Budgetprognose
Terug naar navigatie - BudgetprognoseAutorisatie:
R = Raad (als bestuurlijke visievorming of kaderstelling nodig is)
C = College (als nog besluitvorming nodig is)
M = Manager (organisatie als alleen uitvoering nodig is)
Onderwerp | Fin. consequenties t.o.v. budgetprognose 2023 + is voordeel, - is nadeel (bedragen in euro) | Auto- risatie | |||
---|---|---|---|---|---|
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | ||
Saldo begroting | 6.084.061 | 6.084.061 | 6.084.061 | 6.084.061 | |
Betreft het saldo van de begroting 2023, op basis van bestaand beleid en autonome ontwikkelingen. Onderstaand wordt per programma aangegeven hoe het saldo zich vanaf 2023 ontwikkelt vanuit bestaand beleid en autonome wijzigingen. | |||||
Programma 1 en 3 Opgroeien in Epe en Zorg en opvang | |||||
Grip op zorg': resultaat uitgavenverlaging | 75.000 | 172.000 | 172.000 | M | |
Onttrekking reserve sociaal domein vervalt | -75.000 | -172.000 | -172.000 | ||
Hier is opgenomen het financiële effect van de bezuinigingsoperatie 'Grip op zorg', waartoe in juli 2020 door de raad is besloten. Het betreffen uitgavenverlagingen uit de bezuinigingstaakstelling, die tijdelijk uit de reserve sociaal domein worden gedekt. Vanaf 2025 is het effect structureel in de begroting verwerkt. | |||||
Lokaal preventie akkoord | 20.000 | 20.000 | 20.000 | ||
Dekking middelen rijk lokaal preventie akkoord | -20.000 | -20.000 | -20.000 | ||
Voor gemeenten is een lokaal preventieakkoord dé kans om zich meer in te zetten voor gezondheidspreventie. Het lokaalpreventie akkoord loopt in Epe vanaf 2021 tot en met 2023. De extra uitgaven worden gedekt via het rijk middels een specifieke uitkering. Vanaf 2024 vallen deze inkomsten weg, maar ook de uitgaven. Per saldo heeft dit geen invloed op het begrotingssaldo. | |||||
Autonome stijging volume Wmo | -323.598 | -660.141 | -1.010.145 | M | |
Omdat vanaf 2023 de compensatie van het rijk (naast de loon- en prijsstijging) ook voor volumestijging niet meer is opgenomen in het sociaal domein-deel van de algemene uitkering, moet hiervoor een afzonderlijke raming worden opgenomen. De berekening hiervan is gebaseerd op een volumegroei van de afgelopen jaren. De autonome loon- en prijsstijgingen zijn opgenomen onder programma 11. | |||||
Salariskosten sociaal domein | -155.000 | -155.000 | -155.000 | -155.000 | M |
Dekking middelen rijk (algemene uitkering) | 155.000 | 155.000 | 155.000 | 155.000 | |
Door een nieuwe CAO in de zorg zijn de salarissen binnen de Wmo en Jeugdzorg harder gestegen dan waar we in de reguliere indexering rekening mee houden. De gemeente wordt hiervoor gecompenseerd door het Rijk. | |||||
Bijdrage GGD | 27.000 | 33.000 | 33.000 | M | |
De GGD NOG heeft in 2021 een onderzoek laten uitvoeren naar de robuustheid van de GGD NOG. Hieruit blijkt dat de GGD Robuuster moet worden voor de toekomst. Voor de komende jaren vraagt dit om een incidentele bijdrage om de GGD Robuust te maken voor de toekomst. Deze incidentele bijdrage kent een afbouw de komende jaren. | |||||
Vraagafhankelijk vervoer | -64.000 | -96.000 | -131.000 | M | |
De bijdrage voor vraagafhankelijk vervoer stijgt de komende jaren. Het vervoersvolume is nog niet op niveau als voor de pandemie. Voor de komende jaren zit hier een opbouw in aan verwacht vervoersvolume conform landelijke trend. Daarnaast valt een subsidie van de provincie weg conform de begroting van PlusOv. | |||||
Oekraïense vluchtelingen | p.m. | p.m. | C | ||
Compensatie door het rijk | p.m. | p.m. | |||
Door de oorlog in Oekraïne worden er Oekraïense vluchtelingen opgevangen. In juni 2022 zijn dit er 150. Het verloop in 2023 en mogelijk 2024 is nog onbekend. Het is niet duidelijk of er meer Oekraïense vluchtelingen zullen volgen of dat er weer teruggaan. Voor de huisvesting, begeleiding, leefgeld en uitvoering worden kosten gemaakt. Tegenover deze kosten zal een vergoeding van het rijk worden ontvangen. De totale lasten en baten zijn nog onbekend. | |||||
Programma 4 Leefbaar en veilig | |||||
Piketvergoeding expertteams Bevolkingszorg | -10.000 | -10.000 | -10.000 | -10.000 | M |
Compensatie door de VNOG | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | |
Er zal een toename zijn van de piketvergoeding voor expertteams Bevolkingszorg, doordat de vergoedingen over de gehele regio voor alle medewerkers gelijk getrokken worden. Verrekening vindt achteraf plaats door de veiligheidsregio. | |||||
Programma 5 Ruimte en wonen | |||||
Vervallen verhoging subsidie monumenten | 10.000 | 10.000 | 10.000 | M | |
In de begroting 2022 is voor de jaren 2022 en 2023 aanvullend budget beschikbaar gesteld voor subsidiering van onderhoud van monumenten. Na een evaluatie volgt het besluit over het structureel voortzetten van deze financiering. Die evaluatie moet nog plaatsvinden. Met ingang van 2024 betekent dit een voordeel. | |||||
Opbrengst Wabo leges | -588.000 | -588.000 | -588.000 | M | |
Toevoeging aan de reserve egalisatie bouwleges/ Omgevingswet vervalt | 543.000 | 543.000 | 543.000 | ||
In 2023 worden incidenteel veel opbrengsten verwacht uit Wabo-leges vanwege grote projecten. Deze vallen in 2024 weg. Het effect van nieuwe tarievenstructuur i.v.m. Omgevingswet/Wet kwaliteitsborging is hierin nog niet verwerkt. De storting eenmalig in de reserve in 2023 n.a.v. de hogere opbrengst vervalt per 2024 structureel. Inzet reserve egalisatie bouwleges (980430) Het doel van de reserve egalisatie bouwleges zoals opgenomen in de meest recente jaarrekening (2021) sluit niet meer aan bij de feitelijke inzet en het gewijzigde doel van deze reserve. Ook de naamgeving sluit daar niet meer op aan. De naam van de reserve wordt aangepast in 'reserve Omgevingswet en Wkb' met als doelstelling: de reserve is ingesteld voor het tijdelijk (tot uiterlijk 2030) opvangen van de financiële effecten (lagere baten en toegenomen lasten) als gevolg van de Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging. | |||||
Huisvesting vluchtelingen, statushouders en overige doelgroepen | -1.625.000 | M | |||
Begeleiding en uitvoeringscapaciteit | -100.000 | M | |||
Dekking uit middelen rijk of restant budget 2022 | 100.000 | ||||
Informatie en begeleiding inwoners rondom extra opvang statushouders | -15.000 | M | |||
De raad heeft in 2022 (zaaknummer 416244) een krediet van € 2 miljoen beschikbaar gesteld voor de huisvesting van Oekraïense vluchtelingen, statushouders en andere doelgroepen. Voor € 375.000 wordt verwacht dat de uitgaven in 2022 plaatsvinden. Dit zal in het resultaat van de jaarrekening worden verwerkt. Voor de uitgaven wordt een reserve gevormd waaruit de lasten worden gedekt. Voor het overige deel (€ 1.625.000) moet dekking worden gevonden in de begroting voor 2023. Door de extra opvanglocaties waar onder andere statushouders en Oekraïense vluchtelingen worden opgevangen is extra uitvoeringscapaciteit bij de gemeente nodig en extra begeleiding van de woonomgeving van de nieuwe huisvestingslocaties. Dit door onder andere informatiebijeenkomsten te organiseren. | |||||
Huisvesting vluchtelingen, statushouders en overige doelgroepen | -99.100 | -99.100 | -99.100 | -99.100 | M |
Bijdrage vanuit het rijk | 125.000 | ||||
De huisvesting van vluchtelingen zal naar verwachting een exploitatietekort opleveren vanwege de huur van units waarin zij gehuisvest worden. De opzet is dat deze voor 5 jaar gehuurd worden met een optie tot verlenging van nog eens 5 jaar. Daar tegenover wordt in elk geval een eenmalige bijdrage vanuit het rijk verwacht in 2023. Of deze in 2022 of later ontvangen wordt en hoe hoog dit precies bedrag is, is nog niet bekend. Er is gerekend met de bijdrage zoals die in 2015 is ontvangen. | |||||
Programma 6 Epe op orde | |||||
Beheerplan civiele kunstwerken 2023 t/m 2027 | -21.000 | -21.000 | -21.000 | -21.000 | M |
Toevoeging reserve civiele kunstwerken voor noodzakelijke vervanging van een brug | -280.000 | ||||
In het concept beheer-/beleidsplan voor civiele kunstwerken (voorheen: bruggen) wordt de noodzaak beschreven van het structureel verhogen van de toevoeging aan de voorziening voor onderhoud en de reserve voor vervanging. Daarnaast moet een brug worden vervangen, waarvan de uitgaven nog niet in de begroting waren opgenomen. | |||||
Areaalaccres uitgaven openbare ruimte | -25.056 | -53.049 | -95.637 | M | |
Toename van de woningvoorraad betekent dat in de meerjarenramingen rekening moet worden gehouden met een autonome toename van kosten. Het betreft een toename in de kosten van onderhoud wegen, plantsoenen, reiniging etc. | |||||
Toekenning bijzondere status graven KNIL veteranen | -41.000 | M | |||
Dekking uit eenmalige middelen | 41.000 | ||||
Rechten en onderhouden graven KNIL veteranen (toevoeging voorziening) | -22.500 | -22.500 | -22.500 | -22.500 | M |
Op 16 september 2021 heeft de gemeenteraad unaniem een motie aangenomen waarin de gemeenteraad het college verzoekt om de graven van de KNIL-Ambonezen veteranen een passende, bijzondere erkenning te geven. In september 2022 heeft de raad besloten om de naar Nederland gekomen KNIL-veteranen en hun echtgenotes te eren door hun graven in de gemeente Epe een bijzondere status toe te kennen en de toekomst van deze graven te borgen door deze grafrechten op te nemen in een nog op te richten stichting. Dat brengt structurele en incidentele lasten met zich mee. In 2022 wordt een bedrag van € 252.000 aan lasten verwacht. Deze worden in de jaarrekening verwerkt. Voor € 41.000 worden de lasten in 2023 verwacht. Voor het in de toekomst verlengen van de grafrechten en het onderhoud en herstel van de grafmonumenten wordt het benodigde bedrag in een in te stellen voorziening KNIL graven gestort waaruit in de toekomst de lasten betaald kunnen worden zodra deze zich voordoen. | |||||
Programma 8 Toezicht en handhaving | |||||
Materiële kosten voor uitvoering wettelijke taak (BOA's) | -50.000 | -50.000 | -50.000 | -50.000 | M |
Het bestaande budget is niet toereikend voor de uitvoering van de taken voortkomend uit wetgeving. Er zijn onvoldoende financiële middelen voor onder meer de kosten van het leasecontract van een voertuig incl. onderhoud, onderhoud andere vervoersmiddelen en uitrusting boa's. | |||||
Programma 10 Weer aan het werk | |||||
Participatiewet / uitvoering Lucrato / uitvoering WSW | 328.000 | 470.000 | 578.000 | C | |
Betreft de aanpassing (verlaging) van het uitgaven budget conform de verlaging van het rijksbudget in de integratie-uitkering sociaal domein. De ontwikkeling van de inkomsten is opgenomen onder de algemene dekkingsmiddelen. Per saldo verloopt dit budgettair neutraal. De rijksmiddelen participatie (wsw) worden 'doorgegeven' aan Lucrato. Vooralsnog verwacht Lucrato dat de daling van de rijksmiddelen gepaard gaat met een daling van het aantal wsw-ers. In de meicirculaire 2022 is voor de wsw (onderdeel participatie) voor Epe opgenomen voor 2023: € 3.835.000; voor 2024: € 3.507.000; voor 2025: € 3.365.000 en voor 2026: € 3.257.000. | |||||
Participatiewet / nieuwe begeleiding | -11.000 | -22.000 | -34.000 | C | |
Aanpassing van het uitgaven budget conform de mutaties in het rijksbudget in de integratie-uitkering participatie en de algemene uitkering. De ontwikkeling van de inkomsten is opgenomen onder de algemene dekkingsmiddelen. Per saldo budgettair neutraal. In 2023 is het rijksbudget € 124.000. | |||||
Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (ondernemers) | 45.000 | M | |||
Dekking reserve herstel en stimulering (corona) | -45.000 | ||||
Ingaande 1-1-2021 is de nieuwe Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) in werking getreden. Door deze wet heeft de gemeente o.a. tot taak te zorgen voor schuldhulpverlening aan ondernemers, gericht op ondernemers die een natuurlijk persoon zijn (eenmanszaak, maatschap, VOF of CV). Voor de uitvoering van deze taak is tijdelijk budget opgenomen in de begroting vanaf 2022. Vanaf 2026 vervalt de dekking (reserve herstel en stimulering/corona) en daarmee ook het budget voor de uitvoering. | |||||
Programma 11 Bestuur en organisatie | |||||
Verkiezingen | 37.500 | 32.500 | 32.500 | M | |
Per verkiezing wordt als algemeen uitgangspunt € 85.500 geraamd in de (meerjaren)begroting. In 2023 zijn er verkiezingen voor Provinciale Staten en op dezelfde dag voor het Waterschap (begroot 2023 in basis: € 118.000). In 2024 staan de verkiezingen voor het Europees parlement gepland (lasten dalen t.o.v. de basis met € 37.500), in 2025 zijn er verkiezingen voor de Tweede Kamer (voordeel € 32.500) en in 2026 zijn er gemeenteraadsverkiezingen (voordeel € 32.500). | |||||
Gemeenteraadsverkiezingen | -17.000 | -29.000 | M | ||
De voorbereiding van de gemeenteraadsverkiezingen in 2026 start in 2025. Inmiddels is het een gebruik geworden dat de stemwijzer wordt ingezet en dat mogelijkheden worden geboden voor de cursus politiek actief. Hiervoor is een budget opgenomen in 2025. Voor 2026 is budget nodig voor o.a. communicatie en voor diverse activiteiten rond het afscheid van vertrekkende en het aantreden van nieuwe raadsleden, inclusief een inwerkprogramma voor nieuwe raadsleden. | |||||
Doorontwikkeling Cleantech regio | -42.000 | p.m | p.m | p.m | M |
De Strategische Agenda 2022-2030 van de Cleantech regio wordt vertaald in een uitvoeringsagenda met concrete projecten met bijbehorende financiering. Provincies en Rijk kijken in toenemende mate naar de regio om strategische beleidsvraagstukken op te pakken en door toenemende uitdagingen op het gebied van wonen, werken en bereikbaarheid wordt de noodzaak van goed regionaal samenwerken steeds groter. Om dit goed te doen is een solide en krachtige basis nodig. De benodigde eenmalige extra financiering is € 360.000. Met deze middelen kan de regio personele versterking organiseren op strategische portefeuilles als gebiedsontwikkeling, op lobby bij provincie, Rijk en Europa, en op de uitvoeringsagenda. Deze financiering is in eerste instantie alleen voor 2023. Ondertussen wordt gewerkt aan een structurele oplossing, die voor de Voorjaarsnota en de begroting van 2024 aan de raden wordt voorgelegd. Hiermee moet de regio weer een toekomstbestendige vorm krijgen. | |||||
Wet Open Overheid | -2.000 | -18.000 | -18.000 | M | |
De Wet Open Overheid (Woo) is in 2022 in werking getreden. De wet is bedoeld om overheden meer transparant te maken en deze wet moet ervoor zorgen dat overheidsinformatie beter vindbaar en toegankelijk wordt. Daarvoor worden een aantal maatregelen genomen. In de algemene uitkering zijn hiervoor middelen beschikbaar gesteld. Vanaf 2022 is een stelpost opgenomen voor de uitgaven, gebaseerd op de middelen die in de algemene uitkering beschikbaar zijn gesteld (basis 2023: € 127.000). De stelpost loopt op naar € 129.000 in 2024 en € 145.000 in 2025. Na 2026 vervalt het tijdelijke bedrag van € 55.000. | |||||
Autonome loonstijging (incl. sociaal domein) | -566.000 | -1.141.000 | -1.711.000 | M | |
Autonome prijs- en inkomstenstijging (excl. sociaal domein) | -380.000 | -769.000 | -1.084.000 | M | |
Autonome stijging prijzen sociaal domein (indexatie) | -393.000 | -795.000 | -1.121.000 | M | |
De berekeningen van de autonome loon-, prijs- en inkomsten-stijgingen zijn gebaseerd op de indicaties die hiervoor gegeven zijn m.b.t. de ontwikkeling van het percentage 'prijs overheidsconsumptie netto materieel (imoc)' en de verwachte loonstijging waar de meicirculaire 2022 van uit gaat. Voor de jaren 2024 t/m 2026 worden de volgende percentages gehanteerd: - prijzen: resp. 2,4%, 2,4%, 1,9% (verwachte prijsontwikkeling overheidsconsumptie, netto materieel, imoc); - lonen: resp. 4,2%, 4,1%, 3,9%. Voor prijs- en inkomstenstijging is het saldo van beide weergegeven. Omdat vanaf 2023 de compensatie van het rijk voor loon- en prijsstijging voor het sociaal domein niet meer is opgenomen in het sociaal domein-deel van de algemene uitkering, moet hiervoor een afzonderlijke raming worden opgenomen. | |||||
Risico rentestijging, loon- en prijsstijging, tarieven energie | -1.100.000 | -450.000 | -450.000 | p.m. | M |
Dekking uit eenmalige middelen | 1.100.000 | 450.000 | 410.000 | p.m. | |
Energiekosten Recent is duidelijk geworden dat de huidige ontwikkeling van de energieprijzen (explosieve stijging van de tarieven!) in het komende jaar en mogelijk in de jaren daarna zeer aanzienlijk hogere uitgaven met zich mee zal brengen. Hiervoor is in dit stadium een stelpost opgenomen voor 2023 tot en met 2025. Niet duidelijk is in hoeverre het rijk compensatie zal bieden voor deze kostentoename. Rente, lonen en prijzen Lange tijd kon rekening worden gehouden met stabilisatie of verlaging van het renteniveau. De ontwikkelingen van de afgelopen tijd laten een omslag zien waarbij de rente een stijgende trend laat zien. Mede omdat de nieuwe begroting een zeer omvangrijk investeringsniveau laat zien voor de komende jaren, neemt het risico van rentestijging aanzienlijk toe. Gelet op de huidige loon- en prijsstijgingen is het risico reëel dat de nu opgenomen stelposten de komende jaren ontoereikend zijn en is het zeker niet vanzelfsprekend dat het rijk de extra stijging zal compenseren. | |||||
Personele kosten ten laste van grondbedrijf en investeringen | -25.000 | -50.000 | -75.000 | M | |
In het kader van het financieel toezicht is door de provincie geadviseerd de toerekening van personele kosten aan investeringen en aan de bouwgrondexploitatie te beperken. Gelet op het advies van de provincie wordt deze toerekening gefaseerd afgebouwd. | |||||
Verzekeringen; taxatie gemeentelijke eigendommen | -16.000 | M | |||
Om de juiste verzekerde waarden van de gemeentelijke opstallen en inventarissen te bepalen is het noodzakelijk om voor de opstallen eens per 6 jaar en voor de inventarissen eens per 3 jaar een taxatie te laten uitvoeren. In 2025 worden de inventarissen getaxeerd (€ 16.000). De opstallen worden na het realiseren van het masterplan in 2022 getaxeerd en daarna weer in 2028. | |||||
Leges vermissing rijbewijs | -3.000 | -3.000 | -3.000 | -3.000 | M |
De leges voor vermissing van het rijbewijs worden niet meer opgelegd. Inwoners kunnen sinds kort kosteloos online bij de RDW een verklaring van vermissing op laten maken. | |||||
Programma 12 Algemene dekkingsmiddelen | |||||
Algemene uitkering 2022-2025 | 3.499.000 | 6.557.000 | 3.333.000 | ||
In de begroting 2023 is de Algemene Uitkering op basis van de meicirculaire 2022 geraamd op een bedrag van € 55.213.000. Voor de jaren 2024 t/m 2026 is de raming: - 2024: € 58.712.000 - 2025: € 61.770.000 - 2026: € 58.546.000 Een toelichting op de ontwikkeling van de algemene uitkering is opgenomen in een notitie die op verzoek via de griffier beschikbaar is. | |||||
Algemene uitkering Incidentele middelen jeugd | -148.000 | -325.000 | -958.000 | ||
Epe ontvangt ter compensatie van het tekort op de middelen jeugd voor 2023 € 2.410.000. De middelen na 2023 worden beschikbaar gesteld na ondertekening van de hervormingsagenda. De middelen voor 2023 zijn in de basis verwerkt. Tegenover de middelen na 2023 is een uitgaven stelpost opgenomen onder 'nieuw beleid' ter grootte van 25%. 2024: € 2.262.000 2025: € 2.085.000 2026: € 1.452.000 | |||||
Integratieuitkering Participatiewet 2023-2026 | -317.000 | -447.000 | -544.000 | ||
In de begroting 2023 zijn de inkomsten m.b.t. het sociaal domein in de algemene uitkering op basis van de meicirculaire 2022 geraamd op een bedrag van € 3.959.000. Voor de jaren 2024 t/m 2026 is de raming: - 2024: € 3.642.000 - 2025: € 3.512.000 - 2026: € 3.415.000 De daling heeft met name betrekking op het onderdeel wsw. Een toelichting op de ontwikkeling van de algemene uitkering is opgenomen in een notitie die op verzoek via de griffier beschikbaar is. | |||||
Herijking algemene uitkering (incl. sociaal domein) | -100.000 | -100.000 | -100.000 | ||
Dit betreft een stelpost voor het risico van het negatieve effect van de herijking van de maatstaven van de algemene uitkering uit het gemeentefonds (vanaf 2023). De herijking wordt met ingang van 2023 ingevoerd. Op basis van de nieuwe uitkomsten in de meicirculeire 2022 is Epe vooralsnog een voordeel gemeente. Het voordeel bedraagt € 6,00 per inwoner. Rekening houdend met het feit dat de uitkomst een tussenstand is en met een aantal onzekerheden is omgeven, is het risico op een nadeel voor Epe in de meerjarenbegroting voorlopig opgenomen voor een bedrag van (afgerond) € 3,00 per inwoner. | |||||
Opbrengst OZB; woningen en niet-woningen | 219.000 | 426.000 | 608.000 | M | |
Betreft stijging als gevolg van toename aantal objecten en in de jaren 2023-2026 een geïdexeerde stijging van de tarieven. | |||||
Verlaging rentekosten incidenteel | 31.500 | 8.000 | |||
In de begroting is voor de rente voor de korte (externe) financiering uitgegaan van 2,0% en voor de externe financiering op lange termijn eveneens van 2,0%. Gelet op de prognose van de Nederlandsche Bank (juni 2022) en de huidige rentestand is het verantwoord de rentepercentages tijdelijk (2 jaar) te verlagen: - voor 2023: kort 1,6%; lang 1,8% - voor 2024: kort 1,9%; lang 1,8% | |||||
Programma Overhead | |||||
Functie herwaardering klantcontact en services | -22.500 | -22.500 | -22.500 | -22.500 | M |
In 2021 is er een herwaardering geweest op een functie bij klantcontact en services. Deze herwaardering heeft tot gevolg dat de functie in schaal hoger gewaardeerd is. De taakstelling die is ontstaan wordt opgeheven in de begroting 2023 als autonome ontwikkeling. | |||||
Dienstvoertuigen | -10.000 | -10.000 | -10.000 | -10.000 | M |
Voor het leasen, aanschaf en onderhoud van dienstfietsen en dienstauto’s is het begrote bedrag niet toereikend. Een deel van de hogere kosten kan gedekt worden door een verlaging van de vergoeding van reiskosten. Het netto effect is €10.000. | |||||
Resultaatbestemming | |||||
Afbouw onttrekking reserve verkoop aandelen VNB | -20.000 | -40.000 | -46.289 | ||
Om te voorkomen dat over een aantal jaren de jaarlijkse onttrekking aan de reserve verkoop aandelen VNB (930040) in één keer wegvalt, wordt de jaarlijkse onttrekking afgebouwd. | |||||
Afbouw onttrekking reserve winstuitkering NUON | -15.000 | -25.000 | -31.365 | ||
Om te voorkomen dat over een aantal jaren de jaarlijkse onttrekking aan de reserve egalisatie winstuitkering NUON (930030) in één keer wegvalt, wordt de jaarlijkse onttrekking afgebouwd. | |||||
Accountmanager bedrijven; wegvallen dekking uit reserve participatie | -32.000 | ||||
Voor de (gedeetelijke) dekking van de kosten van de accountmanager bedrijven vindt in de jaren 2016 t/m 2025 een onttrekking plaats aan de reserve participatie. Deze dekking valt in 2026 weg. Om de functie te kunnen continueren komt de dekking vanaf 2026 ten laste van de algemene middelen. | |||||
Technische mutaties budgetprognose | 229.552 | 245.972 | 407.069 | ||
Een specificatie van deze post is op verzoek via de griffier beschikbaar. |