In de Kadernota 2026–2029 spraken we de verwachting uit dat we een structureel sluitende begroting konden aanbieden. Ondanks een aantal autonome ontwikkelingen én nieuwe beleidswensen is dat gelukt, zonder concessies te doen aan de in de Kadernota gestelde kaders. Onderstaande tabel geeft het huidige financiële beeld weer.

Ad a: Autonome ontwikkelingen na Kadernota 2026 - 2029
In de periode mei t/m september 2025 deed zich nog een aantal autonome ontwikkelingen voor met impact op de financiële uitkomst van de Kadernota 2026.

Bij de omgevingsvergunningen en de begraafplaatsen zien we een lagere kostendekking. Dit heeft een nadelig effect op de begroting. Bij de belastingverordeningen en de tarieventabel leges 2026 hebben we u een document aangeboden met een analyse van de kostendekking en mogelijke opties om deze te verhogen. We stellen voor om deze opties zorgvuldig verder uit te werken en te betrekken bij de tarieventabel en belastingverordeningen 2027.
Zoals vermeld in de Voortgangsrapportage 2025-1 nemen de kosten voor inburgering toe. Deze stijging is grotendeels structureel van aard. Daarnaast nemen we in deze begroting een hogere subsidie op voor Stichting Sport- en Dorpscentrum Vaassen om het exploitatietekort te dekken. Tot slot zien we ook op een aantal andere onderdelen een hogere benodigde subsidie om bestaande activiteiten te kunnen voortzetten. Dit komt onder andere doordat specifieke uitkeringen van het Rijk vanaf 2026 lager zijn. Een nadeel ontstaat doordat het bedrag van € 1,3 miljoen uit het ‘laaghangend fruit’ in de doorlichting van de begroting niet volledig wordt gerealiseerd. Vanwege de al verhoogde taakstelling in de Kadernota 2026-2029 hebben we ervoor gekozen om dit niet opnieuw aan de taakstelling toe te voegen.
Het tot 31 december 2026 verlengde generatiepact, bedoeld om de inzetbaarheid van oudere medewerkers te ondersteunen, leidt tot een incidenteel financieel nadeel.
Tot slot is er een voordeel op de algemene dekkingsmiddelen. Dit voordeel komt onder andere door een hogere algemene uitkering uit het gemeentefonds, een lagere waardecorrectie van de reserves door de vrijval van € 14 miljoen aan incidentele middelen en door positieve rente-effecten.
Een volledig overzicht van alle mutaties is te vinden in bijlage 1: budgetprognose.
Ad b: Nieuwe ontwikkelingen en wensen na Kadernota 2026–2029
De onderwerpen uit de Kadernota 2026–2029 zijn onder het kopje ‘nieuwe ontwikkelingen’ verder uitgewerkt en terug te vinden in de programma’s. Vrijwel alle mutaties konden worden uitgewerkt aan de onderkant van de financiële bandbreedte. Daarnaast hebben zich tussen mei en september 2025 nog enkele ontwikkelingen voorgedaan die we als zeer wenselijk of onontkoombaar beschouwen. Deze zijn opgenomen in de begroting en terug te vinden onder het kopje ‘nieuw beleid’ in de programma’s. Onderstaand tabel geeft een overzicht van mutaties:

In de jaren 2026 en 2027 zien we vooral een hoger budget voor ICT. Dit wordt vooral veroorzaakt door de laatste inzichten in de aanscherping van de regels omtrent informatieveiligheid (NIS 2) en besluiten van de VNG-ledenvergadering om steviger in te zetten en een nieuwe aanpak voor digitaal samenwerken (Common Ground). Structureel hogere kosten worden met name verklaard door de wens om een faunabeheerder in eigen dienst te nemen en door de noodzaak om meer toezicht én handhaving uit te voeren op het oneigenlijk gebruik van gemeentelijke grond. Voor de verbouwing van de raadzaal reserveren we een onderzoeksbudget van € 75.000.
Ad c. Taakstelling Kadernota 2026-2029
In de Kadernota 2026-2029 hebben we al een aanvullende taakstelling opgenomen, gebaseerd op de verwachte opbrengsten uit de tweede fase van de financiële en inhoudelijke doorlichting van de begroting. We verwerken deze taakstelling technisch, zodat deze zichtbaar is in het actuele saldo van het dekkingsplan.
Dekkingsplan
In de Kadernota 2026–2029 gaven we aan een vrijval van € 9,0 miljoen aan incidentele middelen te verwachten. De doorlichting van de reserves laat nu een vrijval zien van ruim € 14 miljoen. De belangrijkste onderdelen zijn de vrijval uit de algemene reserve (€ 9,6 miljoen) en de reserve voor huisvesting van vluchtelingen, ontheemden, statushouders en andere doelgroepen (€ 3,0 miljoen). Samen met de eerdergenoemde taakstelling ‘tweede fase doorlichting begroting’, waarvan de eerste opbrengsten al zijn ingeboekt, ligt er nu een volledig dekkingsplan om de begroting meerjarig sluitend te maken. De aanvullende taakstelling voor 2026 hebben we anders ingevuld. Hierdoor ontstaat ruimte om in de nieuwe bestuursperiode een zorgvuldig proces te kunnen doorlopen en besluiten te kunnen nemen over de diverse onderwerpen uit de tweede fase van de doorlichting.
We blijven financieel solide
Ondanks de stevige (investerings)ambitie waarvoor we aanvullende middelen vrijmaken én deels externe financiering zullen moeten aantrekken (naar verwachting vanaf 2027), blijven we financieel solide. We presenteren een structureel sluitende begroting en beschikken over een sterke vermogenspositie. Onze solvabiliteit, is met 66% nog altijd een duidelijke uiting van gezonde gemeentefinanciën.