Budgetprognose
Terug naar navigatie - Budgetprognose
Onderwerp | Financiële consequenties t.o.v. basis 2021 + is voordeel, - is nadeel (bedragen in euro) | |||
---|---|---|---|---|
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Saldo begroting | 1.354.897 | 1.354.897 | 1.354.897 | 1.354.897 |
Betreft het saldo van de begroting 2021, op basis van bestaand beleid en autonome ontwikkelingen. Onderstaand wordt per programma aangegeven hoe het saldo zich vanaf 2021 ontwikkelt vanuit bestaand beleid en autonome wijzigingen. | ||||
Programma 1 en 3 Opgroeien in Epe en Zorg en opvang | ||||
Jeugdzorg; autonome ontwikkeling uitgaven | - | -276.000 | -255.000 | -255.000 |
Jeugdzorg; lagere uitgaven door uitvoeren 'Grip op zorg' (noodzakelijk door wegvallen tijdelijk uitkering rijk 2019-2021) | - | 500.000 | 500.000 | 500.000 |
'Grip op zorg': resultaat uitgavenverlaging t.b.v. bekostiging structureel opnemen van uitgaven transformatieproces. | - | 500.000 | 500.000 | 500.000 |
Opvang overige risico's sociaal domein ('Grip op zorg') | - | -110.000 | -110.000 | -110.000 |
Onttrekking reserve SD vervalt (betreft alleen 2021) | - | -390.000 | -390.000 | -390.000 |
Betreft de aanpassing van het uitgaven budget conform de mutatie in het rijksbudget in de integratie-uitkering sociaal domein en de algemene uitkering. De ontwikkeling van de inkomsten is opgenomen onder de algemene dekkingsmiddelen. Onderdeel hiervan zijn de middelen die van het rijk ontvangen worden ter compensatie van volume- en prijsstijging; deze worden vooralsnog afgezonderd ter dekking van kostenstijging in de jeugdzorg. Per saldo budgettair neutraal. Daarnaast is opgenomen het financiële effect van de bezuinigingsoperatie 'Grip op zorg', waartoe in juli 2020 door de raad is besloten. Het betreffen 'nieuw beleid' uitgaven in het sociaal domein, die nu structureel in de begroting zijn opgenomen (€ 390.000). Deze uitgaven worden in 2021 eenmalig uit de reserve risico's sociaal domein gedekt. Structureel staan hier uitgavenverlagingen uit de bezuinigingstaakstelling tegenover. | ||||
Autonome stijging prijzen sociaal domein (indexatie) | - | - | -306.460 | -566.951 |
Autonome stijging volume Wmo | - | - | -203.240 | -411.560 |
Omdat vanaf 2023 de compensatie van het rijk voor volume-, loon- en prijsstijging niet meer is opgenomen in het sociaal domein-deel van de algemene uitkering, moet hiervoor een afzonderlijke raming worden opgenomen. De berekening hiervan is voor de volume ontwikkeling gebaseerd op een algemeen landelijk ervaringscijfer van de afgelopen jaren en voor de prijsstijging op de algemene uitgangspunten die in de gemeentebegroting zijn opgenomen. | ||||
Wmo; autonome ontwikkeling uitgaven | - | -437.000 | -445.000 | -445.000 |
Het uitgaven budget Wmo wordt verhoogd conform de stijging van het rijksbudget in de algemene uitkering Wmo. De rijksuitkering is opgenomen onder de algemene dekkingsmiddelen. Per saldo verloopt dit budgettair neutraal. De middelen die van het rijk ontvangen worden ter compensatie van volume- en prijsstijging worden vooralsnog afgezonderd ter dekking van kostenstijging van de Wmo. | ||||
Programma 5 Ruimte en wonen | ||||
Opbrengst leges Wabo (bouwleges) | - | 3.000 | -150.000 | -394.000 |
Dekking door onttrekking aan reserve egalisatie bouwleges | - | -3.000 | 150.000 | 309.000 |
Bij de huidige ontwikkeling van de Wabo-/bouwleges kan de lagere opbrengst nog worden gedekt door een onttrekking aan de reserve tot en met 2023. Vanaf 2024 ontstaat een tekort van € 85.000, doordat de reserve niet meer toereikend is. | ||||
Programma 6 Epe op orde | ||||
Areaalaccres uitgaven openbare ruimte | - | -18.724 | -36.226 | -53.010 |
Toename van de woningvoorraad betekent dat in de meerjarenramingen rekening moet worden gehouden met een autonome toename van kosten. Het betreft een toename in de kosten van onderhoud wegen, plantsoenen, reiniging etc. | ||||
Groot onderhoud begraafplaatsen | -133.400 | -60.400 | -35.900 | -35.900 |
Dekking door onttrekking aan voorziening | 133.400 | 60.400 | 35.900 | 35.900 |
De komende jaren is het nodig op de begraafplaatsen groot onderhoud te verrichten. Dit onder meer om de toegankelijkheid op peil te houden. Het groot onderhoud bevat de volgende activiteiten: 1. omvormen vervallen asfaltpaden begraafplaats Norelbos naar betonpaden, periode uitvoering 2021-2023); 2. herstraten paden begraafplaatsen Oene en Norelbos (2022-2023); 3. structurele middelen onderhoud bestrating begraafplaatsen (€ 2.500/jaar); 4. opwaarderen halfverharde paden begraafplaatsen RK Oude Wisselseweg en Tongerenseweg (2021 en 2023); 5. Herstel bevestigingsplaten Columbarium begraafplaats Wanenk (2020); 6. uitbreiden grafcapaciteit Wanenk en Norelbos (2021). De kosten kunnen worden gedekt uit de begraafrechten. Hierdoor stijgen de grafrechten met 4%. Zie 'nieuw beleid' programmabegroting 2020-2023. In de basis 2021 is een uitgavenraming opgenomen van € 142.500. Dekking uit begraafrechten € 28.000 (structureel), onttrekking aan voorziening 97004 € 114.500. | ||||
Essentaksterfte - tijdelijk lager budget | - | - | -25.000 | -25.000 |
In de oorspronkelijke begroting is vanaf 2019 structureel extra budget (€ 52.500) opgenomen om essen te kappen en bomen te herplanten (totaal 1.300 essen in de gemeente) ter bestrijding van de essentaksterfte. In de begroting 2020-2023 is er voor gekozen om de uitvoering te faseren en het budget tijdelijk te verlagen (tot en met 2022) met € 25.000 per jaar. | ||||
Programma 10 Weer aan het werk | ||||
Participatie / uitvoering Lucrato / uitvoering WSW | - | 115.000 | 210.000 | 524.000 |
Als gevolg van de vermindering van de rijksmiddelen ontstaat nu een structureel tekort in het meerjarenperspectief bij Lucrato. In de basis van de begroting 2021 is (op basis van de begroting 2021 van Lucrato, waarin een tekort is opgenomen) een structurele gemeentelijke bijdrage aan Lucrato opgenomen van € 240.000. Verdere verlaging van de rijksmiddelen participatie wordt 'doorgegeven' aan Lucrato. Vooralsnog verwacht Lucrato dat de verdere daling van de rijksmiddelen gepaard gaat met een daling van het aantal wsw-ers. Naast deze onzekerheid/risico is nog niet duidelijk welke verdeelsleutel wordt afgesproken over de 3 deelnemende gemeenten (nu voor Epe voorlopig uitgegaan van verdeling o.b.v. het aantal wsw-ers, zijnde 16%). | ||||
Participatie / nieuwe doelgroep | - | -46.000 | -46.000 | -46.000 |
Aanpassing van het uitgaven budget conform de mutaties in het rijksbudget in de integratie-uitkering sociaal domein en de algemene uitkering. De ontwikkeling van de inkomsten is opgenomen onder de algemene dekkingsmiddelen. Per saldo budgettair neutraal. | ||||
Vroegsignalering/preventie schuldhulpverlening | -7.000 | -7.000 | -7.000 | -7.000 |
Dekking: budgetten minimabeleid | 7.000 | 7.000 | 7.000 | 7.000 |
De nieuwe Wet gemeentelijke schuldhulpverlening verplicht gemeenten om in te spelen op signalen van betalingsachterstanden door schuldeisers. Voor deze meldingen is een aparte applicatie nodig. De kosten daarvan worden structureel in de begroting opgenomen. Dekking van de kosten (€ 7.000 per jaar) kan vooralsnog plaats vinden uit het budget voor minimabeleid. | ||||
Individuele studietoeslag | -45.000 | -45.000 | -45.000 | -45.000 |
Dekking: structurele stelpost participatie | 45.000 | 45.000 | 45.000 | 45.000 |
Een wetswijziging leidt tot de invoering van deze toeslag als aanvulling op het inkomen van studenten die door hun medische beperking structureel niet in staat zijn om naast de studie bij te verdienen. De gevolgen van de wetswijziging brengen structureel hogere kosten van € 45.000 per jaar met zich mee. Deze worden structureel in de begroting opgenomen, dekking vindt plaats uit de structurele stelpost participatie. | ||||
Programma 11 Bestuur en organisatie | ||||
Gemeenteraadsverkiezingen | -17.000 | - | - | - |
De voorbereiding van de gemeenteraadsverkiezingen start in 2021. Inmiddels is het gebruik geworden dat de stemwijzer wordt ingezet (ongeveer € 11.000) en dat mogelijkheden worden geboden voor de cursus politiek actief (€ 6.000). In totaal € 17.000. De uitgaven die in 2022 komen, worden bij de volgende begroting in kaart gebracht. | ||||
Autonome loonstijging | - | -289.056 | -570.128 | -813.818 |
Autonome prijs- en inkomstenstijging | - | -232.900 | -441.894 | -654.022 |
De berekeningen van de autonome loon-, prijs- en inkomstenstijgingen zijn gebaseerd op de indicaties die hiervoor gegeven zijn m.b.t. de ontwikkeling van het percentage 'prijs overheidsconsumptie netto materieel (imoc)' en de verwachte loonstijging waar de meicirculaire 2020 van uit gaat. Voor de jaren 2022 t/m 2024 worden de volgende percentages gehanteerd: - prijzen: resp. 1,5%, 1,5%, 1,5% (verwachte prijsontwikkeling overheidsconsumptie, netto materieel, imoc); - lonen: resp. 2,1%, 2,0%, 1,7%. Voor prijs- en inkomstenstijging is het saldo van beide weergegeven. | ||||
Afbouw onttrekking reserve verkoop aandelen VNB | - | -20.000 | -40.000 | -60.000 |
Om te voorkomen dat over een aantal jaren de jaarlijkse onttrekking aan de reserve verkoop aandelen VNB (93004) in één keer wegvalt, wordt de jaarlijkse onttrekking afgebouwd. | ||||
Personele kosten ten laste van grondbedrijf en investeringen | - | -25.000 | -50.000 | -75.000 |
In het kader van het financieel toezicht is door de provincie geadviseerd de toerekening van personele kosten aan investeringen en aan de bouwgrondexploitatie te beperken. Gelet op het advies van de provincie wordt deze toerekening gefaseerd afgebouwd. | ||||
Verzekeringen; taxatie gemeentelijke eigendommen | - | -32.000 | - | - |
Om de juiste verzekerde waarden van de gemeentelijke opstallen en inventarissen te bepalen is het noodzakelijk om voor de opstallen eens per 6 jaar en voor de inventarissen eens per 3 jaar een taxatie te laten uitvoeren. In 2017 zijn de inventarissen getaxeerd (€ 16.000). In 2020 zouden zowel opstallen als inventarissen weer worden getaxeerd (€ 32.000); Echter na het realiseren van het Masterplan zullen de gemeentelijke eigendommen weer worden getaxeerd. Daarom wordt nu voor 2022 een post opgenomen in de budgetprognose. | ||||
Aanv. storting in reserve organisatieontwikk./langd.ziekte | -62.000 | - | - | - |
Op grond van de geactualiseerde berekening m.b.t. de ontwikkelingen en risico's wordt de reserve aangevuld. Voor 2021 is een aanvulling nodig van € 62.000. In de begroting is vooralsnog geen structurele stelpost opgenomen voor nieuwe/onvoorziene situaties van langdurig ziekte/boven formatief personeel. Jaarlijks wordt de noodzakelijke hoogte beoordeeld bij de opstelling van de afdelingsplannen en de begroting. | ||||
Programma 12 Algemene dekkingsmiddelen | ||||
Algemene uitkering 2021-2024 | - | 966.000 | 1.817.000 | 2.423.000 |
In de begroting 2021 is de Algemene Uitkering op basis van de meicirculaire 2020 geraamd op een bedrag van € 45.967.000 (incl. integratie-uitkeringen Wmo 2007 en een deel van sociaal domein 2015). Voor de jaren 2022 t/m 2024 is de raming: - 2022: € 46.933.000 - 2023: € 47.784.000 - 2024: € 48.390.000 De berekening van en toelichting op de algemene uitkering is opgenomen in een notitie die op verzoek via de griffier beschikbaar is. | ||||
Integratieuitkering Sociaal domein 2021-2024 | - | -91.000 | -163.000 | -455.000 |
In de begroting 2021 zijn de inkomsten m.b.t. het sociaal domein in de algemene uitkering op basis van de meicirculaire 2020 geraamd op een bedrag van € 5.125.000. Voor de jaren 2020 t/m 2022 is de raming: - 2021: € 5.034.000 - 2022: € 4.962.000 - 2023: € 4.670.000 De daling heeft met name betrekking op het onderdeel participatie. De berekening van en toelichting op de algemene uitkering is opgenomen in een notitie die op verzoek via de griffier beschikbaar is. | ||||
Herijking algemene uitkering algemeen | - | -500.000 | -1.000.000 | -1.500.000 |
Herijking algemene uitkering sociaal domein | - | -333.000 | -666.000 | -1.000.000 |
Vrijval stelpost opvang risico herijking sociaal domein | 597.000 | 597.000 | 597.000 | 597.000 |
Dit betreft het verwachte negatieve effect van de herijking van de maatstaven van de algemene uitkering uit het gemeentefonds (vanaf 2022). Het beeld is nu (op basis van eerste uitkomsten) dat het effect van de nieuwe verdeling voor de plattelandsgemeenten nadelig is. Op basis van het advies dat hierover is ontvangen is het nadeel voor Epe in de meerjarenbegroting voorlopig opgenomen voor een bedrag van (oplopend naar) € 75,00 per inwoner. Het nadeel loopt op vanaf 2022 en bereikt in 2024 het niveau van bijna € 2.500.000. Omdat van de totale begroting het sociaal domein 40% bedraagt (en het ‘algemene deel’ 60%), wordt er van uit gegaan dat het sociaal domein ook 40% van het effect van de herijking krijgt toegerekend. Dekking voor het onderdeel sociaal domein ontstaat door het inzetten van de ruimte die ontstaat bij het sociaal domein (structureel € 597.000), door met name de groei van de algemene uitkering en integratie-uitkering. | ||||
BTW compensatiefonds | - | -190.000 | -190.000 | -190.000 |
In 2021 is incidenteel de inkomst in het kader van het btw compensatiefonds geraamd omdat deze is vast geklikt. Na 2021 is deze inkomst onzeker. | ||||
Toeristenbelasting | - | 37.000 | 37.000 | 37.000 |
Vanaf 2022 is een meeropbrengst geraamd als gevolg van tariefaanpassing. | ||||
Verlaging rentekosten incidenteel | 145.000 | 140.000 | - | - |
In de begroting is voor de rente voor de korte (externe) financiering uitgegaan van 1,0% en voor de externe financiering op lange termijn van 2%. Gelet op de prognose van de Nederlandsche Bank (juni 2020) en de huidige rentestand is het verantwoord de rentepercentages tijdelijk (2 jaar) te verlagen: - voor 2021: kort 0,0%; lang 0,1% - voor 2022: kort 0,0%; lang 0,2% | ||||
Programma Overhead | ||||
Privacy officer | -15.000 | -15.000 | -15.000 | -15.000 |
In het kader van de privacywetgeving is deze functie wettelijk verplicht. De volledige kosten waren niet structureel in de begroting opgenomen. Met deze aanvulling gebeurt dit alsnog. | ||||
Uitvoeringskosten nieuwe wet inburgering | - | -55.000 | -55.000 | -55.000 |
De uitvoeringskosten voor de nieuwe wet inburgering zijn in de basis 2021 opgenomen voor € 45.000. De wet gaat in per 1-7-2021. Vanaf 2022 is structureel € 100.000 beschikbaar voor de uitvoeringskosten (o.b.v. de meicirculaire 2020). | ||||
Personele taakstelling teams Bedrijfsvoering en Leefbaar en Veilig | -75.000 | -75.000 | -75.000 | -75.000 |
Door de noodzakelijke taakuitvoering van de twee teams kunnen de taakstellingen niet worden opgevangen binnen de huidige organisatie. De lasten hiervan (€ 75.000) worden structureel opgenomen in de begroting. | ||||
Uitbreiding functioneel beheer zaaksysteem | -70.000 | -70.000 | -70.000 | - |
Dekking (tijdelijk): reserve ict | 70.000 | 70.000 | 70.000 | - |
De gemeente werkt met het digitale zaaksysteem, wat het hart is van de gemeentelijke informatievoorziening en een bedrijfskritische applicatie is. Voor uitvoeringsaspecten is functioneel beheer nodig. Om het functioneel beheer op het vereiste niveau te kunnen uitvoeren, is aanvullende structurele capaciteit nodig. De kosten hiervan bedragen € 70.000 per jaar. Dekking kan vooralsnog plaats vinden ten laste van de reserve ict. Vervolgens wordt de noodzaak hiervan betrokken bij de implementatie van de ict-visie. | ||||
Technische mutaties budgetprognose | - | 160.054 | -18.055 | 384.483 |
Een specificatie van deze post is op verzoek via de griffier beschikbaar. |