Programma 1 Opgroeien in Epe
|
|
Pedagogische interventies jeugdzorg (orthopedagoog) |
-10.000 |
-10.000 |
-10.000 |
-10.000 |
M |
Dekken binnen budgetten sociaal domein |
10.000 |
10.000 |
10.000 |
10.000 |
|
De lijn voor jeugdzorg is om te komen tot minder jeugdzorg en meer pedagogische interventies. Dit betekent meer inzet van de orthopedagoog (opvoed en Adviesbureau) als voorliggende voorziening. De orthopedagoog ondersteunt gezinnen en/of jongeren bij gedrag en ontwikkelingsproblemen. De extra inzet van de orthopedagoog is wenselijk. Deze extra inzet bekostigen binnen de vrijkomende ruimte door transformatie in het sociaal domein. |
|
|
|
|
|
|
Regionaal toezicht kwaliteit en rechtmatigheid Wmo en Jeugd |
- |
-8.000 |
-8.000 |
-8.000 |
M |
Dekken binnen budgetten sociaal domein |
- |
8.000 |
8.000 |
8.000 |
|
Het gemeenschappelijke doel van de gemeente in de regio is dat aan cliënten de zorg en ondersteuning geboden wordt die nodig is. De feitelijke geleverde zorg moet overeenkomen met de wenselijke zorg (kwaliteit) en met de ingezette zorg mag geen sprake zijn van oneigenlijk gebruik of misbruik van de Wmo en Jeugdwet. Met de inzet van een regionaal toezichthouder kwaliteit en rechtmatigheid proberen we fraude te voorkomen en te bestrijden en kwaliteit van zorg te borgen voor onze inwoners. Deze functie is tijdelijk gefinancierd. De inzet van deze functie blijkt een bijdrage te leveren aan de kostenbeheersing en is het voorstel nu deze voorziening in regionaal verband structureel te borgen/bekostigen. |
|
|
|
|
|
|
Verbinding huisartsen (GZ psycholoog) |
- |
-95.000 |
-95.000 |
-95.000 |
M |
Dekken uit resultaat/taakstelling transformatie |
- |
95.000 |
95.000 |
95.000 |
|
De toegang tot jeugdhulp (individuele voorzieningen) kan via het CJG of een (huis-)arts. Om de samenwerking tussen de huisartsen en het CJG te intensiveren is met tijdelijk met gemeentelijke subsidie een GZ-psycholoog vanuit het CJG aangesteld. Dit om de doorverwijzing naar zwaardere zorg te beperken/voorkomen. De inzet van de GZ psycholoog is geëvalueerd en het blijkt dat het leidt tot veel minder verwijzingen en minder zware verwijzingen. De inzet betaald zich dus terug. Het is wenselijk deze voorziening nu structureel te borgen/bekostigen. Deze voorziening bekostigen binnen de vrijkomende ruimte door transformatie in het sociaal domein. |
|
|
|
|
|
|
Jongeren op gezond gewicht (JOGG) |
-12.500 |
- |
- |
- |
M |
Het project JOGG loopt eind 2020 af. Deze activiteit is opgenomen in de nota gezondheidsbeleid en richt zich op overgewichtpreventie. Om het project goed af te ronden en te evalueren is een aanvullend budget nodig. Op basis van de evaluatie kan het effect bepaald worden en de voortzetting van dit project. |
|
|
|
|
|
|
Uitvoering Koersdocument duurzame kindvoorzieningen |
- |
- |
- |
-500.000 |
C |
Dekking uit de eenmalige middelen (reserve 90003) |
- |
- |
- |
500.000 |
|
Ingaande 2019 is gestart met de vorming van een reserve voor de realisatie van toekomstige onderwijsvoorzieningen met jaarlijkse stortingen t/m 2022. Basis daarvoor was het Actiekader Onderwijs. Het koersdocument duurzame kindvoorzieningen is een verdere verdieping. Per gebied (gebiedsgericht werken) is omschreven hoe de voorzieningen verder vorm gegeven kunnen worden. Elk gebied krijgt uiteindelijk een concreet plan. Vorming van twee integrale kindcentra en renovaties van een tweetal schoolgebouwen zijn de meest ingrijpende investeringsactiviteiten. Voor de komende vier jaren worden de volgende zaken aangepakt:
- Starten traject voorbereiding nieuwbouw IKC Epe zuid-west (onderzoeken op het gebied van onderwijs, ruimte, financiën e.d. ).
- Uitbreiding Montessori-sterrenschool Vaassen met één groep via een interne verbouwing en daarnaast een uitbreiding van de 1ste inrichting onderwijsleerpakket .
- Gedeeltelijk renovatie van de St. Bernardusschool.
- Onderzoek naar tijdelijke alternatieve huisvesting van de Van der Reijdenschool.
- Realiseren huisvesting MBO niveau 2/3.
Voornoemde reserve wordt ingezet ter dekking van kosten voortkomend uit bovenstaande punten.
|
|
|
|
|
|
|
Huur locatie MBO opleiding Aventus / RSG |
-25.000 |
-25.000 |
-25.000 |
-25.000 |
M |
Dekking uit reserve huisvesting onderwijsvoorz. (94023) |
25.000 |
25.000 |
25.000 |
25.000 |
|
Er komt een MBO opleiding niveau 2 en 3 in Epe. Deze opleiding gaat verzorgd worden door Aventus en de RSG. Deze ontwikkeling past vanuit de ontwikkeling "thuisnabij onderwijs". In het actiekader onderwijs wordt hiervan melding gemaakt. Het wordt een technische opleiding in het kader van "smart technology en cleantech". De theoretische vakken worden in de RSG verzorgd en de technische vakken in een bedrijfshal op het industrieterrein. Zodoende kan er een uitwisseling komen met de bedrijven op het gebied van het verzorgen van lessen, stages. De RSG en Aventus nemen de exploitatiekosten voor hun rekening. Het betreft een structurele uitgaaf die vooralsnog bekostigd dient te worden uit de reserve onderwijshuisvesting. |
|
|
|
|
|
|
Programma 2 Actief in Epe
|
|
Subsidie stichting PWA |
27.000 |
- |
- |
- |
M |
Dekking uit de eenmalige middelen (reserve 90003) |
-27.000 |
- |
- |
- |
|
De stichting sporthal PWA ontvangt een exploitatiesubidie. De stichting heeft een tekort in de exploitatie. Het bestuur ziet geen mogelijkheden om dit op te lossen. Om het bestuur te ondersteunen is het voorstel de subsidie voor 2020 te verhogen (50% van tekort) en tegelijkertijd een extern onderzoek te laten uitvoeren naar de meest optimale vorm van beheer en exploitatie. |
|
|
|
|
|
|
Viering 75 jaar vrijheid in Epe |
-25.000 |
- |
- |
- |
C |
Dekking uit de eenmalige middelen (reserve 90003) |
25.000 |
- |
- |
- |
|
Stichting Vrijheid in de Gemeente Epe (SVIE) wil in 2020, ook in samenhang met omringende gemeenten, verbindende activiteiten opzetten rond de viering van 75 jaar vrijheid. Dit in nauwe samen-werking met een brede vertegenwoordiging uit het verenigingsleven, bevolking en ondernemers. Alle activiteiten/ evenementen zijn vrij toegankelijk. Door de organisatie 'Veluwe Remembers' zijn namens de provincie Gelderland thema's uitgewerkt en beschikbaar gesteld aan de lokale organisaties die de activiteiten organiseren. De kernthema's zijn: herdenken (o.a. activiteiten gericht op basis- en voortgezet onderwijs, ontmoeting 'jong' en 'oud', lezingen) en beleven (o.a. bevrijdingstocht met historische legervoertuigen en festival, herinneringstochten). Provincie Gelderland heeft financiële middelen beschikbaar om lokale initiatieven te subsidiëren met voorwaarde dat meer dan 50% van ingediende begroting uit andere inkomsten (subsidies/fondsen ed.) moet komen. |
|
|
|
|
|
|
Coördinatie cultuur historische musea |
-25.000 |
-25.000 |
-25.000 |
-25.000 |
M |
Om door te kunnen ontwikkelen op het gebied van vernieuwing van de collectie, (interactieve) activiteiten, (lokale) samenwerking, digitalisering, versterken van publieksbereik en vergroten van de maatschappelijke functie van cultuurhistorische musea in de gemeente Epe, is aan het museum Hagedoorns Plaatse tijdelijk voor de jaren 2018 en 2019 een extra subsidie verstrekt voor een professionele kracht/coördinator. De evaluatie over de inzet van deze functie is aanleiding om deze nu financieel structureel te ondersteunen. |
|
|
|
|
|
|
Programma 3 Zorg en Opvang
|
|
Datagestuurd werken in het sociaal domein |
-24.000 |
-24.000 |
-24.000 |
-24.000 |
M |
Dekking uit middelen sociaal domein |
24.000 |
24.000 |
24.000 |
24.000 |
|
In 2019 is gestart met datagestuurd werken in het sociaal domein. Met deze werkwijze wordt inzichtelijk welke toekomstige vraag naar zorg en ondersteuning er zal zijn. Daarmee is het mogelijk om het toekomstige aanbod van voorzieningen daarop in te richten. Tevens vindt toetsing plaats van aannames en effecten van ingezet beleid, zoals neergezette voorliggende voorzieningen. Het geheel draagt bij aan kostenbeheersing. Voor het goed beheren van de data is capaciteit (data analist) en regelmatige actualisatie van de datasets (door Eiffel) nodig. Het is wenselijk deze voorziening nu structureel te borgen/bekostigen. Deze voorziening bekostigen binnen de vrijkomende ruimte door transformatie in het sociaal domein. |
|
|
|
|
|
|
Subsidie hospice |
-10.000 |
- |
- |
- |
M |
Dekking uit de eenmalige middelen (reserve 90003) |
10.000 |
- |
- |
- |
|
Stichting Hospice Noordoost Veluwe en Stichting de Kruimelschaar hebben het plan om een Hospice te realiseren met 3 bedden, dat centraal gelegen is en waar kan worden voorzien in zorg. Beide organisatie hebben hiervoor een pand gevonden, maar de financiering van de verbouwing is een knelpunt. Het betreft een gewenste voorziening in het gemeentelijk zorgaanbod. Het is wenselijk deze voorziening te ondersteunen met een bijdrage in de investeringskosten. |
|
|
|
|
|
|
Ontmoetingsnetwerken |
-8.000 |
-8.000 |
- |
- |
M |
Dekking uit middelen sociaal domein |
8.000 |
8.000 |
- |
- |
|
Ontmoetingsnetwerken zijn netwerken en (opgeleide) vrijwilligers die kwetsbare inwoners ondersteunen. Dit om zorg of zwaardere zorg en/of financiële problemen te voorkomen en als een middel tegen sociaal isolement. De inzet van professionele begeleiding vanuit de Wmo kan hiermee worden verminderd. De kosten van de ontmoetingsnetwerken stijgen en de vraag is toegenomen. Dit is aanleiding om Stichting Ontmoeting een hogere financiële bijdrage te verstrekken. |
|
|
|
|
|
|
Subsidie politiehondenvereniging Roda |
-10.000 |
- |
- |
- |
M |
Dekking uit de eenmalige middelen (reserve 90003) |
10.000 |
- |
- |
- |
|
De politiehondenvereniging Roda is al geruime tijd op zoek naar een geschikte locatie. Om die locatie gereed te maken zijn er kosten voor de inrichting van het terrein en de benodigde onderzoeken voor de aanvraag van een omgevingsvergunning. Het voorstel is daarvoor een subsidie beschikbaar te stellen. |
|
|
|
|
|
|
Regionale coördinatie verwijsindex en coördinatie Wmo beleid regionaal |
- |
-10.000 |
-10.000 |
-10.000 |
M |
Dekken binnen budgetten sociaal domein |
- |
10.000 |
10.000 |
10.000 |
|
Regionale coördinator verwijsindex Alle jeugdigen verdienen de best mogelijke zorg. Als er zorg is over kinderen, is het noodzakelijk om te weten of anderen deze zorg delen om gezamenlijk tot een aanpak te komen. De verwijsindex ondersteunt een samenwerking tussen alle betrokken partijen die zorg over een kind of gezin delen, lokaal, regionaal en landelijk. De verwijsindex ondersteunt de werkwijze 1Gezin1Plan (1G1P). Verder is de Verwijsindex voor Veilig Thuis een instrument om zicht te krijgen op wie er zijn betrokken bij een casus.
Coördinatie WMO beleid regionaal Er vindt regionale samenwerking plaats rondom de inkoop. Regionale samenwerking blijft gewenst nu het nieuwe contract is afgesloten. Met name voor uitvoeringsvraagstukken en beleidsontwikkeling die rechtstreeks aan de gezamenlijke inkoop gerelateerd zijn, zoals wachtlijsten, verminderen van administratieve lasten en input voor toegangsbijeenkomsten. Er is een regionaal team dat naast jeugd nu ook voor de Wmo en maatschappelijke opvang en beschermd wonen werkt. Deze voorziening heeft een tijdelijke financiering. Het voorstel nu deze voorziening in regionaal verband structureel te borgen/bekostigen.
|
|
|
|
|
|
|
Programma 6 Epe op orde
|
|
Groot onderhoud begraafplaatsen
|
-9.100
|
-142.500
|
-69.500
|
-45.000
|
M
|
Dekking uit begraafrechten
|
28.000
|
28.000
|
28.000
|
28.000
|
|
Toevoeging / onttrekking aan voorziening begraven
|
-18.900
|
114.500
|
41.500
|
17.000
|
|
De komende jaren is het nodig op de begraafplaatsen groot onderhoud te verrichten. Dit onder meer om de toegankelijkheid op peil te houden. Het groot onderhoud bevat de volgende activiteiten:
- omvormen vervallen asfaltpaden begraafplaats Norelbos naar betonpaden, periode uitvoering 2021-2023);
- herstraten paden begraafplaatsen Oene en Norelbos (2022-2023);
- structurele middelen onderhoud bestrating begraafplaatsen
(€ 2.500/jaar);
- opwaarderen halfverharde paden begraafplaatsen RK Oude Wisselseweg en Tongerenseweg (2021 en 2023);
- Herstel bevestigingsplaten Columbarium begraafplaats Wanenk (2020);
- uitbreiden grafcapaciteit Wanenk en Norelbos (2021).
De kosten kunnen worden gedekt uit de begraafrechten. Hierdoor stijgen de grafrechten met 4%.
|
|
|
|
|
|
|
Eikenprocessie rups |
-60.000 |
-60.000 |
-60.000 |
-60.000 |
M |
De bestrijding van de eikenprocessierups leidt tot extra kosten. Het ziet er naar uit dat de toenemende werkzaamheden rond de bestrijding blijvend zijn. Om deze extra kosten te kunnen dekken is het wenselijk vooralsnog een stelpost te ramen. Afhankelijk van de ontwikkelingen zal worden bezien in hoeverre bijstelling van de raming noodzakelijk is. |
|
|
|
|
|
|
Programma 7 Duurzaamheid
|
|
Vervanging leidingwerk en besturingssystemen drukrioleringputten buitengebied.
|
-70.000
|
-70.000
|
-
|
-
|
M
|
Dekking rioolheffing / voorziening riolering
|
70.000
|
70.000
|
-
|
-
|
|
Het leidingwerk en de besturingssystemen van de drukrioleringsputten en -kasten zijn aan vervanging toe en dienen te worden gemoderniseerd. Hiervoor zijn de komende twee jaar middelen nodig. Voorgesteld wordt de kosten voor realisatie van deze maatregelen te dekken vanuit de rioolgelden GRP.
|
|
|
|
|
|
|
Opstellen energievisie, warmteplan en regionale energiestrategie |
-135.000 |
-135.000 |
-135.000 |
-135.000 |
C |
Het Klimaatakkoord zet in op het gebruik van hernieuwbare energie en het terugdringen van de CO2 emissie.Dit is een belangrijke bron van de klimaatverandering. Hiertoe moet alle energie in 2050 duurzaam worden opgewekt. Daarnaast dienen alle gebouwen per 2050 duurzaam te worden verwarmd. In 2030 dient de helft van deze doelstelling te zijn gerealiseerd. In 2020 zijn gemeenten verplicht om een warmtetransitieplan op te stellen en daarna in uitvoering te brengen. De klimaatverandering noopt om op een andere manier met de openbare (en ook particuliere) ruimte om te gaan. Hiervoor is een klimaat adaptieve strategie benodigd, die directe consequenties heeft voor het beheer van de openbare ruimte. Voor het opstellen van deze plannen en de uitvoering daarvan is een aanvullend budget nodig om de kosten te kunnen dekken. Het betreft een eerste raming voor de activiteiten voor de komende periode. |
|
|
|
|
|
|
Programma 8 Toezicht en handhaving
|
|
Toezicht bossen, natuur en recreatie (groene BOA)
|
-36.000 |
-36.000 |
-36.000 |
-36.000 |
M |
Dekking uit bestaande middelen (blauwe boa)
|
36.000 |
36.000 |
36.000 |
36.000 |
|
In 2018 is een "groene BOA" gestart voor, in eerste instantie, 2 jaar. In het coalitieakkoord staan een goed leefklimaat, toerisme en 100% wildgarantie benoemd als speerpunten van beleid. De inzet van de groene BOA draagt bij aan aan het behalen van die speerpunten. De BOA treedt zowel met waarschuwingen als met boetes op tegen overtredingen. De waarneming is dat gebruikers van het buitengebied de regels beter naleven. Om dit vast te houden, is het van belang het toezicht door de "groene BOA" structureel uit te voeren. Dit kan worden gerealiseerd door minder formatie "blauwe BOA" in te zetten.
|
|
|
|
|
|
|
Programma 9 Bedrijvigheid
|
|
Uitvoering techniekpact - Platform Techniek Stedendriehoek |
-10.000 |
- |
- |
- |
M |
Instroom, doorstroom, leren en werken in de techniek zijn thema's die hoog op de agenda van werkgevers en onderwijs staan. In de huidige situatie voert het Platform Techniek Stedendriehoek het Techniekpact uit. Hierin staan veel activiteiten voor techniek bewustzijn en educatie. Doordat de financiering van het huidige pact afloopt en het vervolg nog niet duidelijk is vanuit de Provincies en het huidige pact onvoldoende financiële middelen heeft, ligt bij de gemeenten de vraag om bij te dragen aan een incidentele oplossing voor 2020. Aan een structureel voorstel wordt in de regio gewerkt (vanaf 2021 e.v.). Het is wenselijk om een bedrag beschikbaar stellen als overbruggingsbudget voor het opstellen van vervolgplannen. Het onderwerp is van belang in het arbeidsmarktbeleid en ook in de realisatie van de Agenda Cleantechregio. |
|
|
|
|
|
|
Programma Veluwe-op-1: aanleg van routes en paden |
147.000 |
- |
- |
- |
M |
Dekking uit de eenmalige middelen (reserve 90003) |
-147.000 |
- |
- |
- |
|
Vanuit het programma Veluwe-op-1 wordt gestreefd naar een gebiedsdekkend knooppuntsysteem voor wandelen, fietsen, mountainbiken en paardrijden. Voor de aanleg van een Veluws knooppuntsysteem voor wandelen en mountainbiken dienen de financiële middelen nog beschikbaar te komen. Er is een subsidie van 50% beschikbaar vanuit het gebiedsprogramma. Van de gemeenten wordt cofinanciering verwacht. Dat bedrag is nu geraamd. Het beheer van de routes gebeurt via vrijwilligers. |
|
|
|
|
|
|
Programma 11 Bestuur en organisatie
|
|
Stelpost beleidsintensiveringen |
-17.000 |
-17.000 |
-87.000 |
-62.000 |
R |
Een goede uitvoering van het collegeprogramma en daarnaast in kunnen spelen op maatschappelijke opgaven (o.a. duurzaamheid, gezondheid), voortzetten van gewenst beleid (o.a. toerisme, economie) en het op peil houden van voorzieningen, vragen voldoende financiële middelen. Met een stelpost voor beleidsintensiveringen zijn er mogelijkheden om de gewenste ontwikkelingen te kunnen ondersteunen. |
|
|
|
|
|
|
Algemene dekkingsmiddelen
|
|
Onroerende Zaak Belasting (OZB)
|
86.000
|
175.000
|
267.000
|
267.000
|
M
|
De financiële situatie van de gemeente heeft zich ten opzichte van vorig jaar negatief ontwikkeld. De verwachte groei in de algemene uitkering is door het rijk verlaagd en zijn er andere autonome tegenvallers. Om een goede uitvoering van het collegeprogramma mogelijk te maken en gelijktijdig mogelijkheden te hebben om in te kunnen spelen op maatschappelijke opgaven is het nodig de OZB voor de komende drie jaar, jaarlijks met 1,5% te laten stijgen.
|
|
|
|
|
|
|
Teruggave precariobelasting |
-754.000 |
-754.000 |
-754.000 |
- |
M |
Dekking: opbrengst precariobelasting 2018 (eenm.middelen) |
754.000 |
754.000 |
754.000 |
- |
|
In het coalitieakkoord is opgenomen dat uit de opbrengst van de precariobelasting op kabels en leidingen, zodra deze definitief vast staat, in elk geval een bedrag van €50 per huishouden wordt teruggegeven. In de bij de behandeling van de Perspectiefnota 2020-2023 aangenomen motie is dit nader gespecificeerd. In de motie is opgenomen om de precario-opbrengst 2018 in te zetten voor een teruggave van €50 per huishouden voor de jaren 2020, 2021 en 2022. |
|
|
|
|
|
|
Overhead
|
|
Doorontwikkeling datagestuurd werken |
-10.000 |
-3.000 |
-3.000 |
-3.000 |
M |
Dekking uit reserve ICT |
10.000 |
3.000 |
3.000 |
3.000 |
|
Het betreft financiële middelen voor een upgrade van software-pakket FME. Met deze opwaardering is het mogelijk geautomatiseerd controles en (management)rapportages uit te voeren op de kwaliteit van onze gegevens en ten behoeve van verschillende processen (m.n. sociale domein). Deze acties zijn nu afhankelijk van 1 persoon, dat maakt het erg kwetsbaar. De upgrade maakt het ook mogelijk te gaan werken met “live” dashboards ter ondersteuning van onze werkzaamheden.
|
|
|
|
|
|
|
Aanbesteding raadsinformatiesysteem Notubiz |
-50.000 |
- |
- |
- |
M |
Dekking uit reserve ICT (90007) |
50.000 |
- |
- |
- |
|
Het raadsinformatiesysteem dient volgens de aanbestedingsregels opnieuw aanbesteed te worden. Voor de kosten van externe advisering en de implementatiekosten is een budget nodig. |
|
|
|
|
|
|
Backofficesysteem en regiesysteem sociaal domein (i.p.v. zaaksysteem) |
-250.000 |
-75.000 |
-75.000 |
-75.000 |
M |
Dekking uit de eenmalige middelen (reserve 90003) |
250.000 |
- |
- |
- |
|
Voor het digitaal zaakgericht werken maakt de organisatie gebruik van het zogenaamde "zaaksysteem". Alle documenten en informatie worden daarin verwerkt en opgeslagen. Dit systeem blijkt niet optimaal te werken voor de processen/producten in het sociaal domein. Erkan niet goed voldaan worden aan de hogere kwaliteitseisen voor o.a. informatie uitwisseling met zorgaanbieders, het opzetten van integrale klantdossiers, de processen zijn te complex en lopen zeker bij jeugdzorg en schuldhulpverlening lang door. In 2019 wordt onderzocht of er een beter alternatief voor het zaaksysteem te vinden is. De kosten betreffen een raming voor de aanschaf, het inrichten en het beheer van een systeem. |
|
|
|
|
|
|
Bewaring documenten in E-depot (archiefwet) |
-40.000 |
- |
- |
- |
M |
Dekking uit de eenmalige middelen (reserve 90003) |
40.000 |
- |
- |
- |
|
De gemeentelijke overheden werken inmiddels zo goed als volledig digitaal. Dit levert digitale informatie op die duurzaam en toegankelijk moet worden bewaard. Dit is van groot belang voor onze bedrijfsvoering, voor de bewijs- en rechtzoekende burger, voor het afleggen van verantwoording en als laatste voor de cultuurhistorie. Ook schrijft de Archiefwet duurzame en toegankelijke bewaring voor. De bewaring van de informatie in de bestaande toepassingen waarin ze functioneert zoals het zaaksysteem, maar ook vele anderen, is niet voldoende duurzaam en toegankelijk op termijn. Een onderzoek naar de vorming van een e-depot is noodzakelijk. |
|
|
|
|
|
|
Vernieuwing technische apparatuur raadzaal |
-100.000 |
- |
- |
- |
M |
Dekking uit de eenmalige middelen (reserve 90003) |
100.000 |
- |
- |
- |
|
In de raadzaal wordt gebruik gemaakt van analoge apparatuur die storingen geeft die niet meer verholpen kunnen worden. Gedeeltelijke vervanging is niet mogelijk. Digitale techniek is nu noodzakelijk. Daarnaast is AV-apparatuur nodig voor de raadscommissie-vergadering kamer 103/104. |
|
|
|
|
|
|
Ontwikkeling zaakgericht werken |
-30.000 |
- |
- |
- |
M |
Dekking uit reserve ICT |
30.000 |
- |
- |
- |
|
Zaakgericht werken heeft specifiek onderzoek en onderhoud nodig voor een juiste werking, een herijking en een nieuwe impuls voor doorontwikkeling. Daar is externe specialistische kennis voor nodig die niet in de organisatie aanwezig is. Daarvoor is het budget nodig. Intern wordt vervolgens een medewerker opgeleid om structureel de nog ontbrekende kennis op dit gebied in de organisatie te brengen. |
|
|
|
|
|
|
Ontwikkeling pijler Sterke werknemers |
-43.000 |
-43.000 |
-43.000 |
-43.000 |
M |
Dekken binnen de bestaande formatie |
- |
43.000 |
43.000 |
43.000 |
|
De Eper samenleving, de ontwikkelingen rond inwonerparticipatie en de omgevingswet, vragen om sterke werknemers van de gemeentelijke organisatie van Epe. De pijler Sterke Werknemers uit het programma voor organisatie-ontwikkeling is hiervoor opgezet. De realisatie van dat programma-onderdeel vraagt een extra inspanning gericht op een adequate wijze van werving en selectie, op het terrein van trainen en opleiden en op het terrein van personeelsbeheer en -behoud. Dit vraagt extra personeelsinzet op die terreinen. De benodigde uren kunnen gedekt worden uit de bestaande formatie. |
|
|
|
|
|
|
Projectleiding verkiezingen |
-25.000 |
-25.000 |
-25.000 |
-25.000 |
M |
Dekking uit de eenmalige middelen |
25.000 |
25.000 |
- |
- |
|
Het organiseren van verkiezingen is elke keer weer een nauwgezet project. De projectleiding is nu belegd bij de teamleider van het Klant Contact Centrum. Dit is een te grote belasting in de periode voorafgaand aan de verkiezingen. Bovendien wordt de organisatie te kwetsbaar omdat de hiervoor benodigde kennis slechts bij één persoon in de organisatie is belegd. Het is wenselijk om de formatie voor ondersteuning van deze taak uit te breiden. |
|
|
|
|
|
|
Beleid en uitvoering nieuwe Wet Verplichte ggz |
-48.000 |
-48.000 |
-48.000 |
-48.000 |
M |
Dekken binnen budgetten sociaal domein |
48.000 |
48.000 |
48.000 |
48.000 |
|
De komst van de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (wvggz) brengt uitvoeringskosten (GG-net) met zich mee en vraagt extra beleidscapaciteit. Het voorstel is om aan deze taken ook beleidstaken rond Veilig Thuis, huiselijk geweld & kindermishandeling en verwarde personen toe te voegen. Voor uitvoering van deze taak zijn in het kader van het sociaal domein extra rijksmiddelen hiervoor beschikbaar gesteld. |
|
|
|
|
|
|
Subsidieadviseur afdeling ruimte |
-45.000 |
-45.000 |
-45.000 |
-45.000 |
M |
Dekking door lagere struct. lasten (verdient zichzelf terug) |
45.000 |
45.000 |
45.000 |
45.000 |
|
In het kader van ruimtelijke ontwikkeling zijn diverse financieringsstromen beschikbaar vanuit de regio, provincie en rijk. Om daar volop gebruik van te kunnen maken is specialistische kennis nodig die nu onvoldoende in de organisatie aanwezig is. Met dit budget is het mogelijk een subsidieadviseur in te huren om subsidies aan te vragen en te verantwoorden. Verondersteld wordt dat de uitgaven gedekt worden door hogere subsidie inkomsten. |
|
|
|
|
|
|
Beleidsontwikkeling sport, cultuur en accountschap ketenpartners |
-50.000 |
-50.000 |
-50.000 |
-50.000 |
M |
Dekking binnen bestaande middelen/rijksuitkering |
50.000 |
50.000 |
50.000 |
50.000 |
|
Voor een goede uitvoering van beleidsontwikkeltaken op het gebied van sport en cultuur en het accountschap voor ketenpartners Mee, Verian, Koppel/Swoe is een uitbreiding van de bestaande formatie noodzakelijk. Deze uitbreiding kan gedekt worden door bestaande personeelskosten toe te rekenen aan de rijksuitkering onderwijsachterstanden beleid. |
|
|
|
|
|
|
Mutaties in de reserves
|
|
Versterking van de algemene reserve |
-510.000 |
- |
- |
- |
M |
Dekking uit de eenmalige middelen |
510.000 |
- |
- |
- |
|
Het surplus dat aanwezig is in de reserve bouwgrondexploitatie wordt toegevoegd aan de algemene reserve ter versterking van het weerstandsvermogen. Dit wordt noodzakelijk geacht gelet op de toename van (aantal en omvang van) de risico’s. |
|
|
|
|
|
|