
De benodigde extra financiering is € 360.000. Met deze middelen kan de regio personele versterking organiseren op strategische portefeuilles als gebiedsontwikkeling, op lobby bij provincie, Rijk en Europa, en op de uitvoeringsagenda. Deze financiering was in eerste instantie alleen voor 2023. De extra kosten voor Epe bedroegen € 42.000, dit betrof specifiek extra inzet op de werkorganisatie. In 2024 en 2025 wordt nu een bijdrage gevraagd van € 291.000, € 125.000 meer dan de huidige gemeentebegroting (structureel). Onderdeel hiervan is € 50.000 voor lobby, externe profilering en opstart investeringsplatform (t/m 2025). Evaluatie na 2 jaar. Vanaf 2026 is de structurele bijdrage € 75.000 hoger t.o.v. 2023.
Verkiezingen - -50.500 -80.500 -50.500
In 2025 zijn er geen verkiezingen, maar er worden wel al voorbereidingen getroffen voor de gemeenteraadsverkiezingen in 2026. Per verkiezing wordt als algemeen uitgangspunt € 87.000 geraamd in de (meerjaren)begroting. In 2027 wordt een gecombineerde verkiezing (voor het algemeen bestuur van het waterschap en voor de Provinciale Staten) gehouden, wat extra kosten met zich meebrengt. In 2028 zijn de Tweede Kamerverkiezingen gepland.
Budget raadsinitiatieven (wegvallen uitgaven) - 50.000 50.000 50.000
In de begroting 2024 en 2025 is een initiatievenbudget van € 50.000 voor de Raad opgenomen. Hiermee kan de Raad inspelen op initiatieven vanuit inwoners, organisaties en bedrijven. Dit budget is voor 2 jaar (2024 en 2025). Daarna zal geëvalueerd worden of het budget gecontinueerd zal worden.
Gemeenteraad en advies commissies - -19.000 17.000 17.000
In 2025 begint de voorbereiding van de gemeenteraadsverkiezingen 2026. Inmiddels is het een gebruik geworden dat de stemwijzer wordt ingezet en dat mogelijkheden worden geboden voor de cursus politiek actief. Hiervoor is in 2025 een budget van €17.000 opgenomen. Voor 2026 is budget nodig voor o.a. communicatie en voor diverse activiteiten rond het afscheid van vertrekkende en het aantreden van nieuwe raadsleden, inclusief een inwerkprogramma voor nieuwe raadsleden.
ICT-middelen voor nieuwe gemeenteraad - -45.000 - -
De gemeenteraad gebruikt ter ondersteuning van de werkzaamheden Ipads/laptops. De nieuwe raad krijgt deze ict-middelen op grond van het rechtspositiebesluit decentrale ambtsdragers (art. 3.3.2) waarbij het college deze ict-middelen verstrekt aan de raad (raadsleden en fractievolgers). Het betreffen de kosten van onder meer aanschaf, abonnementen, beheer en ondersteuning. Er wordt een storting gedaan in de reserve ICT. De kapitaallasten worden vervolgens jaarlijks gedekt uit de ICT-reserve.
Rijbewijzen - 25.000 30.000 25.000
Van het CBR ontvangen wij ieder jaar een inschatting van het aantal verwachte aan te vragen rijbewijzen (zowel nieuw als verlenging). Er wordt een forse groei verwacht na 2025. De reden hiervoor is niet aangegeven, maar mogelijk heeft het te maken met het forse aantal geboortes begin 2000 en de mogelijkheid om het rijbewijs te halen op de leeftijd van 17 jaar.
Autonome loonstijging (incl. sociaal domein) - -652.000 -1.504.000 -2.310.000
Autonome prijs- en inkomstenstijging (excl. sociaal domein) - -619.000 -1.251.000 -1.898.000
Autonome stijging prijzen sociaal domein (indexatie) - -459.000 -928.000 -1.408.000
De berekeningen van de autonome loon-, prijs- en inkomsten-stijgingen zijn gebaseerd op de indicaties die hiervoor gegeven zijn m.b.t. de ontwikkeling van het percentage 'prijs overheidsconsumptie netto materieel (imoc)' en de verwachte loonstijging waar de meicirculaire 2024 van uit gaat. Voor de jaren 2026 t/m 2028 worden de volgende percentages gehanteerd: - prijzen: resp. 2,2%, 2,2%, 2,2% (verwachte prijsontwikkeling overheidsconsumptie, netto materieel, imoc); - lonen: resp. 3,4%, 4,3%, 3,9%. Voor prijs- en inkomstenstijging is het saldo van beide weergegeven. Omdat vanaf 2023 de compensatie van het Rijk voor loon- en prijsstijging voor het sociaal domein niet meer is opgenomen in het sociaal domein-deel van de algemene uitkering, is hiervoor een afzonderlijke raming worden opgenomen.
Personele kosten ten laste van grondbedrijf en investeringen - -25.000 -50.000 -50.000
In het kader van het financieel toezicht is door de provincie geadviseerd de toerekening van personele kosten aan investeringen en aan de bouwgrondexploitatie te beperken. Gelet op het advies van de provincie wordt deze toerekening gefaseerd afgebouwd. In de begroting 2027 kan de opgebouwde stelpost worden ingezet, waardoor de toerekening van personele kosten aan investeringen en bouwgrondexploitatie volledig is afgebouwd.
Verzekeringen; taxatie gemeentelijke eigendommen - - -16.000 -
Om de juiste verzekerde waarden van de gemeentelijke opstallen en inventarissen te bepalen is het noodzakelijk om voor de opstallen eens per 6 jaar en voor de inventarissen eens per 3 jaar een taxatie te laten uitvoeren. In 2024 zijn de inventarissen en opstallen getaxeerd.
Stelpost: niet doorvoeren prijsindexatie op beïnvloedbare posten in de begroting - -666.000 -666.000 -666.000
Om het structurele financiële tekort in de begroting te gaan oplossen, voert het college in 2024 een financiële en beleidsmatige doorlichting uit. Vooruitlopend hierop anticipeert het college hierop door op een groot aantal (beïnvloedbare) posten in de begroting geen indexatie/prijsstijging toe te passen in 2024 en 2025. Dit betekent dat de taken en het bestaande beleid op deze posten met een vergelijkbaar budget als in de begroting 2023 zal moeten worden gerealiseerd. Dit zal moeten resulteren in lagere uitgaven en lagere inkomsten van per saldo € 1 mln. Dit bedrag was een eerste indicatie van wat haalbaar zou zijn. In de uitwerking is gebleken dat een bedrag van € 666.000 haalbaar was. Omdat de uitgavenverlaging tijdelijk, voor 2024 en 2025 geldt, worden de budgetten vanaf 2026 weer verhoogd.
Programma 12 Algemene dekkingsmiddelen
Algemene uitkering 2025-2028 - -2.629.000 -123.000 2.239.000
In de begroting 2025 is de Algemene Uitkering op basis van de meicirculaire 2024 geraamd op een bedrag van € 70.328.000. Voor de jaren 2026 t/m 2028 is de raming: - 2026: € 67.699.000 - 2027: € 70.205.000 - 2028: € 72.567.000 Een toelichting op de ontwikkeling van de algemene uitkering is opgenomen in een afzonderlijke notitie die op verzoek via de griffier beschikbaar is.
Algemene uitkering (Incidentele) middelen jeugd - 482.000 358.000 424.000
Epe ontvangt ter compensatie van het tekort op de middelen jeugd voor 2024 € 2.366.344. De middelen voor 2024 en 2025 blijken uit de meicirculaire 2023. Gemeenten mogen in de jaarschijven 2026, 2027 en 2028 de middelen zoals afgesproken in de hervormingsagenda als structurele en reële raming meenemen. Dit is conform de begrotingscirculaire van de provincie. De bedragen zijn als volgt: 2025: € 1.457.701 2026: € 481.941 2027: € 358.062 2028: € 424.244
Rijksmiddelen omgevingswet (indicatief) 217.500 - - - D
Bij het Rijk staat nog een reservering voor uitvoeringskosten Omgevingswet in 2025 voor gemeenten. Deze middelen zullen naar verwachting in een volgende circulaire worden toegevoegd aan het gemeentefonds. Deze zijn op dit moment geen onderdeel van de algemene uitkering.
Herijking algemene uitkering (incl. sociaal domein) - -100.000 -100.000 -100.000
Dit betreft een stelpost voor het risico van het negatieve effect van de herijking van de maatstaven van de algemene uitkering uit het gemeentefonds (vanaf 2023). De herijking is met ingang van 2023 ingevoerd. Rekening houdend met het feit dat de uitkomst een tussenstand is en met een aantal onzekerheden is omgeven, is het risico op een nadeel voor Epe in de meerjarenbegroting voorlopig opgenomen voor een bedrag van (afgerond) € 3,00 per inwoner.
Opbrengst OZB; woningen en niet-woningen - 212.000 418.000 627.000
Betreft stijging als gevolg van toename aantal objecten en in de jaren 2026-2028 een geïndexeerde stijging van de tarieven.
Toeristenbelasting - 92.500 92.500 92.500
Vervallen compensatie COA - -92.500 -92.500 -92.500
In 2024 en 2025 is sprake van een daling van de opbrengst door asielzoekers en Oekrainers die in de hotels Fletcher en Dennenheuvel zijn gehuisvest (-€ 104.594). Hiervan heeft € 12.000 betrekking op Dennenheuvel, deze opbrengst vervalt structureel (andere functie hotel). Vanaf 2026 gaat de opbrengst van Fletcher weer naar het verwachte 'oude' niveau en is er dus sprake van een voordeel t.o.v. 2025. Er wordt vanuit gegaan dat de opbrengstderving wordt gecompenseerd door het COA.
Programma Overhead
Wet Open Overheid (lagere uitgaven) - - 55.000 55.000
De Wet Open Overheid (WOO) is in 2022 in werking getreden. De wet is bedoeld om overheden meer transparant te maken en deze wet moet ervoor zorgen dat overheidsinformatie beter vindbaar en toegankelijk wordt. In de algemene uitkering zijn hiervoor middelen beschikbaar gesteld. Vanaf 2022 is een stelpost opgenomen voor de uitgaven, gebaseerd op de middelen die in de algemene uitkering beschikbaar zijn gesteld (basis 2025: €145.000). Na 2026 vervalt het tijdelijke bedrag van €55.000.
Beveiliging avondopenstelling gemeentehuis -12.000 -12.000 -12.000 -12.000 D
Voor de kosten van beveiliging tijdens raads- en commissievergaderingen en andere avondopstellingen van het gemeentehuis wordt een structureel budget van €12.000 opgenomen ten behoeve van gastvrijheid en veiligheid van personeel en bezoekers.
Generatiepact (2023-2026) (toevoeging aan reserve) - -25.000 75.000 75.000
Dekking uit reserve eenmalige dekkingsmiddelen - 25.000 -75.000 -75.000
Goed werkgeverschap betekent ook vitaal leeftijdsbeleid. Het generatiepact is hier een onderdeel van. Deze regeling is erop gericht om medewerkers vanaf 62 jaar de mogelijkheid te bieden om hun beroep tot aan hun pensioengerechtigde datum duurzaam te kunnen uitoefenen. Dit bevordert doorstroom en vitaliteit van mensen. In begroting 2023 is hiervoor een budget voor een periode van 4 jaar (2023-2026) toegekend. In 2025 wordt € 75.000 toegevoegd aan de reserve Generatiepact (in 2026: € 100.000). De jaarlijkse uitgaven worden uit deze reserve betaald.
Verlofsparen - -9.734 -15.746 -13.200
Ter ondersteuning van het vitaliteitsbeleid is in de CAO (vanaf 1 januari 2022) de mogelijkheid opgenomen dat medewerkers hun bovenwettelijke vakantie-uren (en andere aangewezen uren) kunnen sparen. Deze verlofspaaruren kunnen de medewerkers later opnemen, passend bij hun specifieke wensen ten aanzien van hun werk en privé-leven, zodat ze beter in staat zijn om gedurende hun loopbaan vitaal te blijven. De waarde van de gespaarde verlofuren wordt toegevoegd aan de voorziening Verlofsparen. Het opgenomen spaarverlof wordt dan betaald uit deze voorziening.
Energie en warmte - capaciteit ondersteunende teams - -27.000 -27.000 -27.000
Dekking uit middelen van het Rijk (klimaatakkoord) - 27.000 27.000 27.000
Begin 2022 is de Transitievisie Energie en Warmte vastgesteld die beschrijft hoe in 2025 energieneutraal te zijn. Basis voor de visie ligt in het Klimaatakkoord. De uitwerking van de visie vraagt een aanzienlijk budget voor een fors meerjarig proces.
Loonkostenstijging door HR-21 -135.000 -120.000 -105.000 -90.000 D
Per 1 januari 2025 wordt de functiewaarderingssystematiek HR21 ingevoerd. Pas eind 2024 zal duidelijk zijn wat het exacte effect is op de loonkosten 2025 e.v. Naar verwachting zal 10% van de functies hoger en 10% van de functies lager ingeschaald worden. Het hoger inschalen van functies leidt direct tot hogere loonkosten. Het (voordelige) effect van de lagere inschaling van functies zal later gerealiseerd worden, doordat de huidige inschaling van zittende medewerkers gehandhaafd blijft. Op basis hiervan is een inschatting gemaakt van de extra loonkosten in 2025-2028 door de herinschaling van functies bij de invoering van HR-21.
Arbeidsmarkttoelage -107.000 -96.000 -85.000 -75.000 D
Bij het aannemen van nieuwe medewerkers wordt in sommige gevallen een arbeidsmarkttoelage toegekend. Per 1 april 2024 geldt de Regeling Arbeidsmarkttoelage, waarin regels zijn opgenomen voor de toekenning van de toelage. De verwachting is dat de kosten van de arbeidsmarkttoelagen hierdoor in de toekomst lager zullen uitvallen.
Resultaatbestemming
Toevoeging resp. onttrekking aan reserve jeugdzorg (extra rijksmiddelen) - 965.000 1.089.000 1.022.000
De extra middelen voor jeugdzorg die worden ontvangen van het rijk, worden in eerste instantie (vanaf 2022) gereserveerd, voor zover deze niet worden uitgegeven. Hiervoor is ingaande 2022 een nieuwe reserve ingesteld. Vanaf 2025 zijn de middelen van het rijk niet meer toereikend en zal de reserve worden ingezet om het tekort te dekken. Op termijn zal een evaluatie inzicht moeten geven in de ontwikkeling van de noodzakelijke uitgaven en de beschikbare financiële dekkingsmogelijkheden.
Technische mutaties budgetprognose 416.737 643.464 764.464 778.464
Het gaat hier om een aantal financieel-technische mutaties, zoals de vrijval van kapitaallasten (rente en afschrijving) en diverse posten die incidenteel voor 2025 in de basis zijn opgenomen en die daarom wegvallen vanaf 2026. Een specificatie van deze post is op verzoek via de griffier beschikbaar.

2 | Toelichting voortzetting (nieuw) beleid uit de vorige meerjarenbegroting

Toelichting nieuw beleid uit de vorige meerjarenbegroting

Terug naar navigatie - Toelichting nieuw beleid uit de vorige meerjarenbegroting

Autorisatie:
R = Raad (als bestuurlijke visievorming of kaderstelling nodig is)
C = College (als nog besluitvorming nodig is)
D = Directie (organisatie als alleen uitvoering nodig is)

 
Onderwerp Fin. consequenties t.o.v. budgetprognose 2025 + is voordeel, - is nadeel (bedragen in euro) Auto- risatie
2025 2026 2027 2028
Programma 1 Opgroeien in Epe
Bijdrage in exploitatie Van der Reijdenschool - - - 40.000
Dekking uit reserve huisvesting onderwijsvoorzieningen - - - -40.000
Het gebouw van de Van der Reijdenschool is gebouwd voor 200 leerlingen. Met een aantal van rond de 55 leerlingen en de daarop gebaseerde rijksbijdrage aan de school kan het bestuur de materiele exploitatie niet meer sluitend krijgen. Er is een jaarlijks tekort van ca. € 40.000 op de exploitatie die het bestuur met het aanspreken van de reserves niet vol kan houden. Er wordt, als onderdeel van het actiekader onderwijs, nader onderzoek gedaan naar toekomstbestendige onderwijshuisvesting voor de Van der Reijdenschool. Dit is nog niet afgerond. De gemeente heeft ten aanzien van onderwijshuisvesting een wettelijke verplichting (renovatie/nieuwbouw). Als overbrugging naar deze structurele, toekomstbestendige oplossing wordt een subsidie beschikbaar gesteld als bijdrage in de exploitatie. De bijdrage wordt beschikbaar gesteld t/m 2027 en vervalt daarom vanaf 2028. Bij deze oplossing geldt wel dat schoolbesturen geen beroep doen op de doorbetalingsregeling.
Uitvoering Koersdocument duurzame kindvoorzieningen en integraal huisvestingsplan onderwijsvoorzieningen (IHP) -500.000 p.m. p.m. p.m. C
Dekking uit de eenmalige middelen (reserve 90003) 500.000 p.m. p.m. p.m.
Ingaande 2019 is gestart met de vorming van een reserve voor de realisatie van toekomstige onderwijsvoorzieningen. Basis daarvoor is het Actiekader Onderwijs. Het koersdocument duurzame kindvoorzieningen is een verdere verdieping. Per gebied (gebiedsgericht werken) is omschreven hoe de voorzieningen verder vorm gegeven kunnen worden. Elk gebied krijgt uiteindelijk een concreet plan. De reserveringen worden ingezet ter dekking van kosten rondom onderwijshuisvesting. Met het opstellen van een IHP voor de komende 15 jaren is meer duidelijk geworden hoe hoog de investeringen zullen moeten worden in de schoolgebouwen. In de periode 2019 tot en met 2025 wordt jaarlijks € 500.000 toegevoegd aan de reserve onderwijshuisvesting. Met deze toevoegingen wordt geanticipeerd op de verwachte investeringen voortvloeiende uit het IHP (renovaties, duurzaamheid, IKC's, uitbreidingen). Onderstaand zijn grote aanvullende investeringsbedragen opgenomen, conform de bedragen in de begroting 2024-2027, waarmee in de komende jaren aan de gemeentelijke verplichting invulling kan worden gegeven. Gelet op het IHP, waarin de noodzakelijke investeringen (en ambities) zijn opgenomen, is duidelijk dat op langere termijn forse aanvullende financiële middelen nodig zullen zijn.
Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP) -2.787.000 -1.300.000 - - C
Dekking uit reserve eenmalige dekkingsmiddelen - 1.300.000 - -
Het gemeentelijk Integraal Huisvestingsplan onderwijsvoorzieningen (IHP) maakt voor elke school inzichtelijk wat de investeringen voor de komende jaren gaan worden op het gebied van verbouw, renovatie, nieuwbouw. Voor de uitgaven is een aantal jaren geleden al een specifieke reserve ingesteld waaraan periodiek middelen worden toegevoegd. De berekeningen in het IHP gaan uit van algemene indicatieve bedragen per m2. In het plan is nog geen rekening gehouden met de specifieke (financiële) omstandigheden per school. Inmiddels is echter wel duidelijk dat voor de uitvoering van het IHP in de komende jaren aanzienlijk veel meer financiële middelen nodig zijn dan het bedrag dat tot nu toe binnen de reserve beschikbaar is. Een belangrijke factor hierbij is ook de ontwikkeling van de bouwprijzen. Daarom zijn in de begroting 2023-2026 forse investeringsbedragen opgenomen, zodat aan de gemeentelijke verplichting in de komende jaren invulling kan worden gegeven. Voor de eerstkomende jaren staan de volgende scholen op de planning: renovatie van de RSG, renovatie van de Sprenge in Emst, uitbreiding van het Mosterdzaadje (Gortel), renovatie van de St. Bernardusschool en nieuwbouw van scholen in Epe zuidwest. Om deze plannen goed te kunnen begeleiden zijn extra uitvoeringskosten nodig. Ook hiervoor zijn voor de komende jaren bedragen in de begroting opgenomen.
Gelet op het IHP, waarin de noodzakelijke investeringen (en ambities) zijn opgenomen, is duidelijk dat op langere termijn forse aanvullende financiële middelen nodig zullen zijn. Financiële dekking: De benodigde investeringen kunnen in eerste instantie worden gedekt door de inzet van de opgebouwde reserve. De opgenomen investeringsbudgetten kunnen voor een deel financieel worden gedekt uit het beschikbare begrotingssaldo (ontstaan door de hogere algemene uitkering) en vanuit beschikbare eenmalige middelen. Aanvullend vindt dekking plaats door de uitgaven te activeren (afschrijving en rente komen structureel ten laste van de exploitatie, zie bijlage 4). Met het vaststellen van de begroting machtigt de raad het college om de opgebouwde reserve en de in deze begroting beschikbaar gestelde middelen, in te zetten voor de huisvesting van onderwijsvoorzieningen, conform het IHP, in samenhang met maatschappelijke accommodaties, vanuit een integrale en gebieds- en inwonersgerichte benadering.
Met het vaststellen van de begroting machtigt de raad het college om de opgebouwde reserve en de in deze begroting beschikbaar gestelde middelen, in te zetten voor de huisvesting van onderwijsvoorzieningen, conform het IHP, in samenhang met maatschappelijke accommodaties, vanuit een integrale en gebieds- en inwonersgerichte benadering.
Programma 4 Leefbaar en veilig
Inzet op gebiedsgericht / inwonersgericht werken - -50.000 -100.000 -100.000 C
In de verdere ontwikkeling van gebiedsgericht werken komt het accent meer op inwonersgericht werken te liggen. Dit is in lijn met de ambitie uit het raads-/coalitieakkoord en collegeprogramma. De inzet is gericht op inwonerinitiatieven en daarbij behorende ondersteuning en instrumenten om dat te stimuleren en te honoreren. En de voortzetting van de bestaande subsidieregeling voor inwonerinitiatieven (Goed voor Elkaar regeling). Voor deze doorontwikkeling is structurele financiering nodig vanaf 2026/2027. Tot dan zijn er voldoende incidentele financiele middelen beschikbaar.
Programma 6 Epe op orde
Bomenbeleidsplan p.m. p.m. p.m. p.m. R
Het Bomenbeleidsplan is opgesteld in 2010. In 2022 is een nieuw bomenbeleidsplan voorbereid. Tijdens dit proces bleken beleidskeuzes voor het nieuwe bomenbeleidsplan sterk samen te hangen met de uitwerking van de Omgevingsvisie in gebiedsvisies. Bij de uitwerking van deze gebiedsvisies vindt een verdere integrale uitwerking van de verschillende ruimtelijke opgaven plaats. Deze opgaven hebben invloed op de beleidskeuzes voor het bomenbeleidsplan. Te denken valt aan de energietransitie, de landbouwtransitie, woningbouwopgave, opgave rondom biodiversiteit, de wateropgave etc. Daarnaast worden laatste jaren de gevolgen van klimaatverandering steeds meer zichtbaar. Deze veranderingen hebben gevolgen voor de vitaliteit en brandveiligheid van ons bomenbestand. Deze recente ontwikkelingen vragen ook om een zo actueel mogelijk bomenbeleidsplan waarin wordt vastgelegd hoe te handelen. Het in 2022 ontwikkelde bomenbeleidsplan geeft op deze aspecten nog onvoldoende antwoord en dient hierop aangescherpt te worden. Er wordt een pas op te plaats gemaakt met het vaststellen van het nieuwe bomenbeleidsplan. Dit met als doel om het nieuwe bomenbeleidsplan zo optimaal mogelijk aan te laten sluiten op de omgevingsvisie en de uitwerking daarvan. Dit zodat de uitvoering van deze visie beleidsmatig geborgd wordt.
Herontwikkeling omgeving Jasmijnstraat nabij flats Triada p.m. p.m. p.m. p.m. R
De flats van Triada aan de Jasmijnstraat worden gerenoveerd. Dit biedt kansen om de leefbaarheid, duurzaamheid en sociale veiligheid in het gebied sterk te verbeteren. Samenwerking valt binnen de gebiedsgerichte aanpak in dorpen en wijken. Budget zal worden ingezet om een bijdrage te doen aan de herinrichting van de openbare ruimte.
Programma 7 Duurzaamheid
Energiecrisis - aanvulling duurzaamheidsleningen - -5.000 -5.000 -5.000 C
Ter stimulering van duurzame maatregelen zetten we zogenaamde duurzaamheidsleningen in. Door het budget voor de duurzaamheidsleningen uit te breiden, wordt het voor verenigingen / organisaties / ondernemers aantrekkelijker om te investeren in het verduurzamen van hun accommodatie / gebouw. Hierdoor dalen de energiekosten en leveren we tegelijkertijd een bijdrage aan de energietransitie. In de begroting 2024 zijn structurele rentelasten voor een bedrag van € 2 mln. opgenomen. In de begroting 2025 een aanvulling van € 1 mln. en voor 2026 is opnieuw € 1 mln. opgenomen.
Programma 10 Weer aan het werk
Meerkosten i.v.m. Wet uitvoeren breed offensief p.m. p.m. p.m. p.m. C
Vanaf 1-7-2023 is de "Wet uitvoeren breed offensief" in werking getreden. Het breed offensief is een pakket aan maatregelen om meer mensen met een arbeidsbeperking aan een baan te helpen en aan het werk te houden. Er komt een expliciet aanvraagrecht voor werkzoekenden en werkgevers om bij de gemeente ondersteuning op maat te vragen. We verwachten hierdoor meerkosten als het gaat om de kosten van persoonlijke ondersteuning (jobcoaching), vervoersvoorzieningen etc. Een inschatting van de meerkosten is op dit moment nog niet mogelijk.
Programma 11 Bestuur en organisatie
Stelpost: resultaat doorlichting huidige begroting - 2.000.000 2.000.000 2.000.000 R
In het raads-/coalitieakkoord is opgenomen dat het wenselijk is om te onderzoeken welke financiële en beleidsmatige keuzes gemaakt kunnen worden in de huidige begroting om financiele ruimte te creëren. Hiervoor moet de begroting worden doorgelicht (financieel en beleidsmatig), zodat alternatieven in beeld komen en keuzes kunnen worden gemaakt. Uitvoering van dit onderzoek is gestart in 2024. Het college neemt als uitgangspunt dat de doorlichting structureel € 2 mln. moet opleveren (saldo van lagere uitgaven en hogere inkomsten).
Stelpost: ruimte voor toekomstige investeringen/nieuw beleid - -70.000 -410.000 -410.000
Inzet stelpost t.b.v. nieuw beleid 2026-2028 70.000 410.000 410.000
Het college hanteert voor de beleidsmatige en financiële doorlichting een doelstelling van € 2 mln. structureel vanaf 2026. Realisatie hiervan is noodzakelijk gelet op het structurele tekort in de begroting. Met het opnemen van deze taakstelling in de vorige begroting ontstond nog ruimte voor toekomstige noodzakelijke investeringen en nieuw beleid (stelpost oplopend tot € 410.000 vanaf 2027). Deze stelpost wordt in de nieuwe begroting ingezet om nieuw beleid te bekostigen. Bij toekomstige investeringen denkt het college concreet aan o.a. de verplichtingen voor onderwijshuisvesting (IHP) en uitvoering van het mobiliteitsplan.
Programma Overhead
Versterken ICT-beheer p.m. p.m. p.m. p.m. D
Het beheer van aantal zaken is nu niet op orde en daarmee lopen we risico. Dit willen we verbeteren en professionaliseren. Denk aan beheer van AV-middelen en Notubox (griffie), maar ook zaken als leveranciersmanagement en architectuur vragen verbetering. Governance die snel en flexibel kan inspelen op vragen en behoeften uit de samenleving en organisatie.
Programma Resultaatbestemming
Vrijval van surplus in diverse reserves 4.417.795 - - - D
Toevoeging aan de reserve eenmalige dekkingsmiddelen -4.417.795
Jaarlijks worden de reserves van de gemeente in het kader van het opstellen van de begroting doorgelicht en wordt beoordeeld in hoeverre er vrij besteedbare ruimte is binnen de reserves. De volgende reserves bevatten een surplus dat ingezet kan worden als eenmalige middelen: - algemene reserve: € 3,05 mln. - bespaarde rente: € 0,3 mln. - eenmalige dekkingsmiddelen: € 0,3 mln. - reserve bouwgrondexploitatie: € 0,3 mln. - reserve BUIG: € 0,1 mln. - herstel- en stimuleringsagenda: € 0,1 mln. - overige reserves: € 0,1 mln. Om het financiële tekort in 2025 alsmede het nieuwe beleid in 2025-2028 te kunnen dekken, worden deze eenmalige middelen hiervoor ingezet. Totaalbedrag beschikbaar om in te zetten: € 4.417.795.

3 | Toelichting nieuw beleid

Toelichting nieuw beleid in deze meerjarenbegroting

Terug naar navigatie - Toelichting nieuw beleid in deze meerjarenbegroting

Autorisatie:
R = Raad (als bestuurlijke visievorming of kaderstelling nodig is)
C = College (als nog besluitvorming nodig is)
D = Directie (organisatie als alleen uitvoering nodig is)

Onderwerp Fin. consequenties t.o.v. budgetprognose 2025 + is voordeel, - is nadeel (bedragen in euro) Auto- risatie
2025 2026 2027 2028
Programma 2 Actief in Epe
Stichting Dorpscentrum Vaassen -65.000 - - - D
In 2023 heeft de Stichting Sport en Dorpscentrum Vaassen aangegeven een structureel tekort van € 100.000 te hebben, met name vanwege het zwembad (door o.a CAO stijging en stijging van energiekosten). Hiervoor zijn incidentele middelen opgenomen in de begroting, inclusief middelen voor een exploitatieonderzoek. Aangezien het onderzoek (zoals opgenomen in de begroting 2023 - 2026) nog niet volledig is afgerond, is het van belang (incidenteel) te voorzien in het exploitatietekort. Uit de recente eerste uitkomsten van dit onderzoek bljikt dat het tekort maximaal € 65.000 zal bedragen.
Onderhoud sportvelden -75.000 -75.000 -75.000 -75.000
De gemeente draagt financieel bij aan onderhoud en vervanging van sportvelden. Hiervoor is een regeling en reserve vastgesteld. Deze reserve vraagt een aanvulling. De regeling wordt momenteel geactualiseerd.
Programma 3 Zorg en Opvang
Inclusie- en Diversiteitsagenda -25.000 p.m. p.m. p.m. D
In 2024 wordt de Inclusie- en Diversiteitsagenda opgesteld. Besluitvorming vindt in 2025 plaats. Vervolgens komt er een uitvoeringsplan. De uitvoering van de inclusie-, en diversiteitsagenda vindt zoveel als mogelijk integraal binnen de diverse dossiers en beleidsonderdelen plaats. Voor overige onderdelen is uitvoeringsbudget noodzakelijk, waaronder o.a. trainingen cultuursensitief werken, activiteiten gericht op inlusieve dienstverlening, activiteiten voortkomend uit initiatieven van inwoners (samenleving). Om een start met de uitvoering te kunnen maken is een werkbudget nodig. De (structurele) kosten voor de uitvoering van de agenda zijn nog niet inzichtelijk.
Toekomstbestendige doorontwikkeling Buurtpunten -200.000 -200.000 -200.000 -200.000 D
Dit betreft een wettelijke taak dagbesteding, waarbij de buurtpunten worden ingezet als (goedkopere) voorliggende voorziening ipv maatwerkvoorziening. Er loopt op dit moment een onderzoek in het kader van doorontwikkeling van de Buurtpunten (dagbesteding Wmo). Een belangrijk onderdeel hiervan is toekomstbestendige financieringssystematiek. De wijziging in systematiek én de groei in aantallen en complexiteit van de ondersteuningsvragen maakt extra financiële inzet noodzakelijk. De toename van het aantal deelnemers en de complixiteit is een autonome ontwikkeling. De afgelopen jaren is het budget (totale budget voor dagbesteding) meermaals naar beneden bijgesteld. Dit vraagt om herstelmaatregelen. Omdat de subsidiering nu een vast totaalbedrag betreft i.p.v. maatwerkvoorzieningen per cliënt is de autonome ontwikkeling eerder niet verwerkt.
Lokale sociale infrastructuur beschermd thuis -40.000 -40.000 - - D
Dekking middelen MOBW 40.000 40.000 - - D
Het betreft de uitvoering van het door de gemeenteraad vastgestelde regionale convenant beschemd thuis (artikel 6 lokale sociale infrastructuur) waarbij sprake is van integrale hersteltrajecten. Het gaat om een voorziening die inwoners met een (ernstige) psychiatrische aandoening ondersteunt in hun welzijn en daginvulling, waardoor een beroep op beschermd wonen wordt verminderd of voorkomen. De dekking hiervoor komt uit de teruggave overschot maatschappelijke opvang en beschermd wonen.
Pilot tussenvoorzieningen jongeren -40.000 -40.000 - - D
Dekking middelen MOBW 40.000 40.000 - - D
Het betreft de uitvoering van het door de gemeenteraad vastgestelde regionale convenant beschemd thuis (artikel 6 lokale sociale infrastructuur). Er wordt ingezet op een tussenvoorziening (o.a. logeerplekken en kamertraining) voor kwetsbare jongeren om instroom beschermd wonen te voorkomen en escalatie te voorkomen / verminderen. De dekking kan vanuit de middelen die we terugkrijgen van het overschot maatschappelijke opvang en beschermd wonen (via centrumgemeente Apeldoorn). Na doordecentralisatie van dit taakveld kan mogelijke dekking vanuit de lokale middelen.
Huisvesting vluchtelingen, statushouders, ontheemden uit Oekraïne p.m. p.m. p.m. p.m. C
Dekking reserve vluchtelingen, statushouders en overige doelgroepen p.m. p.m. p.m. p.m. C
De gemeente heeft naast de verhoogde opvang van de statushouders en de opvang van ontheemden uit Oekraïne ook per 1 februari 2024 de wettelijke taak voor de opvang van asielzoekers. De uitvoering van al deze taken vraagt structureel extra financiële middelen voor het ontwikkelen van locaties voor huisvesting of opvang. Deze kosten kunnen op de korte termijn nog gedekt worden uit de bestaande (incidentele) reserve. Met het vaststellen van de begroting machtigt de raad het college om de opgebouwde reserve voor huisvesting van vluchtelingen, statushouders en overige doelgroepen, samen met de middelen die van het rijk worden ontvangen, in te zetten voor huisvesting van deze doelgroepen.
Formatie/(beleids) capaciteit vluchtelingen, statushouders, ontheemden uit Oekraïne -155.000 -155.000 -155.000 -155.000 D
Dekking middelen huisvesting ontheemden/reserve vluchtelingen, statushouders en overige doelgroepen 155.000 155.000 155.000 155.000 D
De gemeente heeft naast de sterk verhoogde opvang van statushouders en de opvang van ontheemden uit Oekraïne ook per 1 februari 2024 de wettelijke taak voor de opvang van asielzoekers. De uitvoering van al deze taken vraagt structureel extra capaciteit, zowel voor het ontwikkelen en uitvoeren van beleid als voor het ontwikkelen en beheer van locaties. Daarnaast is vaste capaciteit bovendien beter voor de continuiteit en verbinding met de samenleving dan de huidige tijdelijke inhuur.
Aanpak huiselijk geweld: bijdrage t.b.v. behoud huidige dienstverlening - - -31.150 -31.150 C
Om voor de uitvoering van de regionale taken aanpak huiselijk geweld de huidige dienstverlening te behouden zullen er, rekening houdend met de indexering in de aankomende jaren, in 2027 regionaal extra middelen beschikbaar moeten worden gesteld. Voor Gemeente Epe houdt dit in dat er in 2027 € 31.150 aan extra middelen beschikbaar moet worden gesteld.
Programma 4 Leefbaar en veilig
Verkeersplannen gebiedsgerichte aanpak natuurbrandbeheersing -25.000 -25.000 - - D
Voor de clusters Hanendorp en Wissel moeten 2 verkeersplannen worden gemaakt ter voorbereiding op een bosbrand. In deze clusters staan veel recreatieparken en is het van belang een goed verkeersplan hiervoor te maken. De bestaande capaciteit en kunde is hiervoor niet beschikbaar.
Strateeg veiligheid Veluwe Noord -9.000 -9.000 -9.000 -9.000 C
We werken steeds meer samen op Driehoeksniveau (jusititie, politie en gemeente) met de gemeenten Heerde, Hattem, Nunspeet, Oldebroek en Elburg. Er zijn en komen steeds meer regionale overleggen waar we als Driehoek ons moeten vertegenwoordigen. Dit kost zodanig veel tijd dat we dit niet meer binnen de bestaande Eper capaciteit kunnen dragen. Dit deden wij tot nu toe voor de 6 gemeenten. Daarom willen we gezamenlijk vanuit de 6 gemeenten 1 strateeg aanstellen die ons vertegenwoordigd in de regionale overleggen horende bij de Driehoek, het integraal veiligheidsplan alsook de samenwerking tussen de gemeenten aanjaagt.
Programma 5 Ruimte
Verduurzaming, revitaliseren en/of verplaatsing gemeentewerf (onderzoek) p.m. p.m. p.m. p.m. R
In 2024 wordt onderzocht of de gemeentewerf in de huidige staat voldoende toekomstbestendig is als onderdeel van de taken op het gebied van beheer en onderhoud van de openbare ruimte. Gebouwen zullen moeten worden verduurzaamd en ook het terrein zal vanwege de areaaluitbreiding moeten worden heringericht. Daarnaast vraagt de elektrificatie van het onderhoudsmaterieel en overige voertuigen om een nieuwe indeling.
Woonagenda -50.000 -50.000 -50.000 - D
Voor de uitvoering van de woonagenda (36 acties, waaronder onderzoek kavelsplitsing, woningsplitsing in de woonkernen, etc.), het opstellen van de woon-zorg agenda en een urgentieverordening is voor extra formatie in totaal € 150.000 benodigd. De uitvoering van de woonagenda is randvoorwaardelijk voor de realisatie van het woningbouwprogramma.
Programma 6 Epe op orde
Voorbereiding Europese aanbesteding langjarig onderhoud Openbare Ruimte -100.000 -100.000 - - D
Dekking uit stelpost Vebego 100.000 100.000 - - D
De komende jaren moet het beheer openbare ruimte opnieuw worden aanbesteed. Hiervoor is een bedrag van € 200.000 benodigd. Dit kan gedekt worden door een beschikbare stelpost in de begroting. Dit betreft een structurele stelpost die beschikbaar is voor de verwachte hogere kosten als gevolg van de aanbesteding.
Kapvergunningen irt gebiedsgerichte aanpak natuurbrand-beheersing -10.000 -10.000 - - D
De brandweer komt met diverse adviesrapporten waarbij gemeente, inwoners en ondernemers op brandveiligheid natuurbranden geadviseerd worden. In dit advies is ook aandacht voor het aanplanten van minder brandbare bomen in plaats van bijvoorbeeld fijnsparren. Naar verwachting zal dit leiden tot extra kapvergunningen, zeker voor bijvoorbeeld recreatieparken. De benodigde capaciteit daarvoor is niet aanwezig.
Klimaatadaptatie -100.000 - - - D
De besluitvorming over beleidsplan Klimaatadaptatie vindt naar verwachting eind 2024/begin 2025 plaats. Vervolgens volgt op basis van het vastgestelde beleid een uit te voeren maatregelenpakket. De kosten van dat maatregelenpakket zijn nog niet inzichtelijk. Om in 2025 toch concrete activiteiten alvast te kunnen ondersteunen, bijvoorbeeld bij de woningbouwontwikkeling of bij het beheer van de openbare ruimte, zijn extra financiële middelen nodig.
Programma 7 Duurzaamheid
Omgevingsdienst Veluwe (OdV) -78.751 -78.751 -78.751 -78.751 D
In het kader van de Omgevingswet krijgen gemeenten wettelijke bodemtaken van de provincie toebedeeld. Deze taken worden uitgevoerd door de OdV. Hiervoor is jaarlijks een bedrag van € 78.751 benodigd.
Regio Stedendriehoek, Regiodeal p.m. p.m. p.m. p.m.
De Regio Stedendriehoek krijgt vanuit de Regiodeal € 20 miljoen van het Rijk. Nu loopt het traject hoe we komen tot een selectie van initiatieven. Deelname aan die initiatieven vraagt cofinanciering van onze gemeente.
Programma 9 Bedrijvigheid
Locatieprofielen/ Evenemementenbeleid -100.000 p.m. p.m. p.m. D
Om evenementen planologisch goed te kunnen opnemen in het omgevingsplan is externe expertise nodig voor het opstellen van beleid en locatieprofielen per evenementenlocatie (inclusief projectleiding en trekker participatietraject). Hierbij dienen alle (planologisch relevante) effecten van de aan te wijzen locatie op de omgeving in kaart gebracht te worden en van regels te worden voorzien.
Ondersteuning lokale evenementen -25.000 p.m. p.m. p.m. D
De raad heeft bij de vaststelling van de Perspectiefnota 2025-2028 (juni 2024) een amendement aangenomen. De raad geeft aan dat de financiële ondersteuning voor lokale evenementen, specifiek gericht op het dekken van de beveiligingskosten van evenementen georganiseerd door verenigingen en stichtingen uit onze gemeente, betrokken dient te worden bij de integrale afweging in de voorbereiding van de programmabegroting 2025-2028. De financiële ondersteuning voor lokale evenementen wordt nader uitgewerkt in het in 2025 op te stellen evenementenbeleid. Voor 2025 wordt een werkbudget opgenomen.
Accountmanager agrarische bedrijven -60.000 -60.000 - - D
In de begroting 2023 is voor twee jaar (2023-2024) een budget opgenomen voor accountmanagement agrarische bedrijven. Deze ondersteuning heeft het relatiemanagement voor agrarische bedrijven sterk verbeterd. Om het proces dat in de uitvoering van de motie is opgenomen uit te voeren blijft de specifieke ondersteuning benodigd. Zeker gezien de huidige situatie en de verwachte ontwikkelingen in het landelijk gebied. Het accountmanagement wordt met twee jaar verlengd. Na evaluatie volgt een afweging over de voortzetting na 2026.
Programma 11 Bestuur en organisatie
Bijdrage lidmaatschap M50-netwerk gemeenten -5.000 -5.000 -5.000 -5.000 D
Het college heeft besloten om deel te gaan nemen aan het netwerk van M50 gemeenten. De M50 is een netwerk van middelgrote gemeenten die vaak een centrumfunctie in de regio vervullen, stedelijke problematiek kennen en een vergelijkbare schaal hebben (30.000-80.000 inwoners). De M50 is een platform dat staat voor kennis delen, elkaar inspireren, samen experimenteren en zichzelf als gemeente op de kaart zetten.
Programma Overhead
Legal Officer Wpg/Wjsg (formatie) -28.000 -28.000 -28.000 -28.000 D
In 2022 zijn de Wet politiegegevens (Wpg) en de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens (Wjsg) herzien. De gemeente heeft wettelijk verplichte taken die zij voor de Wpg en Wjsg moet uitvoeren. Deze taken houden verband met de rechten van betrokkenen en externe belanghebbenden met betrekking tot de gegevens, de bezwaar- en beroepsprocedures, het bijhouden van een gemeentelijk register, diverse informatieveiligheidsaspecten, het afsluiten van overeenkomsten met betrokken partijen en het jaarlijks uitvoeren van een interne audit. Om de wettelijke taken op het gebied van de Wpg en Wjsg uit te voeren is het nodig om de formatie uit te breiden, zodat een Legal Officer voor deze taken aangesteld kan worden. In 2024 moet worden gestart met de werving van de Legal Officer (schaal 9).
Versterken ICT-beheer -8.000 -8.000 -8.000 -8.000 D
Jaarlijks moet een interne audit en eens per vier jaar een externe audit worden uitgevoerd i.h.k.v. de Wet politiegegevens (Wpg). Dit wordt dit jaar gedaan door een externe auditor.
Doorontwikkeling communicatie en inwonersparticipatie -40.000 -20.000 -20.000 -20.000 D
Na vaststelling van de visie Samen Verder moet de organisatie en bestuur werken aan de thema's die met hoge prioriteit zijn opgenomen in het Raadsakkoord, Coalitieakkoord en Collegeprogramma. Er worden 3 uitvoeringsprogramma's uitgewerkt. Voor de uitvoering daarvan zullen (met name in het kader van duidelijke en heldere communicatie en omgevingsbewust werken) kosten moeten worden gemaakt. Er is geen budget binnen communicatie opgenomen, anders dan voor gemeentenieuws. Voor opleiding, training (bijv Factor C / Strategisch Omgevingsmanagement) en ondersteunende tools, wordt voor 2025 een bedrag van € 40.000 begroot. Voor de jaren erna een lager onderhoudsbudget.
Datawarehouse -20.000 -25.000 -30.000 -35.000 C
Hoewel de inzet van data en AI veel kansen biedt, nemen ook de risico's zoals beveiligingsproblemen en privacykwesties toe. Om deze risico's te beperken, is een goed beheersbare IT-omgeving met beschermde, actuele en kwalitatieve data essentieel. Een datawarehouse zorgt voor veilige opslag en gecontroleerde distributie en faciliteert tegelijkertijd het inzichtelijk maken van trends, zorgregie en gebiedsanalyses.
Digitaal samenwerken, informatieveiligheid en AI -95.000 -70.000 -70.000 -70.000 D
Binnen de gemeentelijke organisatie hebben we last van verschillende problemen die kunnen worden opgelost met één oplossing. Digitaal samenwerken verloopt stroef door technische beperkingen, de informatieveiligheid (multi factor authenticatie) moet versterkt worden, documenten worden op verschillende plekken opgeslagen en de telefonische bereikbaarheid wordt onvoldoende ondersteund door de huidige systemen, met negatieve gevolgen voor onze dienstverlening. Door onze bestaande Microsoft-licentie op te waarderen, kunnen we al deze problemen aanpakken. Met deze uitgebreide licentie krijgen we bovendien toegang tot een generieke en gecontroleerde AI-omgeving (Co-pilot) en een geavanceerde Business Intelligence-oplossing (Power BI). Deze verbeteringen zullen ons helpen efficiënter en veiliger te werken.
Wegwerken achterstanden archief Epe-Heerde-Hattem -27.000 p.m. p.m. p.m. D
In 2025 moeten wij starten met het wegwerken van opgelopen achterstanden in het Streekarchief EHH. Wij voldoen hier nu niet aan onze wettelijke verplichtingen. Er wordt momenteel een plan van aanpak gemaakt om de financiële impact vanaf 2025 in kaart te brengen. Het plan van aanpak wordt in het vierde kwartaal van dit jaar opgeleverd.
Programma Resultaatbestemming
Dekking aanvulling reserve risico’s sociaal domein uit res. MOBW 435.000 - - - D
Gelet op de minimale stand van de reserve risico’s sociaal domein, wordt in de begroting 2025 een aanvulling gedaan (opgenomen in de budgetprognose). Geadviseerd wordt om deze aanvulling van deze reserve te dekken uit de reserve MO/BW. Verwacht wordt dat het beroep op deze reserve vooralsnog nog niet zo groot zal zijn, gelet op het wetgevingstraject dat nog moet worden doorlopen.
Overbrugging tijdelijk tekort 3.062.795 930.000 425.000 - D
In de meerjarenbegroting 2025-2028 worden de beschikbare eenmalige middelen (surplus uit reserves, totaal € 4,4 mln.) als algemeen dekkingsmiddel ingezet.

4 | Investeringsplan

Investeringsplan 2025 - 2028

Terug naar navigatie - Investeringsplan 2025 - 2028

Autorisatie:
R = Raad (als bestuurlijke visievorming of kaderstelling nodig is)
C = College (als nog besluitvorming nodig is)
D = Directie (organisatie als alleen uitvoering nodig is)

Onderwerp Basis investeringsbedrag Auto- risatie
2025 2026 2027 2028
Programma 1 Opgroeien in Epe
Huisvesting onderwijs (IHP) 11.986.556 3.835.827 - - C
Het gemeentelijk Integraal Huisvestingsplan Onderwijsvoorzieningen (IHP) geeft een indicatie voor elke school van de investeringen voor de komende jaren op het gebied van verbouw, renovatie, nieuwbouw. Inmiddels is duidelijk dat voor de uitvoering van het IHP in de komende jaren aanzienlijk veel meer financiële middelen nodig zijn dan het bedrag dat tot nu toe binnen de opgebouwde reserve beschikbaar is. Daarom zijn in de begroting forse investeringsbedragen opgenomen, zodat aan de gemeentelijke verplichting in de komende jaren invulling kan worden gegeven. Voor de eerstkomende jaren staan de volgende scholen op de planning: renvoatie van de RSG, renovatie van de Sprenge in Emst, uitbreiding van het Mosterdzaadje (Gortel), renovatie van de St. Bernardusschool en nieuwbouw van scholen in Epe zuidwest. Als uitgangspunt voor de afschrijvingstermijn geldt de verwachte levensduur van de werkzaamheden. Bij renovatie/(ver)nieuwbouw kan deze gesteld worden op 40 jaar, indien de reële verwachte levensduur 40 jaar is. Financiële dekking: De benodigde investeringen kunnen in eerste instantie worden gedekt door de inzet van de opgebouwde reserve en andere beschikbare eenmalige middelen. Aanvullend vindt dekking plaats door de uitgaven te activeren (afschrijving en rente komen structureel ten laste van de exploitatie. In de begroting 2024 is een deel van de uitgaven die met eenmalige middelen gedekt werd in de vorige begroting (voor 2024 en 2025), in het investeringsplan opgenomen (structurele lasten rente en afschrijving). Met het vaststellen van de begroting machtigt de raad het college om de opgebouwde reserve en de in deze begroting beschikbaar gestelde middelen, in te zetten voor de huisvesting van onderwijsvoorzieningen, conform het IHP, in samenhang met maatschappelijke accommodaties, vanuit een integrale en gebieds- en inwonersgerichte benadering. De uitgaven c.q. kapitaallasten worden voor 10 mln. gedekt uit de reserve onderwijshuisvesting via de kapitaallastenreserve.
Huisvesting onderwijs (IHP) en accomodatiebeleid - 3.000.000 3.000.000 3.000.000 C
De uitvoering van het IHP en accommodatiebeleid vraagt voldoende structurele financiele middelen voor benodigde toekomstige investeringen. De planning en tot nu toe in de begroting opgenomen reserveringen zijn geactualiseerd op basis van actuele inzichten en gegevens. Om het IHP en accommodatiebeleid te kunnen uitvoeren moeten de reserveringen in de begroting verder worden aangevuld. Met de nu opgenomen aanvullingen kan het IHP de komende 4 jaar worden uitgevoerd. Voor maatschappelijke accommodaties is rekening gehouden met een stelpost van € 1 mln. per jaar. De komende jaren zullen aanvullende toevoegingen nodig zijn om het IHP en het accommodatiebeleid ook op de middellange en lange termijn te kunnen uitvoeren.
Programma 4 Leefbaar en veilig
Brandweerkazerne Oene - - 1.214.654 - R
Uit het spreidingsplan van de brandweer Veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland (VNOG) en de verdeling van het materieel is Oene als post aangewezen om een veetakel te herbergen. Deze veetakel past echter niet in de verouderde kleine kazerne. Daarnaast voldoet de kazerne niet aan de ARBO eisen en aan de veiligheid en actuele normen voor de brandweerlieden. De VNOG gaat daarom gesprekken voeren of het bouwen van een nieuwe kazerne binnen de mogelijkheden past. Er was in de begroting al een stelpost aanwezig voor renovatie of nieuwbouw van € 430.000. Indicaties vanuit de VNOG geven aan dat de kosten aanzienlijk hoger zullen zijn. Daarom is bij de vorige begroting aanvullend een extra bedrag opgenomen. Daarmee is vooralsnog een investeringsbedrag van € 1 mln. (excl. btw) beschikbaar. Als uitgangspunt nemen we om te zoeken naar een creatieve, sobere, doelmatige oplossing. De kazerne zal naar verwachting nog niet in 2025 of 2026 gerealiseerd worden; wel zullen in de tussenliggende periode tot aan de realisatie tijdelijk kosten moeten worden gemaakt voor huisvesting van twee nieuwe voertuigen (veeredtakel en rietkapbestrijding).
Programma 6 Epe op orde
Vervanging bruggen - 277.958 - - D
In 2023 is het beleidsplan civiele kunstwerken 2023-2027 vastgesteld. Voor de huidige planperiode staat er een vervanging van de brug aan de Middelbeekse Allee (2026). Buiten de planperiode staat voor 2029 de brug aan de Hoogestraat gepland. De uitgaven c.q. kapitaallasten worden gedekt uit de reserve vervanging bruggen via de kapitaallastenreserve.
Vervanging Openbare Verlichting 303.941 310.627 317.461 324.445 D
p basis van het door de raad vastgestelde beleidsplan openbare verlichting (2017-2026) zal over een periode van 20 jaar de openbare verlichting in de gemeente worden vervangen. De in de begroting opgenomen middelen zijn hiervoor beschikbaar. De uitgaven c.q. kapitaallasten worden gedekt uit de reserve vervanging openbare verlichting via de kapitaallastenreserve.
Mobiliteitsfonds (uitvoering projecten Mobiliteitsplan 2022-2032) 1.359.875 1.389.792 1.250.000 1.250.000 C
In maart 2022 heeft de raad het Mobiliteitsplan 2022-2032 vastgesteld. Dit plan heeft een vertaling gekregen in het vastgestelde Uitvoeringsprogramma 2023-2027. Daarin zijn de maatregelen geprioriteerd met inbreng van onze inwoners middels de Participatie Waarde Evaluatie. Voor de komende jaren staat hier een aantal urgente projecten in opgenomen. Voor 2025 willen we de Deventerstraat in Vaassen herinrichten inclusief de kruisingen met de Teije en de Dorpsstraat. Ook zijn middelen opgenomen voor de uitvoering van het Verkeersplan Oene. Voor 2026 staat de 2e fase van het fietspad Epe-Oene hierin opgenomen, overeenkomstig de aangenomen motie van de raad. Voor 2027 staat de uitvoering gepland van twee integrale plannen, namelijk Kroondomein (Gortel-Niersen-Vierhouterweg) en de Dellenweg e.o., gericht op de toegenomen verkeersdrukte. Dit betreffen integrale participatieve gebiedsplannen die samen met natuur/ecologie en recreatie worden opgepakt en met onze buurgemeenten. Daarnaast worden in de komende jaren binnen de mogelijkheden van het fonds door keuzes/prioritering andere projecten uitgevoerd. - Fietstunnel Eekterweg (F50); investering (2026): € 1 mln. - Centrumring i.r.t. woningbouwopgave; investering (2027): € 1.150.000 - Knelpunt bocht Laan van Fasna en Deventerstraat (F50) - Aanleg regionale fietsverbinding Apeldoorn-Zwolle (tracedeel Epe-Epe).
Aanleg regionale fietsverbinding Apeldoorn-Epe Investering (2025) 900.000 R
De totale kosten van het fietspad (exclusief drie kruisingen in Vaassen) zijn geraamd op € 6.700.000. Door de raad is reeds € 1.100.000 aan gemeentelijke middelen beschikbaar gesteld. Vanuit het onderhoudsbudget wegen is € 400.000 beschikbaar. Voor de netcongestie heeft Liander een bijdrage toegezegd van ca. €200.000. Tenslotte gaan we hierbij uit van een cofinanciering door de provincie van € 4.065.000 (nog niet verleend). Uitgaande van bovengenoemde bedragen is er aan extra (dus: nieuwe) gemeentelijke middelen een bedrag benodigd van € 900.000 voor realisatie van het vast te stellen VO.
Herontwikkeling Hoofdstraat Centrum Epe 300.000 300.000 1.500.000 1.500.000 R
Het verbeteren van het verblijfsklimaat in het centrum van het dorp Epe vraagt een herontwikkeling van de Hoofdstraat. Om het in ontwikkeling zijnde plan te kunnen realiseren zijn financiële middelen nodig.
Aanpassing en onderhoud landbouwverkeer routes 200.000 300.000 300.000 - C
In het Mobilitetsplan zijn landbouwverkeerrroutes opgenomen. Voor twee van deze routes (Kanaalweg en Vaassense Binnenweg/Veldweg) moeten bermverhardingen worden aangebracht. De kosten hiervan bedragen € 800.000.
Programma 7 Duurzaamheid
Watertakenplan; vervanging vrijvervalriolering / relining 697.028 712.363 728.035 744.052 D
Op basis van verwachting (levensduur) en periodieke inspecties wordt bepaald welke delen van de vrijvervalriolering vervangen/gerelined dienen te worden. Vanuit het Watertakenplan 2021 is voor de vervanging per jaar een bedrag beschikbaar. Dekking vindt plaats uit de rioolheffing.
Watertakenplan; vervangen drukriolering (persleiding) 174.257 178.091 182.009 186.013 D
Op basis van verwachting (levensduur) en inspecties wordt bepaald welke delen van de drukriolering vervangen dienen te worden. Vanuit het vGRP is voor de vervanging een gemiddeld jaarlijks gelijkblijvend bedrag bepaald. Dekking vindt plaats uit de rioolheffing.
Watertakenplan; afkoppelen hemelwater bij rioolvervanging 290.429 296.818 303.348 310.022 D
Vanuit het door het waterschap en de gemeente ingezette BRP-traject, opgenomen in het vGRP 2016 wordt verhard oppervlakte afgekoppeld . Dekking vindt plaats uit de rioolheffing
Watertakenplan; Verbeteren buitenruimte-klimaatopgave 63.894 65.300 66.737 68.205 D
Vanuit het Watertakenplan wil de gemeente de komende jaren wateroverlast voorkomen. Voorbeelden hiervan zijn de wijk Vegtelarij in Epe en de kern Oene.
Watertakenplan; Vervangen pompen en gemalen 99.907 102.105 104.352 106.647 D
Vanuit het watertakenplan wil de gemeente de komende planperiode alle gemalen en pompunits aansluiten op nieuwe besturingssystemen om eenvoudig en direct inzicht te krijgen in meldingen, stroringen en algemeen functioneren. In de komende periode gaat dit om 200 stuks besturingen (40 per jaar en 2 PLC besturingen per jaar). Dekking vindt plaats uit de rioolheffing.
Watertakenplan; Aanleg Bergbezinkvoorziening Epe 1.161.714 - - - D
Om de hoeveelheid water die overstort op oppervlaktewater verder te reduceren wordt in Epe een Bergbezinkvoorziening aangebracht. Hierdoor stort er minder vervuild water in het oppervlaktewater.
Programma Overhead
Vervanging bedrijfsmiddelen; ict investeringen 265.000 110.069 483.857 53.373 D
Betreft reguliere vervanging die noodzakelijk is met het oog op de continuïteit van de bedrijfsvoering, gebaseerd op een planning. De uitgaven c.q. kapitaallasten worden gedekt uit de reserve ict.

5 | Overzicht baten en lasten per taakveld

Overzicht baten en lasten 2025

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten 2025

Bedragen in euro

Programma / taakvelden Baten Lasten Saldo
Programma 1: Opgroeien in Epe
4-1 Openbaar basisonderwijs - 97.772 -97.772
4-2 Onderwijshuisvesting 14.600 1.944.781 -1.930.181
4-3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken 830.286 2.919.250 -2.088.964
5-7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie - 200.252 -200.252
6-1 Samenkracht en burgerparticipatie 22.150 620.342 -598.192
6-22 Toegang en 1elijnsvoorz. Jeugd - 1.310.083 -1.310.083
6-751 Jeugdhulp ambulant lokaal - 468.016 -468.016
6-752 Jeugdhulp ambulant regionaal - 5.777.361 -5.777.361
6-753 Jeugdhulp ambulant landelijk - 157.630 -157.630
6-761 Jeugdhulp met verblijf lokaal - 684.711 -684.711
6-762 Jeugdhulp met verblijf regionaal - 1.514.362 -1.514.362
6-763 Jeugdhulp met verblijf landelijk - 350.854 -350.854
6-792 PGB Jeugd - 102.031 -102.031
6-821 Jeugdbescherming - 608.760 -608.760
6-822 Jeugdreclassering - 50.446 -50.446
6-92 Coordinatie en beleid Jeugd - 248.766 -248.766
7-1 Volksgezondheid 79.654 1.846.012 -1.766.358
Totaal Programma 1: Opgroeien in Epe 946.690 18.901.427 -17.954.738
Programma 2: Actief in Epe
5-1 Sportbeleid en activering 234.134 378.357 -144.222
5-2 Sportaccommodaties 358.549 1.741.742 -1.383.193
5-3 Cult.presentatie -productie en -partic. 1.262 835.590 -834.328
5-6 Media 56.680 739.020 -682.340
6-1 Samenkracht en burgerparticipatie 294.017 1.479.644 -1.185.626
Totaal Programma 2: Actief in Epe 944.642 5.174.352 -4.229.710
Programma 3: Zorg en opvang
6-1 Samenkracht en burgerparticipatie 5.671.264 7.694.401 -2.023.137
6-21 Toegang en 1elijnsvoorz. WMO - 2.365.426 -2.365.426
6-23 Toegang en 1elijnsvoorz. Integraal - 220.935 -220.935
6-3 Inkomensregelingen - 187.829 -187.829
6-60 Hulpmiddelen en diensten (Wmo) 60.922 1.571.115 -1.510.192
6-711 Huishoudelijke hulp (WMO) 324.489 3.875.527 -3.551.038
6-712 Begeleiding (WMO) - 3.235.080 -3.235.080
6-713 Dagbesteding (WMO) 5.147 1.489.619 -1.484.472
6-791 PGB WMO - 226.692 -226.692
6-811 Beschermd wonen (WMO) 80.000 239.768 -159.768
6-91 Coordinatie en beleid WMO - 469.826 -469.826
7-1 Volksgezondheid 118.456 656.576 -538.120
Totaal Programma 3: Zorg en opvang 6.260.278 22.232.794 -15.972.516
Programma 4: Leefbaar en veilig
1-1 Crisisbeheersing en brandweer - 2.527.978 -2.527.978
1-2 Openbare orde en veiligheid - 637.852 -637.852
6-1 Samenkracht en burgerparticipatie - 83.324 -83.324
7-1 Volksgezondheid 2.611 2.453 158
Totaal Programma 4: Leefbaar en veilig 2.611 3.251.607 -3.248.996
Programma 5: Ruimte en wonen
0-3 Beheer overige gebouwen en gronden 649.627 669.345 -19.718
5-4 Musea 52.262 155.281 -103.019
5-5 Cultureel erfgoed 16.982 54.989 -38.007
6-1 Samenkracht en burgerparticipatie 113.963 78.820 35.142
8-1 Ruimte en leefomgeving 82.941 463.542 -380.601
8-2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) 281.686 250.467 31.219
8-3 Wonen en bouwen 897.656 2.874.249 -1.976.593
Totaal Programma 5: Ruimte en wonen 2.095.117 4.546.693 -2.451.576
Programma 6: Epe op orde
2-1 Verkeer en vervoer 36.933 4.911.352 -4.874.418
2-2 Parkeren 745 491 254
2-5 Openbaar vervoer - 1.333 -1.333
5-7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 241.921 2.707.055 -2.465.134
7-5 Begraafplaatsen en crematoria 1.038.960 970.666 68.294
8-1 Ruimte en leefomgeving - 138.648 -138.648
Totaal Programma 6: Epe op orde 1.318.559 8.729.544 -7.410.986
Programma 7: Duurzaamheid
7-2 Riolering 3.528.620 2.787.507 741.113
7-3 Afval 5.906.125 4.664.246 1.241.879
7-4 Milieubeheer 25.300 1.858.837 -1.833.537
8-3 Wonen en bouwen - 83.570 -83.570
Totaal Programma 7: Duurzaamheid 9.460.045 9.394.159 65.886
Programma 8: Toezicht en handhaving
1-2 Openbare orde en veiligheid 20.142 835.070 -814.928
8-3 Wonen en bouwen 68.233 6.101 62.132
Totaal Programma 8: Toezicht en handhaving 88.375 841.171 -752.796
Programma 9: Bedrijvigheid
2-1 Verkeer en vervoer 19.652 3.440 16.212
3-1 Economische ontwikkeling - 268.020 -268.020
3-3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 77.350 182.655 -105.305
3-4 Economische promotie - 364.266 -364.266
5-7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 16.294 417.634 -401.340
Totaal Programma 9: Bedrijvigheid 113.296 1.236.015 -1.122.719
Programma 10: Weer aan het werk
6-3 Inkomensregelingen 8.092.941 11.288.892 -3.195.951
6-4 WSW en beschut werk - 4.430.441 -4.430.441
6-5 Arbeidsparticipatie - 1.111.564 -1.111.564
Totaal Programma 10: Weer aan het werk 8.092.941 16.830.897 -8.737.956
Programma 11: Bestuur en organisatie
0-1 Bestuur - 3.044.577 -3.044.577
0-2 Burgerzaken 715.298 1.779.343 -1.064.045
0-8 Overige baten en lasten - 270.270 -270.270
0-9 Vennootschapsbelasting (VpB) - 13.936 -13.936
Totaal Programma 11: Bestuur en organisatie 715.298 5.108.126 -4.392.828
Overzicht algemene dekkingsmiddelen
0-5 Treasury 131.645 -164.076 295.722
0-61 OZB woningen 5.311.234 456.172 4.855.063
0-62 OZB niet-woningen 1.895.878 92.599 1.803.280
0-64 Belastingen overig 146.000 3.983 142.017
0-7 Alg.uitkeringen en ov. uitkeringen GF 70.545.376 - 70.545.376
0-8 Overige baten en lasten - 141.963 -141.963
3-4 Economische promotie 1.345.108 1.021 1.344.087
Totaal Overzicht algemene dekkingsmiddelen 79.375.242 531.661 78.843.581
Overhead
0-4 Overhead 781.515 14.393.258 -13.611.744
Totaal Overhead 781.515 14.393.258 -13.611.744
Resultaatbestemming
0-10 Mutaties reserves 12.200.917 11.195.009 1.005.908
Totaal Resultaatbestemming 12.200.917 11.195.009 1.005.908
Totaal 122.395.526 122.366.715 28.812

6 | Overzicht verloop reserves en voorzieningen

Verloop reserves en voorzieningen 2025-2028

Terug naar navigatie - Verloop reserves en voorzieningen 2025-2028

Bedragen in euro

Soort en naam reserve / voorziening Stand 1-1-2025 Stand 31-12-2025 Stand 31-12-2026 Stand 31-12-2027 Stand 31-12-2028
Algemene reserve
900000 Algemene reserve 5.426.899 2.496.291 2.551.209 2.607.336 2.664.697
Totaal Algemene reserve 5.426.899 2.496.291 2.551.209 2.607.336 2.664.697
Bestemmingsreserves
900020 Bespaarde rente 269.798 - - - -
900030 Eenmalige dekkingsmiddelen 3.157.828 3.265.599 1.007.442 604.606 617.907
900070 ICT investeringen 1.744.205 1.400.933 1.245.955 1.050.267 1.127.602
900600 Groot onderhoud gem. gebouwen 136.667 139.674 142.747 145.887 149.097
900850 Duurzaamheid 68.468 69.974 71.513 73.087 74.694
920020 Mobiliteitsfonds 376.250 384.528 392.987 401.633 410.469
920050 Onderhoud wegen 3.129.670 3.198.522 3.268.890 3.340.806 3.414.303
920090 Vervanging openbare verlichting 16.736 322.064 640.820 973.444 1.320.393
920280 Onderhoud Abri's 34.009 43.600 53.597 64.012 74.861
920350 Overdracht fietspaden RGV 292.933 240.140 184.883 180.409 184.378
920450 Vervanging bruggen 396.790 487.003 580.994 678.885 780.802
930030 Egalisatie winstuitkering Nuon 411.931 406.993 406.993 406.993 406.993
930040 Verkoop 14 aandelen VNB (6%) 201.120 195.187 195.187 195.187 195.187
930060 Afl. achtergestelde lening Nuon 1.888.724 1.888.724 1.888.724 1.888.724 1.888.724
930080 Afl. achtergestelde lening Vitens 2.327.399 2.327.399 2.327.399 2.327.399 2.327.399
940170 Meubilair gymlokalen 50.949 61.862 72.478 83.086 93.140
940230 Huisvesting onderwijsvoorzieningen 11.132.552 14.594.552 16.145.058 16.429.002 16.718.506
940300 Asbestsanering scholen 47.811 48.863 49.938 51.037 52.160
950030 Restauratie/onderh. monumenten 73.325 39.999 40.879 41.778 42.697
950070 Ondh./verv. besch. laanbomen 9.984 10.204 10.428 10.658 10.892
950100 Kunst openbare ruimte 142.665 270.803 369.761 450.896 530.816
950120 Speelruimte 101.500 153.733 207.115 261.672 317.428
950180 Renovatie kunst- en natuurgrasvelden 449.626 534.518 621.277 709.945 800.564
960130 Groot onderhoud pand Apeldoornseweg 85 9.618 9.829 10.045 10.266 10.492
960280 Risico's sociaal domein 2.901.627 3.400.000 3.474.800 3.551.246 3.629.373
960310 Huisvesting statushouders 5.636.488 5.605.491 5.573.812 5.541.436 5.508.347
960380 Hervorming Jeugdzorg/WMO 3.938.104 3.802.444 2.710.038 1.469.721 268.299
960500 Participatie 255.796 229.354 234.400 239.556 244.827
961090 BUIG-middelen 2.212.250 2.140.916 2.214.659 2.290.025 2.367.048
960330 Maatschappelijke opvang en beschermd wonen 940.000 505.000 516.110 527.464 539.069
970150 Riolering 75.105 75.105 75.105 75.106 75.106
970200 Afval - - - - -
980320 Structuurvisies dorpscentra 1.190.356 1.216.544 1.243.307 1.270.660 1.298.615
980350 Starterslening 574.612 615.178 670.861 728.087 786.902
980430 Omgevingswet en Wkb 626.133 481.867 330.950 173.160 8.267
990000 Bouwgrondexploitatie 2.051.569 1.740.006 1.764.043 1.788.296 1.812.763
990050 Langdurig zieken voormalig personeel 133.950 294.812 625.413 981.287 1.344.990
990060 Organisatieontwikkeling 289.268 130.632 133.506 136.443 139.445
990070 Herstel schade nutsbedrijven 130.859 133.738 136.680 139.687 142.760
990160 Herstel en Stimuleringsagenda 364.484 45.556 46.558 47.582 48.629
990180 Generatiepact 41.156 43.213 74.878 16.932 -
990200 Dekking Kapitaallasten 20.847.786 20.010.804 19.113.720 18.068.070 16.980.069
Totaal Bestemmingsreserves 68.680.102 70.565.363 68.873.953 67.424.436 66.715.330
Voorzieningen
Groot onderhoud gemeentelijke gebouwen 2.700.049 2.242.846 2.361.163 2.334.169 1.424.348
900080 Pensioenen pol. ambtsdragers 4.828.438 4.960.592 5.047.012 5.136.163 5.228.131
900280 Verlofsparen 205.323 287.052 339.301 361.022 376.589
900290 Wachtgeld wethouders 654.125 482.071 411.770 339.922 266.493
900310 Voorziening RVU 109.895 170.513 174.264 178.098 182.016
920110 Groot onderhoud bruggen 33.390 32.196 37.201 36.005 19.466
961200 Grafrechten KNIL Veteranen 241.047 263.851 287.155 310.973 335.314
970040 Begraven 493.123 543.774 555.737 567.963 580.458
970120 Riolering 1.640.035 1.750.233 1.788.738 1.828.090 1.868.308
981250 Bouwgr.expl. fac. n.t.m. kst. afgesl.proj. 92.405 24.638 25.180 25.734 26.301
Totaal Voorzieningen 10.997.831 10.757.766 11.027.521 11.118.139 10.307.424

7 | Bijlage bij paragraaf 4 Financiering

Terug naar navigatie - Bijlage bij paragraaf 4 Financiering

bedragen in euro

Kasgeldlimiet. 2025
Toegestane kasgeldlimiet
In procenten van de grondslag 8,50%
In euro’s (1) 10.401.000
Omvang vlottende korte schuld
Opgenomen gelden < 1 jaar -
Schuld in rekening-courant -
Gestorte gelden door derden < 1 jaar p.m.
Overige geldleningen niet zijnde vaste schuld p.m.
Totaal vlottende korte schuld (2) -
Vlottende middelen
Contante gelden in kas p.m.
Tegoeden in rekening-courant p.m.
Overige uitstaande gelden < 1 jaar p.m.
Totaal vlottende middelen (3) -
Toets kasgeldlimiet
Toegestane kasgeldlimiet (1) 10.401.000
Totaal netto vlottende schuld (4) = (2) - (3) -
Ruimte (+) / Overschrijding (-) ; (1) - (4) 10.401.000
Renterisiconorm en renterisico's op vaste schuld 2025
Renterisico op vaste schuld
Renteherziening op vaste schuld o/g (1a) -
Renteherziening op vaste schuld u/g (1b) -
Netto renteherziening op vaste schuld (1) = (1a) - (1b) -
Te betalen aflossingen (2) -
Renterisico op vaste schuld (3) = (1) + (2) -
Renterisiconorm
Begrotingstotaal  (4) 122.366.000
Het bij ministeriële regeling vastgesteld percentage (5) 20%
Renterisiconorm (6) = (4) * (5) 24.473.000
Toets renterisiconorm
Renterisiconorm (6) 24.473.000
Rente op vaste schuld (7) -
Ruimte (+) / Overschrijding (-);  (8) = (6) – (7) 24.473.000
Renteschema: Rentelasten en rentebaten 2025
Externe rentelasten over de korte en lange financiering (1a) 265.000,00
Externe rentebaten (idem) (1b) 5.000,00
Saldo rentelasten en rentebaten (1) = (1a) - (1b) 260.000,00
Rente die aan het grondbedrijf moet worden doorberekend -
Rente van projectfinanciering die aan het betreffende taakveld moet worden toegerekend -
Rentebaat van doorverstrekte leningen indien daar een specifieke lening voor is aangetrokken, die aan het betreffend taakveld moet worden doorgerekend -
Aan taakvelden toe te rekenen externe rente 260.000,00
(Bespaarde) rente over eigen vermogen -
(Bespaarde) rente over voorzieningen -
Totaal aan taakvelden toegerekende rente 260.000
Aan taakvelden toegerekende rente (renteomslag) 434.000
Renteresultaat op het taakveld Treasury 174.000

8 | Kapitaallasten, personeelskosten, loon- en prijsstijgingen

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

In de financiële begroting (deel 3 van de programmabegroting) staat de analyse van de verschillen tussen de begroting 2024 en 2025. Daarin is per programma het verschil in kapitaallasten, toerekening van personele kosten en loon- en prijsstijgingen in één post verwerkt. Het totale verschil van alle programma’s wordt als volgt verklaard:


1. Kapitaallasten
Op het totaal van rente- en afschrijvingslasten ontstaat een voordeel van € 2.338.000. Dit gaat om bestaand beleid. Belangrijkste oorzaken van het verschil:

  • € 57.000 voordeel door laatste afschrijving in 2024, vrijval in 2025;
  • € 1.981.000 voordeel door verlaging van de rente van 3,0% naar 0,5% en lagere rentelasten (voordeel) door daling van de boekwaarde (afschrijving). 

2. Personeelskosten
De salariskosten, exclusief toelagen en vergoedingen zijn ten opzichte van 2024 gestegen van € 16,4 miljoen naar € 19,1 miljoen.  De stijging van € 2.650.000 wordt voor € 1.047.000 veroorzaakt door stijging van de salariskosten en voor € 1.605.000 veroorzaakt door een toename van personeel (18,3 fte). De toename van het personeel is gedekt door inzet van reguliere budgetten. Dit betreft de volgende mutaties: 

•    Griffie 1,0 fte
•    Ondersteuning, Advies en Administratie, Communicatie, online team 1,7 fte
•    Ondersteuning, Advies en Administratie, Juridische Zaken 2,4 fte
•    Ondersteuning, Advies en Administratie, HR 0,2 fte
•    Ondersteuning, FBI, Bedrijfsvoering 1,0 fte
•    Ruimte, ontwikkeling, Wonen 1,0 fte
•    Ruimte, ontwikkeling, Landschapper 0,9 fte
•    Ruimte, ontwikkeling, Projectondersteuner 1,6 fte
•    Ruimte, VTHV, Strategisch OOV 1,0 fte
•    Ruimte, VTHV, Medior OOV 2,0 fte
•    Ruimte, VTHV, Uitbreiding BOA 0,6 fte
•    Ruimte, VTHV, Klantregisseur 1,0 fte
•    Samenleving, Participatie SHV 1,7 fte
•    Samenleving; Participatie Contractbeheerder 0,7 fte
•    Samenleving; Participatie, WMO, Minimabeleid 0,8 fte
•    Samenleving; Participatie, WMO, Telefoondienst WMO 0,8 fte

De overige verschillen worden hoofdzakelijk veroorzaakt door de loonkostenstijging. Ten opzichte van de begroting 2024 bedraagt de gemiddelde salariskostenstijging 5,8%.

Als nieuw beleid zijn aanvullende bedragen voor uitbreiding van de formatie opgenomen. Deze maken geen onderdeel uit van deze analyse, maar zijn als 'nieuw beleid' op de programma's verantwoord.
 
3. Autonome prijsstijging
De autonome prijsstijging van 1,2% leidt tot een voordeel van in totaal ongeveer € 125.000 op de programma’s ten opzichte van de vorige meerjarenbegroting. Daarin was voor het jaar 2025 rekening gehouden met een stijging van 1,6%. 


4. Toerekening uren en overhead vanuit de kostenplaatsen
De kosten van overhead staan op een afzonderlijk programma ‘Overhead’. Deze kosten zijn niet aan de programma’s toegerekend. Het betreft inclusief nieuw beleid, een totaalbedrag van € 14,4 miljoen 
(2024: € 14,8 miljoen).


5. Doorbelasting aan investeringen en grondbedrijf
De toerekening van personeelskosten aan het grondbedrijf en aan investeringen ten opzichte van de vorige begroting constant gebleven. Op advies van de provincie bouwen we de toerekening van personeelskosten aan investeringen en het grondbedrijf gefaseerd af. Daarvoor nemen we een structurele stelpost op in de begroting.

Verklaring van gebruikte afkortingen

Verklaring van gebruikte afkortingen

Terug naar navigatie - Verklaring van gebruikte afkortingen
Afkorting Betekenis
afl. aflossing
AI Artificial Intelligence (vertaling:kunstmatige intelligentie)
API application programming interface
APV Algemene plaatselijke verordening
AVE aanpak voorkoming escalatie
AVG Algemene verordening gegevensbescherming
B&B bed and breakfast
B.V. besloten vennootschap
BBV Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten
Bbz Besluit bijstandsverlening zelfstandigen
BCF BTW-compensatiefonds
BIO Baseline Informatiebeveiliging Overheid
BIZ Bedrijveninvesteringszone
BNG Bank Nederlandse Gemeenten
BOA buitengewoon opsporingsambtenaar
BOR beheer openbare ruimte
BRP basisrioleringsplan
BTW belasting over de toegevoegde waarde
BUIG bundeling van uitkeringen aan gemeenten
BWT bouw- en woningtoezicht
CBS Centraal Bureau voor de Statistiek
CJG Centrum voor Jeugd en Gezin
CPB Centraal Planbureau
CRM Customer Relationship Management
CROW Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond-, Water- en Wegenbouw en de Verkeerstechniek
CV commanditaire vennootschap
DVO Dienstverleningsovereenkomst
E-depot Electronisch depot
EMU Europese Monetaire Unie
ENSIA Eenduidige Normatiek Single Information Audit
excl. exclusief
fte fulltime-equivalent
GGD gemeenschappelijke gezondheidsdienst
GWP gemeentelijk watertakenplan
ha. hectare
Halt het alternatief
HRM human resource management
HUP Handhavingsuitvoerigsprogramma
ICT informatie- en communicatie technologie
IHP Intergraal huisvestingsplan
IKB individueel keuzebudget
IKC integraal kindcentrum
IMOC inflatie materiële overheidsconsumptie
incl. inclusief
IOAW inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers
IOAZ inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen
IPO Interprovinciaal Overleg
i.r.t. in relatie tot
IT informatietechnologie
JOGG Jongeren op Gezond Gewicht
KCC klant contact centrum
KNIL Koninklijk Nederlands-Indisch Leger
LED light-emitting diode
MBO middelbaar beroepsonderwijs
MFC multifunctioneel centrum
MIP meerjareninvesteringsplan
MJB meerjarenbegroting
MJOP meerjaren onderhoudsplan
mln. miljoen
MO/BW maatschappelijke opvang en beschermd wonen
NIS2 Network and Information Security directive (vertaling: Netwerk en informatiebeveiliging richtlijn)
nnb nog niet bekend
nntb nog nader te bepalen
N.V. naamloze vennootschap
OAB onderwijs achterstandenbeleid
OMVV Ontwikkelingsmaatschappij Vitale Vakantieparken B.V.
OV openbaar vervoer
OVA Overheidsbijdrage in de Arbeidskostenontwikkeling
OVIJ Omgevingsdienst Veluwe IJssel
Ow Omgevingswet
OZB onroerende-zaakbelasting
PIOFHA-JC personeel, informatievoorziening, organisatie, financiën, huisvesting, automatisering, juridische zaken en communicatie
PLC programmeerbare logische besturing
PPC prijsindexcijfer particuliere consumptie
p.m. pro memorie
PWA Prins Willem Alexander
P-wet Participatiewet
RDW Dienst Wegverkeer
RES regionale energietransitie strategie
RGV voorheen: Recreatie Gemeenschap Veluwe, nu: Leisurelands
ROB Raad voor het Openbaar Bestuur
RSG Rijks Scholengemeenschap N.O.-Veluwe
SDV Sport- en Dorpscentrum Vaassen
SMP SoortenManagement Plan
SNWV Streekarchivariaat Noordwest-Veluwe
SPUK Specifieke Uitkering
SROI Social Return On Investment
SUWI Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen
UAV-GC Uniforme Administratieve Voorwaarden voor Geïntegreerde Contractvormen
UP Uitvoeringsprogramma
VFL Verordening fysieke leefomgeving
VFP Vaassen Flexible Packaging B.V.
VIC Verbijzonderde interne controle
VMI Veluwse Machine Industrie
VN Verenigde Naties
VNB Veluwse Nuts Bedrijven
VNG Vereniging van Nederlandse Gemeenten
VNOG Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland
VO voortgezet onderwijs
WGDI Wet Generieke Digitale Infrastructuur
WGR Wet gemeenschappelijke regelingen
Wkb Wet kwaliteitsborging voor het bouwen
WMO Wet maatschappelijke ondersteuning 2015
Wob Wet openbaarheid bestuur
Woo Wet open overheid
WOZ waardering onroerende zaken
WSW Wet sociale werkvoorziening / Waarborgfonds Sociale Woningbouw