Financiële begroting

A. Overzicht van baten en lasten in de begroting

Terug naar navigatie - Financiële begroting - A. Overzicht van baten en lasten in de begroting

Het overzicht van baten en lasten in de begroting bevat:

de baten, de lasten en het saldo per programma.

  1. de algemene dekkingsmiddelen.
  2. de kosten van de overhead.
  3. verwachte heffing voor de vennootschapsbelasting.
  4. het bedrag voor onvoorzien.
  5. het totaal saldo van baten en lasten.
  6. toevoegingen en onttrekkingen aan reserves per programma.
  7. het geraamde resultaat.

 

(bedragen x € 1.000) 2026 2027 2028 2029
Programma’s Baten Lasten Saldo Baten Lasten Saldo Baten Lasten Saldo Baten Lasten Saldo
1. Opgroeien in Epe 929 19.223 -18.294 846 19.197 -18.352 1.301 19.314 -18.013 1.312 19.396 -18.084
2. Actief in Epe 970 5.789 -4.819 970 5.689 -4.719 970 5.844 -4.874 970 5.830 -4.860
3. Zorg en opvang 7.164 23.306 -16.141 1.800 17.836 -16.036 1.800 18.283 -16.484 1.800 18.787 -16.988
4. Leefbaar en veilig 3 3.752 -3.749 3 3.894 -3.892 3 3.903 -3.900 3 3.903 -3.900
5. Ruimte en wonen 5.140 8.455 -3.315 5.340 8.125 -2.785 5.340 7.972 -2.632 5.340 7.971 -2.631
6. Epe op orde 1.315 9.148 -7.833 1.315 10.093 -8.778 1.215 9.312 -8.097 1.215 9.187 -7.972
7. Duurzaamheid 11.162 10.667 494 11.162 10.650 511 11.162 10.650 511 11.162 10.650 511
8. Toezicht en handhaving 36 1.026 -990 36 1.026 -990 36 1.026 -990 36 1.026 -990
9. Bedrijvigheid 244 1.200 -956 244 1.200 -956 244 1.192 -948 244 1.192 -948
10. Weer aan het werk 8.800 17.824 -9.024 8.800 17.695 -8.895 8.800 17.495 -8.695 8.800 17.376 -8.576
11. Bestuur en organisatie 750 5.061 -4.312 783 6.977 -6.194 727 8.660 -7.933 392 10.507 -10.115
Subtotaal saldo programma's 36.512 105.452 -68.940 31.298 102.384 -71.085 31.597 103.652 -72.055 31.273 105.825 -74.552
Algemene dekkingsmiddelen:
- Lokale heffingen 9.085 607 8.478 9.292 645 8.647 9.568 677 8.891 9.829 710 9.119
- Algemene uitkering 74.175 - 74.175 76.122 - 76.122 76.327 - 76.327 79.255 - 79.255
- Dividend 134 0 134 134 0 134 134 0 134 134 0 134
- Saldo financieringsfunctie 305 -37 342 135 -37 172 5 123 -118 5 663 -658
- Overige algemene dekkingsmiddelen - - - - - - - - - - - -
Subtotaal algemene dekkingsmiddelen 83.699 569 83.129 85.682 607 85.075 86.033 799 85.234 89.223 1.372 87.850
Overheadkosten 266 15.580 -15.314 266 15.013 -14.748 266 14.701 -14.435 266 14.629 -14.363
Heffing Vennootschapsbelasting - - - - - - - - - - - -
Onvoorzien - 122 -122 - 122 -122 - 122 -122 - 122 -122
Geraamde totaal saldo van baten en lasten 120.476 121.723 -1.247 117.246 118.126 -880 117.896 119.275 -1.379 120.761 121.948 -1.187
Mutaties in reserves:
1: Opgroeien in Epe 201 11.921 -11.720 172 201 -30 192 199 -7 122 171 -49
2: Actief in Epe 85 90 -5 - 87 -87 - 89 -89 - 91 -91
3: Zorg en opvang 3.337 349 2.988 553 311 242 1.444 274 1.170 1.531 239 1.292
4: Leefbaar en veilig - - - - - - - - - - - -
5: Ruimte en wonen 333 529 -196 209 260 -51 203 321 -119 44 258 -214
6: Epe op orde 58 2.036 -1.978 - 530 -530 - 551 -551 - 574 -574
7: Duurzaamheid - 2 -2 - 2 -2 - 2 -2 - 2 -2
8: Toezicht en handhaving - - - - - - - - - - - -
9: Bedrijvigheid - - - - - - - - - - - -
10: Weer aan het werk 1.333 407 926 - 401 -401 - 410 -410 - 422 -422
11: Bestuur en organisatie 13.168 1.605 11.563 1.524 0 1.524 1.400 - 1.400 1.311 - 1.311
12: Algemene dekkingsmiddelen 139 141 -2 113 113 -0 113 113 -0 118 118 -0
Overhead 1.090 1.393 -303 972 733 239 744 738 6 697 750 -53
Totaal mutaties in reserves 19.742 18.472 1.270 3.543 2.638 905 4.096 2.697 1.399 3.823 2.626 1.197
Geraamde resultaat 140.218 140.195 23 120.789 120.764 25 121.992 121.972 20 124.584 124.574 11

B. Toelichting op het overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Financiële begroting - B. Toelichting op het overzicht baten en lasten

De toelichting op het overzicht van baten en lasten bevat:

  1. Toelichting op de mutaties per programma.
  2. Het overzicht van de algemene dekkingsmiddelen: Lokale heffingen.
  3. Inzicht in de gehanteerde prijzen, lonen en rentepercentages.
  4. Het overzicht van de incidentele baten en lasten en de structurele ruimte met toelichting.
  5. Het overzicht van de structurele mutaties in de reserves met toelichting

 

1. Toelichting op de mutatie per programma

Hierin geven we inzicht in de baten en lasten per afzonderlijk programma en een analyse van de verschillen tussen de begrote bedragen in de vorige en huidige begroting. Dit betreffen de baten en lasten, uitgaande van het bestaande beleid. De ‘budgetaanpassingen’ als gevolg van de voortzetting van bestaand beleid zijn in de verschillende plannen per programma per pijler toegelicht. Bijlage 4 geeft inzicht in de lasten en baten per taakveld.

 

2. Het overzicht van de algemene dekkingsmiddelen: Lokale heffingen

Dit overzicht bevat de belastingen die we vrij mogen besteden en de kosten die we daarvoor maken. Een toelichting op de belastingopbrengsten staat in de paragraaf lokale heffingen.

bedragen x € 1.000
Onderwerp Realisatie 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Onroerendezaakbelasting 7.060 7.207 7.427 7.625 7.846 8.072
Precariobelasting 98 89 153 153 153 153
Forensenbelasting 397 391 411 411 411 411
Toeristenbelasting 927 954 1.037 1.046 1.101 1.136
Opbrengst algemeen 51 57 58 58 58 58
Totaal bruto opbrengst 8.533 8.698 9.086 9.293 9.569 9.830
Kosten 592 584 607 645 677 710
Totaal netto opbrengst 7.941 8.114 8.479 8.648 8.892 9.120

3. Het inzicht in de gehanteerde prijzen, lonen en rentepercentage

Bij het opstellen van deze (meerjaren)begroting zijn onderstaande percentages gehanteerd.

 

De percentages van de autonome loon- en prijsstijgingen zijn gebaseerd op de meicirculaire 2025. Aanvullend hierop is een correctie toegepast op basis van het geactualiseerde percentage voor het lopende begrotingsjaar. Voor de prijsstijging wordt het imoc (inflatie materiële overheidsconsumptie)-percentage gehanteerd. Het Rijk hanteert dat namelijk ook bij de rijksbegroting en de algemene uitkering uit het gemeentefonds.


Voor het rentepercentage (kort en lang) gebruiken we de verwachting voor 2026 en 2027 uit de 'Voorjaarsraming' van De Nederlandse Bank (DNB) uit juni 2025. Hierbij wordt het percentage voor 2027 als uitgangspunt genomen voor de structurele verwachting.

 

Component 2026 2027 2028 2029
Prijsstijging 2,8% 2,2% 2,2% 2,3%
Loonstijging 1,8% 5,7% 4,6% 4,3%
Rente kort geld 1,9% 2,2% 2,2% 2,2%
Rente lang geld 3,1% 3,2% 3,2% 3,2%

 

4. Overzicht van de geraamde incidentele baten en lasten en de structurele ruimte met toelichting

Dit overzicht geeft inzicht in het structurele en reële evenwicht van de begroting op korte en langere termijn. 
- structureel evenwicht wil zeggen: de structurele lasten dekken we met structurele baten.
- reëel evenwicht wil zeggen: de geraamde bedragen zijn volledig, realistisch en haalbaar.

Incidentele baten en lasten beïnvloeden het begrotingsresultaat. Dat is zichtbaar in onderstaand overzicht. De incidentele lasten zijn hoger dan de incidentele baten. Hieruit volgt dat we de structurele lasten dekken met structurele baten. En dat daarmee sprake is van een structureel sluitende (meerjaren)begroting.

 

 

bedragen x € 1.000
Programma 2026 2027 2028 2029
Lasten Baten Lasten Baten Lasten Baten Lasten Baten
1.   Opgroeien in Epe 40 - 40 - - - - -
2.   Actief in Epe 283 83 200 - - - - -
3.   Zorg en Opvang 6.129 5.864 185 - 60 - 60 -
4.   Leefbaar en veilig 25 - - - - - - -
5.   Ruimte en wonen 467 - 200 - 50 - 50 -
6.   Epe op orde 347 - 1.155 - 250 - - -
7.   Duurzaamheid - - - - - - - -
8.   Toezicht en handhaving - - - - - - - -
9.   Bedrijvigheid 118 - 118 - 50 - 50 -
10. Weer aan het werk - - - - - - - -
11. Bestuur en Organisatie 246 - 220 - - - - -
Algemene dekkingsmiddelen - - - - - - -
Overhead 1.479 - 391 - 196 - 142 -
Resultaatbestemming 16.702 17.343 894 980 931 764 835 497
Totaal 25.836 23.290 3.403 980 1.537 764 1.137 497
bedragen x € 1.000;
Structurele ruimte 2026 2027 2028 2029
Geraamde resultaat 23 25 20 11
Saldo eenmalige baten (+) / lasten (-) 2.546 2.423 773 640
Gecorrigeerd saldo / structurele ruimte 2.569 2.448 793 651
Toelichting onder de tabel incidentele baten en lasten:
Uit het overzicht blijkt dat het begrotingsresultaat wordt beïnvloed door incidentele baten en lasten. De structurele lasten worden in 2026 en structureel gedekt door structurele baten.

 

Toelichting incidentele bedragen per programma ≥ € 50.000:

Programma 2:
· Uitvoering activiteiten Gezond en Actief Leven Akkoord (incidenteel gedeelte): € 83.000 in 2026 (lasten en baten)
· Toekomstbestendige maatschappelijke accommodaties (0-meting, prioritering, afwegingskader): € 200.000 in 2026 en 2027
Programma 3:
· Uitgaven dienstverlening aan mensen in kwetsbare posities: € 125.000 in 2026 en 2027
· Opvang ontheemden uit Oekraïne: € 5.726.000 in 2026 (lasten en baten)
· Opvang asielzoekers in Fletcher hotel: € 137.500 in 2026 (lasten en baten)
· Uitgaven voor lokale sociale infrastructuur beschermd thuis en pilot tussenvoorziening jongeren: € 80.000 in 2026
· Uitvoeren van de vastgestelde uitvoeringsagenda inclusie en diversiteit: € 60.000 in 2026 t/m 2029 (4 jaar)
Programma 5:
· Personele capaciteit voor de opgave wonen: € 100.000 voor 2026 (laatste jaar in de periode 2023-2026)
· Uitvoering woonagenda: € 50.000 in de jaren 2026 en 2027
· Onderzoek naar en planvorming voor de mogelijkheden van verplaatsing van het gronddepot in Vaassen en revitalisering van de huidige gemeentewerf: € 150.000 in 2026
· Externe expertise voor opstellen omgevingsvisie en MER: € 100.000 in 2026 en 2027
· Netcongestie: voor de begeleiding van de uitbreiding van het elektriciteitsnet wordt een projectteam opgezet: netto kosten € 50.000 voor 2026-2029 (4 jaar)
Programma 6:
· Sociaal plan Vebego (laatste jaar): € 75.000 in 2026
· Toekomstbestendig groen / herplantplicht groen: € 177.000 in 2026
· Zelf organiseren en uitvoeren van het faunabeheer in het gemeentebos (door een eigen faunabeheerder): € 50.000 in 2026 en 2027 (incidenteel hogere lasten)
· Uitvoering beleidsplan begraven, begraafplaatsen en gedenken: € 45.000 (2026) en € 55.000 (2027)
· Uitvoering achterstallig onderhoud wegen (aanvullend budget): € 1.050.000 (2027) en € 250.000 (2028)
Programma 9:
· Accountmanager agrarische sector: € 60.000 voor de jaren 2026 en 2027
· Uitvoeringsbudget recreatie en toerisme / evenementenbeleid: € 50.000 per jaar voor de periode 2026-2029 (4 jaar)
Programma 11:
· Toevoeging voorziening wethouderspensioenen en afdracht pensioenpremeie ABP: tijdelijk nog hogere lasten tot en met 2027 (€ 124.000 in 2026 en 2027)
· Ontwikkelingen dienstverlening (wettelijke en digitalisering processen): € 50.000 in 2026 en 2027)
Overhead:
· Aanvulling reserve generatiepact: € 500.000 in 2026
· Digitaal samenwerken en AI (toekomstbestendige en wendbare organisatie): € 70.000 in 2026, € 60.000 in 2027 (incidenteel deel)
· Informatieveiligheid (verbetering beveiliging netwerk- en informatiesystemen tegen cyberdreigingen): € 120.000 in 2026 en € 40.000 in 2027 (incidenteel deel)
· Verbouwing gemeentehuis (ontvlechting aanbouw, uitbreiding aantal overlegruimten en optimaliseren werkruimten KCC): € 250.000 in 2026
· Onderzoek aanpassing/herinrichting raadszaal: € 75.000 in 2026
· Verbouwing streekarchief: € 100.000 in 2026
· Implementatiekosten van vervangende SaaS-oplossingen: € 300.000 (2026), 291.000 (2027), 196.000 (2028) en € 142.000 (2029)
Resultaatbestemming:
· Het grootste deel van de toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves is incidenteel. De structurele toevoegingen en onttrekkingen zijn opgenomen in het overzicht van de geraamde structurele mutaties in de reserves (hieronder). De incidentele toevoegingen en onttrekkingen zijn opgenomen in bovenstaand overzicht. Het grootste deel van de mutaties heeft betrekking op de vrijval van surplussen uit een aantal reserves en de toevoeging aan reserves van de inzet van deze middelen (dekking diverse investeringen), zie ook de toelichting hierop in het onderdeel 'Toelichting mutaties in de reserves').

 

5. Overzicht van de geraamde structurele mutaties in reserves met toelichting.

Dit overzicht helpt bij de bepaling en de beoordeling van het structurele evenwicht in de begroting.

 

bedragen x € 1.000
Naam reserve 2026 2027 2028 2029
Toev. Onttr. Toev. Onttr. Toev. Ontr. Toev. Onttr.
ICT investeringen 290 246 247 352 252 245 258 266
Vervanging openbare verlichting 309 - 316 - 323 - 331 -
Onderhoud abri's 14 - 15 - 15 - 15 -
Vervanging bruggen 84 - 86 - 88 - 90 -
Egalisatie winstuitkering - 9 - 9 - 9 - 9
Verkoop 14 aandelen VNB (6%) - 12 - 12 - 12 - 12
Afl. achtergestelde lening Nuon - 53 - 42 - 42 - 43
Afl. achtergestelde lening Vitens - 65 - 51 - 51 - 54
Meubilair gymlokalen 25 15 25 16 26 17 26 19
Speelruimte 50 - 50 - 50 - 50 -
Huisvesting onderwijsvoorziening - 33 - 33 - 33 - 33
Hervorming jeugdzorg - 257 453 1.194 1.131
Renovatie kunst- en natuurgrasvelden 75 - 75 - 75 - 75 -
BUIG-middelen 338 338 338 338
Starterslening 75 19 77 16 78 18 80 21
Omgevingswet en Wkb 162 166 169 9
Bouwgrondexploitatie 14 15 15 15
Langdurig zieken voormalig personeel 435 336 440 214 446 203 452 203
Organisatieontwikkeling 100 100 100 85
Herstel schade nutsbedrijven 75 75 75 75
Dekking kapitaallasten - 1.078 - 1.084 - 1.224 - 1.425
Totaal structureel 1.770 2.399 1.744 2.563 1.766 3.332 1.790 3.325

C. Uiteenzetting van de financiële positie en de toelichting

Terug naar navigatie - Financiële begroting - C. Uiteenzetting van de financiële positie en de toelichting

In de uiteenzetting van de financiële positie staan de gevolgen van het beleid dat in de begroting is opgenomen.

De volgende onderwerpen komen aan de orde:

  1. Financiële gevolgen van het bestaande beleid en het nieuwe beleid, zoals in de programma’s opgenomen
  2. Vrijkomende eenmalige middelen
  3. Investeringen (economisch/maatschappelijk nut) en vervanging/uitbreiding
  4. Financiering
  5. Stand en verloop van de reserves en voorzieningen
  6. Geprognosticeerde begin- en eindbalans
  7. EMU-Saldo
  8. Arbeidskosten gerelateerde verplichtingen

 

1. Financiële gevolgen van het bestaande beleid en het nieuwe beleid zoals in de programma’s opgenomen

De uitkomst van de jaarlijkse afweging in het kader van het begrotingsproces is samengevat in het volgende overzicht. Daarin staat de cumulatieve ontwikkeling van lasten en baten. In de bijlagen bij deze begroting staan daarop toelichtingen.

Bedragen in € 1.000 2026 2027 2028 2029
1. Huidig saldo meerjarenbegroting 2025-2028 33 34 80 80
2. Effecten van autonome ontwikkelingen 2.014 2.687 985 813
3. Bedragen voor het op te nemen nieuw beleid
Nieuw beleid deze meerjarenbegroting -3.029 -3.156 -1.801 -1.536
Nieuwe investeringen (structurele kapitaallasten) - -39 -394 -602
Saldo nieuw beleid -3.029 -3.195 -2.195 -2.138
Saldo meerjarenbegroting (incl. nieuw beleid) -982 -474 -1.130 -1.245
4. Financiële dekking
Aanvullende taakstelling doorlichting begroting - 363 563 663
Inzet eenmalige middelen (vrijval reserves, € 1,3 mln.) 869 - 320 140
Inzet eenmalige middelen (dekking kapitaallasten, € 12,9 mln.) 136 136 267 453
Saldo financiële dekking 1.005 499 1.150 1.256
Saldo meerjarenbegroting 2026-2029 23 25 20 11

2. Vrijkomende eenmalige middelen

Jaarlijks worden de reserves doorgelicht bij de begroting. Financiële ruimte die in reserves aanwezig is, kan zodoende worden ingezet in de nieuwe begroting, ter dekking van (nieuwe) uitgaven. De volgende reserves bevatten een overschot dat binnen de begroting wordt ingezet ter dekking van incidentele uitgaven:

Reserve Vrijkomend bedrag in euro Achtergrond/toelichting
Algemene reserve 9.600.000 Het vrijkomende bedrag bestaat hoofdzakelijk uit het saldo van de 2e voortgangsrapportage 2024, van de jaarrekening 2024 en van de 1e voortgangsrapportage 2025. Ook kan (een deel van) de toegevoegde waardecorrectie vrijvallen en kan de reservering voor achterstalling onderhoud wegen vervallen (hiervoor is een budget bij nieuw beleid opgenomen).
Vluchtelingen, statushouders en overige doelgroepen 3.000.000 De afgelopen jaren konden vanuit de jaarrekeningresultaten, forse bedragen worden toegevoegd aan deze reserve. Er is een doorrekening gemaakt van de verwachte uitgaven (incl. strategische aankoop) en het borgen van de diverse werkzaamheden in de komende jaren in de reguliere organisatie. Op basis van deze doorrekening kan het genoemde bedrag vrijvallen.
Eenmalige dekkingsmiddelen 160.000 Voorgaande jaren is waardecorrectie toegevoegd aan deze reserve. Niet in alle gevallen was het nodig om dit aan de reserve te onttrekken. Derhalve is een overschot ontstaan.
Restauratie en onderhoud monumenten 25.700 Doordat de stand van de reserve hoger is dan de bepaalde stand voor het opvangen van de risico’s en voor egalisatie van de uitgaven op het beleidsveld, kan een deel van de reserve vrijvallen.
Participatie 206.900 Doordat de stand van de reserve hoger is dan de bepaalde stand voor het opvangen van de risico’s op het beleidsveld, kan een deel van de reserve vrijvallen.
Minimabeleid 714.700 Doordat de stand van de reserve hoger is dan de bepaalde stand voor het opvangen van de risico’s op het beleidsveld, kan een deel van de reserve vrijvallen.
BUIG 410.700 Doordat de stand van de reserve hoger is dan de bepaalde stand voor het opvangen van de risico’s op het beleidsveld, kan een deel van de reserve vrijvallen.
Bouwgrondexploitatie 100.100 Door enkele winsten op complexen in de bouwgrondexploitatie, die zijn toegevoegd aan de reserve, is een surplus ontstaan. Dit bedrag is niet nodig om de risico's op te vangen.
Totaal 14.218.100

3. Investeringen (economische/maatschappelijk nut en vervanging-/uitbreidingsinvesteringen)

Dit onderdeel bevat een totaaloverzicht van de investeringen die in het meerjareninvesteringsplan staan. Een gedetailleerd overzicht staat in bijlage 4 bij deze begroting. De bedragen zijn op basis van de verwachte (geïndexeerde) uitgaven.

Alle investeringen moeten we verplicht activeren en en afschrijven over de verwachte levensduur. De kosten daarvan zijn als 'kapitaallasten' opgenomen. Als er sprake is van financiering vanuit eenmalig beschikbare middelen of reserves, dan onttrekken we jaarlijks een bedrag aan een daartoe gevormde kapitaallastenreserve ter grootte van de kapitaallasten. Kapitaallasten van een investering die we dekken uit reserves of eenmalige middelen hebben daardoor geen effect op het saldo van de begroting.

Investeringsbedragen in mln. euro 2026 2027 2028 2029
Economisch nut 8,9 8,1 23,6 14,3
Maatschappelijk nut 2,6 3,5 3,3 0,6
Vervangingsinvesteringen 11,2 11,3 26,9 14,9
Uitbreidingsinvesteringen 0,3 0,3 - -
Totale investeringen 11,5 11,6 26,9 14,9

4. Financiering

De toelichting staat in de paragraaf financiering. 

 

5. Stand en verloop reserves en voorzieningen

Het verloop van de reserves en voorzieningen staat in de bijlagen bij deze begroting.

 

6. Geprognosticeerde begin- en eindbalans

Dit onderdeel bevat de verwachte begin- en eindbalans over het begrotingsjaar 2026 en de drie daaropvolgende jaren.

bedragen in € 1.000

Activa balans 2024 Geprognosticeerde balans per ultimo
2025 2026 2027 2028 2029
(im)Materiële vast activa 76.283 94.344 94.746 97.524 106.152 113.806
Financiële vaste activa: Kapitaalverstrekking - - - - - -
Financiële vaste activa: Leningen 6.880 6.880 6.880 6.880 6.880 6.880
Financiële vaste activa: Uitzettingen > 1 jaar 189 189 189 189 189 189
Totaal Vaste Activa 83.352 101.413 101.815 104.593 113.221 120.875
Voorraden: -86 -86 -86 -86 -86 -86
Onderhanden werk en overige grond- en hulpstoffen
Voorraden: - - - - - -
Gereed product en handelsgoederen en vooruitbetalingen
Uitzettingen korter 1 jaar 26.308 16.200 13.676 4.143 2.500 2.500
Liquide middelen 446 446 446 446 446 446
Overlopende activa 14.132 13.000 13.000 13.000 13.000 13.000
Totaal Vlottende Activa 40.800 29.560 27.036 17.503 15.860 15.860
Totaal activa 124.152 130.973 128.851 122.096 129.081 136.735
Passiva balans 2024 Geprognosticeerde balans per ultimo
2025 2026 2027 2028 2029
Eigen vermogen 91.965 86.355 85.085 84.782 83.832 83.045
Voorzieningen 12.530 12.029 12.477 7.195 6.489 6.785
Vaste schulden - - - - 8.641 16.786
Totaal Vaste Passiva 104.495 98.384 97.562 91.977 98.962 106.616
Vlottende schulden 6.581 19.589 19.589 19.589 19.589 19.589
Overlopende passiva 13.076 13.000 11.700 10.530 10.530 10.530
Totaal Vlottende Passiva 19.657 32.589 31.289 30.119 30.119 30.119
Totaal passiva 124.152 130.973 128.851 122.096 129.081 136.735

7. EMU-saldo

Het BBV schrijft voor dat gemeenten in de begroting een meerjarige berekening van het EMU-saldo opnemen. Het EMU-saldo geldt binnen de Europese Unie als een indicator om de gezondheid van overheidsfinanciën te bepalen. De Nederlandse overheid als geheel mag een begrotingstekort (EMU-saldo) hebben van maximaal 3% van het bruto binnenlands product (BBP).  Naast de rijksoverheid, hebben daar ook de decentrale overheden een aandeel hierin. Het aandeel van de gezamenlijke gemeenten is genormeerd op een tekort van 0,34%. Het Ministerie van BZK publiceert jaarlijks een lijst met de individuele referentiewaarden per gemeente. Voor Epe bedraagt voor 2026 de EMU-referentiewaarde € 6,1 miljoen. Dit bedrag is geen norm, maar geeft een indicatie voor het aandeel in de gezamenlijke tekortnorm. 
Het EMU-saldo gaat niet uit van baten en lasten, maar van ontvangsten en uitgaven op basis van transacties binnen een begrotingsjaar. Het ene jaar kan het EMU-saldo van de gemeente daarom een tekort vertonen en het andere jaar een overschot. Dit kan veroorzaakt worden door bijvoorbeeld schommelingen in de hoogte van de investeringen.  

bedragen in € 1.000

2025 2026 2027 2028 2029
1.(+) Exploitatiesaldo vóór toevoeging aan c.q. onttrekking uit reserves (zie BBV, artikel 17c) -977 -1.247 -880 -1.379 -1.187
2.(-/-) Mutatie (im)materiële vaste activa 9.218 402 2.777 8.629 7.653
3.(+) Mutatie voorzieningen -240 -501 448 -5.282 -706
4.(-/-) Mutatie voorraden (incl. bouwgronden in exploitatie) -
5.(-/-) Verwachte boekwinst/verlies bij de verkoop van financiële vaste activa en (im)materiële vaste activa, alsmede de afwaardering van financiële vaste activa -
Berekend EMU-saldo -10.435 -2.150 -3.209 -15.290 -9.546

8. Arbeidskosten gerelateerde verplichtingen

Dit onderdeel bevat de zogenoemde jaarlijks terugkerende, aan arbeidskosten gerelateerde, verplichtingen van vergelijkbaar volume. Daaronder worden verstaan de aanspraken op toekomstige uitkeringen door huidig dan wel voormalig personeel.

Het Besluit Begroting en Verantwoording schrijft voor dat jaarlijkse arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume via de exploitatie moeten lopen. Als de verplichtingen niet van een vergelijkbaar volume zijn, dan moet hiervoor een voorziening worden getroffen. 

Toepassing van deze voorschriften leidt tot de hieronder beschreven verwerkingswijze in de begroting:

  1. Salariskosten
    Voor het begroten van de jaarlijkse salariskosten wordt uitgegaan van trede 10 van de functieschaal (organieke raming). De toelagen en vergoedingen worden individueel begroot.

  2. Wettelijke en cao-verplichtingen 
    Medewerkers waarvan het contract niet wordt verlengd hebben recht op een WW-uitkering. Medewerkers die op grond van artikel 10 van de Cao Gemeenten worden ontslagen, hebben doorgaans recht op een WW-uitkering en kunnen ook recht hebben op een aanvullende uitkering én een na-wettelijke uitkering, die gekoppeld is aan het recht op WW.
    Vanaf 2020 bestaat ook de verplichting vanuit de wet tot het uitkeren van een transitievergoeding. De genoemde uitkeringen worden, voor zover deze kunnen worden voorzien, in de begroting opgenomen en gedekt door een onttrekking aan de reserve langdurige ziekte/voormalig personeel.

  3. Wachtgelden wethouders 
    In 2022 is voor de verplichting tot het uitbetalen van wachtgelden en voortgezette uitkeringen bij invaliditeit aan voormalige wethouders, zoals bepaald in de Algemene Pensioenwet Politieke Ambtsdragers (APPA), een voorziening gevormd. De uitbetaalde uitkeringen worden onttrokken aan deze voorziening.    

  4. Pensioenen wethouders, vanaf 2001
    Voor pensioenen van wethouders (vanaf 2001) is een voorziening getroffen. Op basis van de opbouw van de pensioenrechten, jaarlijks berekend door een extern bureau, en waarde-indexering wordt de voorziening aangepast. 
    De regering heeft besloten dat met de invoering van het nieuwe pensioenstelsel ook de APPA-pensioenafspraken van politieke ambtsdragers in een pensioenfonds ondergebracht moeten worden. Naar verwachting zal de gemeente per 1 januari 2028 de verplichtingen overdragen aan het Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds (ABP). Tot 31 december 2027 zal de gemeente een voorziening voor de pensioenaanspraken van oud-wethouders in stand houden. Vanaf 2028 zijn de lasten van de af te dragen pensioenpremie aan het ABP begroot. 

  5. Wachtgelden en pensioenen wethouders voor 2001
    De wachtgelden en pensioen van wethouders voor 2001 worden jaarlijks bekostigd uit een structureel daarvoor opgenomen post binnen de begroting. Hiervoor is geen voorziening getroffen. De berekening van deze pensioenen en wachtgelden, evenals de uitbetaling daarvan, is uitbesteed.

  6. Regeling Generatiepact
    De regeling Generatiepact biedt medewerkers vanaf 62 jaar de mogelijkheid om een bepaald percentage minder te gaan werken waarbij een deel van het salaris en pensioenopbouw behouden blijft. In het kader van verlofharmonisatie is besloten om deze regeling na 2026 niet te verlengen. Toetreding tot deze regeling is dus niet meer mogelijk na 2026, maar de regeling blijft wel gelden voor de dan deelnemende medewerkers. 
    De lasten van deze regeling zijn begroot voor de ingeschatte deelnemers per 31 december 2026 en worden gedekt door een onttrekking uit de reserve Generatiepact.

  7. Ziekte en arbeidsongeschiktheid
    De gemeente is verantwoordelijk voor doorbetaling, verzuimbegeleiding en re-integratie van de zieke medewerkers en oud-medewerkers, die ziek uit dienst gaan of binnen 4 weken na uitdiensttreding ziek worden. Als een medewerker 2 jaar ziek is, kan deze in aanmerking komen voor een WIA-uitkering (Wet Werk en Inkomen naar arbeidsvermogen). Er zijn twee soorten WIA-uitkeringen:
    - IVA-uitkering (Inkomensvoorziening Volledige Arbeidsongeschikten), waarvoor de gemeente niet de lasten draagt, en
    - WGA-uitkering (Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten) uitkering, waarvoor de gemeente 10 jaar aansprakelijk is. 
    De gemeente Epe heeft de voor de WGA-uitkeringen een (her)verzekering met een particuliere verzekeraar afgesloten ter beperking van de financiële risico's. 
    De lasten van de ZW- en WGA-uitkeringen, verzuimbegeleiding en re-integratie zijn voor de bekende gevallen begroot. Deze lasten worden gedekt door een onttrekking uit de reserve Langdurig zieken/voormalig personeel.

  8. Individueel Keuze Budget (IKB)
    Dit is een budget dat per maand wordt opgebouwd en waarvoor de volgende bronnen worden gebruikt: de eindejaarsuitkering, de vakantie-uitkering, de levensloopbijdrage en bovenwettelijke vakantiedagen. De medewerker bepaalt gedurende het jaar zelf waar hij het budget voor in wil zetten. In de maand december wordt uitbetaald wat nog resteert in het budget.

  9. Verkoop verlofuren
    Naast de koop van verlof-uren biedt het IKB ook de mogelijkheid tot verkoop van bovenwettelijke verlofuren. Dit kan tot maximaal 72 uren voor een voltijds medewerker.

  10. Verlofsparen
    In de CAO is sinds 1 januari 2022 de mogelijkheid tot verlofsparen opgenomen in het kader van vitaliteit. Medewerkers kunnen hun bovenwettelijke vakantie-uren sparen en het opgebouwde spaarverlof inzetten op een manier die aansluit bij hun persoonlijke levens- en carrièreplanning. Er is een voorziening gevormd voor de verplichting die hieruit ontstaat.

  11. RVU
    Medewerkers kunnen gebruik maken van de Regeling Vervroegd Uittreden (RVU). De medewerker gaat dan uit dienst en heeft recht op een (maandelijkse) ontslagvergoeding. Op dat moment ontstaat een financiële verplichting (tegenover de oud-medewerker en de fiscus). Hiervoor wordt een voorziening opgenomen.

Toelichting mutaties programma 1 | Opgroeien in Epe

Financiële begroting

Terug naar navigatie - Toelichting mutaties programma 1 | Opgroeien in Epe - Financiële begroting
Bedragen * € 1.000
Realisatie 2024 Begr 2025 na wijziging Begr 2026 Begr 2027 Begr 2028 Begr 2029
Lasten bestaand beleid 16.407 18.941 18.841 18.734 18.635 18.582
Lasten nieuw beleid - - 379 460 676 810
Lasten totaal 16.407 18.941 19.220 19.194 19.311 19.392
Baten bestaand beleid 1.132 947 929 846 1.301 1.312
Baten nieuw beleid - - - - - -
Baten totaal 1.132 947 929 846 1.301 1.312
Saldo -15.275 -17.994 -18.291 -18.348 -18.010 -18.081

Toelichting op de mutaties

Terug naar navigatie - Toelichting mutaties programma 1 | Opgroeien in Epe - Toelichting op de mutaties
Toelichting op mutaties in lasten en baten
+ is een voordeel ; - is een nadeel ; bedragen in € 1.000
Lasten:
· Lasten nieuw beleid: dit betreffen de financiële consequenties van het nieuwe beleid. Een specificatie hiervan is opgenomen in programma 1 van deel 1. -379
· In het kader van de financiële en inhoudelijke doorlichting van de begroting zijn er kosten afgeraamd op de onderdelen leerlingenvervoer, voorschoolse voorziening peuters en jeugdhulpverlening. 185
· De hoogte van enkele aangevraagde subsidies is hoger door o.a. loon- en prijsstijgingen. -65
· De vraag naar jeugdzorg is geactualiseerd op basis van de meest actuele gegevens. De standaard indexatie van de ramingen t.o.v. de begroting 2025 (€ 290.000 over de totale begroting voor jeugdzorg) waarmee gerekend is, lijkt toereikend voor de verwachte kosten. -290
· Incidentele verschillen als gevolg van het niet meer opnemen in 2026 van restantbudgetten en eenmalige uitgaven uit 2025 en mutaties in kapitaallasten en in de toerekening van personele kosten leiden tot een mutatie op dit programma. Voor een analyse van de kapitaallasten, de ontwikkeling van de personeelskosten en loon- en prijsstijgingen wordt verwezen naar bijlage 7. 260
Baten:
· Geen verschil te verklaren.

Toelichting mutaties programma 2 | Actief in Epe

Financiële begroting

Terug naar navigatie - Toelichting mutaties programma 2 | Actief in Epe - Financiële begroting
Bedragen * € 1.000
Realisatie 2024 Begr 2025 na wijziging Begr 2026 Begr 2027 Begr 2028 Begr 2029
Lasten bestaand beleid 5.480 5.455 5.567 5.467 5.467 5.267
Lasten nieuw beleid - - 222 222 377 562
Lasten totaal 5.480 5.455 5.789 5.689 5.844 5.830
Baten bestaand beleid 981 945 970 970 970 970
Baten nieuw beleid - - - - - -
Baten totaal 981 945 970 970 970 970
Saldo -4.499 -4.510 -4.819 -4.719 -4.874 -4.860

Toelichting op de mutaties

Terug naar navigatie - Toelichting mutaties programma 2 | Actief in Epe - Toelichting op de mutaties
Toelichting op mutaties in lasten en baten
+ is een voordeel ; - is een nadeel ; bedragen in € 1.000
Lasten:
· Lasten nieuw beleid: dit betreffen de financiële consequenties van het nieuwe beleid. Een specificatie hiervan is opgenomen in programma 2 van deel 1. -222
· Vanuit het Integraal ZorgAkkoord (IZA) ontvangt de gemeente middelen om de zorg te verbeteren. Daar tegenover staan ook inkomsten. -65
· De hoogte van enkele begrote subsidies is hoger door o.a. loon- en prijsstijging en deels wegvallen van een specifieke uitkering. -57
· Naar aanleiding van het uitgevoerde onderzoek is sprake van hogere structurele energiekosten voor Sport- en dorpscentrum Vaassen. Het begrote subsidiebedrag is daarom structureel verhoogd. -65
· In 2026 zijn er extra middelen beschikbaar voor de (nieuwe wettelijke) uitvoerende taken van de bibliotheek. Hiervan is € 100.000 een incidenteel bedrag dat beschikbaar komt via de algemene uitkering (septembercirculaire 2024). Hierbij krijgt de gemeente een zorgplicht voor het instandhouden van kwalitatief en kwantitatief goed bibliotheekwerk. -125
· Vanwege een wijziging in de regelgeving (IV3) is een geraamd bedrag verplaatst van programma 3 naar programma 2. -119
· Incidentele verschillen als gevolg van het niet meer opnemen in 2026 van restantbudgetten en eenmalige uitgaven uit 2025 en mutaties in kapitaallasten en in de toerekening van personele kosten leiden tot een mutatie op dit programma. Voor een analyse van de kapitaallasten, de ontwikkeling van de personeelskosten en loon- en prijsstijgingen wordt verwezen naar bijlage 7. 287
Baten:
· Geen verschil te verklaren.

Toelichting mutaties programma 3 | Zorg en opvang

Financiële begroting

Terug naar navigatie - Toelichting mutaties programma 3 | Zorg en opvang - Financiële begroting
Bedragen * € 1.000
Realisatie 2024 Begr 2025 na wijziging Begr 2026 Begr 2027 Begr 2028 Begr 2029
Lasten bestaand beleid 18.640 22.834 23.246 17.777 18.224 18.728
Lasten nieuw beleid - - 60 60 60 60
Lasten totaal 18.640 22.834 23.306 17.836 18.283 18.787
Baten bestaand beleid 8.583 6.260 7.164 1.800 1.800 1.800
Baten nieuw beleid - - - - - -
Baten totaal 8.583 6.260 7.164 1.800 1.800 1.800
Saldo -10.057 -16.573 -16.141 -16.036 -16.484 -16.988

Toelichting op de mutaties

Terug naar navigatie - Toelichting mutaties programma 3 | Zorg en opvang - Toelichting op de mutaties
Toelichting op mutaties in lasten en baten
+ is een voordeel ; - is een nadeel ; bedragen in € 1.000
Lasten:
· Lasten nieuw beleid: dit betreffen de financiële consequenties van het nieuwe beleid. Een specificatie hiervan is opgenomen in programma 3 van deel 1. -60
· Voor de uitvoeringkosten van Wet Inburgering ontvangt de gemeente Epe vanaf 2021 middelen via het gemeentefonds, deze middelen waren ontoereikend waardoor het budget is verhoogd. -170
· De uitgaven vanuit de specifieke uitkering (Spuk) Inburgering en Onderwijsroute zijn in 2026 verhoogd. Daar tegenover staan ook hogere inkomsten. -340
· De vraag naar WMO zorg is geactualiseerd op basis van de realisatie van 2024 en groei vanuit historisch perspectief. Hierdoor nemen de kosten toe zowel in volume als in prijs. -370
· Vanwege een wijziging in de regelgeving (IV3) is een geraamd bedrag verplaatst van programma 3 naar programma 2. 119
· De begroting van de kosten van opvang van ontheemden uit Oekraïne is geactualiseerd. De hogere uitgaven betreffen o.a. prijsstijgingen (indexatie), huurkosten, personele kosten en onderhoud. Tegenover de hogere kosten staan ook hogere inkomsten (vergoeding van het Rijk, zie onder de baten). -376
· De opvang van asielzoekers in hotel Fletcher leidt tot onvoorziene personele kosten, juridische kosten, inrichtingskosten, beveiligingskosten en andere kosten. De kosten worden bij het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) gedeclareerd. De kosten die niet gedeclareerd kunnen worden zullen worden gedekt uit de reserve huisvesting vluchtelingen, statushouders en overige doelgroepen. De verwachte vergoeding van het COA is onder de baten opgenomen. -138
· Incidentele verschillen als gevolg van het niet meer opnemen in 2026 van restantbudgetten en eenmalige uitgaven uit 2025 en mutaties in kapitaallasten en in de toerekening van personele kosten leiden tot een mutatie op dit programma. Voor een analyse van de kapitaallasten, de ontwikkeling van de personeelskosten en loon- en prijsstijgingen wordt verwezen naar bijlage 7. 821
Baten:
· De inkomsten van de Specifieke uitkering (Spuk) Inburgering en onderwijsroute zijn hoger. 340
· De begroting van de kosten van opvang van ontheemden uit Oekraïne is geactualiseerd. Tegenover de hogere uitgaven staan hogere inkomsten (vergoeding van het Rijk). 467
· De kosten van opvang van asielzoekers in hotel Fletcher worden bij het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) gedeclareerd. De verwachte vergoeding van het COA is hier opgenomen. 138

Toelichting mutaties programma 4 | Leefbaar en veilig

Financiële begroting

Terug naar navigatie - Toelichting mutaties programma 4 | Leefbaar en veilig - Financiële begroting
Bedragen * € 1.000
Realisatie 2024 Begr 2025 na wijziging Begr 2026 Begr 2027 Begr 2028 Begr 2029
Lasten bestaand beleid 3.019 3.479 3.432 3.538 3.547 3.547
Lasten nieuw beleid - - 320 356 356 356
Lasten totaal 3.019 3.479 3.752 3.894 3.903 3.903
Baten bestaand beleid 86 3 3 3 3 3
Baten nieuw beleid - - - - - -
Baten totaal 86 3 3 3 3 3
Saldo -2.933 -3.476 -3.749 -3.892 -3.900 -3.900

Toelichting mutaties programma 5 | Ruimte en wonen

Financiële begroting

Terug naar navigatie - Toelichting mutaties programma 5 | Ruimte en wonen - Financiële begroting
Bedragen * € 1.000
Realisatie 2024 Begr 2025 na wijziging Begr 2026 Begr 2027 Begr 2028 Begr 2029
Lasten bestaand beleid 5.473 5.282 8.055 7.875 7.822 7.821
Lasten nieuw beleid - - 400 250 150 150
Lasten totaal 5.473 5.282 8.455 8.125 7.972 7.971
Baten bestaand beleid 4.071 2.302 5.140 5.340 5.340 5.340
Baten nieuw beleid - - - - - -
Baten totaal 4.071 2.302 5.140 5.340 5.340 5.340
Saldo -1.403 -2.980 -3.315 -2.785 -2.632 -2.631

Toelichting op de mutaties

Terug naar navigatie - Toelichting mutaties programma 5 | Ruimte en wonen - Toelichting op de mutaties
Toelichting op mutaties in lasten en baten
+ is een voordeel ; - is een nadeel ; bedragen in € 1.000
Lasten:
· Lasten nieuw beleid: dit betreffen de financiële consequenties van het nieuwe beleid. Een specificatie hiervan is opgenomen in programma 5 van deel 1. -400
· De exploitatielasten van het gebouw aan de Parkweg 5 dalen omdat dit gebouw wordt afgestoten; deze lasten waren t/m 2025 begroot op programma 5. Als gevolg van de afstoting verwachten we dat de exploitatielasten van het gemeentehuis zullen stijgen. Daarom is in de begroting 2026 de lasten gemeentehuis verhoogd met hetzelfde bedrag als de verlaging van het budget Parkweg 5. Voor de gemeentebegroting budgettair neutraal, maar op programma Overhead een verhoging van budget ten opzichte van begroting 2025 en op programma 5 een verlaging van het budget. 57
· Om op een zo efficiënt en effectief mogelijke manier de wettelijke archieftaken uit te voeren, neemt de gemeente Epe, samen met 7 andere gemeenten, deel in de nieuwe gemeenschappelijke regeling Noord-Veluws Archief (NoVA). De kosten van het gemeentearchief waren t/m 2025 nog begroot op programma Overhead. De exploitatiebijdrage aan de gemeenschappelijke regeling NoVA dient verantwoord te worden op programma 5. Dit betekent het verschuiven van budget van programma Overhead naar programma 5 Ruimte. Voor de gemeentebegroting budgettair neutraal, maar ten opzichte van begroting 2025 op programma Overhead een verlaging van budget en op programma 5 een verhoging van het budget. -195
· In de begroting 2026 zijn de meest actuele uitkomsten van de grondexploitatieberekeningen opgenomen. Dit leidt tot een verschil ten opzichte van de begroting 2025 in zowel de lasten als de baten. -3.030
· In de begroting 2026 is een toename voor de verwachte kosten voor welstandsadviezen opgenomen. Voor 2025 is in de voortgangsrapportage, als onderdeel van de overige technische mutaties, deze toename voor de verwachte kosten voor welstandsadviezen opgenomen. -67
· Incidentele verschillen als gevolg van het niet meer opnemen in 2026 van restantbudgetten en eenmalige uitgaven uit 2025 en mutaties in kapitaallasten en in de toerekening van personele kosten leiden tot een mutatie op dit programma. Voor een analyse van de kapitaallasten, de ontwikkeling van de personeelskosten en loon- en prijsstijgingen wordt verwezen naar bijlage 7. 459
Baten:
· Incidentele verschillen als gevolg van het niet meer opnemen in 2026 van restantbudgetten en eenmalige baten uit 2025 leiden tot een mutatie op dit programma. -203
· In de begroting 2026 zijn de meest actuele uitkomsten van de grondexploitatieberekeningen opgenomen. Dit leidt tot een verschil ten opzichte van de begroting 2025 in zowel de lasten als de baten. 3.182
· In verband met minder verwachte grote projecten in 2026 is er een lagere opbrengst uit leges omgevingsvergunningen opgenomen in de begroting 2026. -160

Toelichting mutaties programma 6 | Epe op orde

Financiële begroting

Terug naar navigatie - Toelichting mutaties programma 6 | Epe op orde - Financiële begroting
Bedragen * € 1.000
Realisatie 2024 Begr 2025 na wijziging Begr 2026 Begr 2027 Begr 2028 Begr 2029
Lasten bestaand beleid 9.299 9.390 8.759 8.729 8.768 8.803
Lasten nieuw beleid - - 390 1.365 545 385
Lasten totaal 9.299 9.390 9.148 10.093 9.312 9.187
Baten bestaand beleid 1.749 1.319 1.315 1.315 1.215 1.215
Baten nieuw beleid - - - - - -
Baten totaal 1.749 1.319 1.315 1.315 1.215 1.215
Saldo -7.550 -8.071 -7.833 -8.778 -8.097 -7.972

Toelichting op de mutaties

Terug naar navigatie - Toelichting mutaties programma 6 | Epe op orde - Toelichting op de mutaties
Toelichting op mutaties in lasten en baten
+ is een voordeel ; - is een nadeel ; bedragen in € 1.000
Lasten:
· Lasten nieuw beleid: dit betreffen de financiële consequenties van het nieuwe beleid. Een specificatie hiervan is opgenomen in programma 6 van deel 1. -390
· Incidentele verschillen als gevolg van het niet meer opnemen in 2026 van restantbudgetten en eenmalige uitgaven uit 2025 en mutaties in kapitaallasten en in de toerekening van personele kosten leiden tot een mutatie op dit programma. Voor een analyse van de kapitaallasten, de ontwikkeling van de personeelskosten en loon- en prijsstijgingen wordt verwezen naar bijlage 7. 594
Baten:
· In de begroting 2026 zijn de verwachte opbrengsten uit leges en afkoopsommen begraven naar beneden bijgesteld. -126
· In deze begroting verwachten wij een tekort op begraven van € 98k. Dit tekort wordt ontrokken uit de voorziening (baat). Dit zorgt voor hogere opbrengsten op op dit programma maar verloopt over de hele begroting budgetneutraal. 98

Toelichting mutaties programma 7 | Duurzaamheid

Financiële begroting

Terug naar navigatie - Toelichting mutaties programma 7 | Duurzaamheid - Financiële begroting
Bedragen * € 1.000
Realisatie 2024 Begr 2025 na wijziging Begr 2026 Begr 2027 Begr 2028 Begr 2029
Lasten bestaand beleid 10.343 9.986 10.575 10.575 10.575 10.575
Lasten nieuw beleid - - 92 75 75 75
Lasten totaal 10.343 9.986 10.667 10.650 10.650 10.650
Baten bestaand beleid 9.418 9.460 11.137 11.137 11.137 11.137
Baten nieuw beleid - - 25 25 25 25
Baten totaal 9.418 9.460 11.162 11.162 11.162 11.162
Saldo -926 -526 494 511 511 511

Toelichting op de mutaties

Terug naar navigatie - Toelichting mutaties programma 7 | Duurzaamheid - Toelichting op de mutaties
Toelichting op mutaties in lasten en baten
+ is een voordeel ; - is een nadeel ; bedragen in € 1.000
Lasten:
· Lasten nieuw beleid: dit betreffen de financiële consequenties van het nieuwe beleid. Een specificatie hiervan is opgenomen in programma 7 van deel 1. -92
· Voor de uitvoering van het Nationaal Isolatie programma zijn de lasten verhoogd. Daar tegenover staan inkomsten vanuit de SPUK Nationaal Isolatie programma. Per saldo staan de baten en lasten van dit programma budgetneutraal in de begroting. -397
· Het positieve saldo van de inkomsten en uitgaven van riolering wordt zoals gebruikelijk toegevoegd aan de egalisatievoorziening voor riolering. In deze begroting verwachten wij een hoger saldo dan vorig jaar. Daardoor wordt ook een groter bedrag aan de voorziening toegevoegd. Dit is een hogere last voor dit programma, maar per saldo verloopt dit over de hele begroting budgetneutraal. -180
· Hogere lasten grondstoffeninzameling als gevolg van een nieuwe dienstverleningsovereenkomst waarin prijsindexatie is toegepast. Verder vindt een beperkte verschuiving van kosten plaats naar straatreiniging (programma 5). -132
· De bijdrage aan ODVeluwe is voor 2026 ten opzichte van 2025 toegenomen, door indexering en aanvullende bodemtaken. -62
· Incidentele verschillen als gevolg van het niet meer opnemen in 2026 van restantbudgetten en eenmalige uitgaven uit 2025 en mutaties in kapitaallasten en in de toerekening van personele kosten leiden tot een mutatie op dit programma. Voor een analyse van de kapitaallasten, de ontwikkeling van de personeelskosten en loon- en prijsstijgingen wordt verwezen naar bijlage 7. 174
Baten:
· Baten nieuw beleid: dit betreffen de financiële consequenties van het nieuwe beleid. Een specificatie hiervan is opgenomen in programma 7 van deel 1. 25
· Tegenover de lasten van de SPUK Nationaal Isolatie programma staan inkomsten vanuit het rijk. 740
· Tegenover de lasten van de CDOKE staan inkomsten vanuit het rijk. Dit maakt onderdeel uit van het programma Energie en Warmte. Per saldo staan de baten en lasten m.b.t. CDOKE budgetneutraal in de begroting. 586
· De verwachte opbrengsten uit riolering zijn op basis van de tarieven 2026 omhoog bijgesteld. Tegenover deze hogere opbrengsten staan ook hogere lasten. 170
· De verwachte opbrengsten uit grondstoffeninzameling zijn op basis van de tarieven 2026 € 180k omhoog bijgesteld. Tegelijk valt de SUP-vergoeding ('Singe Use Plastic') die gemeente Epe ontvangt € 23k lager uit. Tegenover de hogere opbrengsten staan ook hogere lasten. 157

Toelichting mutaties programma 8 | Toezicht en handhaving

Toelichting op de mutaties

Terug naar navigatie - Toelichting mutaties programma 8 | Toezicht en handhaving - Toelichting op de mutaties
Toelichting op mutaties in lasten en baten
+ is een voordeel ; - is een nadeel ; bedragen in € 1.000
Lasten:
· Incidentele verschillen als gevolg van het niet meer opnemen in 2026 van restantbudgetten en eenmalige uitgaven uit 2025 en mutaties in kapitaallasten en in de toerekening van personele kosten leiden tot een mutatie op dit programma. Voor een analyse van de kapitaallasten, de ontwikkeling van de personeelskosten en loon- en prijsstijgingen wordt verwezen naar bijlage 7. -186
Baten:
· Voor 2026 is de verwachting dat de inkomsten als gevolg van dwangsommen (bouwtoezicht) fors lager zullen zijn. De werkwijze is dat geprobeerd wordt om eerder in gesprek te gaan met de inwoners en (in dit geval) overtreders ertoe te bewegen de overtreding zonder juridische procedures op te heffen. Dit verkleint de kans van het opleggen van dwangsommen. -48

Toelichting mutaties programma 9 | Bedrijvigheid

Financiële begroting

Terug naar navigatie - Toelichting mutaties programma 9 | Bedrijvigheid - Financiële begroting
Bedragen * € 1.000
Realisatie 2024 Begr 2025 na wijziging Begr 2026 Begr 2027 Begr 2028 Begr 2029
Lasten bestaand beleid 1.183 1.739 1.150 1.150 1.142 1.142
Lasten nieuw beleid - - 50 50 50 50
Lasten totaal 1.183 1.739 1.200 1.200 1.192 1.192
Baten bestaand beleid 361 113 244 244 244 244
Baten nieuw beleid - - - - - -
Baten totaal 361 113 244 244 244 244
Saldo -822 -1.625 -956 -956 -948 -948

Toelichting op de mutaties

Terug naar navigatie - Toelichting mutaties programma 9 | Bedrijvigheid - Toelichting op de mutaties
Toelichting op mutaties in lasten en baten
+ is een voordeel ; - is een nadeel ; bedragen in € 1.000
Lasten:
· Lasten nieuw beleid: dit betreffen de financiële consequenties van het nieuwe beleid. Een specificatie hiervan is opgenomen in programma 9 van deel 1. -50
· Incidentele verschillen als gevolg van het niet meer opnemen in 2026 van restantbudgetten en eenmalige uitgaven uit 2025 en mutaties in kapitaallasten en in de toerekening van personele kosten leiden tot een mutatie op dit programma. Voor een analyse van de kapitaallasten, de ontwikkeling van de personeelskosten en loon- en prijsstijgingen wordt verwezen naar bijlage 7. 606
Baten:
· Bijstelling van de opbrengsten uit leges m.b.t. ingrepen in de ondergrondse infrastructuur (€ 55k) en degeneratievergoedingen voor schadeherstel vanwege ingrepen door nutsbedrijven (€ 75k). De opbrengst uit degeneratievergoedingen wordt aan reserve Herstel schade nutsbedrijven toegevoegd om toekomstige herstelkosten te kunnen dekken. 130

Toelichting mutaties programma 10 | Weer aan het werk

Financiële begroting

Terug naar navigatie - Toelichting mutaties programma 10 | Weer aan het werk - Financiële begroting
Bedragen * € 1.000
Realisatie 2024 Begr 2025 na wijziging Begr 2026 Begr 2027 Begr 2028 Begr 2029
Lasten bestaand beleid 16.171 16.956 17.788 17.659 17.459 17.340
Lasten nieuw beleid - - 36 36 36 36
Lasten totaal 16.171 16.956 17.824 17.695 17.495 17.376
Baten bestaand beleid 8.467 8.093 8.800 8.800 8.800 8.800
Baten nieuw beleid - - - - - -
Baten totaal 8.467 8.093 8.800 8.800 8.800 8.800
Saldo -7.703 -8.863 -9.024 -8.895 -8.695 -8.576

Toelichting op de mutaties

Terug naar navigatie - Toelichting mutaties programma 10 | Weer aan het werk - Toelichting op de mutaties
Toelichting op mutaties in lasten en baten
+ is een voordeel ; - is een nadeel ; bedragen in € 1.000
Lasten:
· Lasten nieuw beleid: dit betreffen de financiële consequenties van het nieuwe beleid. Een specificatie hiervan is opgenomen in programma 10 van deel 1. -36
· Het aantal inwoners dat een beroep doet op een uitkering op grond van de Participatiewet zal naar verwachting toenemen. -368
· Doordat er steeds meer mensen begeleid kunnen worden naar werk met behulp van verstrekking van een loonkostensubsidie nemen de lasten hiervan toe. -99
· De lasten van de Specifieke uitkering (Spuk) Energiearmoede zijn begroot. Daar tegenover staan ook inkomsten vanuit het Rijk. -136
· Het WSW budget voor 2026 is bijgesteld op basis van de meicirculaire 2025. Daar tegenover staat dat de Integratie Uitkering Participatie ook hoger uitvalt. -170
· De lasten van de uistroombevordering en reïntegratie zijn toegenomen. Het resultaat wordt verrekend met de reserve Participatie en heeft daardoor geen invloed op het resultaat van de begroting. -190
· Incidentele verschillen als gevolg van het niet meer opnemen in 2026 van restantbudgetten en eenmalige uitgaven uit 2025 en mutaties in kapitaallasten en in de toerekening van personele kosten leiden tot een mutatie op dit programma. Voor een analyse van de kapitaallasten, de ontwikkeling van de personeelskosten en loon- en prijsstijgingen wordt verwezen naar bijlage 7. 197
Baten:
· Elk jaar wordt op basis van voorgaande jaren een inschatting gemaakt van het bedrag dat Epe ontvangt van het Rijk voor de uitvoering van de BUIG. Dit levert een voordeel op in de baten. Het resultaat wordt verrekend met de reserve BUIG en heeft daardoor geen invloed op het resultaat van de begroting. 594
· De lasten van de Specifieke uitkering (Spuk) Energiearmoede zijn begroot. Daar tegenover staan ook inkomsten vanuit het Rijk. 136

Toelichting mutaties programma 11 | Bestuur en organisatie

Financiële begroting

Terug naar navigatie - Toelichting mutaties programma 11 | Bestuur en organisatie - Financiële begroting
Bedragen * € 1.000
Realisatie 2024 Begr 2025 na wijziging Begr 2026 Begr 2027 Begr 2028 Begr 2029
Lasten bestaand beleid 5.474 5.133 5.061 7.340 9.222 11.170
Lasten nieuw beleid - - - -363 -563 -663
Lasten totaal 5.474 5.133 5.061 6.977 8.660 10.507
Baten bestaand beleid 701 715 750 783 727 392
Baten nieuw beleid - - - - - -
Baten totaal 701 715 750 783 727 392
Saldo -4.774 -4.418 -4.312 -6.194 -7.933 -10.115

Toelichting op de mutaties

Terug naar navigatie - Toelichting mutaties programma 11 | Bestuur en organisatie - Toelichting op de mutaties
Toelichting op mutaties in lasten en baten
+ is een voordeel ; - is een nadeel ; bedragen in € 1.000
Lasten:
· In het kader van de financiële en inhoudelijke doorlichting van de begroting zijn er budgetten binnen programma 11 afgeraamd. 92
· In de begroting 2024 en 2025 is een initiatievenbudget van € 50.000 voor de Raad opgenomen. Hiermee kon de Raad inspelen op initiatieven vanuit inwoners, organisaties en bedrijven. Dit budget was voor 2 jaar, en is niet gecontinueerd in 2026. 50
· In 2026 is de bijdrage aan de verbonden partij Regio Stedendriehoek verlaagd van € 125.000 naar € 75.000 50
· In 2026 worden gemeenteraadsverkiezingen gehouden. In 2025 waren er geen verkiezingen gepland, en daarmee ook geen budget begroot. Voor 2026 is budget opgevoerd voor deze verkiezingen. -73
· Incidentele verschillen als gevolg van het niet meer opnemen in 2026 van restantbudgetten en eenmalige uitgaven uit 2025 en mutaties in kapitaallasten en in de toerekening van personele kosten leiden tot een mutatie op dit programma. Voor een analyse van de kapitaallasten, de ontwikkeling van de personeelskosten en loon- en prijsstijgingen wordt verwezen naar bijlage 7. -63
Baten:
· Geen verschil te verklaren.

Toelichting mutaties Overzicht algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien

Financiële begroting

Terug naar navigatie - Toelichting mutaties Overzicht algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien - Financiële begroting
Bedragen * € 1.000
Realisatie 2024 Begr 2025 na wijziging Begr 2026 Begr 2027 Begr 2028 Begr 2029
Lasten bestaand beleid 1.022 532 692 730 922 1.495
Lasten nieuw beleid - - - - - -
Lasten totaal 1.022 532 692 730 922 1.495
Baten bestaand beleid 81.272 79.375 83.699 85.682 86.033 89.223
Baten nieuw beleid - - - - - -
Baten totaal 81.272 79.375 83.699 85.682 86.033 89.223
Saldo 80.250 78.844 83.007 84.953 85.111 87.728

Toelichting op de mutaties

Terug naar navigatie - Toelichting mutaties Overzicht algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien - Toelichting op de mutaties
Toelichting op mutaties in lasten en baten
+ is een voordeel ; - is een nadeel ; bedragen in € 1.000
Lasten:
· Op dit programma komt het renteresultaat tot uitdrukking. Vanaf de begroting 2025 wordt (vanwege gewijzigde regelgeving) geen rente meer toegerekend als vergoeding voor de 'interne financiering' (reserves en voorzieningen). De rentelast behorende bij de kortlopende geldlening r/c is voor 2026 lager begroot dan voor 2025 (voordeel). Daarentegen ontstaat op dit programma algemene dekkingsmiddelen een nadeel inzake de toegerekende rente (doorberekening aan de programma's). Op de overige programma's zijn de doorberekende rentelasten lager, waardoor een voordeel ontstaat. In bijlage 6 is de berekening van het renteresultaat opgenomen. -127
Baten:
· De externe rentebaten stijgen, doordat er sprake is van een liquiditeitsoverschot. Er zal meer externe rente worden ontvangen op het saldo bij 's Rijks schatkist. 300
· De raming van de algemene uitkering voor 2026, die is gebaseerd op de meicirculaire 2025, laat (bruto) een stijging zien ten opzichte van de raming in de begroting 2025. De mutatie kent, naast de loon- en prijsindexatie en de hoeveelheidsverschillen meerdere oorzaken. De grootste veroorzakers zijn: de gedeeltelijke demping van het ravijnjaar (€ 700k), het uitstel vervanging abonnementstarief WMO (€ 500k) en de extra toegekende middelen Jeugdzorg. Deze extra middelen bestaan hoofdzakelijk uit middelen waarbij het ingroeipad van de maatregelen voor de Hervormingsagenda wordt verzacht (€ 900k), aanvullende middelen Jeugdzorg (€ 600k) en het tekort voor rekening van het Rijk (€ 750k). 3.630
· Door tariefstijging en areaaluitbreiding stijgen de OZB-inkomsten. 167
· Door indexering stijgen de inkomsten van toeristenbelasting en precariobelasting. 152

Toelichting mutaties programma Overhead

Financiële begroting

Terug naar navigatie - Toelichting mutaties programma Overhead - Financiële begroting
Bedragen * € 1.000
Realisatie 2024 Begr 2025 na wijziging Begr 2026 Begr 2027 Begr 2028 Begr 2029
Lasten bestaand beleid 13.647 14.380 13.862 13.739 13.659 13.612
Lasten nieuw beleid - - 1.718 1.274 1.042 1.017
Lasten totaal 13.647 14.380 15.580 15.013 14.701 14.629
Baten bestaand beleid 957 782 266 266 266 266
Baten nieuw beleid - - - - - -
Baten totaal 957 782 266 266 266 266
Saldo -12.689 -13.599 -15.314 -14.748 -14.435 -14.363

Toelichting op de mutaties

Terug naar navigatie - Toelichting mutaties programma Overhead - Toelichting op de mutaties
Toelichting op mutaties in lasten en baten
+ is een voordeel ; - is een nadeel ; bedragen in € 1.000
Lasten:
· Lasten nieuw beleid 2025: dit betreffen de financiële consequenties van het nieuwe beleid. Een specificatie is opgenomen in programma Overhead van deel 1. -1.718
· In het kader van de financiële en inhoudelijke doorlichting van de begroting zijn er budgetten binnen programma Overhead afgeraamd. 156
· De directie heeft in 2026 voor de organisatieontwikkeling een budget van €100.000 beschikbaar. Deze wordt gedekt uit de reserve Organisatieontwikkeling. Doordat in de begroting incidenteel in 2025 € 165.000 beschikbaar was, is het netto te verklaren verschil € 65.000. -65
· De exploitatielasten van het gebouw aan de Parkweg 5 dalen omdat dit gebouw wordt afgestoten; deze lasten waren t/m 2025 begroot op programma 5. Als gevolg van de afstoting verwachten we dat de exploitatielasten van het gemeentehuis zullen stijgen. Daarom is in de begroting 2026 gemeentehuis verhoogd met hetzelfde bedrag als de verlaging van het budget Parkweg. Voor de gemeentebegroting budgettair neutraal, maar op programma Overhead een verhoging van budget ten opzichte van begroting 2025. -57
· Om op een zo efficiënt en effectieve manier de wettelijke archieftaken uit te voeren, neemt de gemeente Epe, samen met 7 andere gemeenten, deel in de nieuwe gemeenschappelijke regeling Noord-Veluws Archief (NoVA). De kosten van het gemeentearchief waren t/m 2025 nog begroot op programma Overhead. De exploitatiebijdrage aan de gemeenschappelijke regeling NoVA dient verantwoord te worden op programma 5. Dit betekent het verschuiven van budget van programma Overhead naar programma 5 Ruimte. Voor de gemeentebegroting budgettair neutraal, maar op programma Overhead een verlaging van budget ten opzichte van de begroting 2025. 195
· Totaal van kleinere voor- en nadelen op diverse budgetten -72
· Incidentele verschillen als gevolg van het niet meer opnemen in 2026 van restantbudgetten en eenmalige uitgaven uit 2025 en mutaties in kapitaallasten en in de toerekening van personele kosten leiden tot een mutatie op dit programma. Voor een analyse van de kapitaallasten, de ontwikkeling van de personeelskosten en loon- en prijsstijgingen wordt verwezen naar bijlage 7. 373
Baten:
· In begroting 2025 was de SPUK CDOKE begroot op programma Overhead. In 2026 is deze SPUK begroot op programma 7. Voor de gemeente begroting budgettair neutraal, maar op programma Overhead dus een lagere baat ten opzichte van begroting 2025. -635
· Voor de uitvoering van de tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat-en energiebeleid (CDOKE) ontvangen we een SPUK. Hier tegenover staan ook lasten binnen het programma Overhead. 70

Toelichting mutaties in de Reserves

Financiële begroting

Terug naar navigatie - Toelichting mutaties in de Reserves - Financiële begroting
Bedragen * € 1.000
Realisatie 2024 Begr 2025 na wijziging Begr 2026 Begr 2027 Begr 2028 Begr 2029
Lasten bestaand beleid 38.640 11.618 18.472 2.638 2.697 2.625
Lasten nieuw beleid - - 0 0 0 0
Lasten totaal 38.640 11.618 18.472 2.638 2.697 2.625
Baten bestaand beleid 27.799 16.190 19.363 3.046 3.541 3.076
Baten nieuw beleid - - 379 498 555 747
Baten totaal 27.799 16.190 19.742 3.543 4.096 3.822
Saldo -10.841 4.571 1.270 905 1.399 1.197

Specificatie nieuw beleid

Terug naar navigatie - Toelichting mutaties in de Reserves - Specificatie nieuw beleid
Bedragen * € 1.000
LASTEN Begrotingsjaar
2026 2027 2028 2029
Budgetten:
 Totale financiële gevolgen voor de lasten - - - -
BATEN Begrotingsjaar
2026 2027 2028 2029
Budgetten:
3 Onttrekking aan reserve dekking kapitaallasten t.b.v.: a. Vervanging bruggen b. Vervanging openbare verlichting c. Vervanging bedrijfsmiddelen: ICT investeringen d. Vervanging van Saas-oplossingen e. Maatschappelijke accommodaties 379 498 555 747
 Totale financiële gevolgen voor de baten 379 498 555 747

Toelichting op de mutaties

Terug naar navigatie - Toelichting mutaties in de Reserves - Toelichting op de mutaties
Toelichting op mutaties in lasten en baten
+ is een voordeel ; - is een nadeel ; bedragen in € 1.000
Lasten:
· In de begroting 2025 werd aan diverse reserves een toevoeging gedaan. Door het incidentele karakter van deze toevoegingen maken deze geen onderdeel meer uit van het bestaande beleid in de begroting 2026 en vormen daardoor een 'voordeel' ten opzichte van de vorige begroting. Grote incidentele toevoegingen in de begroting 2025 werden gedaan aan de reserve eenmalige dekkingsmiddelen, de reserve huisvesting onderwijs en maatschappelijke accommodaties en de reserve maatschappelijke opvang en beschermd wonen. 6.495
· Jaarlijks worden de reserves van de gemeente in het kader van het opstellen van de begroting doorgelicht en wordt beoordeeld in hoeverre er vrij besteedbare ruimte is binnen de reserves. Deze middelen worden binnen de begroting ingezet ter dekking van het nieuwe beleid in 2026-2029. Deels ter dekking van incidentele uitgaven (€ 1,3 mln.), deels ter dekking van investeringen (€ 12,9 mln.). Het bedrag dat ter dekking van investeringen wordt ingezet, wordt toegevoegd aan de diverse daaraan gerelateerde reserves. - Huisvesting onderwijs / maatschappelijke accommodaties (€ 10,3 mln.) - Structuurvisies dorpscentra (€ 0,2 mln.) - Mobiliteitsfonds (€ 1,5 mln.) - Eenmalige dekkingsmiddelen (€ 0,9 mln.) -12.889
Baten:
· Baten (onttrekkingen) nieuw beleid: dit betreffen de financiële consequenties van het nieuwe beleid. Een specificatie hiervan is in het voorgaande overzicht opgenomen. 379
· In de begroting 2025 werden aan diverse reserves bedragen onttrokken. Door het incidentele karakter van deze onttrekkingen maken deze geen onderdeel meer uit van het bestaande beleid in de begroting 2026 en vormen daardoor een 'nadeel' ten opzichte van de vorige begroting. Grote incidentele onttrekkingen in de begroting 2025 werden gedaan aan de algemene reserve, de reserve eenmalige dekkingsmiddelen en de reserve restantbudgetten. -11.045
· Jaarlijks worden de reserves van de gemeente in het kader van het opstellen van de begroting doorgelicht en wordt beoordeeld in hoeverre er vrij besteedbare ruimte is binnen de reserves. De volgende reserves bevatten een surplus dat ingezet kan worden als eenmalige middelen: - algemene reserve: € 9,6 mln. - vluchtelingen, statushouders en overige doelgroepen: € 3,0 mln. - eenmalige dekkingsmiddelen: € 0,2 mln. - bouwgrondexploitatie: € 0,1 mln. - BUIG: € 0,4 mln. - participatie: € 0,2 mln. - minimabeleid: € 0,7 mln. Totaalbedrag: € 14,2 mln. Deze middelen worden binnen de begroting ingezet ter dekking van het nieuwe beleid in 2026-2029. Deels voor incidentele uitgaven (€ 1,3 mln.), deels voor investeringen (€ 12,9 mln., wordt toegevoegd aan reserves t.b.v. dekking van de kapitaallasten). 14.218