Programmaplan

Pijler: Sociaal

Kenmerken Sociaal Beleid

Terug naar navigatie - Kenmerken Sociaal Beleid

De visie van de gemeente Epe op het sociaal domein staat omschreven in de Sociale Agenda (2021). Inwoners zijn in eerste instantie verantwoordelijk voor hun leven en mogen daar in vrijheid invulling aan geven. De verantwoordelijkheid om regie te voeren over het leven noemen we ook wel ‘zelforganiserend vermogen’ of ‘zelfredzaamheid’. Onze inwoners gaan zelf en samen op zoek naar oplossingen en als gemeente ondersteunen we hen zo goed mogelijk hierbij. We creëren de juiste randvoorwaarden en voorzieningen zodat inwoners zo goed mogelijk gebruik maken van hun eigen kracht en het eigen netwerk. Dit doen we door te investeren in een sterke sociale basis. Met de sociale basis bedoelen we wat inwoners met en voor elkaar organiseren, ondersteund door algemene voorzieningen waar iedereen gebruik van kan maken. Een sterke sociale basis zorgt ervoor dat inwoners zoveel mogelijk zelf oplossingen kunnen vinden die passen bij hun leven en dat ze gemakkelijk ondersteuning kunnen krijgen in de buurt. Een sterke sociale basis helpt ook om problemen sneller en vroegtijdig te signaleren en te voorkomen dat deze groter en complexer worden. Voor wie het niet alleen of met elkaar lukt, zorgt de gemeente dat er zorg en ondersteuning beschikbaar is. Daarbij staan de mogelijkheden, talenten en eigenaarschap van de inwoners centraal.

De uitgangspunten van het sociaal beleid zijn dat iedereen kan meedoen, er een gebiedsgerichte aanpak is en we samenwerken met inwoners, organisaties, bedrijven en samenwerkingsverbanden.

Het sociaal domein kan gezien worden als een piramide met drie lagen:

  1. Samenredzaamheid: Wat kunnen inwoners zelf en samen met hun omgeving?
    Inwoners organiseren zelf activiteiten voor hun buurt en helpen elkaar, vanuit hun eigen kracht en zelforganiserend vermogen. Dat noemen we samenredzaamheid. De gemeente kan inwoners hierin faciliteren en ondersteunen door middel van een goede basisinfrastructuur.

  2. Basisinfrastructuur: Hoe kunnen wij, samen met organisaties, andere overheden en inwoners, de basisinfrastructuur vormgeven om inwoners te ondersteunen in het dagelijks leven?
    Basisvoorzieningen zijn ondersteunend aan het dagelijks leven en zijn voor iedereen beschikbaar. We noemen dat de basisinfrastructuur. Waar het in de eerste laag gaat om informele ondersteuning, gaat het in deze laag om formeel georganiseerde verbanden. De gemeente organiseert en ondersteunt een groot gedeelte van de basisinfrastructuur, samen met organisaties, andere overheden en inwoners.

  3. Zorg en ondersteuning: Hoe kunnen we inwoners die het nodig hebben en het niet alleen redden de juiste zorg en ondersteuning aanbieden?
    Sommige inwoners zijn minder goed of helemaal niet in staat hun problemen zelfstandig of met de eigen omgeving op te lossen. Zij hebben gespecialiseerde ondersteuning nodig. Deze laag bevat die gespecialiseerde zorg en ondersteuning voor inwoners. Ondersteuning is vaak een tijdelijke aanvulling op wat een inwoner zelf kan. Voor een kleine groep mensen gaat het om structurele zorg. De gemeente biedt zorg en ondersteuning vanuit onder andere de Wet maatschappelijke ontwikkeling (Wmo), Jeugdwet, Participatiewet en Wet Gemeentelijke Schuldhulpverlening (WGS).

Raadsakkoord 2022-2026

Terug naar navigatie - Raadsakkoord 2022-2026

Thema: Maatschappelijke voorzieningen en zorg en ondersteuning

De gemeente Epe hoort een samenleving te zijn waar iedereen, ongeacht achtergrond, zich thuis kan voelen en mee kan doen. Ook een gemeente waar iedereen zich veilig voelt in de dorpskernen en daarbuiten. We zetten ons in voor een prettig en gezond leefklimaat in onze dorpen. We zijn trots op een rijk verenigingsleven, op vrijwilligers en mantelzorgers. Belangrijk zijn voldoende goede voorzieningen voor zorg, welzijn, sport en cultuur. 

Focus op:
o    Goede maatschappelijke voorzieningen en accommodaties, inclusief goed en toegankelijk onderwijs, afgestemd op dorpen en gebieden 
o    Transparant subsidiebeleid ter ondersteuning van mantelzorgers, vrijwilligers en het verenigingsleven
o    Toegankelijke zorg en ondersteuning voor wie dat nodig heeft 

 
Aansturing programma’s

De hiervoor beschreven kenmerken van het beleid en de vermelde thema’s uit het coalitieakkoord sturen de programma’s in deze pijler aan. 

Programma 1 | Opgroeien in Epe

Omschrijving programma

Terug naar navigatie - Omschrijving programma

Het programma omvat de onderwerpen onderwijs en jeugd in brede zin, zoals kinderopvang, voor- en vroegschoolse educatie, jongerenwerk en jeugdgezondheidszorg. Ook Jeugdzorg valt onder dit programma.

De voorzieningen gericht op de jeugd maken ook deel uit van het basisaanbod aan voorzieningen waar in programma 2 “Actief in Epe” aandacht aan wordt gegeven. Er bestaat een relatie met de programma’s 3 “Zorg en opvang” (maatschappelijke ondersteuning) en 4 “Leefbaar en veilig” (integrale veiligheid: Thema “Jeugd en veiligheid”).

Relevante nota's (kerndocumenten)

Terug naar navigatie - Relevante nota's (kerndocumenten)
  • Integraal beleidsplan sociaal domein “Samen voor elkaar” 2023-2027 
  • Onderwijsachterstandenbeleid 2024-2026
  • Regiovisie Samen tegen Huiselijk Geweld 2020-2024 (actualisatie ter besluitvorming raad oktober 2024).
  • Sociale Agenda (2021).
  • Inkoopnota Jeugdzorg, Wmo en MO/BW 2019.
  • Integraal Huisvestingsplan Onderwijsvoorzieningen 2023-2035

Wat is de stand van zaken

Terug naar navigatie - Wat is de stand van zaken

 

Verplichte indicatoren vanuit de regelgeving bij dit programma.
Indicator 2020 2021 2022 2023
Verwijzingen Halt 14 4 5 7
Het aantal verwijzingen naar Halt, per 1.000 inwoners in de leeftijd van 12-17 jaar.
Kinderen in uitkeringsgezin 4% 3% 3% -
Het percentage kinderen tot 18 jaar dat in een gezin leeft dat van een bijstandsuitkering moet rondkomen.
Voortijdige schoolverlaters (vo+mbo) 1,6% 1,6% 2,5% 2,2%
Het percentage van het totaal aantal leerlingen (12-23 jaar) dat voortijdig, dat wil zeggen zonder startkwalificatie, het onderwijs verlaat.
Absoluut verzuim 1,8 2,3 2,3 1,6
Het aantal leerplichtigen dat niet staat ingeschreven op een school, per 1.000 inwoners in de leeftijd van 5-18 jaar.
Relatief verzuim 28 15 23 23
Het aantal leerplichtigen dat wel staat ingeschreven op een school, maar ongeoorloofd afwezig is, per 1.000 leerlingen.
Jongeren met jeugdhulp 10,0% 11,8% 12,3% 12,9%
Het percentage jongeren tot 18 jaar met jeugdhulp ten opzichte van alle jongeren tot 18 jaar (tweede helft van het genoemde jaar).
Jongeren met jeugdbescherming 1,1% 1,3% 1,1% 1,0%
Het percentage jongeren tot 18 jaar met een jeugdbeschermingsmaatregel ten opzichte van alle jongeren tot 18 jaar (tweede helft van het genoemde jaar).
Jongeren met jeugdreclassering 0,2% 0,2% - 0,2%
Het percentage jongeren (12-22 jaar) met een jeugdreclasseringsmaatregel ten opzichte van alle jongeren (12-22 jaar) (tweede helft van het genoemde jaar).
Jongeren met een delict voor de rechter 1% 1% 1% -
Het percentage jongeren (12-21 jaar) dat met een delict voor de rechter is verschenen.
Vanuit de verplichte bron van deze indicator zijn niet bij alle indicatoren recentere data beschikbaar.

Wat gaan we daarvoor doen

Terug naar navigatie - Wat gaan we daarvoor doen

Onderwijs

Portefeuillehouder: 
M.B. Heere

Activiteiten:

Uitvoering in 2025:

1. Uitvoeren van de Lokaal Educatieve Jeugd Agenda (LEJA).

1a. Afstemming bereiken met maatschappelijke partners over relevante onderwerpen op het gebied van onderwijs, jeugd(zorg) en sport. 

1b. Uitvoering van Lokaal Educatieve Jeugd Agenda in regiegroep   met alle deelnemers.

2. Uitgevoerd Onderwijs Achterstanden Beleid (OAB).

2. Uitvoeren van het onderwijsachterstandenbeleid (OAB) 2024-2026. 

3. Uitwerken Koers Duurzame Kindvoorzieningen.

3. Doorontwikkeling van doorgaande leer-, en ontwikkellijn, waaronder onder andere een expertisecentrum en NT2.

4. Uitvoeren integraal huisvestingsplan (IHP) onderwijsvoorzieningen 2023-2026. 

4. Uitvoering van het integraal huisvestingsplan (IHP) onderwijsvoorzieningen 2023-2026 (inclusief addendum). Het betreft o.a. de RSG Noordoost-Veluwe Epe, de Sprenge Emst, het Mosterdzaadje Gortel, St. Bernardusschool.

Collegeprogramma 2022-2026:

 

5. Opstellen van een integraal huisvestingsplan (IHP) onderwijsvoorzieningen.

5. Gerealiseerd.

Toelichting:

1. De (meerjarige) Lokaal Educatieve Jeugd Agenda is samen met het onderwijs en organisaties rond jeugd opgesteld.

2. Het beleidsplan onderwijsachterstandenbeleid is opgesteld met onderwijs, CJG en voorschoolse voorzieningen. Het wordt jaarlijks uitgewerkt in een activiteitenprogramma waarin de ontwikkelingen, doelstellingen en afspraken voor subsidieverlening opgenomen zijn voor dat jaar. In 2024 is het beleidsplan geactualiseerd en kent een looptijd 2024-2026. 

3/4. Het Integraal Huisvestingsplan Onderwijsvoorzieningen en het Koersdocument Duurzame Kindvoorzieningen zijn opgesteld in samenwerking met partners uit het domein onderwijs en jeugd. Het IHP-onderwijsvoorzieningen 2023-2026 is vastgesteld door de gemeenteraad en er is gestart met de uitvoering. Tevens is er een addendum op het IHP met aantal inhoudelijke wijzigingen. 

 

Jeugdzorg

Portefeuillehouder:
G. van den Berg

Activiteiten: Uitvoering in 2025:

1. Realiseren van effectieve en doelmatige Jeugdzorg

1a. Uitvoering geven aan het uitvoeringsprogramma op het gebied van Jeugdzorg, als onderdeel van het integraal beleidsplan sociaal domein ''Samen voor elkaar" 2023-2027.

1b. Voorbereiding en implementatie nieuwe regionale inkoop Jeugd per 1-1-2026. 

2. Realiseren van de Hervormingsagenda jeugdzorg.

 

2a. Uitvoering van het beleidskader voor de inzet van de extra Rijksmiddelen voor jeugdzorg. 

2b. (Boven)regionale en lokale uitwerking van de opgaven uit de Hervormingsagenda jeugdzorg (bijvoorbeeld onder andere implementatie gemeenschappelijke regeling (GR), afbouw residentiële toegang).

 

Collegeprogramma 2022-2026:

 

3. Voortzetten preventieve voorzieningen gericht op jeugdgezondheid.

3. Subsidieafspraken maken voor de uitvoering van jeugdgezondheidszorg. 

Toelichting:

2. In deze hervormingsagenda staan afspraken die landelijk tussen het rijk en de VNG gemaakt worden. In een afzonderlijk beleidskader, door de raad vastgesteld, is de richting van de inzet van de financiële middelen aangegeven.

 

Welzijnswerk jeugd en jongeren

Portefeuillehouder: 
M.B. Heere / G. van den Berg

Activiteiten: Uitvoering in 2025:

1. Aanbieden preventieve jeugdvoorzieningen.

1a. Subsidieafspraken maken voor de uitvoering van  (voor)school(s)maatschappelijk werk, jongerenwerk, JOGG,  steunouder, verslaving, CJG4Kracht.

1b. Uitvoeren integraal aanbod preventie in het onderwijs.

 

 

Wat mag dat kosten

Terug naar navigatie - Wat mag dat kosten
Bedragen * € 1.000
Realisatie 2023 Begr 2024 na wijziging Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027 Begr 2028
Lasten bestaand beleid 16.402 18.089 18.541 17.685 17.779 17.882
Lasten nieuw beleid - - 360 565 655 785
Lasten totaal 16.402 18.089 18.901 18.250 18.434 18.667
Baten bestaand beleid 1.260 842 947 909 909 909
Baten nieuw beleid - - - - - -
Baten totaal 1.260 842 947 909 909 909
Saldo -15.142 -17.247 -17.955 -17.342 -17.526 -17.759

Specificatie nieuw beleid

Terug naar navigatie - Specificatie nieuw beleid
Bedragen * € 1.000
LASTEN Begrotingsjaar
2025 2026 2027 2028
Budgetten:
1 Bijdrage in exploitatie Van der Reijdenschool - - - 40
Investeringen: Investeringsbedrag:
1 Huisvesting onderwijs (IHP) 11.986 360 360 360 360
2 Huisvesting onderwijs (IHP) 3.836 - 115 115 115
3 Huisvesting onderwijs (IHP) 9.000 - 90 180 270
 Totale financiële gevolgen voor de lasten 360 565 655 785

Programma 2 | Actief in Epe

Omschrijving programma

Terug naar navigatie - Omschrijving programma

Het programma omvat de onderwerpen welzijn (o.a. sociaal cultureel werk en vrijwilligersondersteuning), sport en cultuur (waaronder ook kunst en bibliotheekwerk). Daarnaast valt ook het onderwerp accommodaties op de voornoemde terreinen onder dit programma.

De voorzieningen gericht op jeugd (0-18 jaar) vallen binnen programma 1 “Opgroeien in Epe”.

Dit programma draagt in belangrijke mate bij aan de leefbaarheid in de dorpen en wijken (inzet van voorzieningen, aandacht voor ontmoeting, tegengaan overlast en criminaliteit, kwaliteit van de woonomgeving). Er bestaat een relatie hierbij met de programma’s 3 “Zorg en opvang” (maatschappelijke ondersteuning), 4 “Leefbaar en veilig” (veilige leefomgeving) en 6 “Epe op orde” (openbare ruimte).

Relevante nota’s (kerndocumenten)

Terug naar navigatie - Relevante nota’s (kerndocumenten)
  • Sport en beweegplan Epe 2020-2024
  • Integraal beleidsplan sociaal domein ''Samen voor elkaar" 2023-2027 
  • Sociale Agenda (2021)
  • Visie op Toekomstbestendige Maatschappelijke Accommodaties (2023)

 

Wat is de stand van zaken

Terug naar navigatie - Wat is de stand van zaken

 

Verplichte indicatoren vanuit de regelgeving bij dit programma.
Indicator 2016 2020 2022
Niet-wekelijkse sporters 47,6% 51,1% 48,3%
Het percentage inwoners dat niet wekelijks sport ten opzichte van het totaal aantal inwoners.
Vanuit de verplichte bron van deze indicator zijn niet bij alle indicatoren recentere data beschikbaar.

Wat willen we bereiken

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken

Strategische doelen:

  1. Het vergroten van maatschappelijke participatie van inwoners.
  2. Realiseren van een evenwichtig over de kernen gespreide sociale infrastructuur met activiteiten, voorzieningen en accommodaties.

 

Wat gaan we daarvoor doen

Terug naar navigatie - Wat gaan we daarvoor doen

Welzijn

Portefeuillehouder: 
G. van den Berg / M.B. Heere

Activiteiten: Uitvoering in 2025:

1. Realiseren aanbod welzijnsactiviteiten. 

1. Subsidieafspraken maken met professionele en vrijwilligersorganisaties over de inhoudelijke uitvoering van welzijnsactiviteiten, waaronder vrijwilligersondersteuning, mantelzorgondersteuning, sociaal cultureel werk en buurtpunten en de monitoring daarvan. 

2.Implementatie van de resultaten onderzoek naar toekomstbestendige inzet van de Buurtpunten.

 Collegeprogramma 2022-2026:

 

2. Invoeren vernieuwd helder en transparant subsidiebeleid.

2. Gerealiseerd.

3. Opstellen van een beleidsvisie voor toekomstbestendige accommodaties, inclusief onderwijshuisvesting. 

3. Gerealiseerd.

4. De beleidsvisie voor toekomstbestendige accommodaties per gebied uitwerken in uitvoeringsplannen.

4. Uitwerking van plannen rondom Sportpark Wachtelenberg, Bibliotheek Epe, de Wieken, buitensport Vaassen en Balai Pusat.

Toelichting:

4.De werkwijze is aangepast. Op basis van actuele ontwikkelingen wordt prioritering bepaald op basis van urgentie, behoefte, initiatieven in de samenleving en relevante ruimtelijke ontwikkelingen zoals nieuwbouw van scholen vanuit het IHP.

 

Sport en cultuur

Portefeuillehouder:
G. van den Berg/M.B. Heere 

Activiteiten: Uitvoering in 2025:

1. Realiseren van aanbod sport en cultuur.

1. Subsidieafspraken maken over sociaal culturele en sportieve activiteiten, musea en bibliotheek.

2. Uitvoeren beleid sport, kunst en cultuur.

2a. Uitvoering geven aan het uitvoeringsprogramma op het gebied van sport, kunst en cultuur, dat volgt uit het integraal beleidsplan sociaal domein ''Samen voor elkaar" 2023-2027.

2b. Uitvoeren regionaal cultuur, en erfgoedpacht.

3. Inzet van buurtsportcoaches en cultuurmakelaar.

3a. Uitvoeren jaarplan buurtsportcoaches.

3b. Uitvoeren jaarplan cultuurmakelaar.

Collegeprogramma 2022-2026:  

4. Bevorderen van spelen, sporten en bewegen in de openbare ruimte. 

4. Vaststellen en uitvoeren van het speelruimte beleidsplan.

Toelichting

3. Het betreft activiteiten op het gebied jeugd, jongeren en ouderen (buurtsportcoach) en op het gebied van kunst en cultuur (cultuurmakelaar). 

 

Wat mag dat kosten

Terug naar navigatie - Wat mag dat kosten
Bedragen * € 1.000
Realisatie 2023 Begr 2024 na wijziging Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027 Begr 2028
Lasten bestaand beleid 5.008 5.457 5.109 4.897 4.815 4.817
Lasten nieuw beleid - - 65 - - -
Lasten totaal 5.008 5.457 5.174 4.897 4.815 4.817
Baten bestaand beleid 1.045 997 945 881 797 797
Baten nieuw beleid - - - - - -
Baten totaal 1.045 997 945 881 797 797
Saldo -3.963 -4.460 -4.230 -4.016 -4.018 -4.020

Specificatie nieuw beleid

Terug naar navigatie - Specificatie nieuw beleid
Bedragen * € 1.000
LASTEN Begrotingsjaar
2025 2026 2027 2028
Budgetten:
1 Bijdrage exploitatietekort Stichting Dorpscentrum Vaassen 65 - - -
 Totale financiële gevolgen voor de lasten 65 - - -

Programma 3 | Zorg en opvang

Omschrijving programma

Terug naar navigatie - Omschrijving programma

Het programma omvat de onderwerpen maatschappelijke ondersteuning (vanuit de Wmo), gezondheid, maatschappelijke opvang, basismobiliteit, algemeen maatschappelijk werk en integratie/inburgering van nieuwkomers.

Het programma richt zich met name op groepen inwoners uit de samenleving die kwetsbaar zijn. Kernbegrippen zijn daarbij bevorderen zelfredzaamheid en participatie. Er bestaat een relatie met de programma’s 1 “opvoeden en opgroeien” (jeugdgezondheidszorg), 2 “Actief in Epe” (welzijnsvoorzieningen), 4 “Leefbaar en veilig” (leefbaarheid) en 10 “Weer aan het werk” (bevordering arbeidsparticipatie).

 

Relevante nota’s (kerndocumenten)

Terug naar navigatie - Relevante nota’s (kerndocumenten)
  • Integraal beleidsplan sociaal domein ''Samen voor elkaar" 2023-2027
  • Sociale Agenda (2021)
  • Regiovisie samen tegen huiselijk geweld (2020-2023)
  • Kadernota Beschermd Thuis (2022-2030)
  • Raamovereenkomst Jeugdzorg, Wmo en 2019
  • Plan van aanpak Brede SPUK Gezond en Actief Leven Akkoord (2024-2026)
  • Convenant regionale samenwerking Maatschappelijke Opvang en Beschermd Wonen (MO/BW) Oost-Veluwe 2023-2028

 

Wat is de stand van zaken

Terug naar navigatie - Wat is de stand van zaken

 

Verplichte indicatoren vanuit de regelgeving bij dit programma.
Indicator 2020 2021 2022 2023
Wmo-cliënten met een maatwerk-arrangement per 10.000 inwoners. 570 530 540 570
Een maatwerkarrangement is een vorm van specialistische ondersteuning binnen het kader van de Wmo.

Wat willen we bereiken

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken

Strategische doelen:

  1. Bevorderen van een zelfstandige leefwijze voor mensen met een beperking (of hulpvraag).
  2. Realiseren van goede zorg en ondersteuning.

 

Wat gaan we daarvoor doen

Terug naar navigatie - Wat gaan we daarvoor doen

Maatschappelijke Zorg

Portefeuillehouder: 
G. van den Berg

Activiteiten: Uitvoering in 2025:

1. Realiseren van effectieve en doelmatige zorg vanuit de Wmo.

1a. Uitvoering geven aan het uitvoeringsprogramma op het gebied van Wmo, als onderdeel van het integraal beleidsplan sociaal domein ''Samen voor elkaar" 2023-2027.

1b. Voorbereiding en uitvoering nieuwe regionale inkoop Wmo per 2026.

1c. voorbereiding en uitvoering nieuwe werkwijze uitvoering convenant beschermd Wonen 2023 -2028.

2. Aanbieden vervoersysteem basismobiliteit (PlusOV).

2. Monitoren van het vervoerssysteem basismobiliteit en uitvoeren plan van aanpak basismobiliteit.

3. Realiseren aanbod voorliggende voorzieningen zorg en gezondheid.

3a. Subsidieafspraken maken over de uitvoering van voorliggende voorzieningen .

3b. (Door)ontwikkeling van voorliggende voorziening voor meer kwetsbare inwoners/inwoners die uitstromen uit beschermd thuis.

4. Opvangen van statushouders/asielzoekers/vluchtelingen Oekraïne.

4. Realiseren van voldoende huisvesting en de daarbij benodigde voorzieningen (toegankelijkheid naar gezondheidszorg, onderwijs en welzijn/ondersteuning) om statushouders/asielzoekers/ ontheemden uit Oekraïne in onze gemeente op te vangen.

5. Integraal werken aan zorg & veiligheid.

5a. Signaleren mogelijke onveilige situaties in samenwerking met (zorg)partners en actie op ondernemen en partners hierop toerusten.

5b. Implementatie lokaal uitvoeringsplan regiovisie huiselijk geweld.

Collegeprogramma 2022-2026:  

6. Realiseren van goede, toegankelijke, doeltreffende en vindbare zorg en ondersteuning.

6. Onderzoek naar en doorvoeren van verbetermogelijkheden ten aanzien van vindbaarheid van ondersteuning.

7. Voortzetten preventieve voorzieningen gericht op (jeugd)gezondheid.

7a. Uitwerking van het uitvoeringsprogramma zorg en gezondheid, als onderdeel van het integraal beleidsplan sociaal domein ''Samen voor elkaar" 2023-2027.

7b. Uitvoeren van plan van aanpak Brede SPUK Gezond en Actief Leven Akkoord in aansluiting op de doelen van het Integraal Zorgakkoord en de bijbehorende gemeentelijke inzet op de lokale activiteiten gericht op de doelen van het regioplan vanuit het Integraal Zorgakkoord.  

8. Opstellen van een inclusieagenda. 

8. Vaststellen en uitvoeren van inclusie-, en diversiteitsagenda. 

Toelichting:

2. Basismobiliteit betreft maatwerkvervoer (Wmo-, Jeugdwet- en leerlingenvervoer) in de regio omvattende de gemeenten Apeldoorn, Brummen, Deventer, Hattem, Heerde, Epe, Lochem, Voorst en Zutphen.
4. Het gaat om te voldoen aan de wettelijke verplichting (taakstelling) om statushouders/asielzoekers/ontheemden uit Oekraïne in onze gemeente op te vangen.
5. Nakomen van de afspraken zoals vastgelegd in samenwerkingsdocument Zorg en Veiligheid binnen de huidige samenwerkingsstructuren.
6. Het betreft de uitwerking van de visie in de Sociale Agenda.
7. Het betreft onder andere activiteiten gericht op het bevorderen van een gezonde leefstijl, gezonde (school)omgeving en wettelijke taken uit de Wet Publieke Gezondheidszorg door GGD NOG.
8. Het opstellen van deze agenda komt onder meer voort uit het VN-verdrag handicap. De activiteit is onderdeel van de uitvoeringsagenda bij het integraal beleidsplan sociaal domein ''Samen voor elkaar" 2023-2027.

 

Wat mag dat kosten

Terug naar navigatie - Wat mag dat kosten
Bedragen * € 1.000
Realisatie 2023 Begr 2024 na wijziging Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027 Begr 2028
Lasten bestaand beleid 14.621 15.347 21.773 22.031 22.387 22.560
Lasten nieuw beleid - - 460 435 386 386
Lasten totaal 14.621 15.347 22.233 22.466 22.773 22.946
Baten bestaand beleid 7.680 1.106 6.180 6.634 6.655 6.655
Baten nieuw beleid - - 80 80 - -
Baten totaal 7.680 1.106 6.260 6.714 6.655 6.655
Saldo -6.941 -14.241 -15.973 -15.753 -16.119 -16.292

Specificatie nieuw beleid

Terug naar navigatie - Specificatie nieuw beleid
Bedragen * € 1.000
LASTEN Begrotingsjaar
2025 2026 2027 2028
Budgetten:
1 Inclusie- en diversiteitsagenda 25 - - -
2 Toekomstbestendig doorontwikkeling Buurtpunten 200 200 200 200
3 Lokale sociale infrastructuur beschermd thuis 40 40 - -
4 Pilot tussenvoorzieningen jongeren 40 40 - -
5 Huisvesting vluchtelingen, statushouders en overige doelgroepen p.m. p.m. p.m. p.m.
6 Formatie/(beleids-) capaciteit vluchtelingen, statushouders en ontheemden Oekraïne 155 155 155 155
7 Aanpak huiselijk geweld: bijdrage t.b.v. behoud huidige dienstverlening - - 31 31
 Totale financiële gevolgen voor de lasten 460 435 386 386
BATEN Begrotingsjaar
2025 2026 2027 2028
1 Middelen overschot maatschappelijk opvang en beschermd wonen 80 80 - -
 Totale financiële gevolgen voor de baten 80 80 - -

Programma 4 | Leefbaar en veilig

Omschrijving programma

Terug naar navigatie - Omschrijving programma

Het programma omvat de onderwerpen brandweer, politie, criminaliteit en overlast, crisisbeheersing/ rampenbestrijding, leefbare en veilige leefomgeving. Het programma geeft invulling aan de brede begrippen van leefbaar en veiligheid. Het onderwerp integrale veiligheid valt ook onder dit programma. Er bestaat een relatie met de programma’s 1 “Opgroeien in Epe”, 2 “Actief in Epe”, 3 “Zorg en Opvang” en 6 “Epe op orde”. Verder is er een relatie met programma 8 “Toezicht en handhaving”. Binnen dit programma vindt de uitvoering plaats van de diverse leefbaarheids- en veiligheidsaspecten.

 

Relevante nota’s (kerndocumenten)

Terug naar navigatie - Relevante nota’s (kerndocumenten)
  • Integraal Veiligheidsplan Noord Veluwe 2024-2027
  • Regionaal risicoprofiel & beleidsplan 2021-2024 (VNOG)
  • Herzien plan van aanpak: “Gebiedsgerichte aanpak Natuurbrandbeheersing’ 2024. 
  • Regiovisie samen tegen huiselijk geweld (2024-2027)
  • Beleidsplan Sociaal Domein (2023-2027)
  • Sociale Agenda 2021

 

Wat is de stand van zaken

Terug naar navigatie - Wat is de stand van zaken

 

 

Verplichte indicatoren vanuit de regelgeving bij dit programma.
Indicator 2020 2021 2022 2023
Winkeldiefstal 0,8 0,8 1,2 1,7
Het aantal winkeldiefstallen per 1.000 inwoners.
Geweldsmisdrijven 2,7 2,6 2,9 2,7
Het aantal geweldsmisdrijven per 1.000 inwoners.
Diefstal uit woningen 1,7 1,1 1,1 0,8
Het aantal diefstallen uit woningen per 1.000 inwoners.
Vernieling en beschadiging 5,0 4,1 4,5 4,4
Het aantal vernielingen en beschadigingen per 1.000 inwoners.

Wat willen we bereiken

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken

Strategische doelen:

  1. Bevorderen van een leefbare en veilige woon- en leefomgeving.
  2. Bevorderen van bijdragen van bewoners aan de leefbaarheid in de kernen en wijken.
  3. Bevorderen van een goede, geoefende organisatie die snel en adequaat kan optreden bij een calamiteit of ramp.

 

Wat gaan we daarvoor doen

Terug naar navigatie - Wat gaan we daarvoor doen

Veiligheid

Portefeuillehouder: 
T.C.M. Horn

Activiteiten: Uitvoering in 2024:

1. Bevorderen kwaliteit basis brandweerzorg.

1a. Opstellen plan van aanpak voor vervanging brandweerkazerne Oene en start van uitwerking plan.

1b. Uitvoeren gebiedsgerichte aanpak natuurbrandbeheersing.

2. Uitvoeren integraal veiligheidsbeleid.

2a. Opstellen en uitvoeren jaarplan gedigitaliseerde criminaliteit.

2b. Opstellen en uitvoeren jaarplan ondermijning.

2c. Opstellen en uitvoeren jaarplan jeugd.

3. Verbeteren crisisbeheersing en rampenbestrijding.

3. Uitvoeren jaarlijkse oefeningen/trainingen gemeentelijke organisatie.

Collegeprogramma 2022-2026  
4. Periodiek actualiseren van lokaal plan van aanpak ondermijning. 4. Zie 2b.

Toelichting:

 

 

Leefbaarheid

Portefeuillehouder:
M. Kerkmans

Activiteiten: Uitvoering in 2025:
   
Collegeprogramma 2022-2026:  

1. Gebiedsgericht werken als werkwijze verder uitwerken.

1a. Afronden besluitvorming over het uitvoeringsplan inwonersgericht werken/inwonersparticipatie.
1b. Realiseren van activiteiten uit het uitvoeringsplan inwonersgericht werken/inwonersparticipatie.

Toelichting:

1. De basis voor het programmaplan is onder meer een eerdere evaluatie van gebiedsgericht werken. 

 

Wat mag dat kosten

Terug naar navigatie - Wat mag dat kosten
Bedragen * € 1.000
Realisatie 2023 Begr 2024 na wijziging Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027 Begr 2028
Lasten bestaand beleid 2.933 3.081 3.218 3.218 3.218 3.218
Lasten nieuw beleid - - 34 84 145 145
Lasten totaal 2.933 3.081 3.252 3.302 3.363 3.363
Baten bestaand beleid - 13 3 3 3 3
Baten nieuw beleid - - - - - -
Baten totaal - 13 3 3 3 3
Saldo -2.933 -3.068 -3.249 -3.299 -3.360 -3.360

Specificatie nieuw beleid

Terug naar navigatie - Specificatie nieuw beleid
Bedragen * € 1.000
LASTEN Begrotingsjaar
2025 2026 2027 2028
Budgetten:
1 Verkeersplannen gebiedsgerichte aanpak natuurbrandbeheersing 25 25 - -
2 Strateeg veiligheid Veluwe Noord 9 9 9 9
3 Inzet op gebiedsgericht werken / inwonergericht werken - 50 100 100
Investeringen: Investeringsbedrag:
1 Brandweerkazerne Oene 1.048 - - 36 36
 Totale financiële gevolgen voor de lasten 34 84 145 145

Pijler: Ruimte

Kenmerken Ruimtelijk Beleid

Terug naar navigatie - Kenmerken Ruimtelijk Beleid

Het beleid voor de fysieke leefomgeving ligt vast in de omgevingsvisie. In de omgevingsvisie schetst hoe de fysieke leefomgeving in de gemeente Epe in de toekomst eruitziet. Wat is van waarde en moet worden beschermd, behouden of ontwikkeld. De visie trapt af met de waardevolle leefomgeving; de natuur, het landschap en het eigen karakter van de dorpen en gebieden. De waardevolle leefomgeving is het DNA van de gemeente en is verweven in alle keuzes en afwegingen, van maatwerk in landbouw tot en met voldoende woningbouw. Vervolgens zijn de vier pijlers van de visie van de gemeente Epe beschreven: ‘duurzame toekomst’, ‘gezondheid, zorg en welzijn’, ‘goed wonen’ én ‘ondernemen’. Tenslotte zijn er voor de gebieden en dorpen (Veluwe, Veluweflank, IJsselvallei, Emst, Epe, Oene en Vaassen) keuzes gemaakt over doelstellingen, ontwikkelrichtingen en inrichting van de ruimte.

De omgevingsvisie is als volgt samen te vatten:
We laten ons inspireren door de rijkdom van de natuur, de kenmerken van het landschap en de eigenheid van het gebied. Nieuwe ontwikkelingen passen bij de identiteit van het gebied en dragen bij aan ruimtelijke kwaliteit en de doelstellingen van de omgevingsvisie. 

We leveren maatwerk en streven de volgende doelen na in de fysieke leefomgeving:

  • We nemen verantwoordelijkheid in de energietransitie en de klimaatopgave.
  • In de gemeente Epe kun je een leven lang gezond, prettig en veilig wonen.
  • Onze omgeving stimuleert ontmoeting en versterkt de band tussen onze inwoners.
  • We werken aan een stevige woningbouwopgave.
  • Voor ondernemers biedt de gemeente Epe een prettig ondernemersklimaat.
  • De centra van Vaassen en Epe zijn uitnodigend.
  • Recreatie benaderen vanuit onze natuurlijk omgeving.
  • Mobiliteit is in beweging.
  • Landbouw heeft in Epe een nieuwe toekomst.

Raadsakkoord 2022-2026

Terug naar navigatie - Raadsakkoord 2022-2026

Thema: Wonen en leefomgeving

We willen een gemeente waarin onze inwoners zich thuis voelen. Een gemeente met een voldoende en divers aanbod van woningen naar betaalbaarheid en levensfase. Daarbij willen we ons richten op flexibel, duurzaam en levensloopbestendig bouwen. Onze gemeente kenmerkt zich door een mooie omgeving, die groen, gezond en veilig is. We blijven een gemeente die aandacht heeft voor goede en veilige bereikbaarheid die bijdraagt aan verbetering van de leefomgeving

Focus op:

  • Voldoende en betaalbare woningen
  • Aantrekkelijke en toegankelijke leefomgeving gericht op ontmoeten 
  • Veilige, gezonde en duurzame mobiliteit


Thema: duurzaamheid

We staan voor een grote verduurzamingsopgave die we samen met de Eper samenleving willen realiseren. We willen onze leefomgeving bewoonbaar en leefbaar houden, met respect voor natuur en landschap. We zetten ons in voor duurzame energie, energiebesparing en circulair gebruik van grondstoffen. Ook spelen we in op klimaatverandering met oog voor realistische, innovatieve en betaalbare oplossingen.

Focus op:

  • Werken aan energietransitie 
  • Inspelen op klimaatverandering 

 

Aansturing programma’s

De hiervoor beschreven kenmerken van het beleid en de vermelde thema’s uit het coalitieakkoord sturen de programma’s in deze pijler aan.

Programma 5 | Ruimte en wonen

Omschrijving programma

Terug naar navigatie - Omschrijving programma

Het programma omvat de onderwerpen ruimtelijke ordening, grond- en woningexploitatie, bouw- en woningtoezicht en volkshuisvesting. Het onderdeel bouw- en woningtoezicht heeft een uitvoerend karakter. De activiteiten voor woningexploitatie zijn beperkt.

 

Relevante nota’s (kerndocumenten)

Terug naar navigatie - Relevante nota’s (kerndocumenten)
  • Omgevingsvisie provincie Gelderland (2018)
  • Omgevingsvisie ‘Natuurlijk Goed Leven’ (2021)
  • Regionale Energie Strategie (2021)
  • Transitievisie Energie en Warmte (2022)
  • Woonagenda ‘Goed Wonen’ (2024-2028) 
  • Landschapsontwikkelingsplan van Veluwe tot IJssel (2010)
  • Groenstructuurplan (2010) 
  • Grondbeleid (2013)
  • Nota vastgoedbeleid (2019)
  • Koersdocument Omgevingswet (2019)
  • Participatiebeleid ‘Samen werken aan een plan (2023)
  • Transitieplan Omgevingsplan (2023)

 

Wat is de stand van zaken

Terug naar navigatie - Wat is de stand van zaken

 

Verplichte indicatoren vanuit de regelgeving bij dit programma.
Indicator 2020 2021 2022 2023
Nieuwbouwwoningen 4,9 5,2 1,6 5,3
Het aantal nieuwbouwwoningen, per 1.000 woningen.

Wat willen we bereiken

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken

Strategische doelen:

  1. Bevorderen van de ruimtelijke kwaliteit om een goed woon-, werk- en leefklimaat te ondersteunen.
  2. Bevorderen van een diversiteit aan woonaanbod om de leefbaarheid in de dorpen op peil te houden voor jong en oud.
  3. Behouden van het in de gemeente aanwezige cultuur- en natuurhistorisch erfgoed. 
  4. Beheerste en duurzame ontwikkeling van het buitengebied.

 

Wat gaan we daarvoor doen

Terug naar navigatie - Wat gaan we daarvoor doen

Ruimtelijke ontwikkeling

Portefeuillehouder: 
M. Kerkmans

Activiteiten: Uitvoering in 2025:

1. Ontwikkeling woningbouwplannen conform omgevingsvisie gemeente Epe.

1. Vaststellen Omgevingsplannen 't Slath, Zuukerenk, en Kerkenland.

2. Ontwikkeling woningbouwplannen conform de Woonagenda.

2a. Vaststellen Omgevingsplan voor transformatie en inbreiding, zoals Klaarbeek-West en De Kopermolen.

2b. Vaststellen Omgevingsplan voor sociale woningbouw, zoals Zuukerschool.

3. Implementatie Omgevingswet.

3. Fasegewijze uitwerking van het transitieplan Omgevingsplan; in 2025 betreft dit het bouwonderdeel van de bruidsschat.

4. Realiseren bedrijventerrein Eekterveld IV.

4. Uitgifte locaties (afhankelijk van beroepsprocedure).

Collegeprogramma 2022-2026:  

5. Ontwikkelen van een plan voor de herinrichting van het centrum van het dorp Epe.

5a. Vaststellen voorlopig ontwerp Hoofdstraat Epe.

5b. Opstellen definitief ontwerp Hoofdstraat Epe.

6. Uitvoeren van fase 2 en 3 uit van de herinrichting van het centrum van het dorp Vaassen.

6a.Afronden uitvoering herinrichtingsplan fase 2 (rondom Dekamarkt).

6b. Vaststellen bestemmingsplan fase 3 (ontvangstlocatie Cannenburch) en start uitvoering.

7. Met ingang van de wettelijke invoeringsdatum kunnen werken onder en met de Omgevingswet.

7. Gerealiseerd.

Toelichting:

1. Particuliere initiatieven voor woningbouw worden positief benaderd conform de Woonagenda. 

3. De wet is  per 1 januari 2024 in werking getreden. De invoering van de Omgevingswet vindt fasegewijs plaats en heeft een meerjarig karakter. 

 

Wonen

Portefeuillehouder:
M. Kerkmans

Activiteiten: Uitvoering in 2025:
1. Opstellen woonzorgagenda. 1. Vaststellen Woonzorgagenda.
Collegeprogramma 2022-2026:  

2. Actualiseren van de Woonagenda.

2. Gerealiseerd.

3. Realiseren van betaalbare woningen in zowel de huur- als de koopsector. 

3a. Met initiatiefnemers afspraken maken over een evenwichtige en betaalbare woningbouwprogrammering.

3b. Met de corporatie afspraken maken over de bouw van sociale huurwoningen.

4. Mogelijkheden zoeken voor (tijdelijke) huisvesting van Oekraïense vluchtelingen, statushouders en overige doelgroepen.

4. Met partners huisvesten van statushouders volgens de geldende taakstelling.

Toelichting:

1. De Woon-Zorg Agenda is een integraal onderdeel van de Woonagenda 2024-2028. Daarmee wordt zorg gedragen, dat nieuwe versies en/of herzieningen van het Volkshuisvestelijk Programma te allen tijde volledig integraal worden behandeld. 

2. Deze agenda is erop gericht om bij te dragen om de bouw van voldoende woningen in onze gemeente te realiseren met de mogelijkheden van versnelling. 

3. Het gaat om woningen die voorzien in de behoefte voor onze inwoners.

 

Ruimte overig

Portefeuillehouder: 
M. Kerkmans/G. van den Berg

Activiteiten: Uitvoering in 2025:

1. Actualiseren cultuurhistorisch beleidskader.

1a. Afronden besluitvorming cultuurhistorisch beleidskader.

1b. Opstellen uitvoeringsprogramma en starten met uitvoering. 

Collegeprogramma 2022-2026:

 

2. Gebiedsgericht uitwerken van de omgevingsvisie.

2b. Opstellen en besluitvorming over Omgevingsprogramma’s. 

2b. Start uitwerking eerste Omgevingsprogramma.

3. Actualiseren nota grondbeleid.

3. Gerealiseerd.

4. Onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om de cultuurhistorische waarde van de Musafir kerk te behouden.

4. Uitvoeren onderzoek naar mogelijkheden. 

Toelichting:

3. Deze nota is erop gericht om bij te dragen aan de realisatie van voldoende woningen in onze gemeente. Daarbij wordt ook gekeken naar de mogelijkheden van versnelling van bouwen van woningen, door middel van actievere grondpolitiek.

4. De mogelijkheden zullen samen met de Molukse gemeenschap in beeld worden gebracht.

 

 

Wat mag dat kosten

Terug naar navigatie - Wat mag dat kosten
Bedragen * € 1.000
Realisatie 2023 Begr 2024 na wijziging Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027 Begr 2028
Lasten bestaand beleid 4.800 5.166 4.487 4.213 4.019 4.023
Lasten nieuw beleid - - 60 60 50 -
Lasten totaal 4.800 5.166 4.547 4.273 4.069 4.023
Baten bestaand beleid 3.562 3.130 2.095 1.937 1.937 1.937
Baten nieuw beleid - - - - - -
Baten totaal 3.562 3.130 2.095 1.937 1.937 1.937
Saldo -1.238 -2.036 -2.452 -2.336 -2.132 -2.086

Specificatie nieuw beleid

Terug naar navigatie - Specificatie nieuw beleid
Bedragen * € 1.000
LASTEN Begrotingsjaar
2025 2026 2027 2028
Budgetten:
1 Verduurzaming, revitaliseren en/of verplaatsing gemeentewerf (onderzoek) p.m. p.m. p.m. p.m.
2 Woonagenda 50 50 50 -
3 Kapvergunningen i.r.t. gebiedsgerichte aanpak natuurbrandbeheersing 10 10 - -
 Totale financiële gevolgen voor de lasten 60 60 50 -

Programma 6 | Epe op orde

Omschrijving programma

Terug naar navigatie - Omschrijving programma

Het programma omvat de onderwerpen betreffende het beheer en onderhoud van de openbare ruimte. Het gaat dan om de zorg voor wegen en pleinen, bossen, parken en bermen, woonstraten en woonerven. Binnen het programma wordt gewerkt aan een veilige, toegankelijke, klimaatbestendige en gezonde buitenruimte.  

 

Relevante nota’s (kerndocumenten)

Terug naar navigatie - Relevante nota’s (kerndocumenten)
  • Bomenbeleidsplan (2010)
  • Kader beheer en onderhoud openbare ruimte (BOR) (2006)
  • Mobiliteitsplan (2022) 
  • Beleidsplan bruggen (2018-2022)
  • Beleidsplan openbare verlichting 2017-2026
  • Beleidsplan begraafplaatsen (2014)
  • Nota Toegankelijkheid openbare ruimte (2017) 

 

Wat willen we bereiken

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken

Strategische doelen:

  1. Bevorderen van een leefomgeving (openbare ruimte) die gezond, schoon en heel is.
  2. Bevorderen van een duurzaam toegankelijk en aantrekkelijk openbaar gebied.
  3. Bevorderen van een duurzame, veilige en gezonde mobiliteit.

 

Wat gaan we daarvoor doen

Terug naar navigatie - Wat gaan we daarvoor doen

Verkeer en vervoer

Portefeuillehouder: 
M. Kerkmans / A.H.M. van Loon

Activiteiten: Uitvoering in 2025:

1. Uitvoeren van wegenbeleidsplan.

1. Uitvoeren onderhoud wegen om deze in stand te houden op het vastgestelde niveau.

2. Uitvoeren van beheerplan civiele kunstwerken (bruggen).

2. Uitvoeren van regulier onderhoud.

3. Aanleg van een hoogwaardige fietsroute vanaf (de gemeentegrens met) Apeldoorn naar Epe. 

3a. Vaststellen definitief ontwerpplan van de fietsroute.

3b. Start realisatie van het definitief ontwerpplan van de fietsroute.

4. Aanleg fietspad Epe-Oene 

4. Voorbereiden realisatie 2e fase fietspad Epe- Oene vanaf Hoevenstraat in Epe.

Collegeprogramma 2022-2026:  

5. Uitvoeren gemeentelijk mobiliteitsplan.

5. Uitwerken plannen voor 2025 uit het uitvoeringsprogramma Mobiliteit waaronder Herinrichting Deventerstraat Vaassen en Verkeersplan Oene.

6. Opzetten “Mobiliteitsfonds” voor financiering van de gewenste maatregelen uit het Mobiliteitsplan.

6. Gerealiseerd.

Toelichting:

4. Het betreft de uitvoering van de motie van de raad (10-3-2022).

5. Dit fonds dient ook om cofinanciering te verkrijgen bij de regio, provincie en Rijk.

 

Beheer openbare ruimte

Portefeuillehouder: 
A.H.M. van Loon

Activiteiten: Uitvoering 2025:

1. Onderhoud Openbare Ruimte.

1a. Beheer Openbare Ruimte (groen en grijs) conform onderhoudsplannen.

1b. Toezicht op de uitvoering van de contracten betreffende de uitbestede taken.

2. Actualiseren beleidsplan begraafplaatsen.

2..Vaststelling beleidsplan begraafplaatsen.

3. Uitvoeren gebiedsdekkende routes knooppuntensysteem.

3. Afhankelijk van uitvoering project recreatiezonering voor Veluwe.

4. Realiseren van maatregelen in de openbare ruimte die inspelen op de gevolgen van klimaatverandering. 4. Betreft maatregelen die nu al worden uitgevoerd zoals vergroenen van de openbare ruimte en opgenomen worden in het in ontwikkeling zijnde klimaatadaptieplan (programma 7, onderdeel: milieu algemeen).
5. Opstellen integraal groenbeleid. 5. Opstellen van integraal groenbeleidsplan (omvat actualisatie bomenbeleidsplan/ groenstructuurplan/ landschapsontwikkelingsplan).
Collegeprogramma 2022-2026:  

6. Opstellen integraal beleidsplan voor het beheer en onderhoud van de openbare ruimte.

6. Opstellen integraal beleidsplan voor het beheer en onderhoud van de openbare ruimte.

7. Uitvoeren haalbaarheidsonderzoek naar mogelijkheden bovengronds brengen van de Dorpsbeek in dorpskern Epe.

7. Haalbaarheidsonderzoek wordt uitgevoerd. Op basis van resultaten volgt besluitvorming over haalbaarheid.

Toelichting:

1a. Bij vaststelling van het Beeldkwaliteitssysteem Openbare Ruimte (2006) is bepaald dat de centra op hoog niveau en de wijken op minimaal laag niveau worden onderhouden. Als onderdeel van het uitvoeringsplan “Ombuigingen openbare ruimte 2011” is het onderhoudsniveau van de dorpscentra bijgesteld naar niveau basis. Het bosbeheer is gericht op het geïntegreerd samengaan van de functies houtproductie, recreatie en natuur. Door natuurlijke processen te benutten worden deze functies verder ontwikkeld.

6. Het integraal beleidsplan wordt afgestemd op de Omgevingsvisie en het Mobiliteitsplan. Het plan richt zich op een integrale werkwijze rondom beheer en onderhoud van de openbare ruimte waaronder openbaar groen, wegen, civiele kunstwerken, watertaken, riolering in relatie tot veiligheid, klimaatadaptatie, biodiversiteit, toegankelijkheid en beleving. Het opstellen van het plan gaat in samenspraak met ketenpartners, bewoners en organisaties.

7. Het betreft hier het traject vanaf het Beekpark tot aan de Zuukerweg.

 

Wat mag dat kosten

Terug naar navigatie - Wat mag dat kosten
Bedragen * € 1.000
Realisatie 2023 Begr 2024 na wijziging Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027 Begr 2028
Lasten bestaand beleid 7.676 9.661 8.538 8.570 8.555 8.569
Lasten nieuw beleid - - 192 169 270 363
Lasten totaal 7.676 9.661 8.730 8.739 8.825 8.932
Baten bestaand beleid 1.442 1.313 1.319 1.319 1.319 1.319
Baten nieuw beleid - - - - - -
Baten totaal 1.442 1.313 1.319 1.319 1.319 1.319
Saldo -6.234 -8.348 -7.411 -7.420 -7.506 -7.614

Specificatie nieuw beleid

Terug naar navigatie - Specificatie nieuw beleid
Bedragen * € 1.000
LASTEN Begrotingsjaar
2025 2026 2027 2028
Budgetten:
1 Voorbereiding Europese aanbesteding langjarig onderhoud Openbare Ruimte 100 100 - -
2 Inzet stelpost Vebego t.b.v. kosten voorbereiding Europese aanbesteding -100 -100 - -
3 Klimaatadaptatie 100 - - -
4 Bomenbeleidsplan p.m. p.m. p.m. p.m.
5 Herontwikkeling omgeving Jasmijnstraat nabij flats Triada p.m. p.m. p.m. p.m.
Investeringen: Investeringsbedrag:
1 Hoofdstraat Epe 3.600 9 18 63 108
2 Aanpassing landbouwverkeer routes 800 6 15 24 24
3 Aanleg regionale fietsverbinding Apeldoorn 900 27 27 27 27
4 Mobiliteitsfonds 2.750 41 83 83 83
5 Mobiliteitsfonds 2.500 - - 38 76
6 Vervanging bruggen 278 8 8 8
7 Vervanging openbare verlichting 1.256 9 18 27 37
 Totale financiële gevolgen voor de lasten 192 169 270 363

Programma 7 | Duurzaamheid

Omschrijving programma

Terug naar navigatie - Omschrijving programma

Het programma omvat de zorg voor het milieu. De belangrijkste onderwerpen uit het programma zijn de energie en warmte transitie, milieu, biodiversiteit, afvalstoffen, klimaatadaptatie en de afvoer van afvalwater. 

 

Wat is de stand van zaken

Terug naar navigatie - Wat is de stand van zaken

 

Verplichte indicatoren vanuit de regelgeving bij dit programma.
Indicator 2019 2020 2021 2022
Huishoudelijk restafval 170 156 86 78,5
De hoeveelheid restafval per inwoner per jaar (kg).
Hernieuwbare elektriciteit 5,6% 7,9% 12,3% 19,7%
Hernieuwbare elektriciteit is elektriciteit die is opgewekt uit wind, waterkracht, zon of biomassa.
Vanuit de verplichte bron van deze indicator zijn niet bij alle indicatoren recentere data beschikbaar.

Wat willen we bereiken

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken

Strategische doelen:

  1. Bevorderen van een duurzame en gezonde ontwikkeling van de leefomgeving voor nu en toekomstige generaties.
  2. Bereiken van een CO2 neutrale en aardgasvrije gemeente.

 

Wat gaan we daarvoor doen

Terug naar navigatie - Wat gaan we daarvoor doen

Milieu algemeen

Portefeuillehouder: 
A.H.M. van Loon/M.B. Heere

Activiteiten: Uitvoering in 2025:

1. Uitwerken Gemeentelijk Watertakenplan.

1a. Vervangen van riolering op diverse locaties.

1b. Verbeteren riolering (o.a. afkoppelen verhard oppervlak, niet verstenen en verzamelen maar vergroenen en verspreiden).

1c. Uitvoeren onderzoeken (o.a. lokale regenopvang en afkoppeling hemelwater door particulieren, verwijderen overtollige verharding, verbeteren infiltratiemogelijkheden in openbare ruimte). 

1d. Uitvoeren regulier beheer (o.a. straatvegen, reinigen, inspecteren en repareren van riolen, gemalen, drainage en kolken).

2. Werken aan een klimaatadaptieve en natuurinclusieve gemeente.

2a.Vaststellen van klimaatplan.

2b. Opstellen uitwerkingsplan en starten met uitvoering.

3. Uitwerken van het uitvoeringsprogramma Energie en Warmte. 3. Start uitwerken na vaststelleng uitvoeringsprogramma (punt 7 hierna).
4. Opstellen uitwerkingskader zon- en windenergie gericht op het stimuleren van zonneweides, windmolens en versnelling zon op dak.  4. Vastststellen beleidskader zon en wind.  
5. Opstellen plan van aanpak Wijkuitvoeringsplan voor aardgasvrije wijken.

5. Vaststellen Plan van aanpak.

6. Opstellen Regionale Energie Strategie 2.0 (RES 2.0).

6. Start opstellen Regionale Energie Strategie 2.0. 

Collegeprogramma 2022-2026:  

7. Opstellen van het uitvoeringsprogramma Energie en Warmte.

7. Vaststellen uitvoeringsprogramma.

8. Uitvoeren van het Regionaal Adaptatieplan (RAP) om de gevolgen van klimaatverandering op te vangen.

8. Is onderdeel van het klimaatplan (punt 2 hiervoor).

9. Een uitwerkingsprogramma opstellen om de biodiversiteit en het landschap in het landelijk gebied en onze dorpen te versterken.

9. Opstellen van uitwerkingsprogramma voor Integraal Groenbeleidsplan.

Toelichting:

7. De basis voor het programma ligt in de Transitievisie Energie en Warmte. In het programma komen ook de gemeentelijke afspraken uit het Gelders Energieakkoord. Het uitvoeringsprogramma komt tot stand in samenspraak met inwoners en betrokken partijen.

8. Het gaat hier om maatregelen betreffende klimaatadaptatie.

9. Het opstellen van het integraal Groenbeleidsplan staat bij programma 6, onderdeel “beheer openbare ruimte”.

 

Grondstoffen inzameling en -verwerking

Portefeuillehouder: 
A.H.M. van Loon

Activiteiten: Uitvoering in 2024:

1. Realiseren grondstoffen inzameling en -verwerking.

1. Toezicht op uitvoering dienstverleningsovereenkomst met Circulus.

2. Implementeren van werkwijze inzamelen van grondstoffen.

2. Uitvoeren plan van aanpak inzamelen van grondstoffen (o.a. meer ondergrondse verzamelcontainers voor papier en glas installeren ten behoeve van de gewijzigde inzameling van papier en glas).

Toelichting:

2. Het grondstoffenbeleidsplan is in 2020 vastgesteld. De implementatie van de nieuwe wijze van inzamelen van grondstoffen heeft een meerjarig karakter.

 

Wat mag dat kosten

Terug naar navigatie - Wat mag dat kosten
Bedragen * € 1.000
Realisatie 2023 Begr 2024 na wijziging Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027 Begr 2028
Lasten bestaand beleid 8.301 9.659 9.315 9.290 9.290 9.290
Lasten nieuw beleid - - 79 84 84 84
Lasten totaal 8.301 9.659 9.394 9.374 9.374 9.374
Baten bestaand beleid 7.959 9.250 9.460 9.480 9.480 9.480
Baten nieuw beleid - - - - - -
Baten totaal 7.959 9.250 9.460 9.480 9.480 9.480
Saldo -342 -409 66 106 106 106

Specificatie nieuw beleid

Terug naar navigatie - Specificatie nieuw beleid
Bedragen * € 1.000
LASTEN Begrotingsjaar
2025 2026 2027 2028
Budgetten:
1 Bijdrage Omgevingsdienst Veluwe i.v.m. wettelijke bodemtaken 79 79 79 79
2 Regio Stedendriehoek - Regiodeal p.m. p.m. p.m. p.m.
3 Energiecrisis - aanvulling duurzaamheidsleningen - 5 5 5
 Totale financiële gevolgen voor de lasten 79 84 84 84

Programma 8 | Toezicht en handhaving

Omschrijving programma

Terug naar navigatie - Omschrijving programma

Het programma omvat de onderwerpen vergunningverlening, controle op uitvoering en handhaving van wet- en regelgeving en de algemene plaatselijke verordening. Er bestaat een relatie met programma 4 “Leefbaar en veilig”.

 

Wat gaan we daarvoor doen

Terug naar navigatie - Wat gaan we daarvoor doen

Vergunningverlening/handhaving

Portefeuillehouder: 
A.H.M van Loon

Activiteiten: Uitvoering in 2025:

 1. Uitwerken handhavingskader.

1. Uitwerken jaarlijks handhavingsuitvoeringsprogramma (HUP).

2. Actualiseren handhavingskader. 2. Opstellen actueel handhavingskader.
Collegeprogramma 2022-2026:  

3. Onderzoek naar de effectiviteit van de uitvoering van de handhavingstaken. 

3. Gerealiseerd.

Toelichting:

1. Het college stelt op basis van het handhavingskader het uitvoeringsprogramma op. Dat bevat alle toezicht- en handhavingsactiviteiten en de prioritering daarin. De raad wordt hierover geïnformeerd.

3. Er is geen nader onderzoek uitgevoerd. Hiervoor zijn de aanbevelingen van het rapport “toezicht en handhaving” van de Rekenkamercommissie (januari 2023) benut en opgenomen in het HUP.

 

Wat mag dat kosten

Terug naar navigatie - Wat mag dat kosten
Bedragen * € 1.000
Realisatie 2023 Begr 2024 na wijziging Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027 Begr 2028
Lasten bestaand beleid 1.148 711 841 841 841 841
Lasten nieuw beleid - - - - - -
Lasten totaal 1.148 711 841 841 841 841
Baten bestaand beleid 155 86 88 88 88 88
Baten nieuw beleid - - - - - -
Baten totaal 155 86 88 88 88 88
Saldo -993 -625 -753 -753 -753 -753

Pijler: Economie

Kenmerken Economisch Beleid

Terug naar navigatie - Kenmerken Economisch Beleid

Het economisch beleid is gericht op de opgave om het bedrijfsleven zodanig te faciliteren, dat het op termijn sterk genoeg is om autonome economische groei te realiseren en in te kunnen spelen op maatschappelijke en economische ontwikkelingen. Dit moet voor een brede welvaart zorgen waar iedere Epenaar van profiteert.

De lokale economie is echter niet maakbaar en de gemeente Epe heeft ‘slechts’ een beperkte invloed op de ontwikkelingen. Hiermee is er vooral een stimulerende, faciliterende en verbindende rol voor de gemeente weggelegd. Partijen in het veld moeten de andere (participerende en uitvoerende) rollen vervullen om samen het economisch perspectief voor Epe te verwezenlijken. Iedereen vanuit een eigen rol en verantwoordelijkheid.

Het economisch beleid gaat uit van drie hoofdlijnen (labels): vitaal, slim en uitnodigend. Binnen deze (samengevatte) hoofdlijnen zijn de acties gericht op de volgende beoogde toekomstige situatie:

  1. Vitaal
    Epe is de gemeente waar iedereen een leven lang woont, leert, werkt en recreëert, waar ieders talenten worden erkend en benut en waar vergrijzing juist tot vernieuwing leidt. Jongeren inspireren en worden geïnspireerd. Ouderen en kwetsbaren werken mee.

  2. Slim
    Epe is de gemeente die op slimme wijze het lokale organiserend vermogen opschaalt en aanwendt om de regionale samenwerking te laten renderen. Het lokale bedrijfsleven innoveert, vergroent en lift mee op de groei van het Cleantechcluster. Epe verbindt klein met groot.

  3. Uitnodigend
    Epe is de nummer 1 gemeente van de Veluwe. De kernen trekken toeristen die in de zeer gewilde accommodaties verblijven. De horeca floreert, terrassen zitten vol en evenementen zijn succesvol; ook buiten het seizoen. Er is ruimte voor het nieuwe ondernemen: flexibel, lean, startup en sociaal.

 

Regionaal - lokaal

Naast lokale inspanningen is Epe ook actief binnen de Regio Stedendriehoek. In de regio wordt gewerkt aan het realiseren van de doelstellingen van de strategische agenda Cleantech regio 2022-2030. Verduurzaming van bedrijventerreinen en toewerken naar een circulaire economie zijn noodzakelijke stappen om de lokale economie toekomstbestendig te maken. De regiogemeenten werken samen op de thema's Wonen, Werken en Bereikbaarheid. Bij het aangaan van de uitdagingen op deze thema’s wordt rekening gehouden met de kwaliteit van onze leefomgeving, bijdragen aan duurzaamheid en het digitaal vooruitstrevend willen zijn. 

Daarnaast is er arbeidsmarktbeleid, met veel aandacht voor jongeren en zwakke groepen zoals gehandicapten en langdurig werklozen.

 

Raadsakkoord 2022-2026

Terug naar navigatie - Raadsakkoord 2022-2026

Thema: Lokale economie

Een goede en prettige leefomgeving vraagt ook een bloeiende lokale economie. Daar dragen een aantrekkelijk ondernemersklimaat met aantrekkelijke en vitale dorpscentra en toekomstbestendige bedrijventerreinen aan bij. Ondernemers willen we de komende periode stimuleren en blijvend ondersteunen. Ook gelet op de impact die de coronacrisis heeft gehad. We zien voor ons als gemeente een proactieve, faciliterende rol richting ondernemers.

Focus op:

  • Ruimte voor ondernemen 
  • Aantrekkelijke gemeente 

 

Thema: Maatschappelijke voorzieningen en zorg en ondersteuning

De gemeente Epe hoort een samenleving te zijn waar iedereen, ongeacht achtergrond, zich thuis kan voelen en mee kan doen. Ook een gemeente waar iedereen zich veilig voelt in de dorpskernen en daarbuiten. We zetten ons in voor een prettig en gezond leefklimaat in onze dorpen. We zijn trots op een rijk verenigingsleven, op vrijwilligers en mantelzorgers. Belangrijk zijn voldoende goede voorzieningen voor zorg, welzijn, sport en cultuur.

Focus op:

  • Toegankelijke zorg en ondersteuning voor wie dat nodig heeft 


Aansturing programma’s
De hiervoor beschreven kenmerken van het beleid en de vermelde thema’s uit het raads- en coalitieakkoord sturen de programma’s in deze pijler aan.

Programma 9 | Bedrijvigheid

Omschrijving programma

Terug naar navigatie - Omschrijving programma

Het programma omvat de onderwerpen lokale economie (waaronder werkgelegenheid, bedrijfsterreinen), agrarische aangelegenheden, recreatie en toerisme. De gemeentelijke rol is voorwaardenscheppend (vestigingsmogelijkheden voor bedrijven, goede ontsluiting en bereikbaarheid, goed beheer van de openbare ruimte) en faciliterend (informatievoorziening, dienstverlening). Er bestaat een relatie met programma 5 “Ruimte en wonen” (economische aspecten in planontwikkeling en bestemmingsplannen).

 

Wat is de stand van zaken

Terug naar navigatie - Wat is de stand van zaken

 

Verplichte indicatoren vanuit de regelgeving bij dit programma.
Indicator 2020 2021 2022 2023
Banen 678,7 697,6 712,3 737,8
Het aantal banen, per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar.
Vestigingen 149,8 155,2 163,5 165,9
Het aantal vestigingen van bedrijven, per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar.
Netto arbeidsparticipatie 67% 70% 73% 73%
Het percentage van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de potentiële beroepsbevolking.
Functiemenging 48,1 48,5 48,7 49,5
De functiemengingsindex (FMI) weerspiegelt de verhouding tussen banen en woningen.
Vanuit de verplichte bron van deze indicator zijn niet bij alle indicatoren recentere data beschikbaar.

Wat gaan we daarvoor doen

Terug naar navigatie - Wat gaan we daarvoor doen

Recreatie en toerisme

Portefeuillehouder: 
M.B. Heere

Activiteiten: Uitvoering in 2025:

1. Inzetten stimuleringsbudget recreatie en toerisme.

1. Subsidieafspraken maken met professionele en vrijwilligersorganisatie over de doelstellingen en activiteiten.

2. Uitwerken toeristisch profiel.

2. Uitvoeren jaarplan.

3. Faciliteren en stimuleren van organisaties en bedrijven in uitvoering van het regionale programma Veluwe-op-1.

3a. Opstellen en uitwerken plan voor realisatie van TOP-locatie Vaassen.

3b. Uitvoeren bestuursakkoord Veluwegemeenten.

3c. Uitvoeren plan van aanpak Vitale Vakantieparken.

Collegeprogramma 2022-2026:  

4. Ontwikkelen van een nieuwe heldere beleidsvisie op het gebied van (verblijfs)recreatie ter versterking van een toekomstbestendige vitale toeristisch recreatieve sector.

4. Vaststelling beleidsvisie (verblijfs)recreatie en toerisme.

Toelichting:

2. Voor 2022-2025 is een verdere uitwerking van 100% Wild opgesteld door de Stichting Promotie Gemeente Epe ter versterking van het toeristisch profiel.

3. Binnen het programma Veluwe-op-1 werken 20 gemeenten samen aan de toeristische versterking van de Veluwe en vitale vakantieparken. Dit onder andere door aanpak vakantieparken, een groot routenetwerk en de toeristische promotie via Visit Veluwe. 
De planvorming voor een ontvangstlocatie wordt betrokken bij de uitwerking van fase 3 herstructurering centrum Vaassen. Een ontvangstlocatie is een goed gekozen parkeerplaats en openbaar vervoerhalte waar bezoekers gastvrij worden ontvangen met een zekere kwaliteit en faciliteiten. Via marketing en toeristische informatie worden bezoekers verleid om daar hun activiteit te starten. Realisatie van zo’n ontvangstlocatie is mede afhankelijk van de provinciale subsidiëring en gemeentelijke cofinanciering.

 

Lokale/regionale economie

Portefeuillehouder: 
M.B. Heere

Activiteiten: Uitvoering in 2025:
1. Uitvoering van het actieprogramma economische visie.

1a. Opstellen nieuwe Economische Visie en besluitvorming.

1b. Starten met het opstellen van een aansluitend Actieprogramma.

2. Ondersteuning leveren aan de uitvoering van het actieprogramma van ondernemers gericht op vitale dorpscentra. 2. Ondersteuning leveren bij uitvoeren actieprogramma's van ondernemers.  
3. Opstellen evenementenbeleid.

3a. Opstellen beleidsplan voor evenementen

3b. Opstellen van locatieprofielen per evenementenlocatie.

Collegeprogramma 2022-2026:  

4. Lokale ondernemers stimuleren om leerwerkplekken voor studenten te realiseren.

4. Uitvoeren werkplan met ondernemersverenigingen en onderwijs.

5. Periodiek het actieprogramma van de economische visie actualiseren. 

5. Zie punt 1

6. Bedrijfsleven ondersteunen.

6. Inzetten van accountmanagement voor ondernemers en specifiek accountmanagement voor agrarische sector.

Toelichting:

2. Voor centrum Epe en Vaassen hebben de ondernemersverenigingen voor beide centra, in afstemming met de gemeente, een toekomstvisie en actieprogramma laten opstellen.

6. De inzet van specifiek accountmanagement voor de agrarische sector is geëvalueerd en wordt verlengd met 2 jaar (tot en met 2024).

 

Wat mag dat kosten

Terug naar navigatie - Wat mag dat kosten
Bedragen * € 1.000
Realisatie 2023 Begr 2024 na wijziging Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027 Begr 2028
Lasten bestaand beleid 1.308 1.276 1.051 1.023 1.023 1.023
Lasten nieuw beleid - - 185 60 - -
Lasten totaal 1.308 1.276 1.236 1.083 1.023 1.023
Baten bestaand beleid 186 114 113 113 113 113
Baten nieuw beleid - - - - - -
Baten totaal 186 114 113 113 113 113
Saldo -1.122 -1.162 -1.123 -970 -910 -910

Specificatie nieuw beleid

Terug naar navigatie - Specificatie nieuw beleid
Bedragen * € 1.000
LASTEN Begrotingsjaar
2025 2026 2027 2028
Budgetten:
1 Locatieprofielen / evenementenbeleid 100 p.m. p.m. p.m.
2 Ondersteuning lokale evenementen 25 p.m. p.m. p.m.
3 Accountmanager agrarische bedrijven 60 60 - -
 Totale financiële gevolgen voor de lasten 185 60 - -

Programma 10 | Weer aan het werk

Omschrijving programma

Terug naar navigatie - Omschrijving programma

Het programma omvat de onderwerpen die samenhangen met de uitvoering van de Participatiewet en de wet gemeentelijke schuldhulpverlening. Daarnaast omvat het programma armoedebeleid en minimaregelingen. Er bestaat een relatie met programma 3 “Zorg en opvang” (bevorderen zelfredzaamheid).

 

Wat is de stand van zaken

Terug naar navigatie - Wat is de stand van zaken

 

Verplichte indicatoren vanuit de regelgeving bij dit programma.
Indicator 2020 2021 2022 2023
Bijstandsuitkeringen 287,4 222,1 179,4 183,0
Het aantal personen met een bijstandsuitkering, per 10.000 inwoners van 18 jaar en ouder (tweede helft van het genoemde jaar).
Lopende re-integratie-voorzieningen 130,7 131 141,8 162,4
Het aantal lopende re-integratie voorzieningen, per 10.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar.
Jeugdwerkeloosheidspercentage 2% 1% 2% -
Het percentage werkeloze jongeren (16-22 jaar).
Vanuit de verplichte bron van deze indicator zijn niet bij alle indicatoren recentere data beschikbaar.

Wat willen we bereiken

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken

Strategische doelen:

  1. Vergroten van maatschappelijke participatie van mensen zonder werk.
  2. Verminderen van de schuldenproblematiek van Eper inwoners.
  3. Verminderen van armoede bij ouderen en gezinnen met een minimuminkomen.

 

Wat gaan we daarvoor doen

Terug naar navigatie - Wat gaan we daarvoor doen

Arbeidsparticipatie

Portefeuillehouder: 
M.B. Heere

Activiteiten: Uitvoering in 2025:

1. Verhogen uitstroompercentage participatiewet (voormalig WWB, voormalig WSW en jonggehandicapten).

1a. Prestatieafspraken maken met Werkleerbedrijf Lucrato over uitstroom en uitvoering.

1b. Opvolging van de aanbevelingen vanuit het rapport evaluatie werkervaringsplekken 2024 om de inzet verder te verbeteren.

2. Vergroten van de maatschappelijke participatie van mensen zonder werk.

2a. Optimaliseren van de dienstverlening werkervaringsplekken.

2b. Actualiseren van de contractafspraken en prestatieafspraken met de gemeente Apeldoorn.

Toelichting:

1. . Lucrato voert activiteiten uit gericht op het opdoen van werkervaring, het toepassen van groepsgewijze aanpak, werkgeversbenadering en werkgeverschap oud-Wsw, beschut werken en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt die onder de Participatiewet vallen en waarvan de verwachting is dat ze binnen een jaar naar werk kunnen. Lucrato werkt hierin nauw samen met gemeente Apeldoorn en Werkcentrum VeluweStedendriehoek.

 

Inkomensondersteuning

Portefeuillehouder: 
M.B. Heere

Activiteiten: Uitvoering in 2025:

1. Tegengaan van uitsluiting van mensen in armoede.

1a. Subsidie- en contractafspraken voor de uitvoering van minimaregelingen, waaronder de bijzondere bijstand, individuele inkomenstoeslag, studietoeslag, voedselbank, Leergeld, Noodfonds (stichting Present) en collectieve zorgverzekering.

1b. Evaluatie van het minimabeleid en herziening/actualisatie van het minimabeleid op basis van de evaluatie.

1c. Doorvoeren wijzigingen in het kader van de wetswijziging participatiewet in balans.

Collegeprogramma 2022-2026:  

2. Extra inzet op minimaregelingen en schuldhulpverlening om armoede en schulden tegen te gaan.

2a. Voortzetten en monitoren van de versterkte werkwijze schuldhulpverlening en vroegsignalering.

2b. Subsidieafspraken maken voor de uitvoering van de voorliggende voorzieningen zoals thuisadministratie. 

Toelichting: -

 

Wat mag dat kosten

Terug naar navigatie - Wat mag dat kosten
Bedragen * € 1.000
Realisatie 2023 Begr 2024 na wijziging Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027 Begr 2028
Lasten bestaand beleid 18.711 17.065 16.831 16.716 16.603 16.424
Lasten nieuw beleid - - - - - -
Lasten totaal 18.711 17.065 16.831 16.716 16.603 16.424
Baten bestaand beleid 7.797 8.207 8.093 8.093 8.093 8.093
Baten nieuw beleid - - - - - -
Baten totaal 7.797 8.207 8.093 8.093 8.093 8.093
Saldo -10.914 -8.858 -8.738 -8.623 -8.510 -8.331

Specificatie nieuw beleid

Terug naar navigatie - Specificatie nieuw beleid
Bedragen * € 1.000
LASTEN Begrotingsjaar
2025 2026 2027 2028
Budgetten:
1 Meerkosten i.v.m. Wet uitvoeren breed offensief p.m. p.m. p.m. p.m.
 Totale financiële gevolgen voor de lasten - - - -

Pijler: Bestuur

Kenmerken Bestuurlijke inzet

Terug naar navigatie - Kenmerken Bestuurlijke inzet

De inzet is inwoner- en klantgericht werken. Daartoe is een organisatie opgezet met als hoofdlijnen de dialoog aangaan met inwoners, adequaat inspelen op ontwikkelingen en een klantgerichte dienstverlening. De koers is de organisatie verder te verbeteren en te vernieuwen en toekomstbestendig te maken voor een adequate taakuitvoering.

De opvattingen over de gemeentelijke taakuitvoering zijn: de gemeente meer als regisseur en de uitvoering meer bij inwoners en derden; meer betrokkenheid van en samenwerken met inwoners en maatschappelijke organisaties en bedrijven; meer inwonersgericht werken; zakelijk en efficiënt werken; actief mogelijkheden zoeken om de uitvoering in samenwerking met andere gemeenten te doen.
De twee gemeentelijke hoofdtaken zijn het realiseren van maatschappelijke effecten samen met inwoners en partners en het leveren van directe publieke dienstverlening (gemeentelijke diensten en producten). De verbetering en vernieuwing van de organisatie zit in het verder doorontwikkelen van het sturingsmodel “regie” (sturen-leiden-coördineren) en in samenhang daarmee de ontwikkeling van het nieuwe dienstverleningsconcept met ondersteuning van moderne informatie- en communicatietechnologie. Dit leidt tot een nieuwe oriëntatie op het gemeentelijk takenpakket en de samenwerking met inwoners en maatschappelijke organisaties.

De vorming en uitvoering van beleid doet de gemeente steeds meer in samenwerking met derden. Vanuit bestuurlijk oogpunt vraagt het heldere gemeentelijke standpunten en rolbepaling (wat wil ik bereiken, hoe doe ik dat en met wie). Van de organisatie vraagt dit een ontwikkeling naar een flexibele, en kwalitatief hoogwaardige, compacte organisatie die effectief en responsief kan opereren.

 

Raadsakkoord 2022-2026

Terug naar navigatie - Raadsakkoord 2022-2026

Thema: Inwoners en bestuur

De samenleving staat centraal. De gemeente is er voor de samenleving. Onze grondhouding is transparant, menselijk en doelgericht. Onze missie is om de komende jaren te werken aan herstel van vertrouwen tussen de samenleving en de gemeente.

We zetten ons in voor een goede dienstverlening en transparante en actieve communicatie. We betrekken de samenleving tijdig bij het ontwikkelen en uitvoeren van plannen en het oplossen van problemen.

Focus op:

  • Toegankelijke dienstverlening met menselijke maat 
  • De samenleving tijdig en actief betrekken 
  • Open en transparante bestuursstijl
  • Verantwoord financieel beleid

 

Programma 11 | Bestuur en organisatie

Omschrijving programma

Terug naar navigatie - Omschrijving programma

Het programma omvat de onderwerpen algemeen bestuur, personeel, informatievoorziening, organisatie, financiën, huisvesting, juridische zaken, communicatie en andere bedrijfsmiddelen zoals post, repro en facilitaire zaken.

 

Relevante nota’s (kerndocumenten)

Terug naar navigatie - Relevante nota’s (kerndocumenten)
  • Visie Regisserende gemeente Epe (2015)
  • Visie gemeentelijke dienstverlening (2010)
  • Informatiebeleid 2023-2027
  • Strategische visie op communicatie (2015)
  • Nota activerings- en afschrijvingsbeleid (2012)
  • Visie HRM (2019)
  • Strategisch informatieveiligheids- en privacybeleid (2024)

 

Wat is de stand van zaken

Terug naar navigatie - Wat is de stand van zaken

 

Verplichte indicatoren vanuit de regelgeving bij dit programma.
Indicator 2022 2023 2024 2025
Formatie 5,2 5,4 5,6 6,1
De toegestane formatie in fte van het ambtelijk apparaat, per 1.000 inwoners.
Bezetting 5 5,7 - -
Het werkelijke aantal fte dat werkzaam is per 31 december, per 1.000 inwoners.
Apparaatskosten Begroot 585 656 737 766
Apparaatskosten (organisatiekosten) zijn de noodzakelijke financiële middelen voor het inzetten van personeel, organisatie-, huisvestings-, materieel-, automatiseringskosten e.d. voor de uitvoering van de organisatorische taken, in verhouding tot het aantal inwoners.
Apparaatskosten Werkelijk * 662 709 - -
Apparaatskosten (organisatiekosten) zijn de noodzakelijke financiële middelen voor het inzetten van personeel, organisatie-, huisvestings-, materieel-, automatiseringskosten e.d. voor de uitvoering van de organisatorische taken, in verhouding tot het aantal inwoners.
Externe inhuur Begroot 1,0% 1,0% 1,0% 1,2%
Kosten van externe inhuur voor het uitvoeren van werkzaamheden in opdracht, door een private organisatie met winstoogmerk, door middel van het tegen betaling inzetten van personele capaciteit en deskundigheid zonder een arbeidsovereenkomst of aanstelling, in verhouding tot de totale personeelskosten.
Externe inhuur Werkelijk * 35,8% 31,7% - -
Kosten van externe inhuur voor het uitvoeren van werkzaamheden in opdracht, door een private organisatie met winstoogmerk, door middel van het tegen betaling inzetten van personele capaciteit en deskundigheid zonder een arbeidsovereenkomst of aanstelling, in verhouding tot de totale personeelskosten.
Demografische druk 85,9% 85,7% 87,0% -
De som van het aantal personen van 0 tot 20 jaar en 65 jaar of ouder in verhouding tot de personen van 20 tot 65 jaar.
* In algemene zin zien we altijd dat het percentage externe inhuur hoger ligt dan in de begroting. De personele lasten worden jaarlijks in de begroting geraamd op basis van de personele formatie en niet op basis van de bezetting. In de begroting wordt in beperkte mate rekening gehouden met externe inhuur. Indien een vacature niet ingevuld wordt of niet ingevuld kan worden leidt dit tot financiële ruimte binnen de bestaande financiële middelen die beschikbaar zijn. Deze middelen kunnen dan worden ingezet ter dekking van externe inhuur. Hierdoor ontstaat het verschil tussen begrote percentages en de gerealiseerde percentages voor externe inhuur. Daarnaast is het moeilijk om te begroten voor incidentele opgaven waar de gemeente voor staat. Deze worden ook gedekt uit incidenteel geld.

Wat willen we bereiken

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken

Strategische doelen:

  1. Ontwikkelen van een klantgerichte organisatie die gericht is op een snelle, correcte en integere dienstverlening.
  2. Ontwikkelen van een op de samenleving gerichte organisatie die de dialoog aangaat met inwoners en flexibel en slagvaardig inspeelt op ontwikkelingen en behoeftes.
  3. Ontwikkelen van een organisatie waarbij het resultaat voorop staat en alles draait om het willen bereiken van de afgesproken doelen met een efficiënte en rechtmatige inzet van middelen.

 

Wat gaan we daarvoor doen

Terug naar navigatie - Wat gaan we daarvoor doen

Planning en control

Portefeuillehouder: 
M.B. Heere

Activiteiten: Uitvoering in 2025:

1. Verbeteren planning en control cyclus.

1. Implementeren van verbetermogelijkheden in de planning en control-cyclus in afstemming met de raadscommissie planning en control.

 2. Uitvoeren jaarlijks onderzoek naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van (delen van) programma’s en paragrafen en van (onderdelen van) de organisatie-eenheden.

2. Uitwerken van onderzoeksopdrachten waaronder de doorlichting van de begroting (beleidsmatig en financieel), opvolging geven aan de resultaten van de uitgevoerde benchmark in de organisatie.

3. Implementeren rechtmatigheidsverantwoording jaarrekening door college.

3a. Doorvoeren van verbeterpunten naar aanleiding van de ervaringen met de eerste rechtmatigheidsverantwoording (jaarrekening 2023).

3b. Borgen van de rechtmatige uitvoering in de processen.

Collegeprogramma 2022-2026:  

4. Verantwoord en gezond financieel beleid voeren. 

4. Toepassen van de uitgangspunten voor het financieel beleid uit het coalitieakkoord en collegeprogramma.

5. Herijken/doorlichten bestaand beleid in begroting.

5a. Opleveren resultaat van de doorlichting.

5b. Consultatie bij de gemeenteraad t.b.v. verdere uitwerking.

5c. Participatietraject uitvoeren waar dat nodig is.

5d. Besluitvorming door de gemeenteraad.

5e. Resultaat vertalen in de begroting 2026-2029.

Toelichting:

4. Het beleid is erop gericht dat de woonlasten onder het landelijk gemiddelde blijven. 

 

Burger en bestuur

Portefeuillehouder: 
A.H.M. van Loon / T.C.M. Horn

Activiteiten: Uitvoering in 2025:
1. Opstellen participatieverordening. 1. Vaststellen van de verordening.
2. Inwonerparticipatie is geborgd in de daarvoor in aanmerking komende werkprocessen. 2. Opstellen en uitvoeren van een jaarplan voor inwonersparticipatie en actieve communicatie.
3. De inzet van een actueel instrumentarium voor inwonerparticipatie en communicatie is geborgd in de organisatie. 3. Opstellen en uitvoeren van een jaarplan voor inwonersparticipatie en actieve communicatie.
Collegeprogramma 2022-2026:  

4. Opstellen van een algemene visie op de positie van de gemeente in de Eper samenleving, inclusief kernwaarden.

4a. Gerealiseerd.

4b. Opstellen van uitwerkingsplannen met concrete maatregelen voor gemeentelijke dienstverlening, communicatie en participatie en start van uitvoering daarvan.

5. Uitwerken verbeteragenda/uitwerkingsplan van de raad n.a.v. de Quick scan Lokale Democratie.

5. Uitwerken van opgesteld plan van aanpak (raad en college).

6. Uitwerking van de maatregelen uit het raadsbesluit “Grip-op-samenwerking” (WGR-samenwerkingsverbanden).

6. Uitwerken maatregelen in afstemming met andere gemeenten in de Regio Stedendriehoek.

7. Evalueren van de 'herstel- en stimuleringsagenda coronacrisis’ en komen op basis daarvan met een voorstel over het vervolg.

7. Gerealiseerd.

Toelichting:

1. Het opstellen van een participatieverordening is een wettelijke verplichting. Het wetsvoorstel daartoe is op 2 juni 2024 aangenomen. Implementatie moet plaatsvinden in de periode 2025–2027.

4. De visie is een beknopt kader en gaat in op de onderdelen gemeentelijke dienstverlening, communicatie en participatie. Dat kader geeft richting aan de uitvoering. Afstemming vindt plaats met Verbeteragenda Quick scan en uitwerkingsplan van de raad.

6. In februari 2021 heeft de raad het initiatiefvoorstel “Grip-op-samenwerking” aangenomen. In dat voorstel zijn een aantal maatregelen benoemd om de betrokkenheid en de grip van de gemeenteraad bij de uitvoering van de gemeentelijke taken in WGR-verband te optimaliseren.

 

Organisatie

Portefeuillehouder: 
T.C.M. Horn

Activiteiten: Uitvoering in 2025:

1. Invoeren Wet Generieke Digitale Infrastructuur (WGDI).

1. De Wet digitale overheid is van kracht en wordt gefaseerd ingevoerd. In 2025 geen nieuwe activiteiten. In afwachting 2e tranche wetgeving.

2. Invoeren Wet Open Overheid.

2. Stapsgewijs uitvoeren landelijk voorgeschreven onderdelen WOO waaronder het actief publiceren van documenten.

3. Uitvoeren datastrategie.

3. Uitwerken van de datastrategie. 

4. Verbeteren informatieveiligheid.

4. Implementeren van nieuwe Europese richtlijn voor cyberbeveiliging.

Collegeprogramma 2022-2026:  

5. Opstellen programma voor organisatieontwikkeling.

3a. Gerealiseerd.

3b. Uitwerken van programma.

6. Actualiseren van het informatiebeleid.

4. Gerealiseerd.

Toelichting:

1. Het gaat hier om een set van voorzieningen die de uitwisseling en beveiliging van informatie beter gaat faciliteren. Doel is om informatie en dienstverlening toegankelijker (internationaal) en veiliger te maken.

2. De wet is bedoeld om overheden meer transparant te maken en moet ervoor zorgen dat overheidsinformatie beter vindbaar en toegankelijk wordt. Daarvoor moeten een aantal maatregelen getroffen worden.

3. De datastrategie voor de komende 4 jaar, zorgt ervoor dat de organisatie in staat wordt gesteld om de extra kansen die het werken met data biedt, te faciliteren. Tegelijkertijd wordt onze informatiehuishouding gemoderniseerd om data met inwoners en ketenpartners te kunnen delen op een veilige en verantwoorde manier. Deze strategie is uitwerking van 1 van de 4 thema`s in het informatiebeleid.

5. Het programma is opgezet om gestructureerd en in samenhang die inspanningen te realiseren die nodig zijn om de gemeentelijke organisatie sterk en toekomstbestendig te maken. Het programma is onder meer gericht op het doorontwikkelen van het personeel, procesmatig, projectmatig en zaakgericht werken en de werkomgeving (zowel digitaal als fysiek: gemeentehuis). Sterke dienstverlening wordt een focuspunt in het programma met daarin aandacht voor onder meer (inwoner)participatie, communicatie en de ondersteuning van onze dienstverlening met digitale instrumenten.

6. Het informatiebeleid speelt in om met de mogelijkheden van digitalisering ondersteuning te bieden aan inwonerparticipatie, communicatie, transparantie en effectief/efficiënt werken.

 

Dienstverlening

Portefeuillehouder: 
T.C.M. Horn

Activiteiten: Uitvoering in 2025:

1. Bewaren van documenten in een e-depot.

1. Afronden aanbesteding e-depot voor Streekarchief Noord-West Veluwe (SNWV).

2. Voldoen aan wettelijke eisen m.b.t. streekarchief Epe, Hattem en Heerde (EHH).

2. Opstellen en uitwerken van een plan van aanpak.

3. Realiseren fusie van streekarchief Epe, Heerde, Hattem met streekarchief Noordwest-Veluwe.

3. Besluitvorming over nieuwe Gemeenschappelijke Regeling.

Collegeprogramma 2022-2026:  

4. Opstellen uitwerkingsplan voor gemeentelijke dienstverlening.

4. Zie voor aanpak actie 4 bij het onderdeel “Burger en bestuur" hiervoor.

Toelichting:

1. De gemeente werkt grotendeels digitaal. Deze digitale informatie dient duurzaam en toegankelijk bewaard te worden in een e-depot (archiefwet). Inrichting e-depot is onderdeel van de fusie SNWV/EHH.

2. Tijdens een 0-meting is geconstateerd dat niet voldaan wordt aan de wettelijke eisen m.b.t. beheer van het overgedragen fysieke archief. Een meerjarenplan is nodig voor het wegwerken van deze achterstanden. 

 

Wat mag dat kosten

Terug naar navigatie - Wat mag dat kosten
Bedragen * € 1.000
Realisatie 2023 Begr 2024 na wijziging Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027 Begr 2028
Lasten bestaand beleid 4.068 4.502 5.103 7.437 9.380 11.148
Lasten nieuw beleid - - 5 -1.995 -1.995 -1.955
Lasten totaal 4.068 4.502 5.108 5.442 7.385 9.193
Baten bestaand beleid 395 627 715 768 761 723
Baten nieuw beleid - -
Baten totaal 395 627 715 768 761 723
Saldo -3.673 -3.875 -4.393 -4.673 -6.623 -8.469

Specificatie nieuw beleid

Terug naar navigatie - Specificatie nieuw beleid
Bedragen * € 1.000
LASTEN Begrotingsjaar
2025 2026 2027 2028
Budgetten:
1 Bijdrage lidmaatschap M50-netwerk gemeenten 5 5 5 5
2 Stelpost: resultaat doorlichting huidige begroting - -2.000 -2.000 -2.000
 Totale financiële gevolgen voor de lasten 5 -1.995 -1.995 -1.995

Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien

Omschrijving

Terug naar navigatie - Omschrijving

Algemene dekkingsmiddelen mogen we vrij besteden. De belangrijkste zijn de algemene uitkering uit het gemeentefonds en de onroerende-zaakbelastingen. In het overzicht staan ook de baten die niet al in de diverse programma’s zijn opgenomen. 

Wat is de stand van zaken

Terug naar navigatie - Wat is de stand van zaken

 

 

Verplichte indicatoren vanuit de regelgeving bij dit programma.
Indicator 2021 2022 2023 2024
Woonlasten éénpersoonshuishouden 609 676 798 835
Het gemiddelde totaalbedrag in euro's per jaar dat een éénpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten.
Woonlasten meerpersoonshuishouden 679 746 896 933
Het gemiddelde totaalbedrag in euro's per jaar dat een meerpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten.
WOZ-waarde woningen 325 356 439 449
De gemiddelde WOZ waarde van woningen in 1.000 euro.

Overzicht

Terug naar navigatie - Overzicht

In dit overzicht staan netto bedragen. Dus de baten min de kosten die daarop betrekking hebben. Dat gaat bijvoorbeeld om de direct toerekenbare uren en de invorderingskosten.

Bedragen * € 1.000 

 

Realisatie
2023

Begroting
2024

Begroting
2025

Begroting
2026

Begroting
2027

Begroting
2028

Lokale heffingen

7.668 7.998 8.114 8.292 8.468 8.646

Algemene uitkering

64.797 66.086 70.545 68.081 70.463 72.891

Dividend uitkeringen

148 122 126 126 126 126

Saldo financieringsfunctie

1.892 3.017 170 170 170 170

Overige algemene dekkingsmiddelen

-122 - - - - -

Totaal

74.383 77.223 78.956 76.669 79.227 81.833

Onvoorziene uitgaven

-

-117 -112 -112 -112 -112

 

Lokale heffingen

De belastingopbrengsten zijn opgenomen zonder rekening te houden met kwijtschelding. Een inhoudelijke toelichting staat in de paragraaf lokale heffingen.

Algemene uitkering

Deze inkomsten zijn berekend op basis van de meicirculaire 2024. Hierin zijn ook verwerkt de extra middelen die Epe ontvangt voor jeugdzorg voor 2024 (€ 2.366.344). 
Voor het resterende risico van het negatieve effect van de herijking van de maatstaven van de algemene uitkering (na 2024) is in de begroting een stelpost opgenomen van € 100.000 vanaf 2025.

Dividend uitkeringen
Van de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) ontvangen we dividend.

Saldo financieringsfunctie

Dit is het verschil tussen:
(a) De rente die we betalen over leningen die we hebben afgesloten plus de rente over de aangetrokken middelen in rekening-courant en 
(b) De rente die we ontvangen over de uitzettingen inclusief de doorbelasting van rente naar de programma’s.

Overige algemene dekkingsmiddelen
Dit betreft de toevoeging aan de voorziening dubieuze debiteuren.

Onvoorzien
Dit bedrag is beschikbaar voor uitgaven die onvoorzien en onvermijdbaar zijn en niet uitgesteld kunnen worden. De besteding hiervan vindt plaats in het kader van de voortgangsrapportage(s). 

 

Wat mag dat kosten

Terug naar navigatie - Wat mag dat kosten
Bedragen * € 1.000
Realisatie 2023 Begr 2024 na wijziging Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027 Begr 2028
Lasten bestaand beleid 996 -101 531 565 595 626
Lasten nieuw beleid - - - - - -
Lasten totaal 996 -101 531 565 595 626
Baten bestaand beleid 75.379 77.028 79.375 77.123 79.711 82.348
Baten nieuw beleid - - - - - -
Baten totaal 75.379 77.028 79.375 77.123 79.711 82.348
Saldo 74.383 77.129 78.844 76.557 79.115 81.721

Overhead

Omschrijving

Terug naar navigatie - Omschrijving

De overheadkosten zijn alle kosten die samenhangen met het geheel van functies binnen de gemeente die gericht zijn op de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Hiertoe behoren ook de systemen en aanverwante lasten die deze (overhead)functies ondersteunen.

Wat is de stand van zaken

Terug naar navigatie - Wat is de stand van zaken

 

Verplichte indicatoren vanuit de regelgeving bij dit programma.
Indicator 2022 2023 2024 2025
Overheadkosten Begroot 12,7% 12,1% 13,5% 11,8%
De overheadkosten zoals begroot op taakveld 0.4 gedeeld door het totaal saldo van lasten (exclusief toevoegingen aan reserve).
Overheadkosten Werkelijk 13,5% 10,7% - -
De overheadkosten zoals verantwoord op taakveld 0.4 gedeeld door het totaal saldo van lasten (exclusief toevoegingen aan reserve).

Wat mag dat kosten

Terug naar navigatie - Wat mag dat kosten
Bedragen * € 1.000
Realisatie 2023 Begr 2024 na wijziging Begr 2025 Begr 2026 Begr 2027 Begr 2028
Lasten bestaand beleid 13.558 14.898 14.107 13.644 13.532 13.213
Lasten nieuw beleid - - 286 247 375 394
Lasten totaal 13.558 14.898 14.393 13.891 13.907 13.607
Baten bestaand beleid 708 777 782 842 842 842
Baten nieuw beleid - - - - - -
Baten totaal 708 777 782 842 842 842
Saldo -12.850 -14.121 -13.612 -13.050 -13.065 -12.765

Specificatie nieuw beleid

Terug naar navigatie - Specificatie nieuw beleid
Bedragen * € 1.000
LASTEN Begrotingsjaar
2025 2026 2027 2028
Budgetten:
1 Legal Officer Wet politiegegevens / Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens 28 28 28 28
2 Versterken ICT-beheer 8 8 8 8
3 Datawarehouse 20 25 30 35
4 Digitaal samenwerken, informatieveiligheid en AI 95 70 70 70
5 Doorontwikkeling communicatie en inwonersparticipatie 40 20 20 20
6 Wegwerken achterstanden archief Epe-Heerde Hattem 27 - - -
 Totale financiële gevolgen voor de lasten
Investeringen: Investeringsbedrag:
1 Vervanging bedrijfsmiddelen: ICT investeringen 912 68 96 219 233
 Totale financiële gevolgen voor de lasten 286 247 375 394

Nadere toelichting Overheadkosten

Terug naar navigatie - Nadere toelichting Overheadkosten

Onder dit programma Overhead zijn alle kosten opgenomen die samenhangen met het geheel van functies binnen de gemeente dat gericht is op de sturing en ondersteuning van de medewerkers in de primaire processen. Hiertoe behoren ook de systemen en aanverwante lasten die deze (overhead)functies ondersteunen.

Op basis van deze definitie heeft de gemeente keuzes gemaakt wat wel en wat niet is opgenomen onder de overheadkosten.

De gemeente gaat uit van het principe dat op het moment dat kosten (en baten) eenduidig zijn toe te rekenen aan primaire processen ze rechtstreeks toegerekend worden aan andere taakvelden dan de overhead en daarmee niet behoren tot de overhead. Dit geldt ook voor alle personele en daarmee samenhangende kosten van alle teams in de Opgaven Externe Dienstverlening en de Maatschappelijke opgaven inclusief de kosten van de teamleiders van deze teams. De personele en daarmee samenhangende kosten van de teams in de Opgave Interne dienstverlening worden in principe als overhead beschouwd. Uitzondering hierop vormen de personeelskosten van de Domein Controllers en Domein financieel adviseurs van de Opgaven Externe dienstverlening en Maatschappelijke opgaven. Deze kosten worden voor een deel (50% voor Domein Controllers resp. 75% voor Domein financieel adviseurs) toegerekend aan andere taakvelden dan het taakveld overhead. 

De managers binnen de nieuwe organisatiestructuur hebben overwegend organisatie sturende taken en zijn daarmee opgenomen in de overheadkosten.

In artikel 17 lid 1 van de financiële verordening van de gemeente is bepaald hoe omgegaan wordt met het opnemen van overheadkosten in externe doorberekeningen: Voor het bepalen van de geraamde kostprijs van rechten en heffingen waarmee kosten in rekening worden gebracht, en van goederen, werken en diensten die worden geleverd aan overheidsbedrijven en derden, wordt een extracomptabel stelsel van kostentoerekening gehanteerd. Bij deze kostentoerekening worden naast de directe kosten, de overheadkosten en de rente van de inzet van vreemd vermogen, reserves en voorzieningen voor de financiering van de in gebruik zijnde activa betrokken.

Verder wordt in artikel 17 lid 3 van de financiële verordening van de gemeente bepaald dat voor de toerekening van de overheadkosten aan de kostprijs van rechten en heffingen waarmee kosten in rekening worden gebracht, en van goederen, werken en diensten die worden geleverd aan overheidsbedrijven en derden wordt uitgegaan van een opslag over de geraamde toerekenbare personeelslasten ter grootte van de verhouding totale overheadkosten gedeeld door de totaal directe personeelslasten. Deze opslag (het overheadpercentage) op de directe personeelskosten bedraagt voor de begroting 2025: 103,5%.

Aan onderhoudsvoorzieningen vindt geen toerekening van interne uren plaats en daarmee wordt er ook geen overhead toegerekend aan onderhoudsvoorzieningen.

Aan investeringswerken worden beperkt interne uren toegerekend. Het toerekenen van interne uren (met overhead) aan investeringswerken en de lasten via de afschrijving en rente weer terug te laten komen in de baten en lasten leidt tot een verschuiving van lasten naar de toekomst. Een aantal jaren geleden is daarom het beleid ingezet om deze toerekening geleidelijk af te bouwen. In de begroting 2025 is deze toerekening € 12.000.

Aan Grondexploitaties  worden interne uren toegerekend en daarmee wordt ook overhead toegerekend aan de diverse grondexploitatiecomplexen. In de begroting 2025 is deze toerekening in totaal € 33.000.

Nadere uitwerking overheadkosten:

Onderwerp Lasten in euro
a. Loonlasten in PIOFACH domein (incl. ontvangen subsidies) 7,3 mln.
b. ICT lasten in PIOFACH domein 2,7 mln.
c. Huisvestingslasten (incl. facilitaire kosten) 0,9 mln.
d. Uitbestedingslasten in PIOFACH domein 0,2 mln.
e. Niet aan programma's toegerekende rentelasten -