In onderstaand overzicht zijn de programma's opgenomen waarbij sprake is van een overschrijding van de lasten, met daarbij een verklaring in hoeverre de afwijking past binnen het door de raad geformuleerde beleid. Voor een nadere uitwerking van de verschillen wordt verwezen naar de financiële analyse van de programma’s. De raad autoriseert deze kostenoverschrijdingen met het vaststellen van de jaarrekening.
Programma | Begrotingsafwijking lasten | Verklaring voor verschil | Conclusie | ||
---|---|---|---|---|---|
Begroot | Werkelijk | Verschil | |||
2. Actief in Epe | 4.208 | 4.545 | -337 | De hogere lasten zijn in hoofdzaak veroorzaakt door hogere uitgaven voor subsidies aan accommodaties, gedeeltelijk als gevolg van de coronacrisis. Deze worden gedekt door onttrekkingen aan reserves of door de compensatie-uitkeringen van het rijk en de provincie in het kader van de coronacrisis. | Extra uitgaven passen binnen het beleid of worden gecompenseerd door daaraan gerelateerde inkomsten; geen effect op het oordeel over de rechtmatigheid. |
7. Duurzaamheid | 7.593 | 7.764 | -171 | De hogere lasten zijn in hoofdzaak veroorzaakt doordat een deel van de kosten voor de uitvoering van het nieuwe grondstoffenplan al in 2020 zijn gemaakt. Dit is gerapporteerd in de voortgangsrapportage 2020. Daarnaast zijn in de eerste fase van het project Centrumplan Vaassen extra kosten gemaakt voor een bodemsanering, uitgevoerd tijdens de werkzaamheden aan het riool. Deze kosten waren voorzien en worden ten laste van de voorziening voor riolering gebracht. | De extra uitgaven passen binnen het beleid en worden (wat betreft bodemsanering) gedekt uit de beschikbare voorziening; geen effect op het oordeel over de rechtmatigheid. |
8. Toezicht en handhaving | 1.223 | 1.523 | -300 | De hogere lasten zijn veroorzaakt door hogere uitgaven voor inhuur voor toezicht en handhaving. Deze extra uitgaven worden gedekt door de van het rijk en de provincie ontvangen compensatie-uitkeringen in het kader van de coronacrisis. Daarnaast is er een hogere toerekening van interne loonkosten aan dit programma, die wordt gecompenseerd door voordelen op andere programma’s. Een totaalanalyse van de loonkosten is opgenomen in bijlage 1. | Extra uitgaven passen binnen het beleid of worden gecompenseerd door daaraan gerelateerde inkomsten; geen effect op het oordeel over de rechtmatigheid. |
9. Bedrijvigheid | 824 | 828 | -4 | De hogere lasten zijn veroorzaakt door een hogere toerekening van interne loonkosten aan dit programma, die wordt gecompenseerd door voordelen op andere programma’s. Een totaalanalyse van de loonkosten is opgenomen in bijlage 1. | Extra uitgaven passen binnen het beleid; geen effect op het oordeel over de rechtmatigheid. |
10. Weer aan het werk | 15.272 | 17.791 | -2.519 | De hogere lasten zijn veroorzaakt door de uitvoering van de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo). De regeling is in de loop van 2020 in werking getreden in het kader van de coronacrisis met als doel om de nadelige effecten van de maatregelen voor zelfstandigen op te vangen. Gemeenten voeren deze regeling uit en hebben hiervoor een specifieke uitkering van het rijk ontvangen, waardoor de uitgaven op basis van nacalculatie volledig worden vergoed. | Extra uitgaven worden gecompenseerd door daaraan gerelateerde inkomsten; geen effect op het oordeel over de rechtmatigheid. |
11. Bestuur en organisatie | 3.008 | 3.374 | -366 | De hogere lasten worden veroorzaakt doordat een extra toevoeging nodig is aan de voorziening voor pensioenen van politieke ambtsdragers, die het gevolg is van een lagere voorgeschreven rekenrente voor de berekening van de noodzakelijke hoogte van de voorziening. Ook heeft in 2020 een afrekening over een aantal jaren plaats gevonden in het kader van de vennootschapsbelastingplicht voor de bouwgrondexploitatie. Deze lasten worden gedekt uit de reserve bouwgrondexploitatie. En ook is op dit programma de stelpost opgenomen voor de verlaging van de rentelasten van 3% naar 2,4%, waarvan de realisatie verantwoord is op het programma algemene dekkingsmiddelen; in bijlage 2 is een totaalanalyse van de kapitaallasten opgenomen, waarvan deze stelpost een onderdeel is. | Extra uitgaven zijn veroorzaakt door wettelijke verplichtingen of ze passen binnen het bestaande (financiële) beleid; geen effect op het oordeel over de rechtmatigheid. |
Overhead | 9.703 | 9.768 | -65 | De hogere lasten zijn voornamelijk veroorzaakt door hogere juridische advieskosten en een hogere toerekening van interne loonkosten aan dit programma. Daar staat een lagere doorberekening van kapitaallasten tegenover. Een totaalanalyse van de loonkosten en de kapitaallasten is opgenomen in bijlage 1 en 2. | Extra uitgaven passen binnen het beleid; geen effect op het oordeel over de rechtmatigheid. |
Resultaat bestemming | 16.549 | 19.268 | -2.719 | De hogere ‘lasten’ zijn veroorzaakt doordat het saldo van de toevoegingen aan reserves resulteert in meer toevoegingen aan reserves dan begroot. De grootste afwijkingen betreffen de toevoegingen van het (voordelig) resultaat op het sociaal domein, de uitvoering van de BUIG, participatie, bouwgrondexploitatie (resultaten complexen) en organisatieontwikkeling (personele budgetten). Een uitgebreide toelichting/specificatie is opgenomen in de analyse van de resultaatbestemming. | Betreft uitvoering van bestaand beleid en werkwijze; in lijn met begroting dan wel besluitvorming van de raad; geen effect op het oordeel over de rechtmatigheid. |
Investeringen | Hogere uitgaven dan begroot | Op twee in 2020 afgesloten investeringskredieten is een overschrijding (groter dan € 25.000) op de uitgaven ontstaan. Een toelichting hierop is opgenomen in bijlage 2 van deze jaarstukken. | Past binnen het beleid; geen effect op het oordeel over de rechtmatigheid. |