Budgetprognose
Terug naar navigatie - BudgetprognoseAutorisatie:
R = Raad (als bestuurlijke visievorming of kaderstelling nodig is)
C = College (als nog besluitvorming nodig is)
M = Manager (organisatie als alleen uitvoering nodig is)
Onderwerp | Fin. consequenties t.o.v. budgetprognose 2022 + is voordeel, - is nadeel (bedragen in euro) | Auto- risatie | |||
---|---|---|---|---|---|
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | ||
Saldo begroting | 2.886.895 | 2.886.895 | 2.886.895 | 2.886.895 | |
Betreft het saldo van de begroting 2022, op basis van bestaand beleid en autonome ontwikkelingen. Onderstaand wordt per programma aangegeven hoe het saldo zich vanaf 2022 ontwikkelt vanuit bestaand beleid en autonome wijzigingen. | |||||
Programma 1 en 3 Opgroeien in Epe en Zorg en opvang | |||||
Jeugdzorg;autonome ontwikkeling uitgaven incl. wegvallen tijdelijke uitkering rijk voor jeugdzorg (2019-2022) | - | 435.000 | 435.000 | 435.000 | M |
'Grip op zorg': resultaat uitgavenverlaging. | - | 96.500 | 171.500 | 268.500 | M |
Onttrekking reserve SD vervalt | - | -96.500 | -171.500 | -268.500 | |
Betreft de aanpassing van het uitgaven budget conform de mutatie in het rijksbudget in de integratie-uitkering sociaal domein en de algemene uitkering. De ontwikkeling van de inkomsten is opgenomen onder de algemene dekkingsmiddelen. Onderdeel hiervan zijn de middelen die van het rijk ontvangen worden ter compensatie van volume- en prijsstijging. Daarnaast is opgenomen het financiële effect van de bezuinigingsoperatie 'Grip op zorg', waartoe in juli 2020 door de raad is besloten. Het betreffen 'nieuw beleid' uitgaven in het sociaal domein, die nu structureel in de begroting zijn opgenomen (€ 390.000). Structureel staan hier uitgavenverlagingen uit de bezuinigingstaakstelling tegenover. | |||||
Regionale samenwerking jeugdzorg en Wmo | -30.000 | -21.500 | -21.500 | -21.500 | M |
Dekking uit structurele middelen (stelpost) sociaal domein | 21.500 | 21.500 | 21.500 | 21.500 | |
Het betreft het regionaal toezicht en ondersteuning van regionaal expertteam. Toezicht op kwaliteit en rechtmatigheid is in regionaal verband ingekocht. De huidige regionale capaciteit is onvoldoende om alle gewenste taken uit te voeren. Primair zijn de toezichthouders aangesteld voor het doen van onderzoek bij de meer dan 600 zorgaanbieders. Er is geen ruimte om andere werkzaamheden uit te voeren. Uit allerlei onderzoeken blijkt daarnaast dat een goede inrichting van toezicht meer behelst dan alleen onderzoeken uitvoeren. Dat betreft onder meer het analyseren van rapporten over zorgfraude en ondermijning; coördinerende rol bij calamiteiten; verstrekken informatie aan derden; beantwoorden lokale vragen. In VNG-verband hebben de gemeenten zich verplicht een regionaal fysiek expertteam (RET) in te richten voor de bovenregionale samenwerking inzake jeugdzorg. Dit vraagt extra uren voor de werkzaamheden van de voorzitter/secretaris van het regioteam. | |||||
Autonome stijging volume Wmo | - | -212.740 | -425.480 | -638.220 | M |
Omdat vanaf 2023 de compensatie van het rijk voor volume-, loon- en prijsstijging niet meer is opgenomen in het sociaal domein-deel van de algemene uitkering, moet hiervoor een afzonderlijke raming worden opgenomen. De berekening hiervan is voor de volume ontwikkeling gebaseerd op een algemeen landelijk ervaringscijfer van de afgelopen jaren en voor de prijsstijging op de algemene uitgangspunten die in de gemeentebegroting zijn opgenomen. De autonome prijsstijging is opgenomen onder programma 11. | |||||
Wmo; autonome ontwikkeling uitgaven | - | -8.000 | -8.000 | -8.000 | M |
Het uitgaven budget Wmo wordt verhoogd conform de stijging van het rijksbudget in de algemene uitkering Wmo. De rijksuitkering is opgenomen onder de algemene dekkingsmiddelen. Per saldo verloopt dit budgettair neutraal. De middelen die van het rijk ontvangen worden ter compensatie van volume- en prijsstijging worden vooralsnog afgezonderd ter dekking van kostenstijging van de Wmo. | |||||
Vraagafhankelijk vervoer | - | -30.000 | -64.000 | -64.000 | M |
De bijdrage voor vraagafhankelijk vervoer stijgt de komende jaren. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door het wegvallen van een subsidie van de provincie conform begroting PlusOv. | |||||
Vrijval stelpost opvang risico's sociaal domein | 613.500 | 613.500 | 613.500 | 613.500 | R |
Evenals in de vorige (meerjaren)begroting is de aanwezige stelpost binnen het sociaal domein structureel ingezet. Deze stelpost betreft het positieve verschil tussen de begrote inkomsten van het rijk (algemene uitkering) en de begrote uitgaven voor jeugdzorg en Wmo. Hiermee is de koppeling losgelaten, waarmee de inkomsten van het rijk het financiële kader vormden voor de uitgaven van jeugdzorg en Wmo. De uitgaven zijn in de begroting reëel opgenomen op basis van ervaringscijfers en de laatste inzichten/verwachtingen. In de budgetprognose is een stelpost opgenomen voor de prijs- en volumeontwikkeling van de uitgaven in de komende jaren. Een risico hierbij is dat de huidige indices (waarop de stelpost is gebaseerd) niet toereikend zijn om de prijs- en volume ontwikkeling in de komende jaren op te vangen. Er zijn indicaties die er op wijzen dat de prijsontwikkeling voor het sociaal domein sterker gaat stijgen dan waarmee nu in de begroting rekening is gehouden. Indien dat daadwerkelijk het geval zal zijn, zal dit in de volgende begroting structureel moeten worden bijgesteld. | |||||
Middelen nieuwe wet inburgering | - | - | -3.500 | -7.900 | M |
De uitvoeringskosten voor de nieuwe wet inburgering zijn in de basis 2022 opgenomen. De wet gaat in per 1-1-2022. Vanaf 2022 zijn extra middelen beschikbaar gesteld omdat de ingangsdatum voor de nieuwe wet inburgering een half jaar is uitgesteld (o.b.v. de meicirculaire 2021). | |||||
Programma 2 Actief in Epe | |||||
Groot onderhoud accommodaties (gebouwen) | -74.000 | -74.000 | -74.000 | -74.000 | C |
Geconstateerd is, dat er onvoldoende wordt gereserveerd voor groot onderhoud aan De Hezebrink en de PWA hal. De stichtingen die deze gebouwen beheren hebben onvoldoende middelen om de benodigde reserveringen binnen de huidige exploitatie te doen. Voor De Hezebrink en de PWA hal wordt een verhoging van de bijdrage opgenomen. Wat betreft Sport- en Dorpscentrum Vaassen is nog niet duidelijk of er voldoende middelen beschikbaar zijn. Dit is afhankelijk van het onderzoek over de toekomstbestendigheid van de accommodaties. | |||||
Renovatie sportvelden | -300.000 | - | - | - | C |
Dekking uit eenmalige middelen | 300.000 | - | - | - | |
De komende jaren komen renovatiewerkzaamheden aan sportvelden bij diverse sportverenigingen aan de orde. De afgelopen jaren zijn de verwachte kosten hiervoor onderzocht. Een ruwe schatting is dat, op basis van huidig beleid, de komende 10 jaar een bijdrage van € 825.000 nodig zal zijn. In 2018 is hiervoor een reserve gevormd. De stand van deze reserve is op dit moment € 170.843. Hiermee ontstaat een tekort in de Reserve van € 654.157 euro voor de komende 10 jaar. Om de stand van de reserve positief te houden is een aanvullende toevoeging noodzakelijk. | |||||
Programma 5 Ruimte en wonen | |||||
Opstellen plan verduurzaming vastgoed | -50.000 | - | - | - | M |
Dekking uit eenmalige middelen | 11.000 | - | - | - | |
De gemeente heeft een wettelijke voorbeeldrol om het eigen vastgoed klaar te maken voor de toekomst. Het op te stellen plan geeft inzicht in de maatregelen die moeten worden uitgevoerd en de daarvoor benodigde investeringen voor het totale eigen vastgoed. Na vaststelling van het plan volgt een uitvoeringsprogramma. | |||||
Programma 6 Epe op orde | |||||
Areaalaccres uitgaven openbare ruimte | - | -13.879 | -32.879 | -51.278 | M |
Toename van de woningvoorraad betekent dat in de meerjarenramingen rekening moet worden gehouden met een autonome toename van kosten. Het betreft een toename in de kosten van onderhoud wegen, plantsoenen, reiniging etc. | |||||
Groot onderhoud begraafplaatsen | - | -15.000 | 67.000 | 67.000 | M |
Dekking door onttrekking aan voorziening | - | 15.000 | -67.000 | -67.000 | |
De komende jaren is het nodig op de begraafplaatsen groot onderhoud te verrichten. Dit onder meer om de toegankelijkheid op peil te houden. Het groot onderhoud bevat de volgende activiteiten: 1. omvormen vervallen asfaltpaden begraafplaats Norelbos naar betonpaden, periode uitvoering 2021-2023); 2. herstraten paden begraafplaatsen Oene en Norelbos (2022-2023); 3. structurele middelen onderhoud bestrating begraafplaatsen (€ 2.500/jaar); 4. opwaarderen halfverharde paden Tongerenseweg (2023); Dekking uit begraafrechten. | |||||
Essentaksterfte - tijdelijk lager budget | - | -25.000 | -25.000 | -25.000 | M |
In de oorspronkelijke begroting is vanaf 2019 structureel extra budget (€ 52.500) opgenomen om essen te kappen en bomen te herplanten (totaal 1.300 essen in de gemeente) ter bestrijding van de essentaksterfte. In de begroting 2020-2023 is er voor gekozen om de uitvoering te faseren en het budget tijdelijk te verlagen (tot en met 2022) met € 25.000 per jaar. | |||||
Programma 7 Duurzaamheid | |||||
Correctief en preventief onderhoud riolering | -66.250 | -66.250 | -66.250 | -66.250 | M |
Dekking uit rioolheffing (Gem. Watertakenplan) | 66.250 | 66.250 | 66.250 | 66.250 | |
Voor het correctief en preventief onderhoud van de riolering heeft een nieuwe aanbesteding plaatsgevonden. Deze is aanzienlijk duurder uitgevallen dan de vorige aanbesteding. | |||||
Vervanging leidingwerken pompputten | -50.000 | -50.000 | -50.000 | -50.000 | M |
Dekking uit rioolheffing (Gem. Watertakenplan) | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 50.000 | |
De vervanging van leidingwerken pompputten zijn per abuis niet meegenomen in het gebudgetteerde bedrag dat in het nieuwe "Gemeentelijk watertakenplan" is weergegeven. Dit bedrag wordt daaraan toegevoegd. | |||||
Programma 10 Weer aan het werk | |||||
Participatie / uitvoering Lucrato / uitvoering WSW | - | 100.000 | 429.000 | 561.000 | C |
Betreft de aanpassing (verlaging) van het uitgaven budget conform de verlaging van het rijksbudget in de integratie-uitkering sociaal domein. De ontwikkeling van de inkomsten is opgenomen onder de algemene dekkingsmiddelen. Per saldo verloopt dit budgettair neutraal. De rijksmiddelen participatie (wsw) worden 'doorgegeven' aan Lucrato. Vooralsnog verwacht Lucrato dat de daling van de rijksmiddelen gepaard gaat met een daling van het aantal wsw-ers. | |||||
Participatie / nieuwe doelgroep | - | -24.000 | -46.000 | -61.000 | C |
Aanpassing van het uitgaven budget conform de mutaties in het rijksbudget in de integratie-uitkering sociaal domein en de algemene uitkering. De ontwikkeling van de inkomsten is opgenomen onder de algemene dekkingsmiddelen. Per saldo budgettair neutraal. | |||||
Dienstverlening schuldhulpverlening | - | -80.000 | -80.000 | -80.000 | C |
Het werkveld van schuldhulpverlening is door een aantal wets- en beleidswijzigingen uitgebreider en complexer geworden, waardoor meer expertise nodig is. Bovendien zal het aantal schuldregelingen de komende jaren naar verwachting stijgen. Onder andere vanwege vroegsignalering, zullen meer mensen geholpen kunnen worden. Deze ontwikkeling is aanleiding geweest om een onderzoek te starten op welke wijze de uitvoering van de dienstverlening aan onze inwoners rondom schuldhulpverlening kwalitatief het best geborgd kan worden. Dat onderzoek loopt nog. Om het resultaat van het onderzoek daarna te kunnen uitwerken is een structurele investering nodig om de kwaliteit van de dienstverlening op peil te houden en meer inwoners succesvol het schuldhulpverleningstraject te laten doorlopen. | |||||
Programma 11 Bestuur en organisatie | |||||
Gemeenteraadsverkiezingen | -29.000 | - | - | -17.000 | M |
De voorbereiding van de gemeenteraadsverkiezingen in 2022 start in 2021. Voor 2022 is budget nodig voor o.a. communicatie en voor diverse activiteiten rond het afscheid van vertrekkende en het aantreden van nieuwe raadsleden, inclusief een inwerkprogramma voor nieuwe raadsleden. De voorbereiding van de gemeenteraadsverkiezingen in 2026 start in 2025. Inmiddels is het gebruik geworden dat de stemwijzer wordt ingezet en dat mogelijkheden worden geboden voor de cursus politiek actief. Hiervoor is een budget opgenomen. De uitgaven die in 2026 komen, worden bij de volgende begroting in kaart gebracht. | |||||
Ict-middelen voor nieuwe gemeenteraad | -48.000 | -45.000 | -45.000 | -45.000 | M |
De gemeenteraad gebruikt ter ondersteuning van de werkzaamheden Ipads/laptops. De nieuwe raad krijgt deze ict-middelen op grond van het rechtspositiebesluit decentrale ambtsdragers (art. 3.3.2.) waarbij het college deze ict-middelen verstrekt aan de raad (raadsleden en fractievolgers). Het betreffen de kosten van onder meer aanschaf, abonnementen, beheer en ondersteuning. | |||||
Uitbreiding formatie griffie | -64.000 | -64.000 | -64.000 | -64.000 | M |
De raad heeft op 18 maart 2021 de intentie uitgesproken om de formatie van de griffie uit te breiden met 28 uur/0,78 fte en het college verzocht de kosten daarvan te betrekken bij het voorbereiden van deze begroting. Met deze aanvulling kunnen de gewenste griffie taken uitgevoerd worden en komt de formatie overeen met griffies van vergelijkbare gemeenten. | |||||
Aanpassingen aanbouw gemeentehuis (Tribuut) | -250.000 | - | - | - | C |
Dekking uit eenmalige middelen | 250.000 | - | - | - | |
Als eigenaar/verhuurder van de aanbouw is de gemeente gehouden om te voldoen aan de wettelijke eis voor ventilatie en klimaat. Zeker in deze tijd van corona. Uit (bouwkundig) onderzoek is gebleken dat het klimaat (met name te hoge temperatuur) in het deel wat Tribuut huurt niet voldoende kan worden gereguleerd. Daardoor voldoen we niet aan de norm. Daarnaast is de ventilatie in dat deel van het gemeentehuis onvoldoende goed. Onderzoek wijst uit dat er een minimale investering nodig is van € 300.000. De optimale variant betreft een bedrag van € 500.000. De investering zal niet in zijn geheel door gemeente Epe hoeven te worden betaald. Hier zit een eigenaars en een huurders deel in. Hoe groot die verschillende delen zijn is nu nog niet bekend. Hier moeten nog afspraken over gemaakt worden. De investering leidt tot betere verhuurbaarheid, ook op langere termijn. Onderzocht zal worden of gebruik kan worden gemaakt van evt. financiële ruimte binnen het krediet Masterplan gemeentehuis. | |||||
Autonome loonstijging | - | -289.000 | -549.000 | -853.000 | M |
Autonome prijs- en inkomstenstijging | - | -232.900 | -441.894 | -654.022 | M |
Autonome stijging prijzen sociaal domein (indexatie) | - | -229.845 | -459.690 | -689.535 | M |
De berekeningen van de autonome loon-, prijs- en inkomstenstijgingen zijn gebaseerd op de indicaties die hiervoor gegeven zijn m.b.t. de ontwikkeling van het percentage 'prijs overheidsconsumptie netto materieel (imoc)' en de verwachte loonstijging waar de meicirculaire 2021 van uit gaat. Voor de jaren 2023 t/m 2025 worden de volgende percentages gehanteerd: - prijzen: resp. 1,5%, 1,5%, 1,5% (verwachte prijsontwikkeling overheidsconsumptie, netto materieel, imoc); - lonen: resp. 2,0%, 1,8%, 2,1%. Voor prijs- en inkomstenstijging is het saldo van beide weergegeven. Omdat vanaf 2023 de compensatie van het rijk voor volume-, loon- en prijsstijging voor het sociaal domein niet meer is opgenomen in het sociaal domein-deel van de algemene uitkering, moet hiervoor een afzonderlijke raming worden opgenomen. De berekening hiervan is voor de prijsstijging gebaseerd op de algemene uitgangspunten die in de gemeentebegroting zijn opgenomen. | |||||
Personele kosten ten laste van grondbedrijf en investeringen | - | -25.000 | -50.000 | -75.000 | M |
In het kader van het financieel toezicht is door de provincie geadviseerd de toerekening van personele kosten aan investeringen en aan de bouwgrondexploitatie te beperken. Gelet op het advies van de provincie wordt deze toerekening gefaseerd afgebouwd. | |||||
Verzekeringen; taxatie gemeentelijke eigendommen | - | 32.000 | 32.000 | 16.000 | M |
Om de juiste verzekerde waarden van de gemeentelijke opstallen en inventarissen te bepalen is het noodzakelijk om voor de opstallen eens per 6 jaar en voor de inventarissen eens per 3 jaar een taxatie te laten uitvoeren. In 2017 zijn de inventarissen getaxeerd (€ 16.000). In 2020 zouden zowel opstallen als inventarissen weer worden getaxeerd (€ 32.000); Echter na het realiseren van het Masterplan zullen de gemeentelijke eigendommen weer worden getaxeerd. Daarom is nu voor 2022 een post van € 32.000 (incidenteel) opgenomen in de begroting. | |||||
Programma 12 Algemene dekkingsmiddelen | |||||
Algemene uitkering 2022-2025 | - | 26.000 | 713.000 | 1.757.000 | |
In de begroting 2022 is de Algemene Uitkering op basis van de meicirculaire 2021 geraamd op een bedrag van € 47.072.000 (incl. integratie-uitkeringen Wmo 2007 en een deel van sociaal domein 2015). Voor de jaren 2023 t/m 2025 is de raming: - 2023: € 47.098.000 - 2024: € 47.785.000 - 2025: € 48.829.000 De berekening van en toelichting op de algemene uitkering is opgenomen in een notitie die op verzoek via de griffier beschikbaar is. | |||||
Algemene uitkering Incidentele middelen jeugd | - | -2.105.000 | -2.105.000 | -2.105.000 | |
Na de meicirculaire is door het rijk landelijk € 1,3 miljard beschikbaar gesteld ter compensatie van het tekort op de middelen voor jeugd. Epe ontvangt voor 2022 € 2.105.000. Het volgende kabinet zal een besluit nemen over de hoogte en de wijze van verdeling van de aanvullende middelen voor jeugd na 2023. De middelen voor 2022 zijn in de basis verwerkt. | |||||
Algemene uitkering Incidentele middelen jeugd | 1.744.000 | 1.640.000 | 1.544.000 | ||
Voor 2022 heeft het Rijk eenmalig extra middelen toegekend aan gemeenten voor jeugdzorgkosten. Een nieuw kabinet gaat besluiten over een structurele inzet van extra middelen vanaf 2023. Vooruitlopend hierop hebben Rijk, IPO en VNG afgesproken dat gemeenten in hun meerjarenraming voor de jaarschijven 2023 tot en met 2025 rekening mogen houden met 75% van de bedragen uit de Hervormingsagenda Jeugd. Dat bedrag is voor Epe hier opgenomen. Het gaat echter nog niet om concreet toegekende middelen, maar om een 'fictieve' post die afhankelijk is van een toekomstig coalitieakkoord. Als de middelen beschikbaar komen wordt er een uitwerkingsplan gemaakt, waaruit de nadere noodzakelijke invulling/besteding blijkt. Zie ook bij 'nieuw beleid', waar voor dezelfde bedragen een uitgavenpost is opgenomen, waardoor dit 'budgetneutraal' verloopt. | |||||
Integratie-uitkering Sociaal domein 2022-2025 | - | -76.000 | -383.000 | -490.000 | |
In de begroting 2022 zijn de inkomsten m.b.t. het sociaal domein in de algemene uitkering op basis van de meicirculaire 2021 geraamd op een bedrag van € 5.580.000. Voor de jaren 2023 t/m 2025 is de raming: - 2023: € 5.504.000 - 2024: € 5.197.000 - 2025: € 5.090.000 De daling heeft met name betrekking op het onderdeel participatie. De berekening van en toelichting op de algemene uitkering is opgenomen in een notitie die op verzoek via de griffier beschikbaar is. | |||||
Herijking algemene uitkering (incl. sociaal domein) | - | -350.000 | -350.000 | -350.000 | |
Dit betreft een stelpost voor het verwachte negatieve effect van de herijking van de maatstaven van de algemene uitkering uit het gemeentefonds (vanaf 2023). Het beeld is ten opzichte van de vorige begroting in positieve zin bijgesteld. De herijking is met een jaar uitgesteld naar 2023. Op basis van de nieuwe indicatieve uitkomsten en rekening houdend met het feit dat deze met een aantal onzekerheden is omgeven, is het nadeel voor Epe in de meerjarenbegroting voorlopig opgenomen voor een bedrag van (afgerond) € 10,00 per inwoner. In de vorige begroting werd nog gerekend met een nadeel van € 75,00 per inwoner. | |||||
Verlaging rentekosten incidenteel | 42.400 | 34.700 | - | - | |
In de begroting is voor de rente voor de korte (externe) financiering uitgegaan van 1,0% en voor de externe financiering op lange termijn van 1,6%. Gelet op de prognose van de Nederlandsche Bank (juni 2021) en de huidige rentestand is het verantwoord de rentepercentages tijdelijk (2 jaar) te verlagen: - voor 2022: kort 0,0%; lang 0,5% - voor 2023: kort 0,0%; lang 0,7% | |||||
Programma Overhead | |||||
Extra capaciteit team Leefbaar en veilig | -130.000 | - | - | - | M |
Deze uitbreiding betreft de onderdelen: integrale veiligheidsbeleid en crisisbeheersing, vergunningverlening, evenementen, APV en handhaving daarvan. Er is een toename van het aantal handhavingsverzoeken (autonome ontwikkeling). Daarnaast is er inzet als gevolg van de corona-pandemie, waardoor reguliere werkzaamheden in de knel komen. Om een inhaalslag te plegen is extra capaciteit nodig. De portefeuillehouder openbare orde en veiligheid krijgt steeds meer bevoegdheden om bestuursrechtelijk te handhaven op de APV, openbare orde en ondermijning. Dat vraagt ook ambtelijke ondersteuning, zowel beleidsmatig als uitvoerend. Door de toegenomen taken is het wenselijk de werkwijzen en de personele bezetting van het team door te lichten en te bezien of aanpassingen nodig zijn. Voor de aanpak van beide zaken is een werkbudget nodig. | |||||
Bevorderen digitale veiligheid | -55.000 | -10.000 | -10.000 | -10.000 | M |
Dekking uit reserve ict | 55.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | |
Naar aanleiding van het incident bij Hof van Twente (hack) en diverse beveiligingsissues bij overheden is het noodzakelijk diverse maatregelen door te voeren die de veiligheid van ons en onze klant verbeteren. Ook de bedrijfsvoering is hierbij gebaat. Het gaat hier om: 1. inhuur t.b.v. dataclassificatie (eenmalig € 10.000) 2. opstellen beleid bedrijfscontinuïteitsmanagement (eenmalig € 10.000) 3. Oefenen informatieveiligheidsincidenten (eenmalig € 15.000, daarna jaarlijks € 10.000) 4. onderzoek en implementatie multifactorauthentication (= authenticiteit van gebruiker kunnen verifiëren) (eenmalig € 20.000). | |||||
Uitbreiding capaciteit functies privacy en digitale veiligheid | -66.000 | -66.000 | -66.000 | -66.000 | M |
Dekking uit reserve ict | 66.000 | 66.000 | 66.000 | 66.000 | |
Bij de invoering van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in 2018 is gestart met de nieuwe functies Functionaris Gegevensbescherming en Privacy Officer. Uit evaluatie blijkt dat deze twee functies een uitbreiding nodig hebben om alle taken uit te kunnen voeren. Voor het implementeren en het toezicht houden op informatie-veiligheidsbeleid is binnen de ambtelijke organisatie een Chief Information Security Officer (CISO) werkzaam. Uit evaluatie blijkt dat voor uitvoering van alle taken aanvullende formatie nodig is. Naast deze evaluatie is er een forse toename van veiligheidsincidenten. Deze twee zaken vragen om een uitbreiding van de formatie voor digitale veiligheid. | |||||
Uitbreiding capaciteit functioneel beheer | -100.000 | -100.000 | -100.000 | -100.000 | M |
Dekking uit reserve ict | 100.000 | 100.000 | 100.000 | 100.000 | |
Door het steeds digitaler werken vindt er een autonome toename van het functioneel beheer plaats. Deze ontwikkeling vraagt meer van het gegevensmanagement. Daarmee is een professioneler functioneel beheer van applicaties van groot belang. Om de basis op orde te brengen zijn aantal knelpunten qua applicaties in beeld gebracht. Het betreft o.a. BOA registratiesysteem, iBurgerzaken. Voor een goed beheer van deze bedrijfskritische applicaties is extra capaciteit noodzakelijk. Pepperflow is het digitale ondersteuningsinstrument voor de p&c-cyclus. Voor een goed beheer is structureel nodig uitbreiding van de formatie functioneel beheer Pepperflow en consultancy-uren voor ondersteuning. Doel hiervan is het borgen van kennis, voorkomen van ad-hoc oplossingen, goede basis onder de p&c-cyclus t.b.v. toekomstige ontwikkeling en implementatie van nieuwe toepassingen. | |||||
Uitbreiding functioneel beheer zaaksysteem | - | - | 70.000 | 70.000 | M |
Dekking (tijdelijk): reserve ict | - | - | -70.000 | -70.000 | |
De gemeente werkt met het digitale zaaksysteem, wat het hart is van de gemeentelijke informatievoorziening en een bedrijfskritische applicatie is. Voor uitvoeringsaspecten is functioneel beheer nodig. Om het functioneel beheer op het vereiste niveau te kunnen uitvoeren, is aanvullende structurele capaciteit nodig. De kosten hiervan bedragen € 70.000 per jaar. Dekking kan vooralsnog plaats vinden ten laste van de reserve ict. Vervolgens wordt de noodzaak hiervan betrokken bij de implementatie van de ict-visie. | |||||
Extra juridische ondersteuning | -80.000 | -80.000 | - | - | M |
Dekking uit eenmalige middelen | 80.000 | 80.000 | - | - | |
Er is een grote toename in het aantal klachten, Wob verzoeken, AVG verzoeken, ingebrekestellingen, bezwaarschriften en interne adviesvragen. Het is nog de vraag of het gaat om een tijdelijke of een structurele toename. Daar vindt onderzoek naar plaats. Voor 2022 en 2023 wordt extra budget gevraagd. | |||||
Extra capaciteit toename werkzaamheden afdeling Ruimte | -155.000 | -70.000 | -70.000 | -70.000 | M |
Er is een toename in de werkzaamheden rondom vergunningen, ruimtelijke initiatieven, recreatie-toerisme, verkeersbesluiten. Om deze verzoeken/aanvragen effectief en tijdig af te handelen is extra structurele administratieve ondersteuning nodig (€ 70.000). Daarnaast hebben de toenemende werkzaamheden impact op de behandeling van bestemmingsplanwijzigingen. Daar leidt het tot een tekort aan personele capaciteit omdat ook inzet nodig is voor de implementatie van de Omgevingswet. Tijdelijk is daar extra capaciteit nodig om een inhaalslag te plegen (€ 85.000). | |||||
Resultaatbestemming | |||||
Aanvulling algemene reserve | -264.000 | - | - | - | M |
Door het saldo van een voordelig jaarrekeningresultaat 2020, een voordeel in de algemene uitkering in 2021 en het nadelige resultaat van de 1e voortgangsrapportage 2021 ontstaat een tekort in de algemene reserve. Dit moet worden aangevuld. | |||||
Aanvulling reserve bouwgrondexploitatie | -95.000 | - | - | - | M |
Op basis van een actuele inschatting van de risico's en als gevolg van verplichte verliesneming in 2020 is het nodig om de reserve bouwgrondexploitatie aan te vullen. | |||||
Afbouw onttrekking reserve verkoop aandelen VNB | - | -20.000 | -40.000 | -60.000 | |
Om te voorkomen dat over een aantal jaren de jaarlijkse onttrekking aan de reserve verkoop aandelen VNB (93004) in één keer wegvalt, wordt de jaarlijkse onttrekking afgebouwd. | |||||
Aanv. storting in reserve organisatieontwikk./langd.ziekte | -40.000 | -325.000 | -325.000 | -325.000 | C |
Dekking uit eenmalige middelen | 40.000 | - | - | - | |
Op grond van de geactualiseerde berekening m.b.t. de ontwikkelingen en risico's wordt de reserve aangevuld. Voor 2022 is een aanvulling nodig van € 40.000. In de begroting is tevens vanaf 2023 een (structurele) aanvulling opgenomen voor nieuwe/ onvoorziene situaties van langdurig ziekte/voormalig personeel. Jaarlijks wordt de noodzakelijke hoogte van de structurele toevoeging beoordeeld bij de opstelling van de afdelingsplannen en de begroting. | |||||
Overbrugging tijdelijk tekort met eenm. middelen (begr. 2021) | - | 241.000 | - | - | |
Overbrugging tijdelijk tekort met eenm. middelen (begr. 2022) | - | 44.000 | 245.000 | - | |
Voor het jaar 2023 was in de vorige begroting al een financieel tekort begroot van € 241.000. Dit wordt gedekt door een onttrekking aan de reserve eenmalige dekkingsmiddelen. In deze begroting worden opnieuw tijdelijk eenmalige middelen ingezet om te voorkomen dat een tekort ontstaat in de jaren 2023 en 2024. | |||||
Technische mutaties budgetprognose | 50.000 | 281.366 | 697.102 | 963.871 | |
Een specificatie van deze post is op verzoek via de griffier beschikbaar. |