Financiële begroting
Financiële begroting
1. Overzicht baten en lasten in de begroting en de toelichting
Het overzicht van baten en lasten in de begroting en de toelichting daarop bevat:
- Het saldo per programma, het totaal van de algemene dekkingsmiddelen, het geraamde bedrag voor onvoorzien, het geraamde totaal saldo van baten en lasten, de mutaties in de reserves en het geraamde resultaat.
- Het overzicht van de geraamde algemene dekkingsmiddelen en lokale heffingen.
- Inzicht in de gehanteerde prijzen, lonen en rentepercentages.
- Het overzicht van de geraamde incidentele baten en lasten met toelichting.
- Overzicht geraamde structurele mutaties in de reserves met toelichting
Het saldo per programma, het geraamde totaal saldo van baten en lasten en het geraamde resultaat
bedragen x € 1.000
Programma’s: |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
1. Opgroeien in Epe |
-13.301 | -13.409 | -13.023 | -13.032 |
2. Actief in Epe |
-3.956 | -3.484 | -3.484 | -3.484 |
3. Zorg en opvang |
-10.439 | -10.555 | -10.987 | -10.996 |
4. Leefbaar en veilig |
-2.287 | -2.310 | -2.310 | -2.310 |
5. Ruimte en wonen |
-513 | -808 | -808 | -808 |
6. Epe op orde |
-5.812 | -5.972 | -6.016 | -6.086 |
7. Duurzaamheid |
-186 | -44 | -59 | -59 |
8. Toezicht en handhaving |
-1.132 | -957 | -957 | -957 |
9. Bedrijvigheid |
-782 | -625 | -625 | -625 |
10. Weer aan het werk |
-8.548 | -8.053 | -7.799 | -7.714 |
11. Bestuur en organisatie |
-2.631 | -3.141 | -3.693 | -4.483 |
Subtotaal saldo programma's |
-49.607 | -49.358 | -49.761 | -50.554 |
Algemene dekkingsmiddelen: |
||||
- Lokale heffingen |
8.137 | 8.382 | 6.342 | 7.241 |
- Algemene uitkering |
48.751 | 49.102 | 49.365 | 50.530 |
- Dividend |
166 | 166 | 166 | 166 |
- Saldo financieringsfunctie |
1.745 | 1.744 | 1.709 | 1.709 |
- Overige algemene dekkingsmiddelen |
-125 | -128 | -128 | -128 |
Subtotaal algemene dekkingsmiddelen |
58.674 | 59.267 | 57.454 | 59.518 |
Overheadkosten |
-9.790 | -9.035 | -9.119 | -9.237 |
Heffing Vennootschapsbelasting |
- |
- |
- |
- |
Onvoorzien |
-89 |
-89 |
-89 |
-89 |
Geraamde totaal saldo van baten en lasten |
-813 | 785 | -1.515 | -362 |
bedragen x € 1.000
Mutaties in reserves: |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
1: Opgroeien in Epe |
-440 | -440 | -440 | -440 |
2: Actief in Epe |
-1 | -5 | -5 | -5 |
3: Zorg en opvang |
317 | -59 | -59 | -59 |
4: Leefbaar en veilig |
- | - | - | - |
5: Ruimte en wonen |
776 | -133 | -133 | -133 |
6: Epe op orde |
704 | 701 | 701 | 656 |
7: Duurzaamheid |
306 | 265 | 265 | 265 |
8: Toezicht en handhaving |
- | - | - | - |
9: Bedrijvigheid |
- | - | - | - |
10: Weer aan het werk |
1.207 | -41 | -41 | -41 |
11: Bestuur en organisatie |
-60 | 815 | 2.967 | 1.811 |
12: Algemene dekkingsmiddelen |
-2.197 | -2.217 | -2.185 | -2.257 |
Overhead |
216 | 333 | 449 | 567 |
Totaal mutaties in reserves |
829 | -780 | 1.519 | 365 |
Geraamde resultaat |
15 | 4 | 4 | 3 |
Het BBV schrijft voor dat mutaties in de reserves afzonderlijk worden opgenomen. Daarom wordt eerst het geraamde saldo van baten en lasten bepaald, vervolgens worden de mutaties in de reserves weergegeven. De uitkomst is het geraamde resultaat.
In de toelichting op de mutaties per programma wordt inzicht gegeven in de baten en lasten per afzonderlijk programma en wordt een analyse gegeven van de verschillen die zijn ontstaan tussen de begrote bedragen in 2018 en 2019. Dit betreft de bestaande baten en lasten, uitgaande van het bestaande beleid. De ‘budgetaanpassingen’ als gevolg van het nieuwe beleid zijn in de Beleidsbegroting (het programmaplan) toegelicht. In bijlage 9 wordt inzicht gegeven in de lasten en baten per taakveld.
Overzicht van de geraamde incidentele baten en lasten en de structurele ruimte
Dit overzicht geeft inzicht in het structurele en reële evenwicht van de begroting op korte en langere termijn:
- Een structureel evenwicht houdt in dat de structurele lasten worden gedekt door structurele baten.
- Een reëel evenwicht houdt in dat de geraamde bedragen volledig, realistisch en haalbaar zijn.
bedragen x € 1.000
Programma |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
||||
Lasten |
Baten |
Lasten |
Baten |
Lasten |
Baten |
Lasten |
Baten |
|
1. Opgroeien in Epe |
672 |
- |
540 |
- |
500 |
- |
500 |
- |
2. Actief in Epe |
472 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
3. Zorg en Opvang |
526 |
- |
8 |
- |
- |
- |
- |
- |
4. Leefbaar en veilig |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
5. Ruimte en wonen |
25 |
- |
70 |
- |
- |
- |
- |
- |
6. Epe op orde |
157 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
7. Duurzaamheid |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
8. Toezicht en handhaving |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
9. Bedrijvigheid |
157 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
10. Weer aan het werk |
300 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
11. Bestuur en Organisatie |
52 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Algemene dekkingsmiddelen |
- |
1.498 |
- |
1.498 |
- |
-754 |
- |
- |
Overhead |
450 |
- |
110 |
- |
- |
- |
- |
- |
Resultaatbestemming |
7.965 |
6.784 |
2.874 |
1.828 |
673 |
1.254 |
1.011 |
290 |
Totaal |
10.776 |
8.282 |
3.602 |
3.326 |
1.173 |
500 |
1.511 |
290 |
bedragen x € 1.000; +=structurele ruimte
Structurele ruimte |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
Geraamde resultaat |
15 |
4 |
4 |
3 |
Saldo eenmalige baten (+) / lasten (-) |
2.494 |
276 |
673 |
1.221 |
Gecorrigeerd saldo / structurele ruimte |
2.509 |
280 |
677 |
1.224 |
Uit het overzicht blijkt dat het begrotingsresultaat wordt beïnvloed door incidentele baten en lasten. De incidentele lasten zijn hoger dan de incidentele baten. Hieruit wordt geconcludeerd dat de structurele lasten worden gedekt door structurele baten en dat er daarmee sprake is van een structureel sluitende (meerjaren)begroting.
Toelichting incidentele bedragen per programma ≥ € 50.000:
Programma 1:
- Onderwijs aan nieuwkomerskinderen NT2 klas; € 55.000 voor 2020.
- Actiekader onderwijs; € 500.000 voor de jaren 2020 tot en met 2023.
Programma 2:
- Stimuleringsregeling jeugd; € 420.000 voor 2020.
Programma 3:
- Voor Projecten transformatie sociaal domein; € 162.000 in 2020.
- Backofficesysteem en regiesysteem sociaal domein; € 250.000 in 2020.
Programma 7:
- Energietransitie; € 135.000 in 2020.
- Vervanging leidingwerk en besturingssystemen drukrioleringsputten buitengebied; € 70.000 voor de jaren 2020 en 2021.
Programma 8:
- Toezicht en Handhaving Vitale Vakantieparken; €175.000 in 2020.
Programma 9:
- Programma Veluwe-op-1: aanleg van routes en paden; € 147.000 in 2020.
Programma 10:
- Uitvoering pilots binnen het domein participatie; € 300.000 in 2020.
Algemene dekkingsmiddelen:
- Precariobelasting kabels en leidingen; baten van € 2.252.000 in de jaren 2020 en 2021. Hier staan stortingen in de reserve precariobelasting tegenover.
- Teruggave precariobelasting; Voor de jaren 2020 tot en met 2022 € 754.000 per jaar.
Overhead:
- Beleidsontwikkeling; € 82.000 in 2020.
- Inwonerparticipatie en actieve communicatie samenleving; € 70.000 in 2020.
- Raadsinformatiesysteem Notubiz; € 50.000 in 2020
- Vervanging geautomatiseerd systeem financiële administratie; € 77.500 in 2020 en € 109.500 in 2021
- Vernieuwing technisch apparatuur raadzaal; € 100.000 in 2020
Algemene Dekkingsmiddelen: Lokale heffingen
bedragen x € 1.000
Onderwerp |
Realisatie |
Begroting |
Begroting |
Begroting |
Begroting |
Begroting |
Onroerendezaakbelasting |
5.383 |
5.611 |
5.824 |
6.033 |
6.260 |
6.405 |
Hondenbelasting |
71 |
71 |
77 |
77 |
- |
- |
Precariobelasting |
2.350 |
2.381 |
2.347 |
2.347 |
95 |
95 |
Forensenbelasting |
289 |
310 |
313 |
313 |
313 |
313 |
Toeristenbelasting |
702 |
718 |
730 |
730 |
767 |
767 |
Opbrengst algemeen[1] |
-677 |
55 |
-697 |
-697 |
-697 |
57 |
Totaal bruto opbrengst |
8.119 |
9.146 |
8.594 |
8.802 |
6.738 |
7.636 |
Kosten |
373 |
472 |
457 |
420 |
396 |
396 |
Totaal netto opbrengst |
7.746 |
8.674 |
8.137 |
8.382 |
6.342 |
7.241 |
[1] In de opbrengst algemeen zijn opgenomen de terug te vorderen invorderingskosten en de woonlastenverlichting.
Voor een toelichting op de belastingopbrengsten wordt verwezen naar de Paragraaf Lokale Heffingen.
Prijzen, lonen en rente
Bij het opstellen van deze (meerjaren)begroting zijn de volgende percentages gehanteerd:
Component |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
Prijsstijging |
1,5% |
1,8% |
1,7% |
1,7% |
Loonstijging |
1,9% |
2,6% |
2,2% |
2,0% |
Rente kort geld |
0,0% |
0,1% |
1,0% |
1,0% |
Rente lang geld |
0,5% |
0,7% |
2,4% |
2,4% |
De percentages van de autonome loon- en prijsstijgingen zijn gebaseerd op de indicaties die hiervoor zijn gegeven in de meicirculaire 2019 van de algemene uitkering uit het gemeentefonds.
Ingaande 2019 wordt voor de prijsstijging het Imoc-percentage (inflatie materiële overheidsconsumptie) gehanteerd. Dit is het stijgingspercentage dat ook gehanteerd wordt bij de rijksbegroting c.q. de algemene uitkering uit het gemeentefonds.
Voor de bepaling van het te hanteren rentepercentage wordt de lange termijn visie van De Nederlandsche Bank gehanteerd. Gelet op de prognose van de Nederlandsche Bank zijn de rentepercentages tijdelijk verlaagd voor 2020 en 2021. Met ingang van 2022 zijn structureel de hierboven aangegeven percentages aangehouden.
Overzicht van structurele mutaties in reserves.
Dit overzicht ondersteunt bij de bepaling en de beoordeling van het structurele evenwicht in de begroting.
bedragen x € 1.000
Naam reserve |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
||||
Toev. |
Onttr. |
Toev. |
Onttr. |
Toev. |
Ontt. |
Toev. |
Onttr. |
|
Eenmalige dekkingsmiddelen |
- |
500 |
- |
500 |
- |
500 |
- |
500 |
ICT investeringen |
437 |
647 |
437 |
660 |
437 |
700 |
437 |
758 |
Vervanging openbare verlichting |
270 |
399 |
275 |
407 |
280 |
413 |
285 |
420 |
Overdracht fietspaden RGV |
- |
45 |
- |
46 |
- |
47 |
- |
48 |
Vervanging bruggen |
70 |
- |
72 |
- |
73 |
- |
74 |
- |
Egalisatie winstuitkering Nuon |
14 |
54 |
13 |
54 |
12 |
54 |
11 |
54 |
Verkoop 14 aandelen VNB (6%) |
29 |
118 |
24 |
98 |
20 |
78 |
16 |
58 |
Afl. achtergestelde lening Nuon |
45 |
57 |
45 |
57 |
45 |
57 |
45 |
57 |
Verkoop aand. tbv lening Vitens |
- |
155 |
- |
155 |
- |
- |
- |
- |
Afl. achtergestelde lening Vitens |
204 |
61 |
207 |
65 |
55 |
70 |
55 |
70 |
Meubilair gymlokalen |
22 |
20 |
22 |
20 |
22 |
20 |
23 |
20 |
Huisvesting onderwijsvoorzieningen |
500 |
25 |
500 |
25 |
500 |
25 |
500 |
25 |
Participatie |
- |
26 |
- |
26 |
- |
26 |
- |
26 |
Starterslening |
59 |
11 |
60 |
12 |
61 |
14 |
62 |
15 |
Egalisatie opbrengst bouwleges |
372 |
631 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Dekking Kapitaallasten |
- |
654 |
- |
671 |
- |
688 |
- |
721 |
Onderhoud abri's |
8 |
- |
8 |
- |
8 |
- |
8 |
- |
Totaal structureel |
2.029 |
3.403 |
1.662 |
2.796 |
1.512 |
2.691 |
1.514 |
2.771 |
2. Uiteenzetting van de financiële positie en de toelichting
In de uiteenzetting van de financiële positie worden de consequenties opgenomen van het beleid dat in de begroting is opgenomen.
De volgende onderwerpen komen aan de orde:
- Financiële gevolgen van het bestaande en het nieuwe beleid dat in de programma’s is opgenomen
- Vrijkomende eenmalige middelen
- Investeringen (economisch / maatschappelijk nut)
- Investeringen (vervanging / uitbreiding)
- Financiering
- Stand en verloop reserves en voorzieningen
Financiële gevolgen bestaand en nieuw beleid dat in de programma’s is opgenomen
De uitkomst van de jaarlijkse afweging in het kader van het begrotingsproces, is samengevat in het volgende overzicht van de cumulatieve ontwikkeling van lasten en baten. Voor een gedetailleerd overzicht wordt verwezen naar de bijlagen bij deze begroting.
bedragen x € 1.000
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
|
Bestaand beleid (budgetprognose) |
-145 |
-594 |
-639 |
-103 |
Dekkingsmogelijkheden |
634 |
1.179 |
1.244 |
734 |
Nieuw beleid vorige meerjarenbegroting |
-15 |
-80 |
-95 |
-147 |
Investeringen vorige meerjarenbegroting |
-242 |
-364 |
-366 |
-366 |
Nieuw beleid deze meerjarenbegroting |
-217 |
-137 |
-140 |
-115 |
Nieuwe investeringen |
- |
- |
- |
- |
Saldo meerjarenbegroting |
15 |
4 |
4 |
3 |
Vrijkomende eenmalige middelen
De volgende reserves worden opgeheven of bevatten een surplus dat wordt ingezet voor incidentele uitgaven (nieuw beleid) in de (meerjaren)begroting 2020-2023:
Bedragen x € 1.000
Reserve |
Vrijkomend bedrag |
90000 Algemene reserve (surplus boven € 2 mln.) |
1.380 |
90002 Reserve bespaarde rente (2020: € 106.000, 2021: € 200.000) |
306 |
90003 Reserve eenmalige dekkingsmiddelen (oab) |
55 |
90022 Reserve mediation (reserve opheffen) |
6 |
90060 Reserve groot onderhoud gemeentelijke gebouwen |
83 |
90085 Reserve duurzaamheid |
7 |
95040 Reserve bijdrage investeringen sportvoorzieningen (reserve opheffen) |
3 |
95035 Reserve accommodaties II (reserve opheffen) |
4 |
96032 Reserve minimabeleid (surplus, maximaal 5%, 3 jaar) |
201 |
96109 Reserve BUIG (surplus, risico maximaal 5%, 3 jaar) |
707 |
98043 Reserve egalisatie opbrengst bouwleges (surplus, risico 3 jaar, 50%) |
563 |
98051 Reserve LOG Beemte Vaassen (reserve opheffen) |
141 |
99000 Reserve bouwgrondexploitatie (surplus, toevoegen aan alg. reserve) |
510 |
Totaal |
3.966 |
Investeringen
Dit onderdeel bevat een totaal overzicht van de investeringen die de gemeente gepland heeft in het meerjareninvesteringsplan 2020-2023. Voor een gedetailleerd overzicht wordt verwezen naar de bijlagen bij deze begroting. Het hier gegeven inzicht is een onderverdeling naar investeringen met een economisch nut en investeringen met een maatschappelijk nut en daarnaast naar vervangingsinvesteringen en uitbreidingsinvesteringen.
Alle investeringen moeten verplicht geactiveerd en afgeschreven worden over de verwachte levensduur. De kosten daarvan (de kapitaallasten) worden in de lasten opgenomen. Als er sprake is van financiering vanuit eenmalig beschikbare middelen of reserves, dan vindt jaarlijks een structurele onttrekking plaats aan een daartoe gevormde kapitaallastenreserve ter grootte van de kapitaallasten. Hierdoor heeft het opnemen van kapitaallasten van een investering die gedekt wordt uit reserves of eenmalige middelen geen effect op het saldo van de begroting.
Bedragen x € 1.000
Investeringsbedragen (excl. BTW) |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
Economisch nut |
5.788 |
2.441 |
2.202 |
2.202 |
Maatschappelijk nut |
1.398 |
1.274 |
30 |
267 |
Vervangingsinvesteringen |
7.155 |
3.715 |
2.202 |
2.469 |
Uitbreidingsinvesteringen |
31 |
- |
30 |
- |
Totale investeringen |
7.186 |
3.715 |
2.232 |
2.469 |
Financiering
Hiervoor wordt verwezen naar de Paragraaf Financiering.
Stand en verloop reserves en voorzieningen
Voor het verloop van de reserves en voorzieningen wordt verwezen naar de bijlagen bij deze begroting.
Geprognosticeerde begin- en eindbalans
Dit onderdeel bevat de verwachte begin- en eindbalans over het begrotingsjaar 2020 en de drie daaropvolgende jaren.
bedragen in € 1.000
Activa |
balans 2018 |
Geprognosticeerde balans per ultimo |
||||
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
||
(im)Materiële vast activa |
53.974 | 55.937 | 60.429 | 62.542 | 62.900 | 61.924 |
Financiële vaste activa: Kapitaalverstrekking |
- | - | - | - | - | - |
Financiële vaste activa: Leningen |
3.884 | 3.884 | 3.884 | 3.884 | 3.884 | 3.884 |
Financiële vaste activa: Uitzettingen > 1 jaar | 193 | 193 | 193 | 193 | 193 | 193 |
Totaal Vaste Activa | 58.051 | 60.014 | 64.506 | 66.619 | 66.977 | 66.001 |
Voorraden: |
97 | 97 | 97 | 97 | 97 | 97 |
Voorraden: |
- | - | - | - | - | - |
Uitzettingen korter 1 jaar |
2.331 | 2.331 | 2.331 | 2.331 | 2.331 | 2.331 |
Liquide middelen |
659 | 659 | 659 | 659 | 659 | 659 |
Overlopende activa |
10.672 | 10.672 | 10.672 | 10.672 | 10.672 | 10.672 |
Totaal Vlottende Activa | 13.759 | 13.759 | 13.759 | 13.759 | 13.759 | 13.759 |
Totaal activa |
71.810 | 73.773 | 78.265 | 80.378 | 80.736 | 79.760 |
Passiva |
Balans 2018 |
Geprognosticeerde balans per ultimo | ||||
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
||
Eigen vermogen |
54.593 |
53.698 | 52.870 | 53.650 | 52.131 | 51.766 |
Voorzieningen |
7.188 |
6.859 | 6.696 | 6.755 | 6.778 | 6.531 |
Vaste schulden |
68 |
- | 968 | 2.242 | 4.096 | 3.732 |
Totaal Vaste Passiva | 61.849 | 60.558 | 60.534 | 62.647 | 63.005 | 62.029 |
Vlottende schulden |
6.030 |
9.284 | 13.800 | 13.800 | 13.800 | 13.800 |
Overlopende passiva |
3.931 |
3.931 | 3.931 | 3.931 | 3.931 | 3.931 |
Totaal Vlottende Passiva | 9.961 | 13.215 | 17.731 | 17.731 | 17.731 | 17.731 |
Totaal passiva |
71.810 |
73.773 | 78.265 | 80.378 | 80.736 | 79.760 |
EMU-saldo
Dit onderdeel bevat het verwachte EMU-saldo over het begrotingsjaar 2020 en de drie daaropvolgende jaren, gebaseerd op de voorgaande geprognosticeerde balans. Het EMU-saldo geeft de mutatie in het saldo van de activa en passiva van de collectieve sector weer.
bedragen in € 1.000
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
||||
Mutaties in het jaar |
Activa |
Financiële vaste activa |
kapitaal-verstrekkingen |
- |
- |
- |
- |
- |
Uitzettingen |
- |
- |
- |
- |
- |
|||
Vlottende activa |
Uitzettingen |
- |
- |
- |
- |
- |
||
Liquide middelen |
- |
- |
- |
- |
- |
|||
Overlopende passiva |
- |
- |
- |
- |
- |
|||
Passiva |
Vaste passiva |
Vaste schuld |
68 |
-968 |
-1.274 |
-1.854 |
364 |
|
Vlottende passiva |
Vlottende schuld |
-3.254 |
-4.516 |
- |
- |
- |
||
Overlopende passiva |
- |
- |
- |
- |
- |
|||
EMU-saldo |
-3.186 |
-5.484 |
-1.274 |
-1.854 |
364 |
|||
EMU-saldo referentiewaarde |
-3.733 |
-3.397 |
-3.397 |
-3.397 |
-3.397 |
|||
Verschil |
547 |
-2.087 |
2.123 |
1.543 |
3.761 |
Arbeidskosten gerelateerde verplichtingen
Dit onderdeel bevat de zogenoemde jaarlijks terugkerende aan arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume. Daaronder worden verstaan de aanspraken op toekomstige uitkeringen door huidig dan wel voormalig personeel. Het Besluit Begroting en Verantwoording schrijft voor dat jaarlijkse arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume via de exploitatie moeten lopen. Als de verplichtingen niet van een vergelijkbaar volume zijn, dan moet hiervoor een voorziening worden getroffen. Toepassing van deze voorschriften leidt tot de volgende situaties:
- Salariskosten.
Voor het begroten van de salariskosten wordt uitgegaan van trede 10 van de functieschaal (organieke raming). De toelagen en vergoedingen worden individueel begroot. Vanwege de nieuwe cao gemeenten 2019-2020 wordt een stapsgewijze salarisverhoging van totaal 6,25% doorgevoerd vanaf 1 oktober 2020.
- WW-conforme uitkeringen en aanvullende WW-uitkeringen en na-wettelijke uitkeringen.
Medewerkers die op grond van de artikelen 8:3 en 8:6 van de CAR-Uwo worden ontslagen hebben recht op een aanvullende WW-uitkering en een na-wettelijke uitkering na afloop van de WW-periode. Het recht op de aanvullende uitkering is gekoppeld aan het recht op WW.
Vanaf 2020 bestaat ook het recht op een transitievergoeding (met uitzondering van ontslag wegens reorganisatie en disfunctioneren). - Wachtgelden en pensioenen wethouders, voorziening vanaf 2001.
Ten behoeve van de wachtgelden en pensioenen van wethouders is een voorziening getroffen. Op basis van de opbouw van de pensioenrechten, waarvoor jaarlijks door een extern bureau een berekening wordt gemaakt, wordt berekend in hoeverre de voorziening moet worden aangevuld.
- Wachtgelden en pensioenen wethouders voor 2001.
De wachtgelden en pensioen van wethouders voor 2001 worden bekostigd uit de algemene middelen, hiervoor is geen voorziening getroffen. De berekening van deze pensioenen en wachtgelden, evenals de uitbetaling daarvan, is uitbesteed.
- Levensloopregeling.
De levensloopregeling is een aflopende regeling die in 2021 volledig vervalt. Er zijn drie medewerkers die nog sparen voor de levensloop en dus voor 2021 daarvan nog gebruik kunnen maken. Twee van de drie medewerkers maken inmiddels (gedeeltelijk) gebruik van hun levensloop regeling. Al dan niet in combinatie met de Generatiepactregeling van de gemeente Epe.
- Generatiepactregeling
De Generatiepactregeling van de gemeente Epe loopt van 1 januari 2019 tot en met 31 december 2020. Voor deelnemende medewerkers wordt o.b.v. salaris en het gekozen arrangement een bedrag gereserveerd. Er kunnen nog ongeveer 18 mensen deelnemen tot het einde van de looptijd van de Generatiepactregeling.
- Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten (WGA) en (ZW).
De gemeente Epe is vanaf 1 januari 2008 eigenrisicodrager in het kader van de Regeling Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten (WGA). Vanaf 1 januari 2017 is de gemeente ook eigen risicodrager voor de Ziektewet en WGA-flex. Daarmee stapt de gemeente in het kader van ziekte en arbeidsongeschiktheid volledig uit het publieke stelsel. Voor het beperken van de schadelast is een verzekering met een particuliere verzekeraar afgesloten.
- Individueel Keuze Budget (IKB).
Dit is een budget dat per maand wordt opgebouwd en waarvoor de volgende bronnen zijn gebruikt: de eindejaarsuitkering, de vakantie-uitkering, de levensloopbijdrage en 2 bovenwettelijke vakantiedagen. De medewerker bepaalt gedurende het jaar zelf waar hij het budget voor in wil zetten. In de maand december wordt uitbetaald wat nog resteert in het budget en vervolgens begint met ingang van het nieuwe jaar de opbouw weer opnieuw. Het IKB geeft de mogelijkheid voor een full-timer medewerker om maximaal 144 uur aan verlof te kopen.
- Verkoop verlofuren.
Naast de koop van verlof-uren biedt het IKB ook de mogelijkheid tot verkoop van verlofuren. Dit kan tot maximaal 72 uren voor een voltijds medewerker. Hiervan wordt jaarlijks wel gebruik gemaakt om een surplus van uren weg te werken, de kosten worden binnen het personeelsbudget opgevangen.
Toelichting mutaties programma 1 | Opgroeien in Epe
Financiële begroting
Bedragen * € 1.000 | ||||||
Realisatie 2018 | Begr 2019 | Begr 2020 | Begr 2021 | Begr 2022 | Begr 2023 | |
Lasten bestaand beleid | 13.249 | 12.170 | 13.550 | 13.785 | 13.514 | 13.523 |
Lasten nieuw beleid | - | - | 371 | 244 | 129 | 129 |
Lasten totaal | 13.249 | 12.170 | 13.921 | 14.029 | 13.643 | 13.652 |
Baten bestaand beleid | 482 | 313 | 570 | 570 | 570 | 570 |
Baten nieuw beleid | - | - | 50 | 50 | 50 | 50 |
Baten totaal | 482 | 313 | 620 | 620 | 620 | 620 |
Saldo | -12.767 | -11.857 | -13.301 | -13.409 | -13.023 | -13.032 |
Toelichting op de mutaties
Toelichting op mutaties in lasten en baten | ||
+ is een voordeel ; - is een nadeel ; bedragen in € 1.000 | ||
Lasten: | ||
· | Lasten nieuw beleid: dit betreft de financiële consequenties van het nieuwe beleid. Een specificatie hiervan is opgenomen in programma 1 van deel 1. | -371 |
· | De begroting van de lasten van de jeugdzorg (o.a. jeugdzorg, jeugdbescherming en ggz) is gebaseerd op de ontwikkeling van de werkelijke uitgaven in 2018, rekening houdend met de ontwikkelingen binnen de jeugdzorg. De grootste mutaties ten opzichte van de vorige begroting betreffen bovenregionale zorg (+€ 283.000), jeugdzorg care (-€ 805.000), jeugdzorg cure (-€ 950.000) en jeugdbescherming (+€ 76.000). Tegenover de hogere lasten voor jeugdzorg staan hogere inkomsten van het rijk (programma 12/algemene dekkingsmiddelen) en lagere lasten voor de Wmo (programma 3). Een voor- of nadelig saldo op het sociaal domein (jeugdzorg/Wmo) wordt verrekend met de reserve risico's sociaal domein. | -1.285 |
· | Bij het opstellen van de begroting is voor het leerlingenvervoer en het jeugdwetvervoer aansluiting gezocht bij de begroting 2020-2023 van de GR Basismobiliteit. Na afloop van het jaar 2020 zal de definitieve afrekening plaatsvinden op basis van de dan vastgestelde vereveningssystematiek. In de begroting is rekening gehouden met de nieuwe vereveningssystematiek. | -280 |
· | In de meicirculaire 2019 zijn extra middelen beschikbaar gesteld voor onderwijsachterstandenbeleid. Tegenover deze extra middelen zijn hogere lasten opgenomen. | -265 |
· | De afname van de lasten voor voorschoolse opvang van € 36.000 komen voort uit de afname van het rijksbudget. | 36 |
· | Vanaf 2019 zijn de middelen voor het uitvoeren van het rijksvaccinatieprogramma van het RIVM naar de gemeenten overgeheveld. Tegenover deze extra uitgaven staan extra inkomsten van ongeveer € 60.000 in programma 12. Daarnaast is rekening gehouden met een hogere indexatie binnen de Jeugdgezondheidszorg van € 21.000. | -57 |
· | Incidentele verschillen als gevolg van het niet meer opnemen in 2020 van restantbudgetten en eenmalige uitgaven uit 2019 en mutaties in kapitaallasten en in de toerekening van personele kosten leiden tot een voordeel op dit programma. Voor een analyse van de kapitaallasten, de ontwikkeling van de personeelskosten, loon- en prijsstijgingen wordt verwezen naar bijlage 8. | 390 |
Baten: | ||
· | Baten nieuw beleid: dit betreft de financiële consequenties van het nieuwe beleid. Een specificatie hiervan is opgenomen in programma 1 van deel 1. | 50 |
· | In de meicirculaire 2019 zijn extra middelen beschikbaar gesteld voor onderwijsachterstandenbeleid. Tegenover deze extra middelen staan extra lasten. | 265 |
Toelichting mutaties programma 2 | Actief in Epe
Financiële begroting
Bedragen * € 1.000 | ||||||
Realisatie 2018 | Begr 2019 | Begr 2020 | Begr 2021 | Begr 2022 | Begr 2023 | |
Lasten bestaand beleid | 3.730 | 4.470 | 3.965 | 3.965 | 3.965 | 3.965 |
Lasten nieuw beleid | - | - | 497 | 25 | 25 | 25 |
Lasten totaal | 3.730 | 4.470 | 4.462 | 3.990 | 3.990 | 3.990 |
Baten bestaand beleid | 513 | 498 | 506 | 506 | 506 | 506 |
Baten nieuw beleid | - | - | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten totaal | 513 | 498 | 506 | 506 | 506 | 506 |
Saldo | -3.217 | -3.972 | -3.956 | -3.484 | -3.484 | -3.484 |
Toelichting op de mutaties
Toelichting op mutaties in lasten en baten | ||
+ is een voordeel ; - is een nadeel ; bedragen in € 1.000 | ||
Lasten: | ||
· | Lasten nieuw beleid: dit betreft de financiële consequenties van het nieuwe beleid. Een specificatie hiervan is opgenomen in programma 2 van deel 1. | -497 |
· | Incidentele verschillen als gevolg van het niet meer opnemen in 2020 van restantbudgetten en eenmalige uitgaven uit 2019 en mutaties in kapitaallasten en in de toerekening van personele kosten leiden tot een voordeel op dit programma. Voor een analyse van de kapitaallasten, de ontwikkeling van de personeelskosten, loon- en prijsstijgingen wordt verwezen naar bijlage 8. | 505 |
Toelichting mutaties programma 3 | Zorg en opvang
Financiële begroting
Bedragen * € 1.000 | ||||||
Realisatie 2018 | Begr 2019 | Begr 2020 | Begr 2021 | Begr 2022 | Begr 2023 | |
Lasten bestaand beleid | 9.657 | 10.436 | 10.505 | 10.991 | 11.423 | 11.432 |
Lasten nieuw beleid | - | - | 202 | -169 | -169 | -169 |
Lasten totaal | 9.657 | 10.436 | 10.707 | 10.822 | 11.254 | 11.263 |
Baten bestaand beleid | 1.005 | 278 | 267 | 267 | 267 | 267 |
Baten nieuw beleid | - | - | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten totaal | 1.005 | 278 | 267 | 267 | 267 | 267 |
Saldo | -8.652 | -10.158 | -10.440 | -10.555 | -10.987 | -10.996 |
Toelichting op de mutaties
Toelichting op mutaties in lasten en baten | ||
+ is een voordeel ; - is een nadeel ; bedragen in € 1.000 | ||
Lasten: | ||
· | Lasten nieuw beleid: dit betreft de financiële consequenties van het nieuwe beleid. Een specificatie hiervan is opgenomen in programma 3 van deel 1. | -202 |
· | Bij het opstellen van de begroting is voor het vraagafhankelijk vervoer aansluiting gezocht bij de begroting 2020-2023 van GR Basismobiliteit. Dit resulteert in een negatief effect van € 164.000 op het vraagafhankelijk vervoer. | -164 |
· | De begroting van de lasten voor de individuele begeleiding (zowel zorg in natura als persoons gebonden budget) is gebaseerd op de ontwikkeling van de kosten in 2018. De stijging van de kosten wordt voornamelijk veroorzaakt door een stijging van het aantal cliënten. Een voor- of nadelig saldo op het sociaal domein (jeugdzorg/Wmo) wordt verrekend met de reserve risico's sociaal domein. | -355 |
· | Bij het opstellen van de begroting is voor het dagbestedingsvervoer en jeugdwetvervoer aansluiting gezocht bij de begroting 2020-2023 van GR Basismobilitiet. Dit resulteert in een negatief effect van € 49.000 op het vervoer naar dagbesteding en jeugdwet. Daarnaast wordt € 114.000 veroorzaakt door het verwerken van de verevening welke tijdens het opstellen van de begroting van Basismobiliteit nog niet was vastgesteld en daarmee niet verwerkt in de begroting van Basismobilitiet. Dit heeft overigens een positieve uitwerking op het leerlingen vervoer op programma 1. Een voor- of nadelig saldo op het sociaal domein (jeugdzorg/Wmo) wordt verrekend met de reserve risico's sociaal domein. | -163 |
· | In de meicirculaire 2019 zijn extra incidentele middelen beschikbaar gesteld voor de verhoging van het taalniveau van statushouders. Tegenover de verhoging van de lasten op programma 3 staat een verhoging van de inkomsten op programma 12. | -33 |
· | Incidentele verschillen als gevolg van het niet meer opnemen in 2020 van restantbudgetten en eenmalige uitgaven uit 2019 en mutaties in kapitaallasten en in de toerekening van personele kosten leiden tot een voordeel op dit programma. Voor een analyse van de kapitaallasten, de ontwikkeling van de personeelskosten, loon- en prijsstijgingen wordt verwezen naar bijlage 8. | 652 |
Toelichting mutaties programma 4 | Leefbaar en veilig
Financiële begroting
Bedragen * € 1.000 | ||||||
Realisatie 2018 | Begr 2019 | Begr 2020 | Begr 2021 | Begr 2022 | Begr 2023 | |
Lasten bestaand beleid | 2.013 | 2.462 | 2.289 | 2.357 | 2.357 | 2.357 |
Lasten nieuw beleid | - | - | 0 | -45 | -45 | -45 |
Lasten totaal | 2.013 | 2.462 | 2.289 | 2.312 | 2.312 | 2.312 |
Baten bestaand beleid | 7 | 4 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Baten nieuw beleid | - | - | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten totaal | 7 | 4 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Saldo | -2.006 | -2.458 | -2.287 | -2.310 | -2.310 | -2.310 |
Toelichting op de mutaties
Toelichting op mutaties in lasten en baten | ||
+ is een voordeel ; - is een nadeel ; bedragen in € 1.000 | ||
Lasten: | ||
· | Op basis van de begroting 2020 van de Veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland (VNOG) moeten alle gemeenten een aanzienlijk hogere bijdrage betalen voor de dienstverlening (€ 178.000). Gebleken is dat door het bestuur van de VNOG in het verleden opgelegde bezuinigingstaakstellingen niet realistisch waren en dat voor de indexering van de uitgaven een inhaalslag noodzakelijk is. Dit resulteert er in dat voor uitvoering van het huidige beleid een hogere bijdrage noodzakelijk is. In het najaar van 2019 wordt op bestuurlijk niveau het beleid uitgezet ten aanzien van de vraag wat voor veiligheidsregio de VNOG wil zijn. Hierbij worden keuzes gemaakt aan de hand van drie scenario's. Afhankelijk van de uitkomst hiervan zal de begroting van de VNOG structureel worden bijgesteld. Dit kan vanaf 2021 tot een aanpassing van de bijdrage leiden. Vooruitlopend hierop is in de gemeentebegroting een (taakstellende) stelpost opgenomen van € 45.000 (verlaging van de bijdrage). Het is echter onzeker of deze gerealiseerd kan worden. Naast deze verhoging van de bijdrage stijgt de bijdrage ook als gevolg van het nieuwe financiële verdeelmodel (gefaseerd, € 65.000 voor 2020) en door de reguliere stijging (indexering) van de bijdrage (€ 50.000). Deze laatste twee onderdelen waren grotendeels voorzien in de meerjarenbegroting (budgetprognose). | -293 |
· | Incidentele verschillen als gevolg van het niet meer opnemen in 2020 van restantbudgetten en eenmalige uitgaven uit 2019 en mutaties in kapitaallasten en in de toerekening van personele kosten leiden tot een voordeel op dit programma. Voor een analyse van de kapitaallasten, de ontwikkeling van de personeelskosten, loon- en prijsstijgingen wordt verwezen naar bijlage 8. | 468 |
Toelichting mutaties programma 5 | Ruimte en wonen
Financiële begroting
Bedragen * € 1.000 | ||||||
Realisatie 2018 | Begr 2019 | Begr 2020 | Begr 2021 | Begr 2022 | Begr 2023 | |
Lasten bestaand beleid | 4.025 | 5.083 | 3.705 | 3.602 | 3.602 | 3.602 |
Lasten nieuw beleid | - | - | 25 | 50 | 50 | 50 |
Lasten totaal | 4.025 | 5.083 | 3.730 | 3.652 | 3.652 | 3.652 |
Baten bestaand beleid | 5.545 | 3.200 | 3.217 | 2.844 | 2.844 | 2.844 |
Baten nieuw beleid | - | - | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten totaal | 5.545 | 3.200 | 3.217 | 2.844 | 2.844 | 2.844 |
Saldo | 1.520 | -1.883 | -513 | -808 | -808 | -808 |
Toelichting op de mutaties
Toelichting op mutaties in lasten en baten | ||
+ is een voordeel ; - is een nadeel ; bedragen in € 1.000 | ||
Lasten: | ||
· | Lasten nieuw beleid: dit betreft de financiële consequenties van het nieuwe beleid. Een specificatie hiervan is opgenomen in programma 5 van deel 1. | -25 |
· | Incidentele verschillen als gevolg van het niet meer opnemen in 2020 van restantbudgetten en eenmalige uitgaven uit 2019 en mutaties in kapitaallasten en in de toerekening van personele kosten leiden tot een voordeel op dit programma. Voor een analyse van de kapitaallasten, de ontwikkeling van de personeelskosten, loon- en prijsstijgingen wordt verwezen naar bijlage 8. | 1.350 |
Toelichting mutaties programma 6 | Epe op orde
Financiële begroting
Bedragen * € 1.000 | ||||||
Realisatie 2018 | Begr 2019 | Begr 2020 | Begr 2021 | Begr 2022 | Begr 2023 | |
Lasten bestaand beleid | 6.314 | 7.008 | 6.779 | 6.749 | 6.769 | 6.775 |
Lasten nieuw beleid | - | - | 177 | 436 | 388 | 427 |
Lasten totaal | 6.314 | 7.008 | 6.956 | 7.185 | 7.157 | 7.202 |
Baten bestaand beleid | 1.123 | 1.166 | 1.116 | 1.071 | 1.071 | 1.071 |
Baten nieuw beleid | - | - | 28 | 143 | 70 | 45 |
Baten totaal | 1.123 | 1.166 | 1.144 | 1.214 | 1.141 | 1.116 |
Saldo | -5.191 | -5.842 | -5.812 | -5.971 | -6.016 | -6.086 |
Toelichting op de mutaties
Toelichting op mutaties in lasten en baten | ||
+ is een voordeel ; - is een nadeel ; bedragen in € 1.000 | ||
Lasten: | ||
· | Lasten nieuw beleid: dit betreft de financiële consequenties van het nieuwe beleid. Een specificatie hiervan is opgenomen in programma 6 van deel 1. | -177 |
· | Incidentele verschillen als gevolg van het niet meer opnemen in 2020 van restantbudgetten en eenmalige uitgaven uit 2019 en mutaties in kapitaallasten en in de toerekening van personele kosten leiden tot een voordeel op dit programma. Voor een analyse van de kapitaallasten, de ontwikkeling van de personeelskosten, loon- en prijsstijgingen wordt verwezen naar bijlage 8. | 262 |
· | Voor het groot onderhoud van de gebouwen op de begraafplaatsen wordt een financiële voorziening gevormd. Om de uitgaven van het groot onderhoud in de komende jaren te dekken is eenmalig een storting van € 45.000 nodig. Daarnaast is een structurele storting nodig van € 6.680. Deze bedragen worden gedekt uit de begraafrechten en hebben daarmee geen invloed op het saldo van deze begroting. | -52 |
Baten: | ||
· | Baten nieuw beleid: dit betreft de financiële consequenties van het nieuwe beleid. Een specificatie hiervan is opgenomen in programma 6 van deel 1. | 28 |
Toelichting mutaties programma 7 | Duurzaamheid
Financiële begroting
Bedragen * € 1.000 | ||||||
Realisatie 2018 | Begr 2019 | Begr 2020 | Begr 2021 | Begr 2022 | Begr 2023 | |
Lasten bestaand beleid | 6.084 | 6.579 | 7.066 | 7.062 | 7.062 | 7.062 |
Lasten nieuw beleid | - | - | 380 | 235 | 180 | 180 |
Lasten totaal | 6.084 | 6.579 | 7.446 | 7.297 | 7.242 | 7.242 |
Baten bestaand beleid | 6.416 | 6.481 | 7.190 | 7.183 | 7.183 | 7.183 |
Baten nieuw beleid | - | - | 70 | 70 | 0 | 0 |
Baten totaal | 6.416 | 6.481 | 7.260 | 7.253 | 7.183 | 7.183 |
Saldo | 332 | -98 | -186 | -44 | -59 | -59 |
Toelichting op de mutaties
Toelichting op mutaties in lasten en baten | ||
+ is een voordeel ; - is een nadeel ; bedragen in € 1.000 | ||
Lasten: | ||
· | Lasten nieuw beleid: dit betreft de financiële consequenties van het nieuwe beleid. Een specificatie hiervan is opgenomen in programma 7 van deel 1. | -380 |
· | Door de reguliere indexatie van de contractkosten en door de stijging van verwerkingskosten wordt de inzameling van grondstoffen duurder. Door de verrekening van deze kosten met de afvalstoffenheffing heeft dit per saldo geen invloed op het saldo van de begroting. | -480 |
· | De kosten van de dienstverlening door de omgevingsdienst (OVIJ) zullen, op grond van de programmabegroting 2020-2023 van de OVIJ, in 2020 hoger zijn. | -71 |
· | Incidentele verschillen als gevolg van het niet meer opnemen in 2020 van restantbudgetten en eenmalige uitgaven uit 2019 en mutaties in kapitaallasten en in de toerekening van personele kosten leiden tot een voordeel op dit programma. Voor een analyse van de kapitaallasten, de ontwikkeling van de personeelskosten, loon- en prijsstijgingen wordt verwezen naar bijlage 8. | 58 |
Baten: | ||
· | Baten nieuw beleid: dit betreft de financiële consequenties van het nieuwe beleid. Een specificatie hiervan is opgenomen in programma 7 van deel 1. | 70 |
· | Omdat overeenkomstig de besluitvorming bij het gemeentelijk rioleringsplan de tarieven verhoogd zijn, stijgen de inkomsten uit de rioolheffing. Ook wordt een bedrag onttrokken aan de voorziening riolering om de lasten volledig te dekken. Dit heeft geen effect op het saldo van de begroting. | 147 |
· | De opbrengst afvalstoffenheffing is hoger als gevolg van autonome ontwikkelingen in aantallen en aanpassing van tarieven bij de kostenontwikkeling. | 581 |
Toelichting mutaties programma 8 | Toezicht en handhaving
Financiële begroting
Bedragen * € 1.000 | ||||||
Realisatie 2018 | Begr 2019 | Begr 2020 | Begr 2021 | Begr 2022 | Begr 2023 | |
Lasten bestaand beleid | 1.016 | 1.106 | 1.239 | 1.064 | 1.064 | 1.064 |
Lasten nieuw beleid | - | - | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten totaal | 1.016 | 1.106 | 1.239 | 1.064 | 1.064 | 1.064 |
Baten bestaand beleid | 341 | 106 | 107 | 107 | 107 | 107 |
Baten nieuw beleid | - | - | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten totaal | 341 | 106 | 107 | 107 | 107 | 107 |
Saldo | -675 | -1.000 | -1.132 | -957 | -957 | -957 |
Toelichting op de mutaties
Toelichting op mutaties in lasten en baten | ||
+ is een voordeel ; - is een nadeel ; bedragen in € 1.000 | ||
Lasten: | ||
· | Incidentele verschillen als gevolg van het niet meer opnemen in 2020 van restantbudgetten en eenmalige uitgaven uit 2019 en mutaties in kapitaallasten en in de toerekening van personele kosten leiden tot een nadeel op dit programma. Voor een analyse van de kapitaallasten, de ontwikkeling van de personeelskosten, loon- en prijsstijgingen wordt verwezen naar bijlage 8. | -133 |
Toelichting mutaties programma 9 | Bedrijvigheid
Financiële begroting
Bedragen * € 1.000 | ||||||
Realisatie 2018 | Begr 2019 | Begr 2020 | Begr 2021 | Begr 2022 | Begr 2023 | |
Lasten bestaand beleid | 713 | 1.328 | 633 | 633 | 633 | 633 |
Lasten nieuw beleid | - | - | 157 | 0 | 0 | 0 |
Lasten totaal | 713 | 1.328 | 790 | 633 | 633 | 633 |
Baten bestaand beleid | 24 | 63 | 8 | 8 | 8 | 8 |
Baten nieuw beleid | - | - | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten totaal | 24 | 63 | 8 | 8 | 8 | 8 |
Saldo | -689 | -1.265 | -782 | -625 | -625 | -625 |
Toelichting op de mutaties
Toelichting op mutaties in lasten en baten | ||
+ is een voordeel ; - is een nadeel ; bedragen in € 1.000 | ||
Lasten: | ||
· | Lasten nieuw beleid: dit betreft de financiële consequenties van het nieuwe beleid. Een specificatie hiervan is opgenomen in programma 9 van deel 1. | -157 |
· | Incidentele verschillen als gevolg van het niet meer opnemen in 2020 van restantbudgetten en eenmalige uitgaven uit 2019 en mutaties in kapitaallasten en in de toerekening van personele kosten leiden tot een voordeel op dit programma. Voor een analyse van de kapitaallasten, de ontwikkeling van de personeelskosten, loon- en prijsstijgingen wordt verwezen naar bijlage 8. | 709 |
Baten: | ||
· | Een incidenteel verschil als gevolg van het niet meer opnemen in 2020 van eenmalige inkomsten uit 2019 (en daaraan gerelateerde uitgaven) leidt tot een nadeel op dit programma. | -55 |
Toelichting mutaties programma 10 | Weer aan het werk
Financiële begroting
Bedragen * € 1.000 | ||||||
Realisatie 2018 | Begr 2019 | Begr 2020 | Begr 2021 | Begr 2022 | Begr 2023 | |
Lasten bestaand beleid | 14.627 | 15.859 | 15.500 | 15.305 | 15.051 | 14.966 |
Lasten nieuw beleid | - | - | -122 | -422 | -422 | -422 |
Lasten totaal | 14.627 | 15.859 | 15.378 | 14.883 | 14.629 | 14.544 |
Baten bestaand beleid | 7.326 | 7.235 | 6.830 | 6.830 | 6.830 | 6.830 |
Baten nieuw beleid | - | - | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten totaal | 7.326 | 7.235 | 6.830 | 6.830 | 6.830 | 6.830 |
Saldo | -7.301 | -8.624 | -8.548 | -8.053 | -7.799 | -7.714 |
Toelichting op de mutaties
Toelichting op mutaties in lasten en baten | ||
+ is een voordeel ; - is een nadeel ; bedragen in € 1.000 | ||
Lasten: | ||
· | Lasten nieuw beleid: dit betreft de financiële consequenties van het nieuwe beleid. Een specificatie hiervan is opgenomen in programma 10 van deel 1. | -122 |
· | In 2018 is een afname te zien in de uitkeringen. Voor de begroting 2020 is uitgegaan van een gelijkblijvend bestand wat betekent dat het budget is bijgesteld met € 585.000. | 585 |
· | De vanuit het rijk beschikbare middelen voor de uitvoering van de wet sociale werkvoorziening (WSW) - welke door Lucrato wordt uitgevoerd - vallen € 166.000 hoger uit dan begroot(zie ook baten op programma 12). Een hogere inkomst betekent dat een hogere last aan Lucrato voor de uitvoering van de WSW. | -166 |
· | De stijging van de rijksmiddelen voor de participatiewet zijn verwerkt in de lasten wat een stijging van het budget betekent van € 54.000. | -54 |
· | Incidentele verschillen als gevolg van het niet meer opnemen in 2020 van restantbudgetten en eenmalige uitgaven uit 2019 en mutaties in kapitaallasten en in de toerekening van personele kosten leiden tot een voordeel op dit programma. Voor een analyse van de kapitaallasten, de ontwikkeling van de personeelskosten, loon- en prijsstijgingen wordt verwezen naar bijlage 8. | 246 |
Baten: | ||
· | De rijksbijdrage voor de gebundelde uitkeringen (BUIG) valt in 2020 lager uit. De uitgaven zullen naar verwachting lager zijn dan de inkomsten. Het verschil tussen inkomsten en uitgaven wordt conform het beleid toegevoegd aan de reserve BUIG. | -456 |
Toelichting mutaties programma 11 | Bestuur en organisatie
Financiële begroting
Bedragen * € 1.000 | ||||||
Realisatie 2018 | Begr 2019 | Begr 2020 | Begr 2021 | Begr 2022 | Begr 2023 | |
Lasten bestaand beleid | 3.091 | 3.182 | 2.999 | 3.503 | 3.959 | 4.756 |
Lasten nieuw beleid | - | - | 37 | 17 | 87 | 62 |
Lasten totaal | 3.091 | 3.182 | 3.036 | 3.520 | 4.046 | 4.818 |
Baten bestaand beleid | 610 | 404 | 385 | 379 | 353 | 335 |
Baten nieuw beleid | - | - | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten totaal | 610 | 404 | 385 | 379 | 353 | 335 |
Saldo | -2.481 | -2.778 | -2.651 | -3.141 | -3.693 | -4.483 |
Toelichting op de mutaties
Toelichting op mutaties in lasten en baten | ||
+ is een voordeel ; - is een nadeel ; bedragen in € 1.000 | ||
Lasten: | ||
· | Lasten nieuw beleid: dit betreft de financiële consequenties van het nieuwe beleid. Een specificatie hiervan is opgenomen in programma 11 van deel 1. | -37 |
· | In 2020 zijn er geen verkiezingen. In 2019 waren er verkiezingen voor Provinciale Staten, Waterschap en het Europees parlement. | 92 |
· | Omdat de verwachting van De Nederlandsche Bank voor de rente-ontwikkeling voor lang geld naar beneden is bijgesteld, wordt in plaats van 3% nu 2,4% gehanteerd voor de toerekening van rentekosten aan eigen en vreemd vermogen. Het voordelige verschil is in de begroting 2020 verwerkt door het opnemen van een structurele stelpost. | 242 |
· | Incidentele verschillen als gevolg van het niet meer opnemen in 2020 van restantbudgetten en eenmalige uitgaven uit 2019 en mutaties in kapitaallasten en in de toerekening van personele kosten leiden tot een nadeel op dit programma. Voor een analyse van de kapitaallasten, de ontwikkeling van de personeelskosten, loon- en prijsstijgingen wordt verwezen naar bijlage 8. | -214 |
· | De algemene stelpost voor 'onvoorziene uitgaven' is nu geraamd op programma 12 (was daarvoor programma 11) . Deze verschuiving leidt tot lagere lasten op dit programma en navenant hogere lasten op programma 12. | 89 |
Baten: | ||
· | Incidentele verschillen als gevolg van het niet meer opnemen in 2020 van eenmalige baten uit 2019 leiden tot een nadeel op dit programma. | -19 |
Toelichting mutaties Overzicht algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
Financiële begroting
Bedragen * € 1.000 | ||||||
Realisatie 2018 | Begr 2019 | Begr 2020 | Begr 2021 | Begr 2022 | Begr 2023 | |
Lasten bestaand beleid | 611 | 455 | 680 | 647 | 682 | 682 |
Lasten nieuw beleid | - | - | 0 | 0 | -24 | -24 |
Lasten totaal | 611 | 455 | 680 | 647 | 658 | 658 |
Baten bestaand beleid | 54.643 | 57.051 | 59.933 | 60.403 | 58.586 | 59.896 |
Baten nieuw beleid | - | - | -668 | -579 | -563 | 191 |
Baten totaal | 54.643 | 57.051 | 59.265 | 59.824 | 58.023 | 60.087 |
Saldo | 54.032 | 56.596 | 58.585 | 59.177 | 57.365 | 59.429 |
Toelichting op de mutaties
Toelichting op mutaties in lasten en baten | ||
+ is een voordeel ; - is een nadeel ; bedragen in € 1.000 | ||
Lasten: | ||
· | De algemene stelpost voor 'onvoorziene uitgaven' is nu geraamd op programma 12 (was daarvoor programma 11) . Deze verschuiving leidt tot hogere lasten op dit programma en navenant lagere lasten op programma 11. | -89 |
· | Bij de algemene uitkering is een stelpost opgenomen met als doel een klein deel van de middelen voor het sociaal domein af te zonderen, om daarmee tegenvallers te kunnen opvangen. Uitgaven en inkomsten (uitkering rijk) van het sociaal domein zijn budgetneutraal in de begroting opgenomen. | -124 |
Baten: | ||
· | Baten nieuw beleid: dit betreft de financiële consequenties van het nieuwe beleid. Een specificatie hiervan is opgenomen in het overzicht algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien in deel 1. | -668 |
· | Door tariefstijging en areaaluitbreiding stijgen de OZB-inkomsten. | 129 |
· | Door een autonome daling van het aantal voorwerpen op, in of boven gemeentegrond, daalt de opbrengst precariobelasting. | -34 |
· | Er wordt op basis van het gerealiseerde meerjarig gemiddelde meer uitkering van dividend verwacht vanuit BNG en Vitens. | 35 |
· | De raming van de algemene uitkering 2020 is gebaseerd op de meicirculaire 2019. De raming laat een stijging zien ten opzichte van de raming van 2019. De stijging doet zich met name voor bij het sociaal domein. Het rijk heeft tijdelijk extra middelen beschikbaar gesteld voor de jeugdzorg en er zijn buiten het accres om extra middelen toegevoegd in verband met volumegroei van de wmo en de loon- en prijscompensatie bij de het hele sociaal domein. | 2.725 |
Toelichting mutaties programma Overhead
Financiële begroting
Bedragen * € 1.000 | ||||||
Realisatie 2018 | Begr 2019 | Begr 2020 | Begr 2021 | Begr 2022 | Begr 2023 | |
Lasten bestaand beleid | 8.905 | 10.717 | 9.109 | 8.766 | 8.734 | 8.734 |
Lasten nieuw beleid | - | - | 840 | 427 | 543 | 662 |
Lasten totaal | 8.905 | 10.717 | 9.949 | 9.193 | 9.277 | 9.396 |
Baten bestaand beleid | 267 | 156 | 159 | 159 | 159 | 159 |
Baten nieuw beleid | - | - | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten totaal | 267 | 156 | 159 | 159 | 159 | 159 |
Saldo | -8.638 | -10.561 | -9.790 | -9.034 | -9.118 | -9.237 |
Toelichting op de mutaties
Toelichting op mutaties in lasten en baten | ||
+ is een voordeel ; - is een nadeel ; bedragen in € 1.000 | ||
Lasten: | ||
· | Lasten nieuw beleid: dit betreft de financiële consequenties van het nieuwe beleid. Een specificatie hiervan is opgenomen in het programma overhead in deel 1. | -840 |
· | De lasten in verband met voormalig personeel zijn in de begroting 2020 lager dan in de begroting 2019. | 108 |
· | Incidentele verschillen als gevolg van het niet meer opnemen in 2020 van restantbudgetten en eenmalige uitgaven uit 2019 en mutaties in kapitaallasten en in de toerekening van personele kosten leiden tot een voordeel op dit programma. Voor een analyse van de kapitaallasten, de ontwikkeling van de personeelskosten, loon- en prijsstijgingen wordt verwezen naar bijlage 8. | 1.500 |
Toelichting mutaties in de Reserves
Financiële begroting
Bedragen * € 1.000 | ||||||
Realisatie 2018 | Begr 2019 | Begr 2020 | Begr 2021 | Begr 2022 | Begr 2023 | |
Lasten bestaand beleid | 20.997 | 13.130 | 6.517 | 6.054 | 3.802 | 3.802 |
Lasten nieuw beleid | - | - | 4.421 | 455 | 455 | 500 |
Lasten totaal | 20.997 | 13.130 | 10.938 | 6.509 | 4.257 | 4.302 |
Baten bestaand beleid | 16.727 | 17.024 | 4.100 | 3.561 | 3.492 | 3.472 |
Baten nieuw beleid | - | - | 7.666 | 2.168 | 2.284 | 1.194 |
Baten totaal | 16.727 | 17.024 | 11.766 | 5.729 | 5.776 | 4.666 |
Saldo | -4.270 | 3.894 | 828 | -780 | 1.519 | 364 |
Specificatie nieuw beleid
Bedragen * € 1.000 | |||||||
LASTEN | Begrotingsjaar | ||||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||||
Budgetten: | |||||||
1. | Uitvoering koersdocument duurzame kindvoorzieningen (programma 1) | 500 | 500 | 500 | 500 | ||
2. | Extra onderhoud wegen buitengebied - tijdelijk lager budget | -45 | -45 | -45 | - | ||
3. | Toevoeging aan de reserve eenmalige dekkingsmiddelen (beschikbare eenmalige middelen uit diverse reserves) | 3.456 | - | - | - | ||
4. | Toevoeging aan algemene reserve (versterking weerstandsvermogen) | 510 | - | - | - | ||
Totale financiële gevolgen voor de lasten | 4.421 | 455 | 455 | 500 | |||
BATEN | Begrotingsjaar | ||||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||||
Budgetten: | |||||||
1. | Onttrekking aan reserve eenmalige middelen t.b.v.: a. Duurzame kindvoorzieningen (reserve huisvesting, pr. 1) b. Bijdrage in exploitatie Van der Reijdenschool (pr. 1) c. Stimuleringsregeling jeugd (pr. 2) d. Uitbreiding Eekterveld IV (pr. 5) e. Klimaatadaptatie (pr. 7) f. Energietransitie (warmteplan, initiatieven, RE(K)S, pr. 7) g. Beleidsontwikkeling dienstverlening (pr. 11) h. Uitvoering raadsagenda (pr. 11) i. Viering 75 jaar vrijheid (pr. 2) j. Backofficesysteem sociaal domein (pr. 13) k. Vernieuwing technische apparatuur raadzaal l. Projectleider verkiezingen (pr. 11) m. Bewaring documenten E-depot (pr. 13) n. Teruggave precariobelasting 2020-2022 (pr. 12) o. Subsidie PWA-hal (tekort exploitatie) (pr. 2) p. Hospice Subsidie (pr. 3) q. Politiehondenvereniging Roda nieuwe locatie (pr. 3) r. Veluwe programma: routes en paden s. Dekking begrotingstekort 2021 en 2022 | 2.601 | 1.770 | 1.695 | 500 | ||
2. | Onttrekking aan de reserve sociaal domein t.b.v. : a. Aanvulling project 'Steunouder' (pr. 1) b. Regionaal toezichthouder kwaliteit en rechtmatigheid Wmo en jeugd (pr. 1) c. Inzet team ervaringsdeskundigen jeugdzorg (pr. 1) d. Verbinding samenwerking huisartsen-CJG (pr. 1) e. Voortzetting uitbreiding schoolmaatschappelijk werk (pr. 1) f. Het Geheugensteunpunt (pr. 3) g. Pilot 'datagestuurd werken in het sociaal domein' (pr. 3) h. Jonge mantelzorgers (pr. 3) i. Projecten transformatie sociaal domein (pr. 3) | 376 | - | - | - | ||
3. | Onttrekking aan reserve huisvesting onderwijsvoorzieningen t.b.v. de huur locatie Aventus/RSG (pr. 1) | 25 | 25 | 25 | 25 | ||
4. | Onttrekking aan reserve participatie t.b.v. was- en strijkservice (programma 3) en uitvoering pilots binnen domein participatie (programma 10) | 340 | - | - | - | ||
5. | Onttrekking aan reserve ict t.b.v. het raadsinformatiesysteem Notubiz, doorontwikkeling datagestuurd werken, ontwikkeling zaakgericht werken en investering vervanging bedrijfsmiddelen (programma Overhead) | 202 | 229 | 345 | 464 | ||
6. | Onttrekking aan reserve kapitaallasten t.b.v. dekking kapitaallasten diverse investeringen: - renovatie RSG (toekomstbest. huisvesting, progr. 1) - vervanging bruggen (progr. 6) - vervanging openbare verlichting (progr. 6) | 122 | 144 | 167 | 205 | ||
7. | Onttrekking aan de reserve duurzaamheid t.b.v. de dekking van de uitgaven energietransitie | 34 | - | - | - | ||
8. | Onttrekking aan de reserve hondenbelasting t.b.v. de dekking van het negatieve effect van de afschaffing van de hondenbelasting (2022) | - | - | 52 | - | ||
9. | Onttrekkingen aan diverse reserves, betreft vrijval van beschikbare middelen, toegevoegd aan de reserve eenmalige dekkingsmiddelen (inzet voor eenmalige uitgaven) | 3.966 | - | - | - | ||
Totale financiële gevolgen voor de baten | 7.666 | 2.168 | 2.284 | 1.194 |
Toelichting op de mutaties
Toelichting op mutaties in lasten en baten | ||
+ is een voordeel ; - is een nadeel ; bedragen in € 1.000 | ||
Lasten: | ||
· | Toevoegingen 'nieuw beleid': dit betreft de financiële consequenties van het nieuwe beleid. Een specificatie hiervan is in het voorgaande overzicht opgenomen. Het betreft met name de toevoeging van eenmalige middelen aan de reserve eenmalige dekkingmiddelen, de toevoeging aan de algemene reserve (versterking weerstandsvermogen) en de toevoeging aan de reserve huisvesting onderwijsvoorzieningen. | -4.421 |
· | In de begroting 2019 werd aan diverse reserves een toevoeging gedaan. Door het incidentele karakter van deze toevoegingen maken deze geen onderdeel meer uit van het bestaande beleid in de begroting 2020 en vormen daardoor een 'voordeel' ten opzichte van de vorige begroting. Grotere incidentele toevoegingen in de begroting 2019 waren: - reserve eenmalige dekkingsmiddelen (€ 5.626.000) - reserve organisatieontwikkeling/langdurige ziekte (385.000) - reserve bijdrage investeringen sportvoorzieningen (€ 300.000) | 6.523 |
· | Op grond van de geactualiseerde berekening m.b.t. de ontwikkelingen en risico's moet de reserve organisatieontwikkeling en langdurige ziekte worden aangevuld. Er is een extra toevoeging nodig van (eenmalig) € 90.000. Jaarlijks wordt de noodzakelijke hoogte van de reserve beoordeeld. | 90 |
Baten: | ||
· | Onttrekkingen 'nieuw beleid': dit betreft de financiële consequenties van het nieuwe beleid. Een specificatie hiervan is in het voorgaande overzicht opgenomen. | 7.666 |
· | In de begroting 2019 werden aan diverse reserves bedragen onttrokken. Door het incidentele karakter van deze onttrekkingen maken deze geen onderdeel meer uit van de begroting 2020 en vormen daardoor een 'nadeel' ten opzichte van de vorige begroting. Grotere incidentele onttrekkingen in de begroting 2019 waren: - algemene reserve (€ 495.000) - reserve eenmalige dekkingsmiddelen (€ 3.650.000) - reserve onderhoud wegen (€ 2.063.000) - bespaarde minimabeleid (€ 408.000) - reserve risico's sociaal domein (€ 558.000) - reserve participatie (€ 386.000) - reserve bouwgrondexploitatie (€ 1.694.000) - reserve organisatieontwikkeling/langdurige zieken (€ 284.000) - reserve restantbudgetten 2018 (€ 2.908.000) Het betreffen over het algemeen onttrekkingen door vrijval van een surplus (dat is ingezet als eenmalige middelen ter dekking van eenmalige uitgaven) of die een relatie hebben met de er aan gerelateerde uitgaven van het beleidsveld. | -12.924 |